2020 Bulkers - Tørrbulk bonanza med store utbytter hver måned

Kalle Kurtasje
2020 29.06.2021 kl 10:02 328111

Det er full fart i tørrbulk-markedet, og utsiktene fremover ser gode ut.

Idag, 29. juni betaler 2020 Bulkers USD 0,30 i utbytte for Mai måned.
Om ca 10 dager får vi beskjed om utbyttenivået for Juni måned.

3. kvartal er normalt sterkeste kvartal i tørrbulk,
så vi forventer økte utbytter utover sommeren/ høsten!
Ebit
06.07.2022 kl 22:01 12807

Forventes utbytte for sist måned å bli annonsert på fredag?
Ser noen antyder NOK 1,50/ aksje.
ks1977
06.07.2022 kl 22:20 12961

Annonseres normalt rundt 10. hver måned, så fredag er mulig, men det kan også drøye til over helga.

Oppnådd indeks (før premium og scrubber) ser ut til å være 20 190. I januar 2021, hvor indeksen endte på 21 678 så ble utbyttet på 13 cents. Da var alle skip på spot, mens nå har vi to som er fikset på ca 10k høyere (men da er vel premium inkludert tror jeg, så forskjellen er i såfall ikke så stor). Scrubberbenefiten er også vesentlig høyere nå enn da (pr dag skipene seiler vel å merke, dette varierer en del). Med USDNOK på over 10 så høres 1,50kr absolutt oppnåelig ut (jeg har ikke dette under huden selv, men har sett 17-18 cents spådd)
msmekk
07.07.2022 kl 11:46 12620

Cleaves fastholder kursmål på Kr. 202,- for 2020 Bulkers, opp dit er det ca 90%. RSI ligger rundt 25 og er oversolgt til de grader. Kraftig rekyl kan ventes. Imorgen blir det meldt om 0,15 cent i utbytte d.m. Så går vi inn i høysesongen! God sommer!
Kalle Kurtasje
07.07.2022 kl 19:17 12395

Begynte bli litt svett i går, da vi falt under "gulvet på 105" (som ikke var der).
Fikk rydda opp i litt gammelt rusk, og solgte med tap mitt dyreste 2020Bulkers-kjøp,
- kjøpt for den høpløse prisen 150.- den 16. sept. 2021.
Nå er snitt-investering litt lavere, og jeg er klar for rateøkning, positive FFA´er og kraftig kursøkning i 3. kvartal.
Bra start idag!
msmekk
08.07.2022 kl 08:23 12087

Så ble det 0,18 cent pr aksje godt over forventning igjen. Videre oppgang idag!
fattigstakkar
08.07.2022 kl 09:44 12099

imponerende!
ks1977
08.07.2022 kl 14:40 11772

For transparensen sin del (for de som ikke følger både 2020 og GOGL) siden long ikke gidder selv:

Longsitinbulk I går kl 11:08
Kina cap snur endelig opp
11768 +1485

Longsitinbulk I går kl 13:09
Golden Ocean har dekket 50-70% på langt bedre rater en vi i dag ser, dividendet vil bli som i q1 ca.
Aksjen var kjapt nedom 100 lappen, de dekker alt de klarer av short på de nivåene, etter et 55 kroners fall på kort tid.
Kjipt å stå på perrongen, inn i høy sessong hvis dette er bunnen
hyggelig å se Cape, det blir penger av rater på 18 k også,
dividendene i Gogl vil fortsette også i H2 og det forundrer meg ikke om de blir langt høyere en i H1, og dividendene vil fortsette i 2023 og i 2024.

Longsitinbulk I dag kl 11:04
Jepp, Kina kommer nå.
$/day 14473 +2705
msmekk
11.07.2022 kl 08:49 11062

Bulkratene vil vil etterhvert gå helt amok når det er så få skip å frakte det verden trenger av kull og jern. Nesten ingen nybygg før i 2027, hastigheten må ned i 2023 for å redusere forurensede utslipp, store infrastruktur behov i Asia, Amerika og Europa. Den perfekte suppe for bulk skip investorer seiler opp.
ErikNordnet
12.07.2022 kl 22:31 10397

Veldigt imponert...

June 2022, the Company achieved average time charter equivalent earnings of

approximately US$33,300 per day, gross. The Company's six vessels trading on

Vs

 Baltic 5TC Capesize Index averaged US$20,883 during June 2022



msmekk
13.07.2022 kl 17:54 10245

Når inflasjonstallene er vurdert og fordøyd utover kvelden vil usa gå mot grønt og det ligger også an til positiv innhenting på obx imorgen. Storebrand kan overraske på oppsiden og bulk blir temmelig sikkert vinnerne fremover med 2020b i førersetet.
Ebit
15.07.2022 kl 00:12 9861

Dessverre ikke mye innhenting på 2020 idag.
Ebit
15.07.2022 kl 00:19 9893

Halvveis i juli uten den store Q3 optimismen.
Håper juli utbyttet kommer ut tilsvarende juni, selv om ratene tydeligvis sliter litt med å få løft.
fattigstakkar
15.07.2022 kl 09:39 9686

