kuka
30.01.2022 kl 08:12 1158

Interessant tema du tar opp Bybonden. Ser i DN-artikkelen at myndighetene toer sine hender, og bedyrer at det er lite de kan gjøre for å endre sitasjonen og dermed hindre at lysene i husene langs kysten slukkes. Dette er selvsagt tull, eller enda verre kunnskapsløshet; for det er myndighetene som sitter på nøkkelen mht om vi skal ha en lønnsom foredlingsindustri langs kysten dermed holde lysene i husene tent. Om myndighetene endrer rammebetingelsene ved å øke kvotene til båter med lokal tilhørighet og som leverer fersk fangst til lokal foredling, på bekostning av kvoter til fartøy som leverer frossen råvare beregnet for direkte eksport, så vips vi har en ny situasjon mht lønnsom fiskeforedling på kysten. Men her er myndighetene "lammet" av en tung lobbyvirksomhet fra fiskebåtredere som kun har privat profitt som mål og ikke hva som tjener samfunnet.
Garmis
30.01.2022 kl 15:41 1007

Kuka, myndighetene har bestemt at en hel landsdel skal være subsidiert. Med lave strømpriser, avskrivninger på lån og billige flyreiser som egentlig bare er offentlig ansatte på vei til seminar.
De bevilger seg selv inntekter som er høyere en statsministeren. Dæ e jo han staten som betal uansett. ;-) Vi skal jo bære bruk
Havsula
30.01.2022 kl 16:40 965

Hvorfor all denne romantiseringen av bearbeidingen i Norge? Lys i husene? Lys for hvem? Nesten all arbeidskraft fra disse fiskebrukene er fra øst-europa forutenom noen formenn. Faktum er at nesten ingen nordmenn gidder å stå ved ei filetmaskin på ett landanlegg i 2022.
Vi har idag en fiskerinæring som går godt, med lønnsomme arbeidsplasser på sjø.

Anbefaler folk å lese denne for å sette seg litt inn i næringen.
https://www.smp.no/meninger/2021/09/30/%C2%ABEn-suksesshistorie-%E2%80%93-fra-subsidiert-til-l%C3%B8nnsom-fiskerin%C3%A6ring%C2%BB-24645761.ece
Redigert 30.01.2022 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Garmis
30.01.2022 kl 21:02 845

Ka faen, ska vi jobb og? Kan ikke bare han staten betal?
Babbai
30.01.2022 kl 22:43 755

Det er ikke lett å gjøre business med Kina når kineserne driver business på høyeste nivå og Norge/Stortinget driver veldedighet. Kina topper laget, mens Stortinget vil ta Norge til Champions League uten å toppe laget - i stedet skal alle få spille (få lys i husan som artikkelen sier). I Norge skal alt være rettferdig. Derfor føler Stortinget seg handlingslammet:

"Å tillate noen bedrifter og kystsamfunn å bli konkurransedyktige er imidlertid vanskelig når det gjør at andre må slukke lyset. Det synes å gjøre Stortinget handlingslammet, mens den landbaserte fiskeindustrien sakte seiler inn i solnedgangen og en stadig større del av råstoffet sendes til bearbeiding i andre land, som Kina."

Det er jo for så vidt en fin tanke at alt skal være rettferdig, men man må passe på at man ikke ender opp med at all produksjonen flyttes ut og INGEN får "lys i husan" - noe som strengt tatt også er rettferdig, men kanskje ikke helt ønskelig...

Kan jo slenge på dagens sitat jeg så i en annen avis. Jeg har ikke lest artikkelen, men overskriften er ganske passende her:

"Må tørre å ta beslutninger som er litt utradisjonelle"

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/ALWOdM/dragningen-mot-det-ekstreme
Redigert 30.01.2022 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Franz Klammer
30.01.2022 kl 22:51 736

Norge er et av landene hvor denne utfordringen er sterkest:

Kina er største mottaksland for hel fryst torsk fra Norge, et produkt som etter århundreskiftet er blitt den produktformen som størst kvantum av torsk eksporteres i.
Kina er også det største mottakslandet for hel frossen hyse og flere andre arter.
Norge er viktig som råvareleverandør for Kina, som største leverandør av hyse og nest største leverandør av torsk, etter Russland.
______________________________________________________________________
Ja, dette systemet er galskap. Norge bør stå for håndteringen av sin egen fisk. Og torsk bør fortrinnsvis selges fersk.
Vi bør sette opp fly fra Nord-Norge, rett til markedene i utlandet. Ferskest mulig fisk. Dropp Kina.

Sjømatterminal på Gardermoen virker rart. Bruk lufthavnene i Tromsø, Bodø, Evenes, Andøya, Alta, Lakselv, Kirkenes, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger osv. i steden. Alle disse med bra rullebanelengder. Trengs for fraktfly med tung last. (Rana kan bli aktuelt ?).

Og bring heller arbeidere fra lavkostland til Norge for fiskeforedling her, om nordmenn koster for mye. Fly ut fisken fra så nære fiskefeltene
som mulig. Og rett til dit forbrukerne av fisken fins. Jeg vet at f.eks. store supermarkeder i Sør-Frankrike selger fersk norsk fisk. De reklamerer med
at den er norsk. Det står klart og tydelig i fiskedisken. Det kan sikkert selges mye mer norsk fisk slike steder. Også ferdigoppskåren røket laks, gravet laks osv. er de ville etter.
Redigert 30.01.2022 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Havsula
31.01.2022 kl 05:42 643

Det virker som folk her tror fisken befinner seg i umiddelbar nærhet av land, til enhver tid, hele året. Det er en grunn til at man har en havfiskeflåte som fryser.

Men for all del sett opp cargofly fra Vestlandet, blir ikke mange fiskepinner på de flya.

En burde ha en viss innsikt i fiskerinæringen før man uttaler seg foruten å sett på ett supermarked at der var fersk norsk fisk, for det stod klart og tydelig.

Redigert 31.01.2022 kl 05:52 Du må logge inn for å svare