EIOF er den virkelig glemte perle, dobling på kort sikt

mercedesglk
EIOF 01.10.2021 kl 13:58 59848

EIOF er den virkelige glemte diamanten.
her bør og Må det komme ei dobling.
det kan gå faderlig fort, så kom dere inn.
6-7 kr i sikte,
Let it be
20.11.2022 kl 21:07 5615

Kvartalsrapporten for Q3/22 viser bra inntjening med potensiale for forbedring. Og etter overlevering av solgt fartøy i Q4 vil det nok fremkomme gevinst på salg, samt positiv utvikling restlån i USD.
MEN det som ikke vises i rapporten er cash flow på driften isolert i Q3/22. Den vises kun hittil i år pr.Q3/22. Og hittil i år pr 30/9-22 er den MNOK 101 mot
MNOK 5 hittil i år 30/6-22.
DVS isolert i Q3 var kontantstrømmen fra driften på hele MNOK 96. Ikke store forbedringen som skal til i 2023 så er inntjeningen på driften over 20 % av dagens børskurs i KVARTALET. Og etter overlevering av nevnte solgte skip vil finanssiden bli lettere. Snakker om. Hvor finnes bedre utsikter. Spennende
Contrarianus
20.11.2022 kl 22:39 5583

EIOF er i veldig god utvikling etter syv tunge år i bransjen. I slutten av måneden går Viking Queen av kontrakten som ble inngått med Equinor mars '21, i et meget depressivt marked. Jeg vil tro at de nå kan øke dagraten solid ved inngåelse av ny lang kontrakt, ref. den nylige terminkontrakten til Viking Avant (kilde: Westshore):

14.10 Equinor Energy AS Supply Duties, 3 years firm + 3x 1 year opt NOK 195000

Om vi antar 55000,- ekstra sammenlignet med dagens rate gir det alene 30 øre i økt EPS bare for en enkelt PSV. En annen interessant båt nå er Subsea Viking som fikk 5-års kontrakt i sommer som den skal inn på i Q1 '23. Jeg synes den båten viser noe av hva som ligger i EIOF sammenlignet med de bokførte verdiene. Båten, som er bygd i 1999, var praktisk talt nedskrevet til null i regnskapet pr. Q2 '22 (EIOF skriver av båtene veldig raskt). Så får den altså en kontrakt som trolig gir om lag 30 mill netto hvert år. Trolig må den påkostes noe oppgradering, men likevel! Ikke rart ledelsen følte de for skams skyld måtte skrive båten litt opp i siste rapport...
Offshore OBS
21.11.2022 kl 17:57 5578

Viking Neptun salget gir viktig inntekt og gjeldsreduksjon.
Så kan man bekymre seg om at viktig EBITA bortfaller fra Q1 2023.
Men det er vel inngått kontrakt om at EIOF i 2 år leverer mannskap og teknisk drift. Er det noen som har innsikt i omfang i omsetning og fortjeneste en slik kontakt kan bety?
Offshore OBS
27.11.2022 kl 15:56 5424

https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/rlrkX8/positive-tendenser-i-offshore-rapportene-markedet-vil-fortsette-aa-styrke-seg?pwsig2=a6a0d6b4e3cad3941730a7380c81bca0e0aa192e7067d69ae155b7f90db5f790_1670164442_cHRi

Eiof fører ann mht resultater og balanse.

Egner seg dårlig for day trading.

De som ønsker 1 million aksjer vil skye kursen flere kroner!
Redigert 27.11.2022 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
desirata
28.11.2022 kl 12:00 5293

Derved er salget av Viking Neptun i boks. Detgir en salg gevinst på 270m. Høres gjerne ikke så voldsomt ut, men for et slik lite selskap, så tilsvarer det altså halve markedsverdien på EIOF. Det er vel ikke hver dag en leser noe slikt. Cash situasjon og gjeld situasjon er meget gunstig.

