Hva er dette egentlig?

superzonic3000
PURA 12.12.2021 kl 20:47 1387

Det finnes 1 tråd om PURA og den er låst så lager en ny her.

Bakgrunn: jeg ble tipset om Purapipe gjennom bekjente, det ble sagt 20x og IPO snart.
På nett: svært lite informasjon
Meg og noen kompiser fikk ett nettmøte i april med Bjørn Erik Haugen Jødahl for å få en intro på selskapet.

Selve intro var bra! ideen er bra! ikke i tvil om at det finnes marked for dette.

Spørsmål fra meg var: Hva finnes av verdier og hvem har verdsatt det? Hvorfor skal det 20X på IPO? Hvem er i ledelsen og styre? Hva er forretningsmodellen?

Verdi i selskapet: Ble satt til 5 milliarder, har skjønt at det er satt til 7.5 milliarder nå.

Verdier: Det ble pekt på 2 ting av verdier. 1. En test/ prototype produksjon plattform som ble lagd i Tyskland og skulle til Dublin hvis jeg ikke husker feil. denne var under produksjon. lite info, ingen bilder eller mer info. nr 2. patenter. Purapipe hadde vell rundt 15 patenter. ellers kunne han ikke vise til noen kontrakter.
mine tanker: 5 milliarder på en ide som er under produksjon? her må det komme mer info til investorer. Jeg synes det er priset alt for høyt.

Hvem har sagt dette om verdier: Det ble nevnt ett navn,( ingen kjent hus eller person) og det ble nevnt at 5 milliarder var det nedre siktet av verdi settinga
min tanke: hvem tør å sette 5 milliarder på dette selskapet som ikke tjener penger? hvorfor ikke få ett proft hus til å se på det?

Hvorfor 20 gangeren: Det er noe selskapet selv tenker ble det sagt.
Min tanke: skal selskapet settes på børs til en verdi av 100 milliarder kroner? hvor mange IPO er satt til det gjennom tidene? jeg synes det er helt hårreisende at de de velger å gå ut å si det!

Ledelsen: styre er fiktiv i Kypros, dette brydde ikke selskapet seg noe om nå. ledelsen er ikke tilstede, her er det en mann som styrer sjappa ( Arve Ophaug)
min tanke: Altså fiktiv styre i et selskap til 5 milliarder? ingen ledelse? de har drevet på lenge, dette er for dårlig

Forretningsmodell: lisens, de skal selge lisenser til å bruke deres patenter.

Vi fikk en proff aksjemegler i sparebank 1 til å se på dette caset og han meldte tilbake til oss at her lyste alle hans varsel lamper. Hans klare råd var å holde seg langt unna!

konklusjon: Selve ideen er bra, det skal ingen ta ifra dem. men de bommer på ledelse, styre og verdi.
Hvis det kommer noe vettu ut av selskapet på dette så kan jeg godt investere jeg, men ikke før dette er på plass! Akkurat nå så er det alt for mange røde alarmer.

NB. innlegget kan inneholde feil, da dette er ut fra husk fra mitt hode.

Ikke døm meg på grammatikken, vet den er dårlig.

Siderius
12.12.2021 kl 21:47 1350

Det er risky å komme inn i selskaper tidlig. Liker selv bedre å investere i selskaper på børs som er etablerte. Kanskje noen tar en høy risk høy reward bet på denne?

Ingen tvil om at produktet, gitt at det de påstår stemmer, har plass i markedet. Og at det kan bli lukrativt.