Nordavind er galskap

JSH
NVD 10.07.2021 kl 01:13 600

Dette innlegget kommer fra en som har fulgt med på youtube og esport i kanskje 10 år. Sammenlignet med mange på forumet, føler jeg for første gang at det er jeg har en bedre innsikt i markedet enn mange andre her. Jeg synes nordavind er et useriøst selskap og jeg tror det kommer til å gå konkurs iløpet av 2-4 år.
Innelegget vil fokusere på nordavinds muligheter innenfor twitch, esport og oppkjøp av "00nation", og vil bli oppdattert etterhvert. Still gjerne spørsmål der jeg er uklar eller rundt der dere vil ha ytterligere informasjon. Jeg svarer på alt!

Nordavind kommer til å bygge på streaming platformen twitch.tv. Twitch.tv er verdens største streamingplattform og har i snitt flere seere enn blant annet PL. Men hvor mange ser på nordavind sine streamer? Den største norsktalende streameren har et snitt på 600 seere, og det er den største! Nordavinds største profil Nyhrox som streamer på engelsk har et snitt på 610 seere(har et fallende snitt). Jeg kommer ikke, og gidder ikke, å se på snittet til nordavind sine norsk talende streams, men jeg estimerer at gjennomsnitt views ligger mellom 5-30 seere. Annonsene på nordavinds streams går altså til ingen.

Grunnen til at det er såpass få norsktalende twitch streamere kommer av at Nordmenn er svært gode i Engelsk, vi trenger rett og slett ikke norske streamere. Etter å ha fulgt med på dette "markedet", ser jeg ikke rom for at norsk talende esport skal vokse. Bare se på barn i barnehagen som snakker engelsk
Hvorfor ikke signere engelsk talende streamere da? Vell, da mister nordavind >50% av inntektene sine, ettersom det ikke er noe poeng for elkjøp å reklamere internasjonalt. Vi beveger oss mot det internasjonale og engelsk.

Nordavind er alt klar over at det norske markedet er lite og kommer til å krympe fremover. Derfor kjøpte de opp "00nation" som har vært med på å bygge den kanskje største esport organisasjonen i verden "faze". I håp om å bygge video innhold som bygger på livsstil og gaming, akkurat som faze(nevnt i otc melding om oppkjøp). De skal altså signere tenåringer til en kontrakt som innebærer at han/hun skal spille spill og filme livet sitt. Ganske sykt eller hva? Disse kontraktene er langt fra unormale og har ført til flere søksmål, hvor konklusjonen oftest har vært at det er greiest å ikke være tilkoblet en organisasjon(som faze), grunnet de store delene av inntektene som blir tatt fra innholdskaper. (Anbefaler å ta en titt på "tfue faze lawsuit" om du vil ha et nærmere dypdykk i "gaming influencer kontrakter")

Oppkjøpet av 00nation kostet nordavind rundt 50 millioner i aksjer. Det er ingen informasjon om 00nation. Nettsiden av deres har ingen informasjon. Hva slags informasjon/kunnskap/VERDI har 00nation? Dette spørsmålet er faktisk svært omstridt. Hva slags asset er det å kunne "skape" og "bygge" en virtuell identitet? og hvor mye av denne potensielle suksessen har selskap som 00nation og for eksempel faze ære for når det kommer til populariteten til en slik personlighet? Mitt svar er at verdien til selskap som bygger virtuell identiteter ligger i nettverk. eks: influencere deltar på hverandres innhold og får dermed eksponering og vekst.

Spørsmålet blir dermed hvilke personligheter og virtuelle identiteter vil nordavind vha 00nation signere. Hvilken verdi ligger i nettverket til nordavinds ikke eksisterende influencere? Samme kan en forsåvidt si om esport satsningen. Nordavind sine esport divisjoner er i relativt små esporter og i de få store esportene de deltar i er de ikke konkurranse dyktige på internasjonalt nivå.

Redigert 10.07.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare