Jin Lang, Jin Mei, Jin Feng, Jin An, Jin Rong og Jin Shun
Jin Lang er nå på vei til Vietnam, etter å ha vært i havn i Sør-Korea og undersøkt tilstanden på skipet.
Jin Lang har ligget for anker i Dandong, Kina, siden 05. mars, i påvente av å få losset kull fra Hay Point, Australia.
Begge panamaxene har nå omsider fått losset sine skip, og Jin Mei begynner nok å gå ifrakt igjen til uka.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689632/mmsi:477815900/imo:9527154/vessel:JIN_LANG/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c
Jin Lang har ligget for anker i Dandong, Kina, siden 05. mars, i påvente av å få losset kull fra Hay Point, Australia.
Begge panamaxene har nå omsider fått losset sine skip, og Jin Mei begynner nok å gå ifrakt igjen til uka.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:689632/mmsi:477815900/imo:9527154/vessel:JIN_LANG/_:f45de7da15b09895941f88aebc7f1b9c
Redigert 18.11.2021 kl 16:39
Du må logge inn for å svare
masekråka
27.09.2021 kl 19:00
5722
Bulk aksje steg på fredag i usa,og er opp i kveld også.
Med rater til 37 000 usd håver jin inn ganske sterke bidrag hver dag.
Jin var ned 4% idag,og åpnet opp men falt pladask uten andre forhold som sa selg.
Men aksjekursen ligger fint til i en stigende trend og kommer sikkert fort oppover igjen.
Om det er noen som prøver og psyke ut noen til og selge så er det spesielt om dagen eller noen bare tar gevinst.
Blir spennende og se om max tar et nytt hopp i ratene,markedet er felestramt.
Med rater til 37 000 usd håver jin inn ganske sterke bidrag hver dag.
Jin var ned 4% idag,og åpnet opp men falt pladask uten andre forhold som sa selg.
Men aksjekursen ligger fint til i en stigende trend og kommer sikkert fort oppover igjen.
Om det er noen som prøver og psyke ut noen til og selge så er det spesielt om dagen eller noen bare tar gevinst.
Blir spennende og se om max tar et nytt hopp i ratene,markedet er felestramt.
Aksjeamatøren
27.09.2021 kl 19:24
5668
Er nok noen som ristes ut. Største posten var på morran på 50k aksjer til 16,23, deretter har den falt med ordre på 1000-8000aksjer og på slutten to tre ordre på 25-30k. Altså bare småvolum i forhold til oppgangen. Snur nok snart.
Uten å kjenne til historikken, men ser man tilbake på kursen (10år) har den vært på 26kr med da høyest volum fra 2012-2016. I 2016 har det nok kommet nye aksjer til ettersom volumet ble 5-6 ganger høyre. Har egt vaket på høyt volum mellom 8-10kr før den dalte med lave volum til 3-4kr. De fleste har nok snitt på 8kr++ og selger ikke nå før reprising med kun 90% gevinn, nei denne skal nok mye mere opp framover ja. Ristes bare litt før oppturen starter.
Uten å kjenne til historikken, men ser man tilbake på kursen (10år) har den vært på 26kr med da høyest volum fra 2012-2016. I 2016 har det nok kommet nye aksjer til ettersom volumet ble 5-6 ganger høyre. Har egt vaket på høyt volum mellom 8-10kr før den dalte med lave volum til 3-4kr. De fleste har nok snitt på 8kr++ og selger ikke nå før reprising med kun 90% gevinn, nei denne skal nok mye mere opp framover ja. Ristes bare litt før oppturen starter.
SuMay
27.09.2021 kl 21:36
5527
Agree, Jin dumpa da GOGL dumpa i dag, gogl var ned omlag 5% på det meste men hentet seg inn igjen til omtrent intradag. Jin hentet seg ikke inn. Ennå underpriset, får ikke sagt det nok.
thypoon
28.09.2021 kl 08:18
5327
Og ratene bare fortsetter til himmels!!!
Power crisis deepens in Asia and Europe: What it means to shipping
Another risk to container supply chain, but tailwind for commodity shipping
https://www.freightwaves.com/news/power-crisis-deepens-in-asia-and-europe-what-it-means-to-shipping
Thermal coal supplies in China and India have dwindled as post-lockdown electricity consumption has eaten into inventories; India’s stockpiles are at a four-year low. China’s supplies are further limited by environmental restrictions on domestic mines and a ban on Australian imports. The Newcastle benchmark thermal coal price was up to $205 per ton on Monday.
This is good news for dry bulk vessels in the Capesize and Panamax classes, said Nokta. (Capesizes have a capacity of around 180,000 deadweight tons, or DWT, and Panamaxes 65,000-90,000 DWT.)
Capesizes spot rose to $63,000 per day on Monday, with Panamax spot rates rising to $36,100 per day, according to Clarksons.
People expected some bounce back in demand for thermal coal in 2021, but the surge in demand was not at all anticipated,
Power crisis deepens in Asia and Europe: What it means to shipping
Another risk to container supply chain, but tailwind for commodity shipping
https://www.freightwaves.com/news/power-crisis-deepens-in-asia-and-europe-what-it-means-to-shipping
Thermal coal supplies in China and India have dwindled as post-lockdown electricity consumption has eaten into inventories; India’s stockpiles are at a four-year low. China’s supplies are further limited by environmental restrictions on domestic mines and a ban on Australian imports. The Newcastle benchmark thermal coal price was up to $205 per ton on Monday.
This is good news for dry bulk vessels in the Capesize and Panamax classes, said Nokta. (Capesizes have a capacity of around 180,000 deadweight tons, or DWT, and Panamaxes 65,000-90,000 DWT.)
Capesizes spot rose to $63,000 per day on Monday, with Panamax spot rates rising to $36,100 per day, according to Clarksons.
People expected some bounce back in demand for thermal coal in 2021, but the surge in demand was not at all anticipated,
SuMay
28.09.2021 kl 09:21
5289
Får kjøpe mer i dag, selv om det er lite cash tilgjengelig. Prisen i dag per aksje vil fremstå som en vits når Q3 tallene kommer eller neste børsmelding kommer, håper jeg… får se om jeg får noen til 15,- 🙃 enten er det en god investering eller en dårlig, jeg bikker mot en god.
masekråka
28.09.2021 kl 09:52
5275
Markedsprisen på skip som de eier er er den dobbelte av MC om en priser skipene til 15 mill usd pr stk.
Så kommer spotratene som ikke prises inn da.
Så kommer spotratene som ikke prises inn da.
masekråka
28.09.2021 kl 10:11
5267
Selges rett ned,noen som tar en gevinst.
Ned 10% på 2 dager.
Opp 2 dager på rad i usa,stor forskjell på prising fra før.
Ikke lett og argumentere opp med selgere som tynger.
Ned 10% på 2 dager.
Opp 2 dager på rad i usa,stor forskjell på prising fra før.
Ikke lett og argumentere opp med selgere som tynger.
masekråka
28.09.2021 kl 10:48
5191
Jin er det eneste bulk selskapet som er gjeldfri.
Ellers har bulk selskapene store milliardlån og en annen gearing.
Ellers har bulk selskapene store milliardlån og en annen gearing.
thypoon
29.09.2021 kl 00:00
5026
Baltic Dry Index Extends Rally, Hits 13-year High
https://www.marinelink.com/news/baltic-dry-index-extends-rally-hits-year-490927?utm_source=MaritimeToday-ENews-2021-09-28&utm_medium=email&utm_campaign=MaritimeToday-ENews
The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index extended its rally on Tuesday, rising about 5% to its highest in 13 years, steered by strong gains in capesize rates, and helped by demand for smaller vessels.
The overall index, which factors in rates for capesize, panamax, supramax and handysize vessels, jumped 245 points, or 5.2%, to 4,962, its highest since September 2008.
The capesize index advanced 722 points, or 9.5%, to 8,322, hitting its highest in 13 years.
Average daily earnings for capesizes, which transport 150,000-tonne cargoes such as iron ore and coal, rose $5,983 to $69,013.
"High iron ore export seasonality, surging demand for coal imports amid an energy supply crunch both in Asia and Europe, along with high capesize congestion in Chinese ports are driving the capesize rates – trans-Pacific leading the capesize freight rally at this point" said Tamara Apostolou, analyst at Intermodal Research.
"The outlook for the Baltic index is positive for the rest of the year but slight volatility is expected. There might be some slowdown in cargo procurement next week as it is the Golden Week in China, but any effect on freight will depend largely on the pace of congestion release," added Apostolou.
Chinese coking coal and coke futures surged on Tuesday, fuelled by concerns of tight supply amid Beijing's toughening emissions standards, although demand for the steelmaking ingredients remained tepid as mills cut production.
The panamax index rose 10 points, or 0.2%, to 4,030, its highest since July 12.
Average daily earnings for panamaxes, which ferry 60,000-70,000 tonne coal or grain cargoes, increased $91 to $36,271.
The supramax index rose 10 points to 3,373
https://www.marinelink.com/news/baltic-dry-index-extends-rally-hits-year-490927?utm_source=MaritimeToday-ENews-2021-09-28&utm_medium=email&utm_campaign=MaritimeToday-ENews
The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index extended its rally on Tuesday, rising about 5% to its highest in 13 years, steered by strong gains in capesize rates, and helped by demand for smaller vessels.
The overall index, which factors in rates for capesize, panamax, supramax and handysize vessels, jumped 245 points, or 5.2%, to 4,962, its highest since September 2008.
The capesize index advanced 722 points, or 9.5%, to 8,322, hitting its highest in 13 years.
Average daily earnings for capesizes, which transport 150,000-tonne cargoes such as iron ore and coal, rose $5,983 to $69,013.
"High iron ore export seasonality, surging demand for coal imports amid an energy supply crunch both in Asia and Europe, along with high capesize congestion in Chinese ports are driving the capesize rates – trans-Pacific leading the capesize freight rally at this point" said Tamara Apostolou, analyst at Intermodal Research.
"The outlook for the Baltic index is positive for the rest of the year but slight volatility is expected. There might be some slowdown in cargo procurement next week as it is the Golden Week in China, but any effect on freight will depend largely on the pace of congestion release," added Apostolou.
Chinese coking coal and coke futures surged on Tuesday, fuelled by concerns of tight supply amid Beijing's toughening emissions standards, although demand for the steelmaking ingredients remained tepid as mills cut production.
The panamax index rose 10 points, or 0.2%, to 4,030, its highest since July 12.
Average daily earnings for panamaxes, which ferry 60,000-70,000 tonne coal or grain cargoes, increased $91 to $36,271.
The supramax index rose 10 points to 3,373
Aksjeamatøren
29.09.2021 kl 00:30
5020
Markedet sender nok Jin ned i morra uten å forstå at denne mld egentlig er bull for Jin..... kommer til å tjene enda mere og ratene kommer til å stige ytterligere, og kursen går i rødt helt til den tar kvantesprang når kvartalsrapportene kommer. Mange hodeløse i denne aksjen virker det som.
masekråka
29.09.2021 kl 01:23
5064
Capsize går jo i taket her og gogle sitter midt i den ekstreme oppgangen.
Om supermax skal følge etter vil jo inntjeningen ta helt av.
Dette vil smitte nye høyder for jin.
Det er ikke noe og gjøre om det selges på videre i jin.
Det snur rett opp et sted etter flere dager med nedsalg.
Jin har nto cash positiv mot gjeld,en vanvittig inntjening cash vil vokse utbyttet kan bli høyt.
Trolig noe høyere utgifter fuel da oljepris stiger.
Ikke gærnt og sitte i olje og shipping nå.
Om supermax skal følge etter vil jo inntjeningen ta helt av.
Dette vil smitte nye høyder for jin.
Det er ikke noe og gjøre om det selges på videre i jin.
Det snur rett opp et sted etter flere dager med nedsalg.
Jin har nto cash positiv mot gjeld,en vanvittig inntjening cash vil vokse utbyttet kan bli høyt.
