HAV group stimulerer til grønn skipsfart og tjener gode penger
Flott hvis HAV aksjen kan få bruse litt med fjærene. Den ble omtalt som "glemt i maskinrommet" av Finansavisen i august. Med en gang selskapet løftes frem så skjer det samme med kursen. Men det er en ting, en annen er hvordan de leverer:
HAV group er et selskap som stimulerer til grønn skipsfart. Myndighetenes pådriv for klimakutt øker selskapets muligheter for fremtiden, og for en investor har man en mulighet til å bli med på en reise til et grønt (ESG) selskap der kursen ikke allerede har gått. Ferskt selskap som ble børsnotert 4.mars i år, og under en tøff periode for grønne aksjer generelt. Dette til tross for meget gode tall.
Estimert omsetning og fortjeneste for inneværende år ble guidet før børsnotering, og omsetninga for hele 2021 er allerede forbigått etter bare et halvår. Og om en uke får vi fasiten på tredjekvartal. Grunnen til den høye omsetningen er at selskapet har tatt på seg en del totalleveranser der de har måtte kjøpe fra tredjepart for å kunne levere "full pakke". Dette presser naturlig nok marginene ned på den delen av omsetninga som må leies inn, men de vil til gjengjeld kuppe større kontrakter der de totalt sett sitter igjen med mer.
Så da har likevel selskapet tjent inn pene 56 millioner på bunnlinja pr.1.halvår i år. Det ga en ebitmargin på 9% som er noe ned pga.det jeg nevner over. Marginene vil derfor kunne øke fra dette nivået.
Selskap rangert etter omsetning:
1.Hav Design
2.Norwegian Electric Systems (NES)
3.Norwegian Greentech
4.Hav Hydrogen
CEO har selv uttalt at selskapet guider konservativt og legger vekt på at de skal kunne garantere å levere som guidet eller (mye) bedre. Her eliminerer han bortimot risikoen for negative avvik fra det som blir presentert. Legg merke til dette som et karraktertrekk for selskapet, da man raskt kan sitte igjen med et dårligere inntrykk enn det reelt skulle tilsi.
Guiding og litt info om de 4 selskapene:
Selskap nr.1, Hav Design: guides ned i omsetning etter en særdeles god periode som sies å nå skulle normalisere seg i 2.halvår. De har hatt formidabel inntekt, mye grunnet arbeid med de nye Havilla Kystruten-skipene, hvor en er ferdig og settes snart i drift (som en konkurrent til Hurtigruta). En kommer om noen måneder og ytterligere to er under bygging i Tyrkia.
For de som har fulgt med vet at de to første skipene har gitt store inntekter til Hav Groups tre selskaper men er i tillegg klargjort for hydrogenfremdriftssystem, som er det fjerde selskapet i HAV Group som kan levere. Fra de to første skipene som leveres så vet vi etter uttalelse fra selskapet at det gjenstår fortsatt 100 millioner som skal inntektsføres i q3 el.q4.
De to første skipene har verdens største batteripakke for skip og er på 6.2MW. Skal et cruiseskip gå inn i en verdensarvfjord så må det gå utslippsfritt.
Ut av dette leser jeg det slik:
●De to neste leveransene fra Havila Kystruten kan også komme til å gi store inntekter fremover, og som jeg ikke klarer å se at er ført inn i synlig backlog. Selskapet opererer noen ganger med skjult backlog (ukjent utstrekning) av konkurransemessige hensyn der de ikke vil avsløre detaljer og verdier ovenfor markedet. Jeg undrer derfor på om dette kan ligge skult også.
●Når Hydrogendelen til Hav Hydrogen blir klassegodkjent så er det med stor sannsynlighet kontrakt til Hav Hydrogen. Skipet er Hydrogen-klart, dvs.designet på skipet er klargjort for ettermontering. CEO har uttalt at man ikke kan forskuttere en kontrakt på Hydrogen basert på dette, og at det kan påvirkes av om staten vil komme til med stimuleringspakke for at de skal ta investeringen. Men personlig mener jeg at det er store muligheter for at det materialiserer seg.
Selskap nr.2(NES): guides sterk vekst (men kommer ikke frem i backlog. Se mulig forklaring i avsnitt om skjult backlog)
Meget fremoverlent selskap og fikk USCG godkjenning tidligere i år på sitt system som er verdens eneste totalintegrerte brosystem, RAVEN INS. (anbefaler å lese seg opp hvis man lurer på hva en USCG har av betydning). Leverer batteridrevne fremdriftssystemer, kailadeanlegg, elektriske kraner, med mye mer.
Selskap 3 (Greentech): ilegges kraftig vekst i de kommende år grunnet strenge krav fra myndighetene som omfatter alle skip. Knallgode ebitmarginer i q2 på hele 15.3%! Denne er foreløpig minst i omsetning men om de får til å levere slike marginer så blir det hyggelig siden også omsetningen skal mye opp i tiden fremover. De har inngått flåtekontrakter hvorav den ene er til rederiet Wilson med ca 120 skip. Leveransen begynte tidligere i år. De leverer også rensing til oppdrettsnæringa, og til brønnbåter som skal frakte levende fisk.
Selskap 4 (Hav Hydrogen) guides ikke og legges inn som en fullstendig oppside fra dagens nullverdi.
Har jobbet frem til nå med en prinsippgodkjenning fra DNV (Veritas) og Sjøfartsmyndigheter. Etter en del utvikling og samarbeid har dette blitt skjøvet litt frem i tid (ca Q1 2022) men skal til gjengjeld omfatte, ikke bare en prinsippgodkjenning men en fullstendig godkjenning av hele systemet, fra tank til forbrenningsmotor slik at de er sertifisert til å selge, montere og levere sikkerhetsprotokoller på produktet sitt som de har utviklet gjennom flere år, med ca 50% egeninnsats og 50% midler fra staten (ca.100 millioner fra hver).
Denne "forskningen er ikke ført som en eiendel i regnskapet og har kun blitt utgiftsført som en kostnad. Dvs.det er en potensiell stor oppside fordi regninga allerede er tatt. Og for de som kjøper aksjen på dette nivået, hvor det er meget lav markedsverdi på selskapet så vil jeg påstå at fremtiden ikke er i nærheten av å være priset inn. All den f&u som ligger i både Hav Hydrogen, BWMS og ikke minst alle tegningene til Ship Design får du på meget attraktive kurser nå. Det må kunne sies å være stor oppside med liten fare for nedside på disse nivåer, ut ifra alt jeg har fått med meg.
Noen positive kommende triggere:
-q3 om 5 børsdager. Forventer gode tall.
-nyansettelser
-CEO uttalte at det var skrevet kontrakter for 200 millioner mellom 1.juli og 31.august. (i sommerferiemånedene!)
-Ballastvannrensesystemer (BWMS) ekspanderer markedet til Yachts.
-De venter snarlig USCG godkjenning av BWMS
-Høyere marginer ventes i q3
-Hydrogengodkjenning 2022
-ekspansjon og/eller oppkjøp i nye markeder
-global megatrend
-stimuleres av tiltakspakker
-når Covideffekter har lagt seg vil det være en del besparelser i forhold til karantene, sykdom osv
-mangel på halvledere vil kunne gi en positiv effekt når dette normaliserer seg.