Får se om det gir seg utslag på børsen. Aksjen burde stått i 11kr nå.
Contrarianus
28.11.2022 kl 14:12 5334

Vi var litt uheldige med timingen av oppgjør, ettersom dollaren har falt så mye i det siste, men det ble jo bra uansett! Slik jeg forstår det blir oppsettet omtrent slik:
Proveny fra salget: NOK 959 mill (bokført verdi av skipet) pluss gevinst fra salget NOK 270 mill = NOK 1229 mill, som med dagens USD/NOK på 9,90 tilsier en netto salgspris på USD 124 mill, omtrent som vi antok.
Videre angis det en likviditetseffekt etter salget på NOK 340 mill. Den bokførte gjelden på båten pr. 30. sept kan da beregnes til NOK 1229 mill - 340 mill = 889 mill, som med valutakurs pr 30. sept på ca. 10,70 tilsier at gjelden på skipet i original valuta var ca USD 83 mill. Agio på dette lånet i dette kvartalet vil da utgjøre 83 mill x (10,70-9,90) = 66,4 mill. Summen av agio og gevinst på salget blir da NOK 336,4 mill. Av dette vil 75,25% tilfalle majoritetsaksjonærene (oss!), dvs 253 mill fordelt på 62 150 000 aksjer som gir NOK 4,07 pr aksje. BV/share var NOK 9,66 og øker da til 13,73. I tillegg kommer EBITDA på båten fra 30. sept til overtakelsen, det anslår jeg til NOK 0,20 pr aksje. Så vi kommer vel ut av 2022 med omtrent 14 kr i bokført verdi per aksje med mindre det blir store endringer i desember.

Jeg er spent på hvordan selskapet nå planlegger å utnytte den forbedrede finansielle fleksibiliteten.
snaxen
29.11.2022 kl 12:04 5279

Smått med handel i offshoreperla.
Offshore OBS
29.11.2022 kl 13:55 5338

Kjedelig, men lønnsomt.
SW_94_1000
02.12.2022 kl 12:13 5284

Utklipp fra budsjettforliket: Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 fremme krav om lavutslipp til offshorefartøy med sikte på innføring fra 2025 og nullutslipp fra 2029, eller
tilsvarende krav som gir samme utslippseffekt for offshorefartøy.

Dette vil gagne Eiof med sine lavutslipp skip og flere prosjekter.
Offshore OBS
02.12.2022 kl 15:36 5243

Et annet forhold som gangner EIOF, er at de har tatt konsekvensen av bransjekrisen. Ved å selge assets tidlig nok. Og slipper slike spagater som i DOF. Og kommende smertefull refinansiering i SOFF.
Eiof har kapital til å føre Ann på fremtidens drivstoff løsninger.
desirata
02.12.2022 kl 16:33 5224

EIOF aksjen er veldig svak, klarer ikke å holde 9- tallet.

Omsetning har vært tilnærmet null siste 2 uker, dvs laber interesse. Ingen fond eller meglerhus gidder å kikke på denne da.
snaxen
02.12.2022 kl 16:59 5221

Enig med deg. Men tror den skal opp på noe sikt.
Contrarianus
02.12.2022 kl 17:52 5192

Jeg liker det du kaller svake aksjer dersom de har det fundamentale på sin side. De store norske fondene har vel nesten alle gått glipp av siste års opptur i norske supplyaksjer, og er enda ikke kommet seg inn til tross for duppen i sommer. Nedturen i tech har de derimot fått med seg, men fortsetter å hausse sektoren. Jeg tror uansett ikke at de norske aksjefondene vil være noen frisk kilde til likviditet i norske papirer de kommende årene. Det vil bli store uttrekk, enten fordi "vanlige folk" trenger penger til andre ting (finansiering av boligkostnader/investeringer for seg eller sine), eller fordi de litt analytisk anlagte ser at beskatningen av de fleste selskapene med eiere gjør andre plasseringer mer attraktive i et høyrenteklima.
Offshore OBS
03.12.2022 kl 10:06 5157

Eiof er nok en svak aksje, i perioder.
Men den har substans , uten stor nedsiderisiko. I et marked og bransje som ser ut til å oppleve sterk fortjeneste økning.
I den relative sammenligningen mellom subsea/supply kommer EIOF godt ut. F.eks i forhold til SOFF som nødvendigvis trenger en refinansiering kommende vår, seinest.
Let it be
03.12.2022 kl 13:55 5186