Hadde håpet å få kjøpt billigere, men torde ikke vente lenger så gikk inn på 110,8 med de grønne FFA vi har i dag.
msmekk
15.07.2022 kl 13:33 9516

Aldri så lite tålmodighet så vil vi temmelig sikkert se 150 kr på ettersommeren!
KJEPET
18.07.2022 kl 08:28 8913

Synd du solgte deg helt ut 6. juli Longs. Ser du også mente at ratene var på full fart mot 5k. Ikke lett å spå tørrlast i det korte bildet. Har du planer om å komme deg inn igjen, eller sitter du i cash videre fremover?
Longsitinbulk
18.07.2022 kl 08:41 8980

Jeg har aksjer i Gogl på 102kr
2020 fikk jeg ikke fanget i droppet og jeg solgte ikke 2020 6 juni:-)
men jeg solgte 2020 dagen etter forrige dividende

Jeg liker Gogl godt når der er 12 millioner aksjer short, raten banker opp inn mot normal sesong og aksjen er ned 50 kroner på en måned.

Derfor vil det forbli slik inntil videre, jeg er lett på foten, som du vet vi har ikke lik horisont og strategi.
Personlig er jeg ikke komfortabel med aksje markedene, samtidig liker vi alle drybulk når Cape gjør kjempe hopp.
Redigert 18.07.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
msmekk
18.07.2022 kl 18:45 8660

Det er tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen, ser ikke at vi får større tilbud av skip på lenge enda. Sitter derfor long i 2020b, Gogl og Belco. 2-3 år minst
KJEPET
19.07.2022 kl 10:12 8432

Da er denne posten solgt i går og i dag. Det ble nok en anstendig gevinst :-)
Kalle Kurtasje
19.07.2022 kl 10:20 8405

Gratulerer nok en gang!
Håper du fortsatt blir på forumet og bidrar med dine innspill.
Redigert 19.07.2022 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.07.2022 kl 10:27 8382

Takk. Jeg er med fortsatt. Den andre halvdelen av pengene er mer langsiktig og med et snitt på 122.-, så jeg blir med en god stund til. Om enn ikke like aktiv som før, men kommer litt innimellom. Jeg følger fortsatt markedet tett. Slik jeg ser det nå vil China fortsatt bruke noe tid på å komme seg (real estate og covid). Når de kommer på banen for fullt utover i 2023 så blir det full fest i tørrlast :-)
msmekk
19.07.2022 kl 12:31 8300

Tror 2020b vil bli solgt innen kort tid. Ingen rederi bestiller nye skip fordi de ikke enda vet hva som blir fremtidens fuel. Hva er vel da bedre enn å kjøpe de høyest klassede skipene med de beste rense systemer som markedet kan oppdrive? Mitt bet er at 2020 har nye eiere Ila året.
KJEPET
19.07.2022 kl 13:02 8380

Det er absolutt en mulighet. Er vel snart $100m pr. skip (NB) som er i flåten deres nå, og meget lang leveringstid (2027 når verftene åpner for bestillinger). De ligger godt an i løypa for oppkjøp.
ks1977
19.07.2022 kl 19:07 8446

Håper inderlig at skipene ikke blir solgt så tidlig - ikke bare kan det være mye penger å hente de neste årene (er vel ikke for offensivt å spå at vi kan seile inn hele dagens market cap ila 2025?), men skipsverdiene vil også kunne stige markant når/hvis vi kommer inn i et skikkelig bullmarked og rederne angrer på at de ikke bestilte båter for to år siden. Selges skipene nå så er det ikke sikkert at det blir noen gevinst overhodet for de som kjøper aksjer i dag
msmekk
19.07.2022 kl 19:52 8665

Tror nok et bud vil ligge i området 155kr, vinn vinn for kjøper og selger er det beste dealene
Redigert 19.07.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.07.2022 kl 21:44 8759

Om det så kommer et bud i morgen på 155kr (dvs 30% premium over dagens aksjekurs) så håper jeg at selskapet pent takker nei til det da vi får fort 30% direkteavkastning de neste 12 månedene...

Nei, la oss heller sitte med skipene et par-tre år, håve inn nær hele dagens market cap, og SÅ selge til 200kr (eller mer, avhengig av hvor bonanza markedet evt skulle bli)
PerS
20.07.2022 kl 11:23 8778

På tide å migrere tilbake til GOGL? Differansen har vært mye større i 2020’s favør, men cape er vel klart svakere og pmx betydelig sterkere enn da. Kan være utbyttet i morgen som holder 2020 såpass oppe relativt til GOGL.
Redigert 20.07.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
ks1977
20.07.2022 kl 12:18 8968

Utbyttet på 1,5% av aksjekursen? Tror du ikke heller det har med å gjøre at caperatene har hatt en fin innhenting i det siste?

Capesizeratene bruker jo å være større enn pmaxratene, og er vel normalt sett mye mer volatil enn pmax også, men tidligere i år så var Pmax-ratene betydelig høyere enn cape. Er det ikke grunn til å tro at det er årsaken til at GOGL sin aksjekurs (fortsatt...)har hatt en merkbart overperformance på alle tidshorisonter unntatt de korte (du må ned på 3mnd for at 2020 har outperformed GOGL)?