Trolig noe høyere utgifter fuel da oljepris stiger.
Ikke gærnt og sitte i olje og shipping nå.
Let it be
29.09.2021 kl 08:59
4951
Jin prises nå som om de skal gå konkurs til nyttår.
Begrunnelse:
Fraktkontrakter som er inngått og skal inngås nå og fremover mot nyttår, er til rater som er veldig gode.
Rundt nyttår vil status være null gjeld, ca. 100 MUSD kontanter, 10 MUSD tilgodehavende, 30 MUSD i eiendommer Summen av dette er nær dagens børsverdi.
Med andre ord antar markedet at alle skipene ved nyttår har null fremtidig verdi da de vil tjene inn nær null.
Så nå er altså det å ha bekreftet solid inntjening i Jin nesten ansett for negativt i aksjemarkedet, da markedet må anta at det blir helsvart for bulk etter nyttår.
Merkelige greier dette.
Begrunnelse:
Fraktkontrakter som er inngått og skal inngås nå og fremover mot nyttår, er til rater som er veldig gode.
Rundt nyttår vil status være null gjeld, ca. 100 MUSD kontanter, 10 MUSD tilgodehavende, 30 MUSD i eiendommer Summen av dette er nær dagens børsverdi.
Med andre ord antar markedet at alle skipene ved nyttår har null fremtidig verdi da de vil tjene inn nær null.
Så nå er altså det å ha bekreftet solid inntjening i Jin nesten ansett for negativt i aksjemarkedet, da markedet må anta at det blir helsvart for bulk etter nyttår.
Merkelige greier dette.
skvisen
29.09.2021 kl 09:51
4918
Ingen tvil om att det fundamentale er på plass. Likevel naturlig att vi har svingninger i kursen. Evergrande spøkelset har helt klart tynget kursen, men ser ut som rir av første bølge ved salg av bankaksjer og stiger 10% i Hong Kong i dag. Stigende olje og gasspris har tatt fokuset vekk fra shipping og fanget oppmerksomheten til investorene. Nå har dette flatet ut og tror Jin er klar for å gå nordover igjen. Jin har nå en margin og inntjening som alt oljerelatert bare kan drømme om.
SuMay
29.09.2021 kl 10:09
4922
Kan ikke finne et eneste selskap på hele oslo børs med så lav Mcap og med en slik inntjening. Anyone?
Muffe
29.09.2021 kl 20:30
4713
FØR Q3 er vi over 25,- Who knows hvor vi ender etter presentasjonen. Mot 40?
Ratene bare stiger og stiger…
Det er bare å ta plass.
Ratene bare stiger og stiger…
Det er bare å ta plass.
Natt1369
29.09.2021 kl 21:12
4763
Jin Lang har forlatt Indonesia og er ventet å ankomme Hosan, Sør-Korea søkklastet med kull 04. oktober!
Jin Mei ankommer Kaohsiung, Sør-Korea 06. oktober. Skipene er post-panamax og 93 205 dwt. noe større enn en standard panamax.
Snakk om timing, akkurat når det skal fraktes kull som om fanden sjøl skulle frykte at helvette fryser til! 🎉🤘😎
Jin Mei ankommer Kaohsiung, Sør-Korea 06. oktober. Skipene er post-panamax og 93 205 dwt. noe større enn en standard panamax.
Snakk om timing, akkurat når det skal fraktes kull som om fanden sjøl skulle frykte at helvette fryser til! 🎉🤘😎
masekråka
29.09.2021 kl 22:04
4710
Om nedsalget er over?
Volumet var ganske stille og det er litt føle og ta på .
Bulkaksjer er ned i usa ikveld,men det ser ikke ut og påvirke jin da det har vært opp der og ned jin her.
Skal Jin gå motsatt i morgen tro?
Volumet var ganske stille og det er litt føle og ta på .
Bulkaksjer er ned i usa ikveld,men det ser ikke ut og påvirke jin da det har vært opp der og ned jin her.
Skal Jin gå motsatt i morgen tro?
thypoon
29.09.2021 kl 22:16
4691
Nå blir det liv i ratene, hold dere fast!!!!