-NES er for øyeblikket en av to selskap som konkurrerer om kontrakt på det neste skipet som skal ta over tittelen til verdens største batteripakke på skip. En pakke på mellom 8-10 MW til Selskapet ScandLines. (Havila Castor har nå 6.2MW).
-Når det første Kystruteskipet settes i rute om noen uker så vil det bryte monopolet som Hurtigruten har hatt. Dette kommer nesten garantert å gi mediedekning i beste sendetid (dvs.dagsrevyen) og gjør journalisten en god jobb så blir det fremhevet hvilke kapasiteter skipet har og hvem som har levert de.
Også verdt å merke seg, usikkerhetsmomenter:
-aksjen har liten omsetning utenom tallsesong
-aksje trades av boter, både opp og ned, og på lave volum, og med stor spread.
-selskapet børsmelder kun større kontrakter og har til gjengjeld mange små kontrakter. Stillhet mellom disse kan føre til at utålmodige trekker seg.
-man må gjøre sine egne vurderinger om risikoen i aksjen knyttet til det som ikke allerede er på plass, dvs.uscg (Greentech) og Veritas(Hydrogen) og hvorvidt de kan dra ut i tid, og om det vil påvirke markedets vilje til å løfte kursen i den tidshorisonten du er innstilt på.
Kom gjerne med konstruktive synspunkter. Flere positive triggere da det er mange å ta av. PS. Det ligger flere intervjuer ute som er svært informative hvis man ønsker å høre dette rett fra kilden.
HAV group er et selskap som stimulerer til grønn skipsfart. Myndighetenes pådriv for klimakutt øker selskapets muligheter for fremtiden, og for en investor har man en mulighet til å bli med på en reise til et grønt (ESG) selskap der kursen ikke allerede har gått. Ferskt selskap som ble børsnotert 4.mars i år, og under en tøff periode for grønne aksjer generelt. Dette til tross for meget gode tall.
Estimert omsetning og fortjeneste for inneværende år ble guidet før børsnotering, og omsetninga for hele 2021 er allerede forbigått etter bare et halvår. Og om en uke får vi fasiten på tredjekvartal. Grunnen til den høye omsetningen er at selskapet har tatt på seg en del totalleveranser der de har måtte kjøpe fra tredjepart for å kunne levere "full pakke". Dette presser naturlig nok marginene ned på den delen av omsetninga som må leies inn, men de vil til gjengjeld kuppe større kontrakter der de totalt sett sitter igjen med mer.
Så da har likevel selskapet tjent inn pene 56 millioner på bunnlinja pr.1.halvår i år. Det ga en ebitmargin på 9% som er noe ned pga.det jeg nevner over. Marginene vil derfor kunne øke fra dette nivået.
Selskap rangert etter omsetning:
1.Hav Design
2.Norwegian Electric Systems (NES)
3.Norwegian Greentech
4.Hav Hydrogen
CEO har selv uttalt at selskapet guider konservativt og legger vekt på at de skal kunne garantere å levere som guidet eller (mye) bedre. Her eliminerer han bortimot risikoen for negative avvik fra det som blir presentert. Legg merke til dette som et karraktertrekk for selskapet, da man raskt kan sitte igjen med et dårligere inntrykk enn det reelt skulle tilsi.
Guiding og litt info om de 4 selskapene:
Selskap nr.1, Hav Design: guides ned i omsetning etter en særdeles god periode som sies å nå skulle normalisere seg i 2.halvår. De har hatt formidabel inntekt, mye grunnet arbeid med de nye Havilla Kystruten-skipene, hvor en er ferdig og settes snart i drift (som en konkurrent til Hurtigruta). En kommer om noen måneder og ytterligere to er under bygging i Tyrkia.
For de som har fulgt med vet at de to første skipene har gitt store inntekter til Hav Groups tre selskaper men er i tillegg klargjort for hydrogenfremdriftssystem, som er det fjerde selskapet i HAV Group som kan levere. Fra de to første skipene som leveres så vet vi etter uttalelse fra selskapet at det gjenstår fortsatt 100 millioner som skal inntektsføres i q3 el.q4.
De to første skipene har verdens største batteripakke for skip og er på 6.2MW. Skal et cruiseskip gå inn i en verdensarvfjord så må det gå utslippsfritt.
Ut av dette leser jeg det slik:
●De to neste leveransene fra Havila Kystruten kan også komme til å gi store inntekter fremover, og som jeg ikke klarer å se at er ført inn i synlig backlog. Selskapet opererer noen ganger med skjult backlog (ukjent utstrekning) av konkurransemessige hensyn der de ikke vil avsløre detaljer og verdier ovenfor markedet. Jeg undrer derfor på om dette kan ligge skult også.
●Når Hydrogendelen til Hav Hydrogen blir klassegodkjent så er det med stor sannsynlighet kontrakt til Hav Hydrogen. Skipet er Hydrogen-klart, dvs.designet på skipet er klargjort for ettermontering. CEO har uttalt at man ikke kan forskuttere en kontrakt på Hydrogen basert på dette, og at det kan påvirkes av om staten vil komme til med stimuleringspakke for at de skal ta investeringen. Men personlig mener jeg at det er store muligheter for at det materialiserer seg.
Selskap nr.2(NES): guides sterk vekst (men kommer ikke frem i backlog. Se mulig forklaring i avsnitt om skjult backlog)
Meget fremoverlent selskap og fikk USCG godkjenning tidligere i år på sitt system som er verdens eneste totalintegrerte brosystem, RAVEN INS. (anbefaler å lese seg opp hvis man lurer på hva en USCG har av betydning). Leverer batteridrevne fremdriftssystemer, kailadeanlegg, elektriske kraner, med mye mer.
Selskap 3 (Greentech): ilegges kraftig vekst i de kommende år grunnet strenge krav fra myndighetene som omfatter alle skip. Knallgode ebitmarginer i q2 på hele 15.3%! Denne er foreløpig minst i omsetning men om de får til å levere slike marginer så blir det hyggelig siden også omsetningen skal mye opp i tiden fremover. De har inngått flåtekontrakter hvorav den ene er til rederiet Wilson med ca 120 skip. Leveransen begynte tidligere i år. De leverer også rensing til oppdrettsnæringa, og til brønnbåter som skal frakte levende fisk.
Selskap 4 (Hav Hydrogen) guides ikke og legges inn som en fullstendig oppside fra dagens nullverdi.
Har jobbet frem til nå med en prinsippgodkjenning fra DNV (Veritas) og Sjøfartsmyndigheter. Etter en del utvikling og samarbeid har dette blitt skjøvet litt frem i tid (ca Q1 2022) men skal til gjengjeld omfatte, ikke bare en prinsippgodkjenning men en fullstendig godkjenning av hele systemet, fra tank til forbrenningsmotor slik at de er sertifisert til å selge, montere og levere sikkerhetsprotokoller på produktet sitt som de har utviklet gjennom flere år, med ca 50% egeninnsats og 50% midler fra staten (ca.100 millioner fra hver).
