Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 317095

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
MrAkva
05.08.2022 kl 13:58 5620

Du skal ha svært liten innsikt i økonomi for å hoppe på første å beste kontraktsmulighet for riggene i disse dager, derfor kjøper jeg masse aksjer i NOL i disse dager. En kan regne med betydelig bedre rater jo lenger en venter, og i følge historikk og eksperter, vil rigg mangelen vare maaange år.
Vi ser kurser på over 50 kroner innen et par år, så for all del selg meg mere aksjer på disse nivåer.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 14:41 5604

Hvis man er redd for at Borr tar kontrakter som kunne gått til NOL, så bør man ikke eie riggaksjer...
danmark1
05.08.2022 kl 15:36 5585

Der er en grund til, at ODL tager sig god tid, man vil ordentlige rater.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 17:17 5603

Igjen, så er det NOL som bestemmer hvilke kontrakter og hvilke rater de skal akseptere, selv om det er Odfjell som står for innsalget.
Namtrah
08.08.2022 kl 13:57 5165

Når kommer kontraktene? Det er det store spørsmålet. Flere har meldt at de er på vei, eller kanskje allerede underskrevet, men foreløpig har det ikke vært noen meldinger.
oljesjeik1
08.08.2022 kl 19:25 5318

Der kom det jaggu nyheter.
Redigert 08.08.2022 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
oljesjeik1
08.08.2022 kl 19:33 5347

De skal ha møte
Company.CO
08.08.2022 kl 20:17 5346

Slapp av nå Øyvind. Ta medisinen din!
Slettet bruker
10.08.2022 kl 07:42 4941

Ocean Great White sikret seg kontrakt på 5 brønner + 8 opsjoner til 267k per dag på UK side. Sammenlignbar rigg som Mira/Bollsta.
Company.CO
10.08.2022 kl 08:03 5024

Raten er ikke noe å hoppe i taket av
El Tigergutt
10.08.2022 kl 08:11 5009

Vil nok tru at det ligger bonuser i kontrakten som vil bli trigga når/ vist brønner er levert til tid, kost og uten store HMS hendelser.
Dette er noko som ODL har på alle sine rigger i operasjon, og trulig også vil vera på evt. kontrakt på NOL riggene.
Slettet bruker
10.08.2022 kl 08:14 5013

UK side har historisk sett ligget et stykke under norsk sokkel ratemessig, men enig i at 267k var noe lavt...
Kiss
10.08.2022 kl 08:15 5020

Bra at de klarer å ta ut en rigg fra kaldt opplag
Matros
10.08.2022 kl 08:47 4986

En rate på 267 000 per dag for en av Nordsjøen virkelig topp rigger, fra et førsteklasses riggselskap, og med varighet på 300 dager, uten i få dekket reaktiveringskostnader, sier kun en ting, alt for mange rigger de neste 12 månedene. Bare å begynne å spare til emisjonen.
oljesjeik1
10.08.2022 kl 09:05 5021

Ratulerer
HAS
10.08.2022 kl 17:06 4783

Generalforsamling er utsatt til 30. sept. Record date for voting er satt til 18. august og det skal sendes ut informasjon om agenda før det. Det må vel bety at det kommer noe informasjon temmelig umiddelbart?
oljesjeik1
10.08.2022 kl 17:33 4764

Kanskje
HAS
10.08.2022 kl 17:59 4726

Vanskelig å stemme over forslag som ikke er presentert...:)
Slettet bruker
10.08.2022 kl 18:29 4699

Snakk om begrunnelsesløs baissing. Siden når var DO et førsteklasses riggselskap? Er ikke nok å ha edle steiner i navnet for å bli et bra riggselskap... Og førsteklasses rigg er vel OGW heller ikke, ihvertfall ikke så lenge den knapt har vært i operasjon de siste årene.

