Nye T-bane linjer i Oslo - T-bane på Frogner
Som de fleste vet skal det bygges en ny T-banelinje i Oslo. Ref artikkel under
https://www.nettavisen.no/nyheter/full-t-banekrangel-om-14-milliarder-kroner-dette-er-stridens-kjerne/s/12-95-3423596549
En ting jeg lurer på er hvorfor ikke benytte deler av eksisterende tunnel som går via Frogner (som ikke benyttes i dag), og lage et tbanestopp på Thomas Heftyes Plass som forøvrig bare er en veldig stor tomt uten noe som helst bruk? En liten utgang for tbanestasjonen der virker jo å være optimal, og så en tbane som går videre til Skøyen og mot Fornebu.
https://www.nettavisen.no/nyheter/full-t-banekrangel-om-14-milliarder-kroner-dette-er-stridens-kjerne/s/12-95-3423596549
En ting jeg lurer på er hvorfor ikke benytte deler av eksisterende tunnel som går via Frogner (som ikke benyttes i dag), og lage et tbanestopp på Thomas Heftyes Plass som forøvrig bare er en veldig stor tomt uten noe som helst bruk? En liten utgang for tbanestasjonen der virker jo å være optimal, og så en tbane som går videre til Skøyen og mot Fornebu.
wire1
08.02.2022 kl 18:09
1473
Mye av formålet med banen er å redusere reisetid fra Fornebu til sentrum. Et stoppe på Frogner, som for øvrig allerede har godt kollektivnettverk, ville motarbeidet dette. Det er uansett en lang omvei og ville nok komplisert og fordyret banen unødig da det er behov for store svingradier.
Sjirinowski
08.02.2022 kl 19:04
1433
Her burde man tenke seg godt om. Dette har vi diskutert her tidligere. Man burde se på en fremtidig strategi for hele "innmaten"
i T-bane ringen. Og så bygge etappe 1 for en slik stategi. Det er mulig at dette vil bli Ensjø - Majorstuen, og f.eks. via Bislett.
En evt. bane via Thomas Heftyes plass hvor skulle den komme fra og gå til ?
Og kapasiteten gjennom T-banering området bør nok ha prioritet foran en evt. Fornebubane. Få orden på kapasiteten
gjennom det mest sentrale område først. Før man tilfører mer trafikk der. Ellers vil jo bare tilførsel av mer trafikk utenifra
korke til de sentrale områder enda mer. Og det er nok verre byggegrunn tett ved dagens trasé Majorstuen - Jernbanetorget,
enn lenger inn i T-baneringen. Videre trenger kanskje jernbanen bedre sentrumskryssings kapasitet. Så jernbanen
beslaglegger nok Thomas Heftyes plass og deromkring.
i T-bane ringen. Og så bygge etappe 1 for en slik stategi. Det er mulig at dette vil bli Ensjø - Majorstuen, og f.eks. via Bislett.
En evt. bane via Thomas Heftyes plass hvor skulle den komme fra og gå til ?
Og kapasiteten gjennom T-banering området bør nok ha prioritet foran en evt. Fornebubane. Få orden på kapasiteten
gjennom det mest sentrale område først. Før man tilfører mer trafikk der. Ellers vil jo bare tilførsel av mer trafikk utenifra
korke til de sentrale områder enda mer. Og det er nok verre byggegrunn tett ved dagens trasé Majorstuen - Jernbanetorget,
enn lenger inn i T-baneringen. Videre trenger kanskje jernbanen bedre sentrumskryssings kapasitet. Så jernbanen
beslaglegger nok Thomas Heftyes plass og deromkring.
Fresh Prince
08.02.2022 kl 20:14
1384
Tja det funker fint nå, men er jo en tanke å bygge for fremtiden. En omvei til sentrum er det vel ikke da tbanestasjonen ville vært Nationaltheathret --> Thomas Heftyes Plass --> Skøyen --> Lysaker --> Fornebu og motsatt. Distansen mellom stasjonene Nationaltheatret og Thomas Heftyes vs Nationaltheatret og Majorstuen er bare litt kortere. Men var bare en tanke, har vært nysgjerrig på det.
Sjirinowski
08.02.2022 kl 21:15
1334
Det var en gang snakk om å kanskje åpne en jernbanestasjon på Nat.Th. - Skøyen linjen ved Elisenberg.
Men dette ble visst droppet pga. for kort avstand på jernbanen mellom Nat. Th. og Skøyen. Å bygge T-bane parallelt med
denne jernbanetraseen tror jeg man ikke gjør.