Denne "forskningen er ikke ført som en eiendel i regnskapet og har kun blitt utgiftsført som en kostnad. Dvs.det er en potensiell stor oppside fordi regninga allerede er tatt. Og for de som kjøper aksjen på dette nivået, hvor det er meget lav markedsverdi på selskapet så vil jeg påstå at fremtiden ikke er i nærheten av å være priset inn. All den f&u som ligger i både Hav Hydrogen, BWMS og ikke minst alle tegningene til Ship Design får du på meget attraktive kurser nå. Det må kunne sies å være stor oppside med liten fare for nedside på disse nivåer, ut ifra alt jeg har fått med meg.
Noen positive kommende triggere:
-q3 om 5 børsdager. Forventer gode tall.
-nyansettelser
-CEO uttalte at det var skrevet kontrakter for 200 millioner mellom 1.juli og 31.august. (i sommerferiemånedene!)
-Ballastvannrensesystemer (BWMS) ekspanderer markedet til Yachts.
-De venter snarlig USCG godkjenning av BWMS
-Høyere marginer ventes i q3
-Hydrogengodkjenning 2022
-ekspansjon og/eller oppkjøp i nye markeder
-global megatrend
-stimuleres av tiltakspakker
-når Covideffekter har lagt seg vil det være en del besparelser i forhold til karantene, sykdom osv
-mangel på halvledere vil kunne gi en positiv effekt når dette normaliserer seg.
-NES er for øyeblikket en av to selskap som konkurrerer om kontrakt på det neste skipet som skal ta over tittelen til verdens største batteripakke på skip. En pakke på mellom 8-10 MW til Selskapet ScandLines. (Havila Castor har nå 6.2MW).
-Når det første Kystruteskipet settes i rute om noen uker så vil det bryte monopolet som Hurtigruten har hatt. Dette kommer nesten garantert å gi mediedekning i beste sendetid (dvs.dagsrevyen) og gjør journalisten en god jobb så blir det fremhevet hvilke kapasiteter skipet har og hvem som har levert de.
Også verdt å merke seg, usikkerhetsmomenter:
-aksjen har liten omsetning utenom tallsesong
-aksje trades av boter, både opp og ned, og på lave volum, og med stor spread.
-selskapet børsmelder kun større kontrakter og har til gjengjeld mange små kontrakter. Stillhet mellom disse kan føre til at utålmodige trekker seg.
-man må gjøre sine egne vurderinger om risikoen i aksjen knyttet til det som ikke allerede er på plass, dvs.uscg (Greentech) og Veritas(Hydrogen) og hvorvidt de kan dra ut i tid, og om det vil påvirke markedets vilje til å løfte kursen i den tidshorisonten du er innstilt på.
Kom gjerne med konstruktive synspunkter. Flere positive triggere da det er mange å ta av. PS. Det ligger flere intervjuer ute som er svært informative hvis man ønsker å høre dette rett fra kilden.
-
«
- 1
- 2 »
ÆreVære
23.11.2021 kl 11:49
9868
CEO Gunnar Larsen will present HAV Group at Fearnley Securities Annual Renewables & Clean-Tech Conference on Wednesday 24 November 2021.
Link: https://www.havgroup.no/news/2021/hav-group-to-present-at-clean-tech-conference/?fbclid=IwAR3csbHG7rsJs8hp1wQRAPLI68mVZVbd12sbGygC1uCuCr2L2c0M9NfKuBI
Link: https://www.havgroup.no/news/2021/hav-group-to-present-at-clean-tech-conference/?fbclid=IwAR3csbHG7rsJs8hp1wQRAPLI68mVZVbd12sbGygC1uCuCr2L2c0M9NfKuBI
ÆreVære
24.11.2021 kl 14:41
9763
Fin presentasjon i dag og er spent på Q3 til fredag. Ser ut til at HAV har mye bra å komme med fremover.
Replay0x
26.11.2021 kl 08:26
9621
Q3
HAV Group ASA rapporterer inntekter på NOK 80,6 millioner i tredje kvartal 2021 
Driftsresultatet ble NOK 10,8 (-3,8) med en margin på 13,4%. Akkumulert omsetning per tredje kvartal er NOK 692,3 millioner (500,3) med en EBIT på NOK 66,8 millioner (42,9) og med en margin på 9,7% (8,6%).
HAV Group fikk et resultat før skatt i tredje kvartal på NOK 10,6 millioner (30,8).
Selskapet hadde NOK 404 millioner (44) i kontanter ved utgangen av kvartalet.
Tilbakekjøp av aksjer:
Styret i HAV Group ASA ("HAV" eller "Selskapet") har besluttet å initiere et tilbakekjøp av opptil 3.500.000 egne aksjer. Tilbakekjøpsprogrammet kan gjennomføres i perioden fra denne kunngjøringen og inntil 1.mai 2022. Styrets vurdering er at det vil være i Selskapets interesse å inneha en beholdning av egne aksjer, hvor formålet med tilbakekjøpsprogrammet er å kjøpe aksjer som kan benyttes som oppgjør ved eventuelle strategiske oppkjøp innenfor de sektorer hvor Selskapet opererer. Tilbakekjøpene vil gjøres i henhold til fullmakten gitt til styret av Selskapets ordinære generalforsamling avholdt 27. mai 2021. I henhold til fullmakten, kan styret erverve opp til 3.500.000 av Selskapets egne aksjer for minimum NOK 1 og maksimum NOK 50 per aksje.
Bare å spenne fast setebeltene :D
HAV Group ASA rapporterer inntekter på NOK 80,6 millioner i tredje kvartal 2021 
Driftsresultatet ble NOK 10,8 (-3,8) med en margin på 13,4%. Akkumulert omsetning per tredje kvartal er NOK 692,3 millioner (500,3) med en EBIT på NOK 66,8 millioner (42,9) og med en margin på 9,7% (8,6%).
HAV Group fikk et resultat før skatt i tredje kvartal på NOK 10,6 millioner (30,8).
Selskapet hadde NOK 404 millioner (44) i kontanter ved utgangen av kvartalet.
Tilbakekjøp av aksjer:
Styret i HAV Group ASA ("HAV" eller "Selskapet") har besluttet å initiere et tilbakekjøp av opptil 3.500.000 egne aksjer. Tilbakekjøpsprogrammet kan gjennomføres i perioden fra denne kunngjøringen og inntil 1.mai 2022. Styrets vurdering er at det vil være i Selskapets interesse å inneha en beholdning av egne aksjer, hvor formålet med tilbakekjøpsprogrammet er å kjøpe aksjer som kan benyttes som oppgjør ved eventuelle strategiske oppkjøp innenfor de sektorer hvor Selskapet opererer. Tilbakekjøpene vil gjøres i henhold til fullmakten gitt til styret av Selskapets ordinære generalforsamling avholdt 27. mai 2021. I henhold til fullmakten, kan styret erverve opp til 3.500.000 av Selskapets egne aksjer for minimum NOK 1 og maksimum NOK 50 per aksje.