Mira og OGW er noenlunde i samme situasjon, riggkontraktøren må belage seg på å ta en del av reaktiveringskostnaden og akseptere en noe lavere rate for en periode for at man skal kunne få riggen varm igjen. Etter det stiller den på lik linje som andre rigger i samme kategori.
HAS
10.08.2022 kl 18:45 4772

Etter lang tids seigpining er det forståelig nok en del som har solgt seg ned/ut. Omsetningen er ikke på det laveste, så det kan synes som om noen systematisk plukker aksjer uten å ha dårlig tid. Det blir sannsynligvis færre aksjer i omløp etterhvert. De litt større aktørene ser ut til å sitte tålmodig å vente på at verdiene skal komme til syne på en eller annen måte. Det er bemerkelsesverdig stille, og optimistene venter nok på stormen....:)
Redigert 10.08.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
raider
11.08.2022 kl 14:19 4497

Skuffende rate på OGW - det sier litt om NS markedet i 2023. Vil anta at kontraktsbeløpet kun tilsvarer helt nødvendige reaktiveringskostnader som Diamond må ta på egen bok. Diamond tar helt klart denne kontrakten for å være posisjonert med en konkurransedyktig rigg fra 2024-2025 og utover.

Inntjeningen på kontrakten vil være på linje med rate på ca 300’ på norsk sokkel. Mira hadde en normal OPEX på ca 200’ når operasjonen gikk som det skulle. Med 1 års Libor på 3,3% og NOL sin konsoliderte lånemargin på 3,5%(?) blir det minimalt igjen på bunnlinjen. Og i hvert fall ikke når riggeier må ta brorparten av investeringene og risikoen også. Selv om DSM får en snarlig kontrakt på 320-330’ og DBS på 360’-380’ så blir det vanskelig å favorisere NOL fremfor andre riggselskap. Enda vanskeligere blir det om NOL skal stå for aktiveringskostnader (som er helt naturlig)
Redigert 11.08.2022 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
HAS
11.08.2022 kl 14:55 4474

Ryktene om stor interesse/aktivitet rundt riggene kan tyde på at det ikke inngås kontrakter på svake rater. Mest sannsynlig foreligger det andre planer for selskapet/riggene. Dette har gått så tregt at det er grunn til å anta at det er mer omfattende prosesser på gang. Forventer info i god tid før generalforsamling.
ullebusten
11.08.2022 kl 15:18 4639

Hei raider,

Vanskelig å argumentere mot dine betraktninger. Selv om det er langsiktig oppside i NOL er det også en del skyer i horisonten. Det blir for øvrig spennende å se hva som skjer med selskapet / riggene til NOL fremover. Jeg eier som tidligere annonser ikke NOL aksjer lengre, men kan se for meg et scenario hvor dagens aksjonærer får et fint løft ila kort tid - om det nå viser seg at tregheten rundt publisering av info/LOI mm. (?) er pga sluttforhandlinger med en større aktør (typisk ODL).

350mUSD for Mira og 380mUSD for Bollsta. 30% cash til NOL aksjonærene, resten i ODL aksjer. Det gir begge selskapene fin eksponering og god oppside mot 2023/24. ODL belåner 250mUSD pr rigg, og har da fortsatt tilstrekkelig likviditet fra de andre riggene som er i full drift til å aktivere begge riggene (vil anta at størsteparten av kosten kommer på Mira). Jeg tipper ratene på de mest attraktive riggene på norsk sokkel vil ligge over 450kUSD pr dag i flere år (2024/26). Det gir himmelsk avkastning for et selskap som ODL - med 4 eller 6 rigger i eget eie. Caset vil gi ca 6NOK pr NOL aksje, pluss ca 25% eierandel i ODL (~0,6:1 NOL:ODL --> totalverdi for NOL aksjærer pr i dag på ca 20NOK pr aksje) .