Kina frykter energikrise – satser på kull
Det meldes stadig om strømmangel i Kina. Nå har myndighetene i Beijing bedt regionale myndigheter om å sikre seg kull til sine kraftverk.
Dette skjer kort tid etter flere meldinger de siste dagene om at hyppige strømbrudd rammer industrien i flere kinesiske provinser og tvinger fabrikker til å stoppe driften. Millioner av private hjem har også blitt rammet.
Kina har beordret at utslippene skal reduseres, for å nå nasjonale klimamål, noe som har ført til at lokale myndigheter rasjonerer elektrisitet.
Tidligere denne måneden nådde kullprisene det høyeste nivået som er målt.
Kina frykter energikrise – satser på kull
Det meldes stadig om strømmangel i Kina. Nå har myndighetene i Beijing bedt regionale myndigheter om å sikre seg kull til sine kraftverk.
Dette skjer kort tid etter flere meldinger de siste dagene om at hyppige strømbrudd rammer industrien i flere kinesiske provinser og tvinger fabrikker til å stoppe driften. Millioner av private hjem har også blitt rammet.
Kina har beordret at utslippene skal reduseres, for å nå nasjonale klimamål, noe som har ført til at lokale myndigheter rasjonerer elektrisitet.
Tidligere denne måneden nådde kullprisene det høyeste nivået som er målt.
Ærligtalt
29.09.2021 kl 22:48
4755
Lastet godt i dag, spennende !
China’s Coal Frenzy Has Commodity Freight Zooming Higher...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-29/china-s-coal-frenzy-has-commodity-freight-zooming-higher
China’s Coal Frenzy Has Commodity Freight Zooming Higher...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-29/china-s-coal-frenzy-has-commodity-freight-zooming-higher
Redigert 29.09.2021 kl 23:40
Du må logge inn for å svare
SuMay
30.09.2021 kl 11:55
4521
Jeg har kjøpt og solgt JIN 22x fra februar i år til i dag. JIN er en gøyal aksje samtidig som den er meget psykologisk med store svingninger og rare nykk opp og ned. Historisk fra da jeg har tradet den så er lave volum på vei ned de beste inngangene. Derfor har jeg igjen økt. Men det blir litt som en annen sa tidligere i tråden, at noe føles off. Alle hyler om drybulk som per dd. er over 2009 nivå, ratene stiger og stiger og kursene generelt i bulk pauser - går ned. Det er som om den venter på en unnskyldning for å dumpe. Men jeg øker på disse dagene, da jeg ikke kan se noe annet enn resultat og ratene ikke vil bli annet enn supert. Så spørs det igjen hvilke briller du vil ha på, lange - korte - medium styrke. Aksjen etter mitt syn er fremdeles priset som en gave. Og gaver tar jeg i mot.
Redigert 30.09.2021 kl 12:00
Du må logge inn for å svare
thypoon
30.09.2021 kl 20:30
4323
Kraftig bulk oppgang i USA . Løsner det skikkelig for aksjen i morgen, kursen har konsolidert mens det fundamentale styrker seg voldsomt!
SuMay
01.10.2021 kl 14:21
4006
JIN med babysteps i dag, trist for dem som solgte på 14,65, takk for reisen. Mitt skip er lastet med JIN
SuMay
01.10.2021 kl 14:39
3974
masekråka skrev Kanonen laddet for fest snart.
Og for de som lurer på dagens rater: opp igjen HOLD DERE FAST- Supramax 58k tons +0.03% to $37,212
Muffe
01.10.2021 kl 14:58
3948
Jøss!!
Om ikke jeg tar helt feil så innehar de 20 største aksjonærene ca 90 mill av aksjene i følge Disclosure of large shareholdings på siden deres. Pr 31.august http://www.jinhuiship.com/jst/share_info.php
Total aksjebeholdning er ca 110 mill. Da er det ca 20 mill "frie" aksjer. Kan bli trangt i døra når alle vil inn før Q3 presenteres, eller de kommer med noe gode nyheter rundt inntjeningen.