Bare å spenne fast setebeltene :D
murpy
10.12.2021 kl 06:49
9372
Transaksjoner gjort under tilbakekjøpsprogrammet for HAV Group ASA
Det vises til børsmeldingen fra HAV Group ASA ("HAV" eller "Selskapet") av 26.11.2021 om oppstart av et tilbakekjøpsprogram på inntil 3.500.000 egne aksjer. Tilbakekjøpsprogrammet kan implementeres i perioden frem til 1. Følgende tilbakekjøp er gjort i samsvar med "safe harbor" -reglene, som inkluderer en begrensning på 25% av gjennomsnittlig daglig volum omsatt de siste 20 handelsdagene: Dato Volum Gjennomsnittlig pris Totalkostnad (NOK) 01.12.21 4.095 15.1551 62.060,13 02.12.21 8.000 15.3488 122.790.40 03.12.21 7.000 15.7390 110.173,00 06.12.21 8.905 15.7820 140.538.71 07.12.21 10.000 15.4056 154.056,00 08.012.21 10.000 15.2800 152.800.00 09.12.21 8.000 15.2050 121.640,00 Sum tidligere publisert tilbakekjøp under programmet - - - Totalt tilbakekjøp under programmet 56.000 15.4296 864.058,24 En detaljert oversikt over alle fullførte transaksjoner under tilbakekjøpsprogrammet som utføres i løpet av den ovennevnte tidsperioden er vedlagt og tilgjengelig på www.newsweb.no. Etter gjennomføring av ovennevnte transaksjoner eier HAV 56.000 egne aksjer i Selskapet, tilsvarende 0,16% av HAV sin aksjekapital. Hvis du vil ha mer informasjon, Vennligst kontakt: Gunnar Larsen, administrerende direktør Tlf: +47 90 10 56 94 E-post: gunnar.larsen@havgroup.no Denne informasjonen er publisert i samsvar med markedsmisbruksforordningen (EU) 596/2014 artikkel 5, som supplert med delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/1052, og er underlagt opplysningskrav i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.
Det vises til børsmeldingen fra HAV Group ASA ("HAV" eller "Selskapet") av 26.11.2021 om oppstart av et tilbakekjøpsprogram på inntil 3.500.000 egne aksjer. Tilbakekjøpsprogrammet kan implementeres i perioden frem til 1. Følgende tilbakekjøp er gjort i samsvar med "safe harbor" -reglene, som inkluderer en begrensning på 25% av gjennomsnittlig daglig volum omsatt de siste 20 handelsdagene: Dato Volum Gjennomsnittlig pris Totalkostnad (NOK) 01.12.21 4.095 15.1551 62.060,13 02.12.21 8.000 15.3488 122.790.40 03.12.21 7.000 15.7390 110.173,00 06.12.21 8.905 15.7820 140.538.71 07.12.21 10.000 15.4056 154.056,00 08.012.21 10.000 15.2800 152.800.00 09.12.21 8.000 15.2050 121.640,00 Sum tidligere publisert tilbakekjøp under programmet - - - Totalt tilbakekjøp under programmet 56.000 15.4296 864.058,24 En detaljert oversikt over alle fullførte transaksjoner under tilbakekjøpsprogrammet som utføres i løpet av den ovennevnte tidsperioden er vedlagt og tilgjengelig på www.newsweb.no. Etter gjennomføring av ovennevnte transaksjoner eier HAV 56.000 egne aksjer i Selskapet, tilsvarende 0,16% av HAV sin aksjekapital. Hvis du vil ha mer informasjon, Vennligst kontakt: Gunnar Larsen, administrerende direktør Tlf: +47 90 10 56 94 E-post: gunnar.larsen@havgroup.no Denne informasjonen er publisert i samsvar med markedsmisbruksforordningen (EU) 596/2014 artikkel 5, som supplert med delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/1052, og er underlagt opplysningskrav i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.
Replay0x
13.12.2021 kl 17:28
9248
Havila Capella ankommer Bergen! 3 ytterligere skip under produksjon!
https://www.nrk.no/mr/endeleg-klar-med-havila-capella---ingen-andre-passasjerskip-kan-skryte-av-det-same-1.15767520?fbclid=IwAR26RDwqBitCbwCy3gbujYPC5xx4PcBl2uEULWCbpUWfNhhqsCO8DgHpXjM
NES har fått støtte til enda et prosjekt
https://ilaks.no/mowi-genetics-cargill-og-benchmark-blant-mottakerne-da-68-mill-ble-utdelt-til-11-harvprosjekter/?fbclid=IwAR1smcLPTyhvg97R8SY6Z_jiLl32xpVclMY_cWs12HiNG0D0_oUAKyO561U
https://www.nrk.no/mr/endeleg-klar-med-havila-capella---ingen-andre-passasjerskip-kan-skryte-av-det-same-1.15767520?fbclid=IwAR26RDwqBitCbwCy3gbujYPC5xx4PcBl2uEULWCbpUWfNhhqsCO8DgHpXjM
NES har fått støtte til enda et prosjekt
https://ilaks.no/mowi-genetics-cargill-og-benchmark-blant-mottakerne-da-68-mill-ble-utdelt-til-11-harvprosjekter/?fbclid=IwAR1smcLPTyhvg97R8SY6Z_jiLl32xpVclMY_cWs12HiNG0D0_oUAKyO561U
Pirato
29.12.2021 kl 09:20
8928
Patron72
29.12.2021 kl 09:27
9005
Håper flere får opp øynene for Hav group i 2022.
En grønn aksje som tjener penger.
Flott med ny kontraktsmelding idag
En grønn aksje som tjener penger.
Flott med ny kontraktsmelding idag
Kallanavn
06.01.2022 kl 15:36
8626
Omsetningen i aksjen ser ut til å ha ta seg stadig opp fra jul og til nå, og jo mer omsetningen øker dess mer kan HAV tilbakekjøpe fremover noe som vil danne et kjøpspress i en såpass lite likvid aksje.
Med triggere som USCG-godkjennig, HAV-hydrogen, Q4-rapport og mulige oppkjøp, som alle kan være like rundt hjørnet, såvel som at megatrenden grønn skipsfart kun er i startfasen så tror jeg en inngang på dagens representerer en veldig fin Risk/Reward. Emisjonskurs var 18.
Med triggere som USCG-godkjennig, HAV-hydrogen, Q4-rapport og mulige oppkjøp, som alle kan være like rundt hjørnet, såvel som at megatrenden grønn skipsfart kun er i startfasen så tror jeg en inngang på dagens representerer en veldig fin Risk/Reward. Emisjonskurs var 18.
Redigert 06.01.2022 kl 15:44
Du må logge inn for å svare
Kallanavn
06.01.2022 kl 16:09
8758
Kan legge til at Fearnley har en kjøpsanbefaling og TP på 25, altså 80% oppside fra dagens kurs(13,89).
Kallanavn
18.02.2022 kl 11:43
7973
https://newsweb.oslobors.no/message/554287
Datterselskap signerer sin største kontrakt noensinne
Cemre Shipyard har tildelt HAV-konsernets datterselskap Norwegian Electric Systems AS (NES) en betydelig kontrakt for levering av batteri- og kontrollsystem, samt fungere som systemintegrator for en nullutslippsferge som det tyrkiske verftet skal bygge for Scandlines.