EIOF er tydeligvis ikke i vinden på børsen, det er helt sikkert. Synes som markedet ikke liker selskaper med solid balanse. Er ikke mange offshoreselskaper som kan matche EIOF sin solide økonomi. Utgangen av Q3/22 var netto kontanter MNOK 200. I tillegg oppgjør i Q4 for solgt skip frigjorde MNOK 340. Og så kontantstrøm fra driften i Q4 på minimum MNOK 100. Totalt MNOK 640 til fri disposisjon i Q4. Benyttes vel til ekstra nedbetaling av gjeld, samt til spennende investeringsmuligheter.
Offshore OBS
10.12.2022 kl 10:23 4921

EIOF er kjedelig som tradingsobjekt, men IKKE som verdicase for de som gidder sitte å vente på utrulling av framtidens drivstoff alternativer for supplyflåtene.
https://eidesvik.no/innovation/

Nøkkelen til satsingskapital kommer blant annet ved å innse salg av assets som en løsning for å bevare handlingsrom , også i dårlige tider.
https://eidesvik.no/stock-notification/eidesvik-offshore-completes-sale-of-csv-viking-neptun/

Tror neppe veldig mange forstår velge finansiell posisjon EIOF er i. Men 3-8 dobling blir det ikke. Heller ikke 95% nedgang i kursen.
Offshore OBS
16.12.2022 kl 15:46 4666


Kopiert fra Nordnet.no sin shareville forum:

"Den gevinsten EIOF skal bokføre for salg av Neptun er ikke lengre 150m som kommunisert i børsmeldingen i januar. Skipet er solgt i USD og det er ikke så vidt jeg kan se gjort noen sikring av valuta, da de har lånet i USD som en naturlig hedge. At skipet er solgt i USD er først påpekt i kvartalsrapporten for Q3 i en liten setning. Dette har etter det jeg regner en effekt på EK pr. aksje etter minoritetsinteresser (25,25%) på rundt 3,7kr før skatt (men er stort fremførbart underskudd så trolig ingen skatt i 2022). Dette er noe jeg mener er så betydelig at det burde vært opplyst mer enn kun en liten setning i kvartalsrapporten. Skipet har jeg regnet meg til har en salgspris på 1,1mrd (959m (bokførte verdien av skipet) + 150m gevinst kommunisert) = 1 109mNOK) som pr. 31.12 utgjør 125,7 mUSD. Med dagens USD/NOK på 10,09 så er gevinsten 310 mNOK, ikke 150. Dette er ikke kommunisert noe sted, men disagio på lånet er bokført, slik at lån relatert til eiendeler holdt for salg pr. 30.09 utgjør 954m og ikke 840m som ved årsskiftet. Alt lån relatert til eiendeler holdt for salg gjelder ikke Neptun, da seismikkskipene er "holdt for salg", men det er nok betydelig del av de 207m som er bokført disagio hittil i år. Altså er regnskapet tynget med disagio som ved salget nå blir til en agio da salgspris overgår lånesummen, og begge er i USD. I tillegg så får de frigitt likviditet opp mot 400m fra salget (netto etter betalt gjeld + at det er lånt inn penger til driftsselskapet til Neptun) som kan gå til å betale ned annen gjeld. Tar man med et kvartal marginalt bedre enn 4. kvt i fjor, så de genererer rundt 100m cash fra drift, så i sum så kan EIOF pr. 31.12 ha en netto rentebærende gjeld på rundt 600m. Tar man med at de har kontraktsdekning på over 80% av aktive skip i 2023, rundt 77% for 2024, så taler dette for at de enten kan gjøre lønnsomme investeringer i vekst (mot havvind f.eks) eller begynne å betale utbytte. Trolig får Viking Lady kontrakt eller driver godt i spot markedet for 23/24, mens Viking Princess har mulighet for opsjonsutøvelse og dermed fullbooket i 23/24. Altså er 100% flåteutnyttelse (av aktive skip, altså uten seismikk) fullt mulig i 2023 og 2024. Eidesvik er også ledende på lavutslippsløsninger som trolig vil gi et konkurransefortrinn i fremtiden både for dagens skip men også for nybygg. I tredje kvartal så ble det gjort reversering av tidligere nedskrivninger på 209m pga. bedre kontrakter, spesielt innen supply segmentet. Dette kan fort bli mer av fremover når markedet bedrer seg, det ble totalt nedskrevet 1,6 MRD fra 2014 frem til nå, korrigert for det som er solgt så er det fortsatt mye å gå på når markedet bedrer seg ytterligere. Et salg av seismikkskipene vil også kunne overraske positivt med bokført gevinst, så det ligger der som en opsjon. EK pr. aksje er 9,22 kroner i Q3 rapporten, pluss på rundt 3,7 kr for salget av Neptun nå i 4. kvartal så har man nesten 13kr pr. aksje. Kursen nå er rett over 9kr. Skal man ha eksponering mot OSV markedet så er EIOF et selskap som har ordnet det finansielle, har fleste skipene på lange kontrakter nå og har finansiell kapasitet til å vokse både innenfor olje & gass men også mot havvind. I tillegg er de ledende på lavustlippsløsninger og snart (?) nullutslipp fra fartøyene, noe som gir premie på rater og generelt fortrinn. EIOF vil jeg påstå passer rett inn under de tre U'ene som Skagenfondene jobbet etter; upopulær, underanalysert og undervurdert."


