Skattemessig utflytting, garanti
Jeg flyttet ut av Norge i 2018, og etter 3 år som emigrert kan jeg ta skattemessig utflytting.
Jeg har en ganske høy latent aksje-gevinst som blir skattbar etter skattemessig utflytting.
Om aksjene ikke selges de 5 etterfølgende år bortfaller skattekravet, og jeg har ingen planer om å selge.
Jeg må hvert etterfølgende år godtgjøre at aksjene er i behold, men problemet er at jeg må stille sikkerhet for skattekravet i 5 år.
Jeg har opparbeidet pensjon i NAV som overstiger skattekravet, men usikker på om det er tilstrekkelig for skatteetaten .
Takknemlig om noen har råd og info rundt dette som du kan dele😃.
Jeg har en ganske høy latent aksje-gevinst som blir skattbar etter skattemessig utflytting.
Om aksjene ikke selges de 5 etterfølgende år bortfaller skattekravet, og jeg har ingen planer om å selge.
Jeg må hvert etterfølgende år godtgjøre at aksjene er i behold, men problemet er at jeg må stille sikkerhet for skattekravet i 5 år.
Jeg har opparbeidet pensjon i NAV som overstiger skattekravet, men usikker på om det er tilstrekkelig for skatteetaten .
Takknemlig om noen har råd og info rundt dette som du kan dele😃.
Redigert 18.04.2021 kl 10:11
Du må logge inn for å svare
peaf
18.04.2021 kl 11:19
1285
Du kan vel ikke ta skattemessig utflytting om du ikke flytter til ett land med skatteavtale med Norge da den har forang fremfor norsk lov. Kan du ikke vise til att du betaler skatt i ett annet land så må du betale klideskatt på pensjon fra Norge. Den er på 15 %, men om ett annet land har krav på skatten din gjenom skatteavtale så gjeller det att du må betale deres skatt på eventuell aksjegevinst og ikke i Norge. Så jeg antar du flytter til ett land som ikke har skatteavtale med Norge og da har de tillgang att trekke deg på pensjon om du skylder dem noe.
May-Liss
18.04.2021 kl 11:20
1280
Opparbeidet pensjon i NAV kan nok ikke brukes som sikkerhet for mulig skattekrav. Skatteetaten vil kunne bekrefte hva slags sikkerhet de krever.
Hvis du ikke har mulighet for å stille sikkerhet som Skatteetaten ber om, vil en mulig løsning kunne være å selge en del av aksjene.
Hvis du ikke har mulighet for å stille sikkerhet som Skatteetaten ber om, vil en mulig løsning kunne være å selge en del av aksjene.
Ratta
18.04.2021 kl 11:40
1246
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/#:~:text=For%20at%20ditt%20skattemessige%20bosted,ikke%20disponerer%20bolig%20i%20Norge
Ja, må være registrert for skatt i tilflytting landet.
Fordelen er at de fleste land ikke har formuesskatt, og generellt lavere ska6enn Norge.
Ja, må være registrert for skatt i tilflytting landet.
Fordelen er at de fleste land ikke har formuesskatt, og generellt lavere ska6enn Norge.
Ratta
18.04.2021 kl 11:44
1226
Vil jo helst slippe å betale den skatten, poenget er å slippe en dyr bankgaranti, eller måtte la penger stå å tørke inn uten rente på skatteetatens konto i 5år.
peaf
18.04.2021 kl 12:07
1172
Er klar over det men det du seier er att du flytter til ett land med skatteavtale, og da er det den som reglerer var du skall skatte gevinsten De rike flytter dit skatteavtalen gir dem rett att skatte utbytte og aksjegevinster til betydligt lavere prosenter. Og slippe formueskatt men de mister skjermningsfradrag og så det blir ikke så mye som alle vil ha det til..
Redigert 18.04.2021 kl 12:10
Du må logge inn for å svare
Ratta
18.04.2021 kl 17:48
994
Takk for den May-Liss. Kan høre med dem. Du jobber kanskje der, kan jo hilse fra deg😃
May-Liss
18.04.2021 kl 18:28
951
Disse advokatene er en del av skattebetalerforeningen, hvor jeg har vært medlem i mer enn 30 år og fått skattehjelp ved behov.
https://www.skatt.no/
https://www.skatt.no/