NES anslår at den totale kontraktsverdien vil være nærmere 100 millioner kroner, som er den største kontrakten noensinne for NES. Den representerer også en banebrytende kontrakt i det svært aktive tyrkiske skipsbyggingsmarkedet.
«Dette er den største kontrakten NES noen gang har blitt tildelt. Det vil være en høyteknologisk ferge som ved ferdigstillelse vil seile verdens lengste fergeoverfart med nullutslipp. Vi ser frem til å bruke vår kompetanse og teknologi for å hjelpe Scandlines mot deres nullutslippsambisjoner», sier Geir Larsen administrerende direktør i NES.
Scandlines har inngått en skipsbyggingskontrakt med Cemre Shipyard, Tyrkia, om å bygge en fraktferge, som gjør at ruten mellom Puttgarden i Tyskland og Rødby i Danmark kan operere utslippsfritt.
FRA BRO TIL PROPELL
NES vil fungere som systemintegrator for fergens kraftsystemer og smarte kontrolloppsett. Dette betyr at NES vil ha ansvaret for det komplette energidesignet, elektrisk kraft og distribusjon inkludert energilagringssystem (batteri).
«Vi skal administrere hele energidesignet. Energilagringssystemet er for tiden verdens største for en ferge, sier Jan Klokk, salgsdirektør i NES.
I henhold til kontrakten vil NES levere ESS-pakken (energilagringssystem), DC-sentralbord, generatorer og AC-sentralbord som tillater to seilingsmoduser: helelektrisk og hybridelektrisk modus (batteri og biodiesel for hjelpemotorer).
NES vil også levere sitt Raven-integrerte navigasjonssystem til fartøyet, brokonsoller, integrert alarmsystem (IAS) og et datainnsamlingssystem som brukes til å overvåke fartøyets utstyrsytelse. Dataene kan brukes i prediktive vedlikeholdsprogrammer.
"Vi har forpliktet oss til å sikre at maksimalt elektrisk tap er under en viss terskel, noe som betyr at vi vil snu hver eneste stein for å gjøre denne fergen så energieffektiv som praktisk mulig, og dermed holde driftsutgifter og miljøfotavtrykk på et minimum," legger Geir Larsen fra NES til.
NES, som er et datterselskap av HAV Group ASA notert på Euronext Growth Oslo, vil utnytte kompetanse på tvers av sine tre norske lokasjoner – i Bergen (HQ), Egersund og Ålesund – pluss virksomheten i Tyrkia til å designe, montere og teste systemene. NES vil levere alt utstyret til Cemre Shipyard i Tyrkia innen utgangen av 2023.
19. januar i år annonserte NES at de vil etablere et nytt datterselskap og åpne et kontor i Istanbul for å yte enda bedre tjenester til tyrkiske og andre verft i Sør-Europa. NES Tyrkia vil gi anleggsadministrasjon og idriftsettelsesstøtte for prosjektet.
NULLUTSLIPTSFERGE
Scandlines’ nye ferge for ruten Puttgarden-Rødby forventes å starte opp i 2024.
Den nye fergen får en lengde på 147,4 meter, bredde på 25,4 meter og dimensjonerende dypgang på 5,3 meter. Den vil ha en kapasitet på 66 fraktenheter og vil romme 140 passasjerer. Det vil være mulig å frakte vogntog både på øvre og nedre dekk.
Med en overfartstid på en time er fergen utslippsfri. Den kan også drives som hybridferge. Som hybridferge er overfartstiden 45 minutter.
Fergen vil i første omgang eksklusivt lade i Rødby, Danmark. Allerede i 2019 investerte Scandlines i en 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Denne kabelen skal nå forlenges til fergeleiene, hvor det skal installeres transformator og ladestasjon. På sikt er planen å også kunne lade i Puttgarden når det er funnet en god løsning for kjøp av grønn energi.
«NES’ formål er å hjelpe redere og verft å realisere sine bærekraftsambisjoner gjennom å designe optimale fremdrifts-, energi- og kontrollsystemer for å sikre sikkerhet ved smart og enkel betjening. Dette prosjektet kapsler inn dette perfekt, avslutter Geir Larsen.
Datterselskap signerer sin største kontrakt noensinne
Cemre Shipyard har tildelt HAV-konsernets datterselskap Norwegian Electric Systems AS (NES) en betydelig kontrakt for levering av batteri- og kontrollsystem, samt fungere som systemintegrator for en nullutslippsferge som det tyrkiske verftet skal bygge for Scandlines.
NES anslår at den totale kontraktsverdien vil være nærmere 100 millioner kroner, som er den største kontrakten noensinne for NES. Den representerer også en banebrytende kontrakt i det svært aktive tyrkiske skipsbyggingsmarkedet.
«Dette er den største kontrakten NES noen gang har blitt tildelt. Det vil være en høyteknologisk ferge som ved ferdigstillelse vil seile verdens lengste fergeoverfart med nullutslipp. Vi ser frem til å bruke vår kompetanse og teknologi for å hjelpe Scandlines mot deres nullutslippsambisjoner», sier Geir Larsen administrerende direktør i NES.
Scandlines har inngått en skipsbyggingskontrakt med Cemre Shipyard, Tyrkia, om å bygge en fraktferge, som gjør at ruten mellom Puttgarden i Tyskland og Rødby i Danmark kan operere utslippsfritt.
FRA BRO TIL PROPELL
NES vil fungere som systemintegrator for fergens kraftsystemer og smarte kontrolloppsett. Dette betyr at NES vil ha ansvaret for det komplette energidesignet, elektrisk kraft og distribusjon inkludert energilagringssystem (batteri).
«Vi skal administrere hele energidesignet. Energilagringssystemet er for tiden verdens største for en ferge, sier Jan Klokk, salgsdirektør i NES.
I henhold til kontrakten vil NES levere ESS-pakken (energilagringssystem), DC-sentralbord, generatorer og AC-sentralbord som tillater to seilingsmoduser: helelektrisk og hybridelektrisk modus (batteri og biodiesel for hjelpemotorer).
NES vil også levere sitt Raven-integrerte navigasjonssystem til fartøyet, brokonsoller, integrert alarmsystem (IAS) og et datainnsamlingssystem som brukes til å overvåke fartøyets utstyrsytelse. Dataene kan brukes i prediktive vedlikeholdsprogrammer.
"Vi har forpliktet oss til å sikre at maksimalt elektrisk tap er under en viss terskel, noe som betyr at vi vil snu hver eneste stein for å gjøre denne fergen så energieffektiv som praktisk mulig, og dermed holde driftsutgifter og miljøfotavtrykk på et minimum," legger Geir Larsen fra NES til.
NES, som er et datterselskap av HAV Group ASA notert på Euronext Growth Oslo, vil utnytte kompetanse på tvers av sine tre norske lokasjoner – i Bergen (HQ), Egersund og Ålesund – pluss virksomheten i Tyrkia til å designe, montere og teste systemene. NES vil levere alt utstyret til Cemre Shipyard i Tyrkia innen utgangen av 2023.
19. januar i år annonserte NES at de vil etablere et nytt datterselskap og åpne et kontor i Istanbul for å yte enda bedre tjenester til tyrkiske og andre verft i Sør-Europa. NES Tyrkia vil gi anleggsadministrasjon og idriftsettelsesstøtte for prosjektet.