Noen som mener det er faktafeil i denne omtalen av EIOF?
Offshore OBS
18.12.2022 kl 14:50 4571

Netto rentebærende gjeld pr 31 des 2022 kr 600 millioner kr.

Kanskje litt enkelt tenkt, men:

Selge 1-2 av båtene betyr at selskapet er gjeldfritt.

Verdsatt på børsen med kurs kr 9: 550 million kr

Altså verdsettes 8-10 båter til kr 560 mill.

Noen som har mening om hva disse båtene kan selges for i dagens marked om selskapet likivideres for utdeling av overskudd?
Contrarianus
18.12.2022 kl 15:38 4566

De fleste båtene har kontraktsforpliktelser så ideen er jo urealistisk. Det du lurer på er vel hva båtene kan selges for "free of charter" i en handel mellom frivillig selger og frivillig kjøper. Hvert halvår blir flåten taksert av tre meglere og resultatet pleier å oppgis i rapportene. Min erfaring er at slike meglervurderinger ofte er noe oppblåste, men det er vel de beste objektive vurderingene man kan få. I tilfellet EIOF synes jeg det blir nokså uinteressant da skipene er på lange kontrakter, og ikke minst fordi merverdien som ligger i selskapet som "going concern" er høy og ingenting tilsier at de ønsker å selge noen andre båter enn seismikk-skipene som ligger i opplag.
Jeg tror det er en viss merverdi i selskapet utover de bokførte verdiene selv om man justerer for kontraktsforpliktelsene, kanskje burde den bokførte verdien være ca. 20 kroner pr aksje. Vi får håpe selskapet snart begynner å utbetale utbytter slik at verdiene etter hvert kan tilfalle aksjonærene, men jeg tror vi må belage oss på å fortsatt være tåmodige.
Let it be
21.12.2022 kl 14:06 4381

EIOF sine skip seiler inn gode penger. Solgt skip forbedrer likviditeten betraktelig. Skulle ikke forundre meg om driftsresultatet for kvartal 4/22 blir
veldig bra. Og en stund ut i 2023 kan markedet for offshore fartøyer stramme seg til, når det skal oppgraderes, repareres, installeres offshoreinstallasjoner i
de mer værstille månedene. Så jeg ser det bedre fremover mht akjsekursen, men pr. dato vandrer den rolig.
desirata
23.12.2022 kl 13:39 4346

Jeg har gjort et overslag som viser at Eidesvik flåteverdi etterpå Neptun, kan være ca. Kr. 2400mil.

Tilbake til din teori. Eksempel de selger 2stk PSV til 600mil. Rederiet vil da være gjeldfritt med et dusin båter igjen og en flåteverdi på 1800mil : 60mil aksjer = NAV 30kr aksje.