Om ikke jeg tar helt feil så innehar de 20 største aksjonærene ca 90 mill av aksjene i følge Disclosure of large shareholdings på siden deres. Pr 31.august http://www.jinhuiship.com/jst/share_info.php
Total aksjebeholdning er ca 110 mill. Da er det ca 20 mill "frie" aksjer. Kan bli trangt i døra når alle vil inn før Q3 presenteres, eller de kommer med noe gode nyheter rundt inntjeningen.
masekråka
01.10.2021 kl 22:19
3804
Det er opp i bulk i usa ikveld også,men det er vel capsize selskapene som går grunnet hopp i ratene.
Bare og sitte stille i båten men ratene er høy nok i max men et lite hopp hadde gjort seg nå.
Noen som selger på med gevinst fortsatt da den var nede i 14,65.
Noen med andre synspunkt?
Litt irriterende bare.
Bare og sitte stille i båten men ratene er høy nok i max men et lite hopp hadde gjort seg nå.
Noen som selger på med gevinst fortsatt da den var nede i 14,65.
Noen med andre synspunkt?
Litt irriterende bare.
Lim Gordon
01.10.2021 kl 23:04
3764
Star Bulk har hele tonnasjerekka, så det er nok uklokt å sammenlikne helt med dem. Men Eagle Bulk er bedre, de har bare ultramax og supramax.. Forøvrig husker vi rykket før forrige kvartalsrapport, det skjedde etter forvarselet, så vi må kanskje vente litt til.
Muffe
02.10.2021 kl 07:58
3636
Slike rykk kommer tidligere og tidligere. Vi vet rapporten blir bull. Vi vet vi skal opp. Vil man inn først er det ikke lurt å vente for lenge.
Vi ser de store postene nå som presser kursen ned, og forsvinner igjen så snart noe kjøper litt. Tror vi er i gang allerede med litt posisjonering ;)
Bare ha tolmodighet. Kan bli gøy dette!
Vi ser de store postene nå som presser kursen ned, og forsvinner igjen så snart noe kjøper litt. Tror vi er i gang allerede med litt posisjonering ;)
Bare ha tolmodighet. Kan bli gøy dette!
Redigert 02.10.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Let it be
03.10.2021 kl 13:14
3288
Spennende tider på børsen og Jin. Hvordan blir den neste uken for aksjekursen. De 2 siste har vært nær slik for Jin:
Mandag- stort fall
Tirsdag- noe mindre fall
Onsdag- opp
Torsdag-noe opp
Fredag- ned
Summen av dette er ned i fra 17/9 kr. 18,10 til sluttkurs på sist fredag kr. 15,10
Så kursen har "falt" de siste 2 uker, fraktratene har vært svakt stigende på høye nivåer.
Men inntjeningen skulle tilsi opp på kursen, ikke ned. Men mye støy mht usikkerhet i aksjemarkedet.
Siste liste over salg bulkskip viser at skipsprisene øker. Jeg tro ikke nybyggingen vil øke kraftig.
Spennende tider
Mandag- stort fall
Tirsdag- noe mindre fall
Onsdag- opp
Torsdag-noe opp
Fredag- ned
Summen av dette er ned i fra 17/9 kr. 18,10 til sluttkurs på sist fredag kr. 15,10
Så kursen har "falt" de siste 2 uker, fraktratene har vært svakt stigende på høye nivåer.
Men inntjeningen skulle tilsi opp på kursen, ikke ned. Men mye støy mht usikkerhet i aksjemarkedet.
Siste liste over salg bulkskip viser at skipsprisene øker. Jeg tro ikke nybyggingen vil øke kraftig.
Spennende tider
SuMay
03.10.2021 kl 15:24
3200
JIN : 2 uker, ned 18%
JIN : 1 uke, ned 13%
Supramax går som aldri før 🙃
JIN : 1 uke, ned 13%
Supramax går som aldri før 🙃
Let it be
04.10.2021 kl 10:17
2857
Det er ikke tvil om at Jin seiler med gode rater, som vil vise seg i inntjeningen. Men hva så om fremtiden. Aksjen prises ikke etter hva som er nå, men hva som antas vil skje fremover med ratene. Og det vet vel ikke så mange sikkert, dermed prises Jin(og andre bulk-aksjer) til med forsiktighet. Bulkaksjer har dog steget.