NULLUTSLIPTSFERGE
Scandlines’ nye ferge for ruten Puttgarden-Rødby forventes å starte opp i 2024.
Den nye fergen får en lengde på 147,4 meter, bredde på 25,4 meter og dimensjonerende dypgang på 5,3 meter. Den vil ha en kapasitet på 66 fraktenheter og vil romme 140 passasjerer. Det vil være mulig å frakte vogntog både på øvre og nedre dekk.
Med en overfartstid på en time er fergen utslippsfri. Den kan også drives som hybridferge. Som hybridferge er overfartstiden 45 minutter.
Fergen vil i første omgang eksklusivt lade i Rødby, Danmark. Allerede i 2019 investerte Scandlines i en 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Denne kabelen skal nå forlenges til fergeleiene, hvor det skal installeres transformator og ladestasjon. På sikt er planen å også kunne lade i Puttgarden når det er funnet en god løsning for kjøp av grønn energi.
«NES’ formål er å hjelpe redere og verft å realisere sine bærekraftsambisjoner gjennom å designe optimale fremdrifts-, energi- og kontrollsystemer for å sikre sikkerhet ved smart og enkel betjening. Dette prosjektet kapsler inn dette perfekt, avslutter Geir Larsen.
Kallanavn
25.02.2022 kl 08:26
7705
Fler gode nyheter fra HAV Group; og denne er både en bekreftelse på at det HAV gjør holder høyt internasjonalt nivå såvel som at det også åpner opp et mye større marked for HAV.
Børsmelding:
https://newsweb.oslobors.no/message/554964
FA: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/02/25/7826331/kjempemarked-apner-seg-for-hav-group?internal_source=sistenytt
Børsmelding:
https://newsweb.oslobors.no/message/554964
FA: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/02/25/7826331/kjempemarked-apner-seg-for-hav-group?internal_source=sistenytt
Kallanavn
10.03.2022 kl 17:45
7330
Q4-kvartalstall presenteres i morgen.
Blir spennende å se hvordan markedet tar i mot tallene, spesielt nå som det grønne fokuset er på full vei tilbake, når et grønt selskap som HAV presenterer en bunnlinje for 2021 på rundt 70 mill fra en omsetning på ca.900 mill.
Med dagens sluttkurs betyr det en P/E på 8.5.
Minner om Fearnley sitt kursmål på 25 (dagens kurs er 17).
Blir spennende å se hvordan markedet tar i mot tallene, spesielt nå som det grønne fokuset er på full vei tilbake, når et grønt selskap som HAV presenterer en bunnlinje for 2021 på rundt 70 mill fra en omsetning på ca.900 mill.
Med dagens sluttkurs betyr det en P/E på 8.5.
Minner om Fearnley sitt kursmål på 25 (dagens kurs er 17).
Redigert 10.03.2022 kl 17:48
Du må logge inn for å svare
Kallanavn
11.03.2022 kl 08:07
7202
Som sagt, et bunnsolid selskap! P/E 6,5 nå..
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/03/11/7832047/hav-group-mangedobler-inntjeningen?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/03/11/7832047/hav-group-mangedobler-inntjeningen?internal_source=sistenytt
Kallanavn
11.03.2022 kl 16:28
7034
For en dag i HAV. Bunnsolide resultater, kursen i soleklar ATH (20,20) på relativt høyt volum, før den så falt tilbake til nedgang på forsvinnende lavt volum utover dagen.
Med en emisjonskurs på 18 og rikelig med anledning til å akkumulere på lavere nivåer for alle var det forventet at det ville være noe motstand i området rundt 18. Glem heller ikke at i den siste 1,5 mnd og frem til i går så hadde HAV allerede gått ca. 35% og det er dermed naturlig at mange tok gevinst i dag samt solgte på nyheten og volumet som var.
Jeg tror HAV-aksjen har fått konsolidert seg litt i dag, som er sunt for fremtidig utvikling, før den videre oppgangen vil fortsette fremover i forventningen av Hydrogen-nyheter så vel som det faktumet at HAV Group er et solid selskap som tjener godt med penger – underbygget av gunstige fundamentale forhold og visshet om fremtidig vekst (les. megatrender)!
Hva tenker dere andre?
Med en emisjonskurs på 18 og rikelig med anledning til å akkumulere på lavere nivåer for alle var det forventet at det ville være noe motstand i området rundt 18. Glem heller ikke at i den siste 1,5 mnd og frem til i går så hadde HAV allerede gått ca. 35% og det er dermed naturlig at mange tok gevinst i dag samt solgte på nyheten og volumet som var.
Jeg tror HAV-aksjen har fått konsolidert seg litt i dag, som er sunt for fremtidig utvikling, før den videre oppgangen vil fortsette fremover i forventningen av Hydrogen-nyheter så vel som det faktumet at HAV Group er et solid selskap som tjener godt med penger – underbygget av gunstige fundamentale forhold og visshet om fremtidig vekst (les. megatrender)!
Hva tenker dere andre?
UerfarenInvest
11.03.2022 kl 17:10
7002
Helt «sykt» at denne endte godt i minus i dag. Gode resultater, potensielle oppsider som ikke er regnet inn (hydrogen).
Forstår meg virkelig ikke på børs noen ganger…🤷♂️
Forstår meg virkelig ikke på børs noen ganger…🤷♂️
braastad-xo
11.03.2022 kl 18:38
6937
Kan årsaken til et fall i aksjekursen være at selskapets guiding frem til 2025 antyder kun en minimal vekst. Ser årets omsetning lander på +900 mill, mens ledelsen guider en omsetning på ca 1,3 mrd i 2025. Det er omtrent null vekst de nærmeste 3-4 årene.
Kallanavn
15.03.2022 kl 15:11
6627
Skjønner ikke helt hvordan dere summerer dere frem til hhv. null eller 17% vekst når de guider omsetning på 1,3 mrd i 2025. Det betyr da at de guider en årlig snittvekst på i overkant av 9%.
Hvis vi vil regne frem en fair price av HAV basert på vekst og inntjening så kan vi jo legge 9% vekst til grunn som multippel i P/E (P=9 x E=88 mnok), som gir HAV en mcap på ca.880 mill eller ca. 25 per aksje. Dvs. ca 50% oppside fra der vi er i dag.
Guiding er ikke medregnet hverken HAV Hydrogen som nærmer seg en godkjenning eller eventuelle oppkjøp (som begge har blitt signalisert at kan skje innen kort tid) .
Hvis vi vil regne frem en fair price av HAV basert på vekst og inntjening så kan vi jo legge 9% vekst til grunn som multippel i P/E (P=9 x E=88 mnok), som gir HAV en mcap på ca.880 mill eller ca. 25 per aksje. Dvs. ca 50% oppside fra der vi er i dag.
Guiding er ikke medregnet hverken HAV Hydrogen som nærmer seg en godkjenning eller eventuelle oppkjøp (som begge har blitt signalisert at kan skje innen kort tid) .
