GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
17.12.2021 kl 21:28
11059
Geir Rune L skrev Marshall økte short med ca 300k i går.
Det er herlig, for da er det nesten 3 mill aksjer som må kjøpes tilbake etterhvert :-)
Ryddegutt
17.12.2021 kl 22:20
11716
Det må dekkes inn en short . Da blir det kjøpepress og aksjen går opp
Realistoptimist
17.12.2021 kl 23:27
11755
Sluttet på 73,48 i USA. Så da får vi se på mandag hvor langt ned vi lar den går her da..
Longsitinbulk
19.12.2021 kl 23:12
10931
Ingen så verdier på sky høye rater, hvorfor skal da noen se verdi på ´taps´ rater?
Realistoptimist
20.12.2021 kl 08:42
10686
Jeg kjøper gjerne mer på 50-tallet, men hvor realistisk er det? I fjor begynte kursen å stige på denne tiden, og gjennom vinteren, på tross av nedstengt verden i jula da også. Renteoppgang vil også flytte en del fra vekstaksjer til verdiaksjer. Og verden skal fremdeles ha råvarer som fraktes av tørrbulk. Men som sagt, jeg kjøper gjerne på 50-tallet 😉
JimmiHenriksen
20.12.2021 kl 11:31
10522
Vanskelig å spå om fremtiden. Var det ikke i fjor vår kjepet solgte på kr 28,- eller var det i år... ;-)
nman
20.12.2021 kl 11:35
10591
Braemar's oppsummering av året, og utsikter, i diktform:)
De tre siste versene lyder:
Although the market has now seasonally slowed,
The party ain't over yet.
Owners are sitting on plenty of dough,
But how will they reinvest?
The yards are packed with container units
And 'til '24 the orderbook's locked.
But even if you're ready to bite the bullet
Which fuel technology will you adopt?
So while there'II be no Christmas parties this year,
The future still looks sunny.
Oversupply seems a distant fear
And bulkers should stay in the money.
https://twitter.com/ristic_nick/status/1471616324233277446/photo/1
FFA forøvrig opp over hele fjøla.
De tre siste versene lyder:
Although the market has now seasonally slowed,
The party ain't over yet.
Owners are sitting on plenty of dough,
But how will they reinvest?
The yards are packed with container units
And 'til '24 the orderbook's locked.
But even if you're ready to bite the bullet
Which fuel technology will you adopt?
So while there'II be no Christmas parties this year,
The future still looks sunny.
Oversupply seems a distant fear
And bulkers should stay in the money.
https://twitter.com/ristic_nick/status/1471616324233277446/photo/1
FFA forøvrig opp over hele fjøla.
Redigert 20.12.2021 kl 11:37
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.12.2021 kl 11:40
10734
For containerskip er nytt drivstoff nå endelig avklart, Nitromethane! Mulig det kan være noe for bulkere også...
Lånt fra Helg11 på MPCC- tråden:
Ser ut som et taktskifte på mer langsiktige kontrakter også på fraktsiden for 2022 (altså prisen f.eks. Maersk tar pr container fra Kina til Norge):
"Containerlines are on track to hammer home their advantage next year with long term contracts expected to be sealed with clients for record figures. As for carrier profitability in 2022, this is nitromethane fuel."
https://splash247.com/liners-hammer-home-their-advantage-seeking-hugely-inflated-long-term-contacts/
Og hvis kundene våre får inn langsiktige kontrakter, er risikoen for å binde opp en avtale med MPCC/Ernst etc. lavere = fortsatt høye rater.
Lånt fra Helg11 på MPCC- tråden:
Ser ut som et taktskifte på mer langsiktige kontrakter også på fraktsiden for 2022 (altså prisen f.eks. Maersk tar pr container fra Kina til Norge):
"Containerlines are on track to hammer home their advantage next year with long term contracts expected to be sealed with clients for record figures. As for carrier profitability in 2022, this is nitromethane fuel."
https://splash247.com/liners-hammer-home-their-advantage-seeking-hugely-inflated-long-term-contacts/
Og hvis kundene våre får inn langsiktige kontrakter, er risikoen for å binde opp en avtale med MPCC/Ernst etc. lavere = fortsatt høye rater.
Kenevil
20.12.2021 kl 14:41
10357
Nå tror jeg du misforstår teksten litt her.... Prøv å lese teksten en gang til, eventuelt gjenta frem til du skjønner at dette ikke har noe med drivstoff til skip å gjøre.
nman
21.12.2021 kl 07:00
9458
Volatility to continue, but market players see dry bulk freight rates staying high…
Ling says all indicators still suggest that dry bulk rates will remain high for a long time.
https://www.hellenicshippingnews.com/volatility-to-continue-but-market-players-see-dry-bulk-freight-rates-staying-high/
Ling says all indicators still suggest that dry bulk rates will remain high for a long time.
https://www.hellenicshippingnews.com/volatility-to-continue-but-market-players-see-dry-bulk-freight-rates-staying-high/
nman
21.12.2021 kl 10:15
9120
Kinacapen snudde oppover igjen i går.
I dag: Capesize $/day 19703 +2743
Jeg tror 2022 blir et solid bulkår med høye utbytter. 2023 blir hinsides...og det går fort dit!! :)
KJEPET, hva tror du? Savner den informasjonen og de betraktningene du pleier å komme med....
I dag: Capesize $/day 19703 +2743
Jeg tror 2022 blir et solid bulkår med høye utbytter. 2023 blir hinsides...og det går fort dit!! :)
KJEPET, hva tror du? Savner den informasjonen og de betraktningene du pleier å komme med....
nman
22.12.2021 kl 08:06
7917
KOMMENTAR: AKSJEMARKEDENE STIGER I ASIA ONSDAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Det er bred oppgang i Asia i morgentimene onsdag, etter solid oppgang på Wall Street tirsdag kveld. For Fastlands-Kina handles Shanghai-indeksen relativt flatt, mens Hang Seng-indeksen i Hongkong stiger 0,4 prosent, drevet av blant annet eiendomsaksjer. Oppgangen kommer ifølge Reuters som følge av at Beijing angivelig oppfordret store private og statseide eiendomsselskaper til å kjøpe eiendomsprosjekter fra utviklere i problemer. Dette for å redusere risikoen for at den høye gjelden vil destabilisere økonomien..........
Oslo (Infront TDN Direkt): Det er bred oppgang i Asia i morgentimene onsdag, etter solid oppgang på Wall Street tirsdag kveld. For Fastlands-Kina handles Shanghai-indeksen relativt flatt, mens Hang Seng-indeksen i Hongkong stiger 0,4 prosent, drevet av blant annet eiendomsaksjer. Oppgangen kommer ifølge Reuters som følge av at Beijing angivelig oppfordret store private og statseide eiendomsselskaper til å kjøpe eiendomsprosjekter fra utviklere i problemer. Dette for å redusere risikoen for at den høye gjelden vil destabilisere økonomien..........
nman
22.12.2021 kl 09:55
7713
TØRRBULK: DANSKE BANK SER GODE UTSIKTER, ANBEFALER KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank ser gode utsikter for tørrlastmarkedet i 2022 etter et sterkt 2021. Meglerhuset tar opp dekning av 2020 Bulkers og gjenopptar dekning på Golden Ocean og Belships, og anbefaler kjøp av aksjene. Det fremgår av en oppdatering onsdag. "Etterspørselen og tilbudet er fortsatt støttende, med anslått etterspørselsvekst på 2,2 prosent tonnmil i 2022 og tilbudsvekst på 1,8 prosent", skriver meglerhuset. Meglerhuset peker på lav tilbudsvekst, overbelastning av havner, jernmalm etterspørsel fra Kina, og etterspørsel etter kull blant faktorer som kan påvirke tørrbulkmarkedet i 2022. Kursmålet på 2020 Bulkers settes til 154 kroner pr aksje, mens for Golden Ocean og Belships settes kursmål til henholdsvis 130 kroner og 19,5 kroner. Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank ser gode utsikter for tørrlastmarkedet i 2022 etter et sterkt 2021. Meglerhuset tar opp dekning av 2020 Bulkers og gjenopptar dekning på Golden Ocean og Belships, og anbefaler kjøp av aksjene. Det fremgår av en oppdatering onsdag. "Etterspørselen og tilbudet er fortsatt støttende, med anslått etterspørselsvekst på 2,2 prosent tonnmil i 2022 og tilbudsvekst på 1,8 prosent", skriver meglerhuset. Meglerhuset peker på lav tilbudsvekst, overbelastning av havner, jernmalm etterspørsel fra Kina, og etterspørsel etter kull blant faktorer som kan påvirke tørrbulkmarkedet i 2022. Kursmålet på 2020 Bulkers settes til 154 kroner pr aksje, mens for Golden Ocean og Belships settes kursmål til henholdsvis 130 kroner og 19,5 kroner. Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
The Godfather
22.12.2021 kl 13:15
7392
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 7,81 prosent til 20.363 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Fjellbris
22.12.2021 kl 13:59
7256
Det snur opp igjen nå :-)
…..