Lit vansjeleg med en del eldre tonnasje, men si mellom 20-30kr per aksje, den burde ha noe å gå på fra dagens kurs. Det er vel bare sitte uro, er oppkjøp kandidat også, dersom Eidesvik familien il cadhe inn.
Offshore OBS
23.12.2022 kl 16:59 4319

Oppkjøp med oppgjør i valgfritt aksjer eller kontanter betinger at de ulike arvingene ser dette som en utgang tilpasset ulik investorfokus.
Om Eidesvik arvingene kan komme ut av 8 år krise på kurs 12-15 vil det være i særklasse!!! Ingen over - ingen ved siden i OSV bransjen ??!??

Om noen skulle ønske kjøpe Eidesvik antar jeg deres posisjon på grønne drivstoff løsninger vil friste.

Offshore OBS
30.12.2022 kl 16:56 4187

Kjedelig kursutvikling siste måneder.

Men i går og i dag ble mye av motstanden spist nedenfra.

På dagens aksjonærer oversikt ser det ut som lokale krefter er på kjøpern!
Let it be
02.01.2023 kl 13:05 4016

Vi skriver 2023 og hvor offshoremarkedet for skip vil bli er vel for de fleste antatt og bli bra. Olje/Gass/Havvind/rørledninger trenger service, vedlikehold. Oljeprisen g behovet ser ut til å være strekt, ref krig og behov for energi.
Mitt tips for EIOF er at cash flow på driften ekslusive avskrivninger vil bli nesten på 500 MNOK i 2023. Og finanskostnader er sterkt redusert, ref salg av skip i November 22. Aksjekursen skal opp tror jeg.
desirata
02.01.2023 kl 13:34 4014

Mener du EBITDA 500m.
Isåfall er det jo minimalt med ITDA., gjerne 150m tops.
Ved 350m på bunnlinjen burde market cap være 1200m, men veldig illikvid aksje, så det vil ta tid å få kjøpere på banen. Anyway, det er bare sitte rolegt å vente på 15kr om et år og 20kr deretter.
Contrarianus
02.01.2023 kl 15:20 4086

Jeg estimerer EBITDA på NOK 200 mill i 2023, det gir EV/EBITDA på under 6 på dagens kurs, det synes jeg er attraktivt. For SIOFF har jeg EV/EBITDA på 8 som også er OK. For SOFF har jeg 11, DOF har jeg ikke regnet på for 2023.
Offshore OBS
13.01.2023 kl 21:59 3808


Plutselig kan omsetningen eksplodere , som 2 ganger tidligere de siste 2 år. Om noen skal ha volum er dette ikke tilgjengelig uten sterkt stigende kurs,

Ordrebilde ,og hvem som handler tyder på at vi kan stå foran et taktskifte.
slapps
18.01.2023 kl 14:14 3583

SUPPLY: Hellenic Shipping News har en interessant artikkel hvor de referer til VesselsValues rapport om hvor mye verdiene for PSV- og AHTS-fartøy samt jack up rigger antas ha steget i 2022. VesselsValue anslår at verdiene på PSV'er med alder 5-10-15 år har økt med henholdsvis 30%, 66% og 134% i 2022. For store AHTS'er er verdiene med tilsvarende aldre som for PSV økt med anslagsvis 54%, 67% og 76%. For jack ups er verdiene med tilsvarende aldre økt med 57%, 111% og 207%. VesselsValue forventer at verdiene for fartøy innen alle områder vil stige videre i 2023 ut fra en del tilbuds- og etterspørselsfaktorer som du kan lese om i artikkelen.
slapps
18.01.2023 kl 14:14 3597

SUPPLY: Hellenic Shipping News har en interessant artikkel hvor de referer til VesselsValues rapport om hvor mye verdiene for PSV- og AHTS-fartøy samt jack up rigger antas ha steget i 2022. VesselsValue anslår at verdiene på PSV'er med alder 5-10-15 år har økt med henholdsvis 30%, 66% og 134% i 2022. For store AHTS'er er verdiene med tilsvarende aldre som for PSV økt med anslagsvis 54%, 67% og 76%. For jack ups er verdiene med tilsvarende aldre økt med 57%, 111% og 207%. VesselsValue forventer at verdiene for fartøy innen alle områder vil stige videre i 2023 ut fra en del tilbuds- og etterspørselsfaktorer som du kan lese om i artikkelen.
Offshore OBS
18.01.2023 kl 16:06 3563