Hva kan Jin gjøre fremover. Sitte på pengene som seiles inn, kjøpe brukte bulkskip eller bestille nybygg, dele ut overkuddskapital i utbytte, eller en miks av disse.
En mulighet, som er den mest sikreste, er å seile med skipene Jin har. Så lenge de er sikre og ratene er gode. Og selv om ratene er gode lenge.
Fase ut skipene fortløpende etter som de blir ukurante. Gi ut gode utbytter. Ikke kjøpe nye skip. Prisene for second hand og nybygg er veldig høye, og nybygg blir ikke levert før om minimum 2 år. Og ny teknisk løsning er ikke helt bestemt mht miljø.
Hvorfor en slik passiv drift. Ratene vil en gang falle ( og i shipping skjer det fort når det først inntreffer) Og faller ratene kraftig, så faller prisen på bulkskip også etter hvert. Og et slikt scenario vil inntreffe. Og da vil prisen på skip falt så mye mot det de koster i dette sterke markedet, at den verdien de har falt med, er større enn det rederiene vil klare å seile inn i den perioden de har eid skipene.
Og da kan det kjøpes inn skip som finansieres med egenkapital inntjent og spart med tillegg av aksjenytegning. Så kan en velge om en vil være med.
Men skulle det komme et bulkskip prisetgunstig opp mot frakt det kan oppnå på lengre certepati, så må jo den muligheten benyttes.
Hva kan Jin gjøre fremover. Sitte på pengene som seiles inn, kjøpe brukte bulkskip eller bestille nybygg, dele ut overkuddskapital i utbytte, eller en miks av disse.
En mulighet, som er den mest sikreste, er å seile med skipene Jin har. Så lenge de er sikre og ratene er gode. Og selv om ratene er gode lenge.
Fase ut skipene fortløpende etter som de blir ukurante. Gi ut gode utbytter. Ikke kjøpe nye skip. Prisene for second hand og nybygg er veldig høye, og nybygg blir ikke levert før om minimum 2 år. Og ny teknisk løsning er ikke helt bestemt mht miljø.
Hvorfor en slik passiv drift. Ratene vil en gang falle ( og i shipping skjer det fort når det først inntreffer) Og faller ratene kraftig, så faller prisen på bulkskip også etter hvert. Og et slikt scenario vil inntreffe. Og da vil prisen på skip falt så mye mot det de koster i dette sterke markedet, at den verdien de har falt med, er større enn det rederiene vil klare å seile inn i den perioden de har eid skipene.
Og da kan det kjøpes inn skip som finansieres med egenkapital inntjent og spart med tillegg av aksjenytegning. Så kan en velge om en vil være med.
Men skulle det komme et bulkskip prisetgunstig opp mot frakt det kan oppnå på lengre certepati, så må jo den muligheten benyttes.
trengere
04.10.2021 kl 11:41
2769
"Belships is circulating its oldest vessel for sale, the 58,000-dwt bulker Belstar (built 2009)."
Come on JIN do your thing!! :)
Come on JIN do your thing!! :)
Superoptimist
04.10.2021 kl 16:10
2635
Hvilke ting? Og hvem er det rister dette treet så all "julepynten" faller av?
masekråka
05.10.2021 kl 00:54
2327
Bulk ned i Usa,men hva med jin med nedganger fra før når alle andre har steget?
Irrasjonelt faller alle aksjer når markedet er surt som nå.
Har tatt på sydvest og småkjøper mere så lenge ratene er så bullish.
Markedet kan svi av noen prosenter til,men det er ikke lenge før det er kjøp all in.
Irrasjonelt faller alle aksjer når markedet er surt som nå.
Har tatt på sydvest og småkjøper mere så lenge ratene er så bullish.
Markedet kan svi av noen prosenter til,men det er ikke lenge før det er kjøp all in.