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~4%
…..
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~4%
Hardingen
22.12.2021 kl 21:21
6845
Blir nok litt rolig framøve. men china fortsetter å bygge lager til frisleppet etter OL.
Week 51 comes to confirm that the sentiment of December is supportive for an upward push of rates in the smaller ship sizes. Few days before Christmas, Capesize rates fell to the lowest level of one month, however, the demand trend line keeps an optimistic trend for an upcoming rebound. In the Panamax segment, the market experiences the same downward direction and the spike comes from the smallest ship size segment, the handysize. Looking at the evolution of demand, the last month of this year continues to pave the way for Capesize and supramax ship size segments, despite the rates falling over the last days.
The supply of ships sailing in ballast remains below the average trend line for Capesize, Panamax and supramax, whereas, in the handysize segment, the number of ships sailing in ballast status in NOPAC areas has increased further from the previous week and seems that this triggers an upward incline in the sentiment of handysize rates. The trend of port congestion in China continues to decline on the larger sizes, but the number of smaller vessels in the lineup remains relatively steady.
In another positive sign for growth in the Chinese economy, the People’s Bank of China reduced the rate on a one-year prime loan to 3.80 percent from 3.85 percent. This is the first cut since April 2020, at the beginning of coronavirus and follows the reduction in the reserve requirement ratio we mentioned last week, which released close to USD 200bn into the financial system.
Breakwave
Week 51 comes to confirm that the sentiment of December is supportive for an upward push of rates in the smaller ship sizes. Few days before Christmas, Capesize rates fell to the lowest level of one month, however, the demand trend line keeps an optimistic trend for an upcoming rebound. In the Panamax segment, the market experiences the same downward direction and the spike comes from the smallest ship size segment, the handysize. Looking at the evolution of demand, the last month of this year continues to pave the way for Capesize and supramax ship size segments, despite the rates falling over the last days.
The supply of ships sailing in ballast remains below the average trend line for Capesize, Panamax and supramax, whereas, in the handysize segment, the number of ships sailing in ballast status in NOPAC areas has increased further from the previous week and seems that this triggers an upward incline in the sentiment of handysize rates. The trend of port congestion in China continues to decline on the larger sizes, but the number of smaller vessels in the lineup remains relatively steady.
In another positive sign for growth in the Chinese economy, the People’s Bank of China reduced the rate on a one-year prime loan to 3.80 percent from 3.85 percent. This is the first cut since April 2020, at the beginning of coronavirus and follows the reduction in the reserve requirement ratio we mentioned last week, which released close to USD 200bn into the financial system.
Breakwave
Geir Rune L
22.12.2021 kl 22:56
6918
Blir ikke klok på det. Har tidligere spekulert i om man kan sitte short på ose og samtidig sitte som eier på Nasdaq. Poenget er å trade på kursforskjell mellom de to børsene.
Nå var den aksjonæroversikten fra september, samtidig viser shortlisten fra ose at Marshall satte shorten i oktober
Nå var den aksjonæroversikten fra september, samtidig viser shortlisten fra ose at Marshall satte shorten i oktober
nman
23.12.2021 kl 14:00
6425
Ønsker alle God Jul med dette avsnittet fra Q3 rapporten:
• approximately $41,900 per day contracted for 83% of the available days for Capesize vessels
and $27,300 per day contracted for 87% of the available days for Panamax vessels for the
fourth quarter of 2021; and
▪ approximately $33,200 per day contracted for 30% of the available days for Capesize vessels
and $24,150 per day contracted for 36% of the available days for Panamax vessels for the first
quarter of 2022.
• approximately $41,900 per day contracted for 83% of the available days for Capesize vessels
and $27,300 per day contracted for 87% of the available days for Panamax vessels for the
fourth quarter of 2021; and
▪ approximately $33,200 per day contracted for 30% of the available days for Capesize vessels
and $24,150 per day contracted for 36% of the available days for Panamax vessels for the first
quarter of 2022.
nkrystad
23.12.2021 kl 17:20
6368
Om man spoler tilbake til overgangen okt/nov; ser det nå ut som at grafen tegner et bilde av en skummel hode skulder-formasjon - eller er jeg helt på jule-jordet?
Geir Rune L
23.12.2021 kl 18:46
6274
Omsettes for om lag 77 i statene nå. Skal sikkert korrigere ned igjen, men enn så lenge er det hyggelig å være gogl aksjonær om dagen.
God jul!
God jul!