Noen som har sett tegninga og tygd seg gjennom sperra på 9,5 i løpet av dagen. Antar det er svært få aksjer til salgs under kr 13 i det korte perspektiv.
Let it be
18.01.2023 kl 20:17 3483

Når 2022 regnskapet offentliggjøres, eller hvis de f.eks. kjøper eller selger et fartøy, så vil denne gå bra. Det er det mest økonomisk solide servicefartøyselskapet på børsen men jeg.
Offshore OBS
23.01.2023 kl 15:05 3150

Litt artig i Eiof også nå, på veg mot 13 eller 19.

Spørsmål om tid. Kommer Ann på oljepris og generelt børsklima.
Selskapet som sådann går bedre enn de fleste i oljeservice.

Men likviditeten i børshandelen er elendig. Gjør ikke så mye om man er fornøyd med langsiktig god avkastning.

Kommer samme volum inn i Eiof som i HAVILA kan det bli raske prosenter nå, om oljeprisen holder seg paralelt med at Eiof / supply går inn mot sommer sesong!
Redigert 23.01.2023 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
desirata
25.01.2023 kl 16:58 2696

Tydelegvis mange nok som vil selge sine aksjer rundt 11kr. Ser ut for at den stopper der, men ok det var rolegt så lenge det varte. Har vært omsetning over kr. 1mil nå i flere dager og det er ikke ofte i denne aksjen. Får se når regnskapet kommer i februar om det kan være mere å hente.

Uansett er Eiof en No brainer. Den vil stige 5kr året framover.
Offshore OBS
27.01.2023 kl 14:23 2428

Noen vil selge på kr 11, noen kr 12 osv. Men det er ikke mange!

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/27/7980789/skipsmegler-kan-ikke-huske-sist-det-var-sa-stramt

Når dette utfolder seg som beskrevet over blir det litt mer fart i kursen. Ihvertfall 1 kr i måneden frem mot juni.... kan man håpe på.

Det fine er at det er reelt verdier i Eidesvik Offshore.
Blir nok tydelig 24 februar, ved Q2 presentasjon.
Graastein
27.01.2023 kl 14:48 2409

Noen som kunne skrive noe om sesmikk biten til Eidesvik? Hva slags potensiale ligger der. Ser jo at PGS har fått bedre tider, uten at jeg er med på det. Har egentlig pleid å holde meg unna sesmikk-selskaper.

Offshore OBS
27.01.2023 kl 17:11 2353

Sjekk dagens DOF melding.

Fint for eierne i Eidesvik som ikke har blitt rævkjørt av kreditorer med penger til gode.
Eidesvik sine strategiske veier fremover er enten utbytte eller nybygg sammen med f.eks AKERBP, eller begge deler.

Følg med på Q4 presentasjon så ser man sunne regnskap. På vei inn i en super syklus for PSV og Subsea. Seismikkskipene selges regner jeg med. Til mye bedre pris enn for 2 år siden!
desirata
28.01.2023 kl 02:43 2195

Jeg vet ikke status for seismikk båtene. Vet at en var på bareboatchart siste året, men at 3 stk har ligget i opplag lenge dvs årevis.

Kort sagt vil jeg si at disse 4 har en verdi på mellom min kr. 50mil og max 100 mill per stk.
De kan nyttes til "skytebåter" dvs kun sende seismikk signal, o.a ting. I senere tid har og endel eldre seismikk båter blitt nyttet som ROV båter. De monterer da nye ROV davit og utstyr. Seismikk båter har også stor lugar kapasitet, så kan brukes til ymse ting som krever mange folk.

Ikke store verdien, men en liten upside på sikt. Muleg noen kroner per aksje
Offshore OBS
28.01.2023 kl 13:29 2067

Noen kroner pr aksje ... La oss si de kan selges for 250 millioner , ikke ubetydelig for et såpass lite rederi. Noen klarer kanskje å finne hva de er bokført til i årsmeldingen for 2021?