Nå er vel GOGL sikkert mer volatil enn 2020, men å flytte til GOGL er vel egentlig et bet på at PMAX-ratene igjen skal overgå Cape - og det når caperatene normalt starter å stige. Høres litt risikofylt ut for min del (alternativt kan du se på det som et bet på at amerikanerne går bananas i bulksektoren, uten at vi her på berget gjør det samme, det er jo fullt mulig)
Kaffedrikker
20.07.2022 kl 12:51 8935

Helt enig! I disse urolige tider er jeg veldig glad for at jeg har en stor andel av porteføljen i 2020 Bulkers som seiler inn gode penger hver eneste måned. Mtp. ordreboken ser det ikke ut til at det blir mindre de neste årene så jeg hadde ikke blitt begeistret for et oppkjøp til mindre enn 200 kroner per aksje.
PerS
20.07.2022 kl 13:25 8883

Jo, men det kan være psykologi involvert, som så ofte ellers i aksjemarkedet. Utbyttene fra 2020 er ekstra attraktive siden de er skattefrie så lenge en sitter på aksjene.

Vi får se hva som skjer de neste dagene. Da har 2020 gått ex utbytte for hele Q2, mens GOGL ennå ikke har betalt noe. De har hatt et godt kvartal og skal gi en riktig fin slump om ikke så lenge. Jeg ser i GOGL-tråden at det spås 55 cent. Jeg tipper at de fort kan overraske på oversiden av det. 2020 har gitt 52 cent for Q1 om jeg summerer riktig.

Smx FFA Q3 har forresten såvidt passert forbi cape i dag og pmx FFA nærmer seg raskt. Jeg selv har tradet ca 25% av 2020-beholdningen over til GOGL nå, og rir begge hestene inntil videre. Kjøpt og solgt likt antall av begge og putter mellomlegget «i lommen» som ekstra utbytte :)
Redigert 20.07.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
ks1977
20.07.2022 kl 15:22 8772

Svinger fælt disse FFAene. SMAX er, som du påpeker, veldig grønn i dag, men har vippet bittelitt ned siden du skrev innlegget (evt så er cape litt mindre ned nå) så FFA Q3 er nå bittelitt høyere for cape (24458) enn smax (24391). FFA Q4 er vesentlig hyggeligere for cape (i skrivende stund) med 25875 mot 20875 for Smax. FFA 2023 ser derimot "stygge" ut for begge akkurat nå (18250 for cape og 15325 for smax, og 14275 for pmax).

Slår Q3 til så kanskje GOGL har mer å gå på enn 2020, mens slår Q4 til så bør vel 2020 gå mest? Og slår FFA 2023 til så er vel nedsiden vesentlig større for GOGL enn 2020?
PerS
20.07.2022 kl 16:05 8765

Jeg gambler på at det blir cape-squeeze i høysesongen og beholder overvekt i 2020.

GOGL har stort sett kun cape/newcastlemax og panamax/kamsarmax med klar overvekt av førstnevnte kategori. De større båtene har rundt regnet 40% høyere break even.
KJEPET
21.07.2022 kl 12:40 8329

Nærmer seg 50k for de fantastiske skipene til 2020:-)
https://twitter.com/2bulkers/status/1550066541517062145
Redigert 21.07.2022 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
vadz
23.07.2022 kl 10:04 7576

Fantastisk!!! 😄🚀
Ebit
29.07.2022 kl 10:49 6145

Da var utbytte for juni på konto.
Noen formening om juli utbyttet skal opp eller ned sammenlignet med juni?
ks1977
29.07.2022 kl 11:03 6137

Som juli, eller kanskje noe ned: juni endte med gjennomsnittlig spot på 20 190 iflg tweeten i lenken under, mens juli pr i går var på 20 319 så langt. Uten å ha sjekket fakta/enden på visa så var det snakk om at scrubberfordelen har gått noe ned i juli.

https://twitter.com/2Bulkers/status/1542452684858576896
SeanA
03.08.2022 kl 13:18 5311

Begredelig utvikling dette;

Today: 14,842 -1,505
MTD avg 16,096
YTD avg 18,346 vs '21 YTD 25,112
'22 bal FFA 18K
The market is hard to decipher these days, and the sentiment seems stuck in a dwindle. Last year we saw a doubling from these levels in just 30 days
#dividends #drybulk #2020bulkers #capesize
msmekk
03.08.2022 kl 19:43 5051

Har en god magefølelse nå og har startet og øke i 2020b. Tilbud og etterspørsel bestemmer kursen og cape har lagget nå grunnet redsel for reduksjon i Chinas hus/blokk bygging. Jeg tror det økte kull behovet og de store infrastruktur planene både i China, India og Asia forøvrig vil gjør at etterspørselen vil holde seg god og kompensere for den eventuelle reduksjonen av husbygging i China.. Brazil må nok produsere det de klarer fremover