Selvsagt bare jeg som leker med tall - som vanlig :)
Redigert 11.08.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
raider
11.08.2022 kl 20:07 4271

Jeg er enig med deg i at riggene vil til slutt ende i andre hender enn i NOL. Tror også på dagrater for de beste riggene på rundt 450’. Mest sannsynlig vil ODL bruke kjøpsopsjonen til å utvide sin egen flåte. Trolig blir det gjort i en kombinasjon av betaling i aksjer, cash og gjeld. Bytteforholdet vil bestemmes ut fra ulike anslag fra meglerhus i sammenheng med egne vurderinger. Skal dere gjøre et anslag på bytteforholdet må alle riggene og øvrig eiendeler verdijusteres.

- Odfjell har fått testet ut DPM nok til å verifisere om riggen duger
- DSM og DPB har inngått lange kontrakter som gir riggene en verdi inn mot byttehandelen og ODL får derisket caset som gir en åpning til kredittmarkedet
- Odfjell inngår lange kontrakter på egen flåte. Da vil markedet gir riggene en mer fair value og føre til en fordelaktig posisjon i en eventuell byttehandel. Helene og Odfjelll gir selvfølelse ikke ut flere aksjer enn hva som er verdiskapende og innvandende for selskapet. Prøv øvelsen med å regne på verdier ved utgangen av 2023. Ta med kontraktsverdien, driftskostnader, finanskostnader, reaktiveringskostnader, mobiliseringskostnader, og hensynta at NOL ikke har noen driftorganisjon som gjør de står helt låst.
Redigert 13.08.2022 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
HAS
14.08.2022 kl 15:38 4017

Takk, jeg velger faktisk å stole på at dette ikke bare er et rykte. Da er vi forhåpentligvis snart i gang. Ventetiden har vært lang:)
Company.CO
14.08.2022 kl 16:20 4107

👌🏻
HL1000
14.08.2022 kl 17:34 4045

Hva med Mira?
El Tigergutt
14.08.2022 kl 18:33 4003

Er vel liten sjanse for at Mira blir på kontrakt på denne siden av året. Blir evt. heilt mot slutten vist. Jobbes aktiv for å få den på kontrakt.
Bollsta e vel avreise midten av Oktober i følge mine kilder…
Company.CO
14.08.2022 kl 18:56 3932

Slutten av september.
BarrenWuffet
14.08.2022 kl 19:58 3862

HL1000 skrev Hva med Mira?
Vid bra kontrakt med Bollsta tror jag vi fort skuttar upp mot 15kr-16kr. Kommer även Mira i bra kontrakt tror jag 24kr är mycket möjligt.
HAS
14.08.2022 kl 20:19 3870

Har fortsatt liten tro på at Fredriksen lar dette selskapet bestå med 2 rigger i drift. Erfaring tilsier at det blir for sårbart. Er derfor temmelig sikker på at han har andre planer. Hayfin har heller neppe inngått dene avtalen for å tape masse penger i dagens marked. Før eller siden vil verdien i riggene synliggjøres, og da snakker vi ikke om en spottpris på 16 eller 24 kroner pr aksje. Det er å håpe på at det blir heller før enn siden.
Redigert 14.08.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Company.CO
15.08.2022 kl 06:37 3603

HL1000 skrev Hva med Mira?
Det snakkes om kontrakt i Surinam
Slettet bruker
15.08.2022 kl 07:15 3555

Fremdeles...
Company.CO
15.08.2022 kl 07:16 3568

Hørt det før? Da er det nok kanskje noe i det.
BarrenWuffet
15.08.2022 kl 09:57 3428

Marknaden verkar inte ha fått nys om ryktena, eller åtminstone tar dom det för just spekulationer. Spekulationer som cirkulerat över NOL likt ett gäng hungriga flugor som upptäckt en färsk hästskit. 🙂
Worth
15.08.2022 kl 10:04 3471

Har vell vært rykter i lang tid nå? Litt merkelig at ikke NOL melder noe viss riggene klargjøres for arbeid?