Fornebubanen er tenkt å ankomme Majorstuen.
Men som sagt bør man se på innmaten i T-baneringen først. Og hvordan den innmaten skal se ut i fremtiden.
Og så bygge trinn 1 for masterplanen over T-banering innmaten.
Gjør man dette galt nå, kan Oslo-området bli påført nærmest uopprettelig skade.
Samme man har surret seg inn i for jernbanen gjennom Østfold. (Der må Sjirinowski bidra til å få tingene riktig).
Men dette ble visst droppet pga. for kort avstand på jernbanen mellom Nat. Th. og Skøyen. Å bygge T-bane parallelt med
denne jernbanetraseen tror jeg man ikke gjør.
Fornebubanen er tenkt å ankomme Majorstuen.
Men som sagt bør man se på innmaten i T-baneringen først. Og hvordan den innmaten skal se ut i fremtiden.
Og så bygge trinn 1 for masterplanen over T-banering innmaten.
Gjør man dette galt nå, kan Oslo-området bli påført nærmest uopprettelig skade.
Samme man har surret seg inn i for jernbanen gjennom Østfold. (Der må Sjirinowski bidra til å få tingene riktig).
Sjirinowski
08.02.2022 kl 21:32
1301
Th. Heftyes plass og omegn har tilgang på buss, trikk, sykler, EL sparkesykler, mopeder, scootere.
Det er ingen nød der. Det går greit å komme seg til et litt større kollektivsted.
Og jeg vet ærlig talt ikke om T-bane ville vært kulturelt riktig der ?
Må komme seg til det vestre hjørne av Slottsparken, Skøyen eller Majorstuen. I fremtiden kanskje Bislett ?
Og kanskje Homansbyen før Elisenberg ?
Det er ingen nød der. Det går greit å komme seg til et litt større kollektivsted.
Og jeg vet ærlig talt ikke om T-bane ville vært kulturelt riktig der ?
Må komme seg til det vestre hjørne av Slottsparken, Skøyen eller Majorstuen. I fremtiden kanskje Bislett ?
Og kanskje Homansbyen før Elisenberg ?
Redigert 08.02.2022 kl 21:35
Du må logge inn for å svare
wire1
09.02.2022 kl 00:00
1227
Om banen skulle gått rett inn til sentrum hadde det nok vært bedre, men kapasiteten gjennom sentrum er allerede sprengt og man måtte ventet ytterligere 10+ år på oppgraderinger i sentrumstunnellen før Fornebubanen ville vært i drift. Det hadde vært håpløst da banen allerede er 10 år forsinket og banen må stå klar til når Fornebu er ferdig utviklet med sine 11000 boliger + Snarøya. Da ville ikke banen vært i drift før 2040. Tipper banen vil gå videre gjennom sentrum etter ny stasjon på Majorstuen er ferdig og tunnel er oppgradert.
Sjirinowski
09.02.2022 kl 00:16
1209
(En Fornebubane via Thomas Heftyes plass er ikke aktuelt, da den skal ankomme Majorstuen fra Skøyen).
Kanskje man om 30 år lager noe fra Filipstad til Majorstuen via en stasjon eller to i mellom ?
Jeg mener Majorstuen - Ensjø er en nærliggende ny bane å bygge. Som krysser godt ute i T.baneringen. Uten å være
innom sentrumsstasjonene. En sånn bane vil avlaste sentrumstunnelen. 3 linjer passerer Ensjø og alle vestlige passerer Majorstuen.
Man må heller ikke lese seg blind på påstigningsstatistikk fra 2016. Fordi at denne refererer seg til hva som da fantes av linjer og
stasjoner. Men nye anderledes linjer kan trafikkbilde bli seende anderledes ut.
Kanskje man om 30 år lager noe fra Filipstad til Majorstuen via en stasjon eller to i mellom ?
Jeg mener Majorstuen - Ensjø er en nærliggende ny bane å bygge. Som krysser godt ute i T.baneringen. Uten å være
innom sentrumsstasjonene. En sånn bane vil avlaste sentrumstunnelen. 3 linjer passerer Ensjø og alle vestlige passerer Majorstuen.
Man må heller ikke lese seg blind på påstigningsstatistikk fra 2016. Fordi at denne refererer seg til hva som da fantes av linjer og
stasjoner. Men nye anderledes linjer kan trafikkbilde bli seende anderledes ut.
Redigert 09.02.2022 kl 00:19
Du må logge inn for å svare