Geir Rune L
23.12.2021 kl 23:45
6060
Noen heller til TA som instrument for sine disponeringer og gjør set sikkert veldig godt på børs. Jeg for min del forstår mindre av at dette skal ha noen innvirkning på fremtidig kursutvikling. Mulig man kan treffe godt med dette verktøy men kan ikke se at dette tar hensyn til rateutvikling og elementer som antall skip som er under bygging. Enhver kan jo finne diverse hode skulder formasjoner i historisk kurs.
Sikkert noen som fant en hode skulder i maersk og hapag loyd og som gikk glipp av en eventyrlig reise. Enhver får gjøre som de vil, men jeg sitter i alle fall ut 2023 med den langsiktige beholdningen om det ikke kommer ny info underveis som endrer denne horisonten. Jeg er rimelig trygg på at dette gir en svært god avkastning.
Sikkert noen som fant en hode skulder i maersk og hapag loyd og som gikk glipp av en eventyrlig reise. Enhver får gjøre som de vil, men jeg sitter i alle fall ut 2023 med den langsiktige beholdningen om det ikke kommer ny info underveis som endrer denne horisonten. Jeg er rimelig trygg på at dette gir en svært god avkastning.
Pølsebua
24.12.2021 kl 00:43
6058
Enig med du, Geir Rune. Å spå om fremtiden med ta tror jeg like mye på som astrologi. Eller religion for den saks skyld. Støtter deg i gogl- synet og har i tillegg samme syn på Frontline. Den kommer plutselig, uten at jeg vet når. Gogl gir et fantastisk utbytte kommende år, antagelig kombinert med kursoppgang. Blir ikke bedre enn det.
nman
24.12.2021 kl 07:01
6001
Fearnleys 23 desember:
Capesize
After the Cape rates took a massive hit last week, a floor was eventually reached this week at index average around low USD 20,000 level. In the pacific, the c5 freight was seen in the range of low to high 9s and a TC value presently at USD18000 level. Capes and Newcastlemaxes waiting to discharge in China have dropped by 50 vessels the last four weeks.
Brazilian fixing activity has been limited and freight was dropping by USD 2 to present value of USD 22 pmt.
The Atlantic has been balanced for a relatively long period of time, but rates came off in line with general values and on the back of a couple of spot fixtures. the value of a TA round lost some 10k to present mid 20,000s.
On the period side, there is a demand for tonnage both index linked and at fixed rates but a general lack of ships. In line with our view, owners are expecting a positive development as we get into January.
Panamax
Something of a holiday feel to the market mostly, however in places there appeared minor signs of life. The North Atlantic remained under pressure despite some fresh cargo, generally bids were getting hit along with some failing of tonnage, whilst further South talk of slightly better bids for end January/beg February arrival saw some renewed optimism, but most were erring on the side of caution for now. Asia saw some improved activity with a supported Indonesian market has led to some marginally better bids, whilst there appeared pockets of resistance on some of the longer round voyages on deferred dates but still the early tonnage count appeared to overshadow further out.
Capesize
After the Cape rates took a massive hit last week, a floor was eventually reached this week at index average around low USD 20,000 level. In the pacific, the c5 freight was seen in the range of low to high 9s and a TC value presently at USD18000 level. Capes and Newcastlemaxes waiting to discharge in China have dropped by 50 vessels the last four weeks.
Brazilian fixing activity has been limited and freight was dropping by USD 2 to present value of USD 22 pmt.
The Atlantic has been balanced for a relatively long period of time, but rates came off in line with general values and on the back of a couple of spot fixtures. the value of a TA round lost some 10k to present mid 20,000s.
On the period side, there is a demand for tonnage both index linked and at fixed rates but a general lack of ships. In line with our view, owners are expecting a positive development as we get into January.
Panamax
Something of a holiday feel to the market mostly, however in places there appeared minor signs of life. The North Atlantic remained under pressure despite some fresh cargo, generally bids were getting hit along with some failing of tonnage, whilst further South talk of slightly better bids for end January/beg February arrival saw some renewed optimism, but most were erring on the side of caution for now. Asia saw some improved activity with a supported Indonesian market has led to some marginally better bids, whilst there appeared pockets of resistance on some of the longer round voyages on deferred dates but still the early tonnage count appeared to overshadow further out.
KJEPET
24.12.2021 kl 08:47
5902
Ønsker alle som følger Gogl-trådene, det er visst en del, en god jul og et riktig godt nytt (børs)år :-)
Realistoptimist
24.12.2021 kl 09:08
5871
Takk lige så KJEPET! Og satser på at både du og GOGL er tilbake til nye høyder utover i 2022 :-)