Redigert 15.03.2022 kl 15:12
Du må logge inn for å svare
Kallanavn
21.03.2022 kl 16:41
6393
HAV Group endte dagen på ATH sluttkurs. I motsetning til tidligere så virker det denne gangen som om kursen kan/vil holde seg på dette nivået og ikke falle nevneverdig tilbake før oppturen fortsetter.
Blir spennende å følge med på videre kursutvikling når det kommer meldinger om nye kontrakter og ikke minst nyheter rundt HAV Hydrogen - da tror jeg vi er ganske raskt oppe i 25 per aksje.
Blir spennende å følge med på videre kursutvikling når det kommer meldinger om nye kontrakter og ikke minst nyheter rundt HAV Hydrogen - da tror jeg vi er ganske raskt oppe i 25 per aksje.
Kallanavn
06.05.2022 kl 11:12
5723
Da har HAV Hydrogen endelig mottatt den foreløpige godkjenningen for sitt system! Fra børsmeldingen; "HAV Hydrogen er et av de første selskapene som mottar denne type godkjenning for et maritimt hydrogenbasert energisystem med tank for flytende hydrogen under dekk, og under norsk flagg."
Det er store kommersielle muligheter som nå åpner seg for HAV Group.
Slow and steady wins the race! HAV Group er et BUNNSOLID lønnsomt selskap med enorme vekstmuligheter foran seg godt hjulpet av denne godkjenningen.
P/E 6 og gjeldfritt!
Børsmelding: https://newsweb.oslobors.no/message/561329
Finansavisen: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/06/7862121/hydrogen-gladmelding-for-hav-group?internal_source=sistenytt&fbclid=IwAR2aS1Mq7vgjFUKdpm8awsvATfv_vphYHhmxidkG0Fm8SOoOY9qwo2GTWPk
Det er store kommersielle muligheter som nå åpner seg for HAV Group.
Slow and steady wins the race! HAV Group er et BUNNSOLID lønnsomt selskap med enorme vekstmuligheter foran seg godt hjulpet av denne godkjenningen.
P/E 6 og gjeldfritt!
Børsmelding: https://newsweb.oslobors.no/message/561329
Finansavisen: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/06/7862121/hydrogen-gladmelding-for-hav-group?internal_source=sistenytt&fbclid=IwAR2aS1Mq7vgjFUKdpm8awsvATfv_vphYHhmxidkG0Fm8SOoOY9qwo2GTWPk
Redigert 06.05.2022 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
06.05.2022 kl 11:48
5690
- Gode resultater
- Meldes stadig om nye kontrakter
- Hydrogen-milepæl nådd
- Tilbakekjøp aksjer - stadig mindre frie aksjer
Aksjekursen? Står i stampe....
Lurer på hva som må til her, men kan ikke forstå annet enn at det kommer en kraftig utvikling her på et eller annet tidspunkt.
- Meldes stadig om nye kontrakter
- Hydrogen-milepæl nådd
- Tilbakekjøp aksjer - stadig mindre frie aksjer
Aksjekursen? Står i stampe....
Lurer på hva som må til her, men kan ikke forstå annet enn at det kommer en kraftig utvikling her på et eller annet tidspunkt.
Kallanavn
09.05.2022 kl 08:58
5565
Det handler om tålmodighet, før eller siden vil aksjekurs reflekteres av det fundamentale. I mellomtiden kan man trøste seg med de stadig gode nyhetene som kommer fra selskapet, blant annet 200mill-kontrakten med ESVAGT som ble publisert i dag.
Børsmelding: https://newsweb.oslobors.no/message/561477
Børsmelding: https://newsweb.oslobors.no/message/561477
Byzantin
09.05.2022 kl 09:07
5549
Ja, og den nevnte nyheten om 200-mill-kontrakten sender aksjekursen umiddelbart 5% ned.
Kallanavn
09.05.2022 kl 09:13
5529
..i en handel til den nette sum av 2.890 kr! En eller annen småsparer som ikke vil være i aksjemarkedet når det er røde dager tipper jeg, evt. noen som prøver å trigge noen stop-losses.
UerfarenInvest
09.05.2022 kl 09:16
5518
Det er dessverre mulig, så lenge kjøpssiden fortsatt er svak 😔
UerfarenInvest
09.05.2022 kl 09:33
5490
PS. Nå er vi i pluss, og det er ikke mye til salgs oppover....
Kallanavn
09.05.2022 kl 13:16
5420
Lite reell salgsvilje på dagens nivå, men samtidig avventende på kjøpersiden også med dagens børsklima/usikkerhet. Veien kan være kort opp til 30 når det først løsner, mener jeg. Med oppkjøp og hydrogen-kontrakter som triggere fremover håper og tror jeg på 30 per aksje innen utgangen av året.
Grand Stone
13.07.2022 kl 13:51
4668
Jeg liker å leke meg litt med tall, og sjekket nettopp ut HAV Group.
Fra q1 rapporten ser jeg at de har 373 millioner i cash i q1. Det utgjør svimlende 10.5kr per aksje.
I tilleg ser jeg at de eide 3.15% av sine egne aksjer i q1. Justerer man for dette får man
11kr i cash per aksje.
Prøvde å finne ut hvor mye gjeld HAV gruppen har per aksje, men ble litt forvirret/usikker på hvordan lese q1 rapporten.
I tillegg ser jeg at i fjor tjente selskapet over 2kr per aksje, og det guides en kraftig økning frem til 2025???
Så, aksjen koster nå 13.5kr per aksje, og selskapet tjener et par kronter per aksje per år, og vi har 11kr i cash per aksje???
Til dere som har fulg aksjen en stund. Hva har jeg missforstått? Dette kan da umulig være rett...
Fra q1 rapporten ser jeg at de har 373 millioner i cash i q1. Det utgjør svimlende 10.5kr per aksje.
I tilleg ser jeg at de eide 3.15% av sine egne aksjer i q1. Justerer man for dette får man
11kr i cash per aksje.
Prøvde å finne ut hvor mye gjeld HAV gruppen har per aksje, men ble litt forvirret/usikker på hvordan lese q1 rapporten.
I tillegg ser jeg at i fjor tjente selskapet over 2kr per aksje, og det guides en kraftig økning frem til 2025???
Så, aksjen koster nå 13.5kr per aksje, og selskapet tjener et par kronter per aksje per år, og vi har 11kr i cash per aksje???
Til dere som har fulg aksjen en stund. Hva har jeg missforstått? Dette kan da umulig være rett...
BMW_E30
26.09.2022 kl 12:26
3988
Må følge litt med på dette selskapet ser eg :) Ser ikke ut til at de er priset så verst heller.
Replay0x
17.01.2023 kl 21:17
3315
Absolutt spennende nyheter i dag!
17.01.22
HAV Design sikrer gjennombrudd i det amerikanske havvindmarkedet
CREST har valgt HAV Group ASAs datterselskap HAV Design til å utvikle et nytt servicefartøy (SOV) for et amerikansk havvindprosjekt.
Kontrakten markerer det amerikanske gjennombruddet for HAV Design, som blir den første europeiske skipsdesigneren til å utvikle en SOV for det amerikanske markedet.
03.01.22 3. januar 2023 – Volstad Maritime har tildelt HAV Group ASAs datterselskap
Norwegian Electric Systems AS (NES) en kontrakt for å levere batteripakke og
kontrollsystem for batterilading til offshore konstruksjonsfartøyet «Deep
Cygnus».
NES, som spesialiserer seg på bærekraftig energidesign og smartkontroll, skal
levere utstyret til subsea konstruksjonsfartøyet «Deep Cygnus». Utstyret
installeres i forbindelse med en kommende fartøysoppgradering til batteristrøm
før fartøyet går på en ny charterkontrakt tidlig i 2024.
Dette er kontrakt nummer 4 fra Volstad.
17.01.22
HAV Design sikrer gjennombrudd i det amerikanske havvindmarkedet
CREST har valgt HAV Group ASAs datterselskap HAV Design til å utvikle et nytt servicefartøy (SOV) for et amerikansk havvindprosjekt.
Kontrakten markerer det amerikanske gjennombruddet for HAV Design, som blir den første europeiske skipsdesigneren til å utvikle en SOV for det amerikanske markedet.
03.01.22 3. januar 2023 – Volstad Maritime har tildelt HAV Group ASAs datterselskap
Norwegian Electric Systems AS (NES) en kontrakt for å levere batteripakke og
kontrollsystem for batterilading til offshore konstruksjonsfartøyet «Deep
Cygnus».
NES, som spesialiserer seg på bærekraftig energidesign og smartkontroll, skal
levere utstyret til subsea konstruksjonsfartøyet «Deep Cygnus». Utstyret
installeres i forbindelse med en kommende fartøysoppgradering til batteristrøm
før fartøyet går på en ny charterkontrakt tidlig i 2024.
Dette er kontrakt nummer 4 fra Volstad.
nidarost
19.01.2023 kl 14:09
3134
Pussig at aksjen ikke går mer på nyheten om USA-kontrakten. Er det Havyard (nå: Eqva) som benytter anledningen til å selge seg ut på gode nyheter? Ser at Eqva solgte 40.000 aksjer i Hav på mandag av totalt ca. 97.000 aksjer omsatt. På tirsdag da USA-nyheten kom ble det omsatt nesten 350.000 HAV-aksjer. Det skulle ikke forundre meg om det er Eqva som letter seg og holder HAV-kursen nede. Det får vi vite i morgen når handelstallene for tirsdag offentliggjøres
Redigert 19.01.2023 kl 14:11
Du må logge inn for å svare
nidarost
20.01.2023 kl 09:25
3028
Ikke overraskende solgte Eqva 100.000 HAV-aksjer på tirsdag av total omsetning på ca. 350.000 HAV-aksjer. Så gamle venner i Eqva (Havyard) legger en betydelig demper på HAV-kursen. Godt å vite, for det forklarer hvorfor HAV-kursen ikke tar av (ennå)
Patron72
21.01.2023 kl 16:39
2887
Åpenbart at hyard sitt nedsalg hindrer kursøkning nå.
En skal også ha i bakhodet at ved 2 anledninger(slutten av 21 og sommer 22) har hyard delt ut millioner av utbytteaksjer.
Dette har også ført til at selgersiden hele tiden er mye større enn kjøpssiden.
Så ja det skal bli godt å bli kvitt dette havyard opplegget 😀
Selv har jeg benytter anledningen til å kjøpe mye aksjer de 2-3 siste mnd.
En skal også ha i bakhodet at ved 2 anledninger(slutten av 21 og sommer 22) har hyard delt ut millioner av utbytteaksjer.
Dette har også ført til at selgersiden hele tiden er mye større enn kjøpssiden.
Så ja det skal bli godt å bli kvitt dette havyard opplegget 😀
Selv har jeg benytter anledningen til å kjøpe mye aksjer de 2-3 siste mnd.
nidarost
24.01.2023 kl 10:42
2628
Ser at Eqva fortsertter å selge ut, og sto for ca. 20% av omsetningen da de onsdag og torsdag solgte ca. 53.000 aksjer. Har nå 1, 2 mill aksjer igjen. HAV kjøper egne aksjer, men i langt lavere tempo enn Eqva selger, dessverre. Eqva legger et press nedover på kursen. Synd at HAV og Eqva ikke kan få til mer internsalg, slik som da 100.000 aksjer gikk mellom dem i Oktober, evt at Eqva forsøker å få blokk-salg mot andre i stedet for å presse kursen ned.
UerfarenInvest
24.01.2023 kl 14:26
2536
HAV er (dessverre) bundet av:
«The following repurchases have been made in accordance with the "safe harbor" rules, which includes a limitation of 25% of the average daily volume traded in the last 20 trading days»
«The following repurchases have been made in accordance with the "safe harbor" rules, which includes a limitation of 25% of the average daily volume traded in the last 20 trading days»
Patron72
24.01.2023 kl 14:31
2506
Positivt at omsetningen har økt. Da øker også kjøpene til Hav 👍
Tipper forøvrig selskapet er fornøyd med å få handle på disse nivåene. Det bør forsåvidt vi som er aksjonærer også være.
Tipper forøvrig selskapet er fornøyd med å få handle på disse nivåene. Det bør forsåvidt vi som er aksjonærer også være.
UerfarenInvest
24.01.2023 kl 14:50
2482
Ja, blir heldigvis selvforsterkende dette!
Jeg ser faktisk mer på omsetningen enn på kursen for tiden 😄
Jeg ser faktisk mer på omsetningen enn på kursen for tiden 😄
Redigert 24.01.2023 kl 15:10
Du må logge inn for å svare
Patron72
24.01.2023 kl 15:27
2413
Helt enig
Når det nevnes kjøp her så vil jeg trekke frem ucvo som har handlet godt de siste ukene. Og hvem er denne ucvo?
Jo han har stått frem i finansavisen tidligere i år med denne artikkel.
https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/11/23/7962843/ucvo-forvalter-alt-gar-rett-vei-for-disse-utbombede-aksjene
Det som er interresant er at her nevnes ikke Hav group.
Ville han holde den hemmelig? 😀
Når jeg ser på handelsloggen til dette selskapet har ucvo fra 21 desember frem til nå økt fra ca 150k til 418k aksjer.
Det er nice
Når det nevnes kjøp her så vil jeg trekke frem ucvo som har handlet godt de siste ukene. Og hvem er denne ucvo?
Jo han har stått frem i finansavisen tidligere i år med denne artikkel.
https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/11/23/7962843/ucvo-forvalter-alt-gar-rett-vei-for-disse-utbombede-aksjene
Det som er interresant er at her nevnes ikke Hav group.
Ville han holde den hemmelig? 😀
Når jeg ser på handelsloggen til dette selskapet har ucvo fra 21 desember frem til nå økt fra ca 150k til 418k aksjer.
Det er nice
UerfarenInvest
27.01.2023 kl 08:19
2106
Det hagler inn med meldinger for tiden:
https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010931918-MERK/hav-group/hav/quotes#CompanyPressRelease-12022176
Alt dette må da endelig få fart på kursen når som helst…😊
https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010931918-MERK/hav-group/hav/quotes#CompanyPressRelease-12022176
Alt dette må da endelig få fart på kursen når som helst…😊
-
«
- 1
- 2 »