Okeanis selger alle sine 3 Aframax`er. Åpner for stort utbytte.

bravo
OET 16.04.2021 kl 20:18 9248


Joakim Hannisdahl antyder 11,50kr/aksjen i ekstraordinært utbytte.

https://twitter.com/eivindend/status/1383118708667785216?s=21
Tøff
18.08.2021 kl 16:44 1365

Friske takter i OET i dag. Jeg ser at Stig Myrseth har uttalt seg positivt til tank. Særlig OET og FRO. Bra!
Tøff
12.08.2021 kl 12:36 1661

Det var et svakt resultat, og ikke rom for utbytte denne gang. Jeg synes likevel at selskapet greier seg bra, f.eks. i forhold til det store tankrederiet EURN. OET er anbefalt, av flere analytikere. Kursmål enormt (150), men det er lite troverdig. Inneværende kvartal blir nok heller ikke godt, med slutninger under cbe. Jeg synes det går an å sitte i OET med en begrenset post, siden aksjen ikke er så veldig likvid. Plutselig vil det skje noe med ratene. Nedsiden er neppe stor. Ikke teknisk, RSI nede på 20-tallet. Men tålmodighet kreves.
JonasKr
11.08.2021 kl 17:16 1866

De har utbetalt utbytte for 2 LR2, kommer sannsynlig utbytte for en til snart. VLCC'ene er egentlig bare byttet inn mot 2 nyere VLCCer som kan gå på alternativt drivstoff, mot et vederlag. Det som betyr noe nå er hvordan rater og skipsverdier utvikler seg.
Tøff
11.08.2021 kl 17:01 1897

OET kommer med resultater i morgen, fremskyndet fra tidligere dato. Det skal bli spennende å se hvor stort utbytte, for det blir det helt sikkert. Nå er det jo allerede utdelt $ 0,75 i utbytte, men det er jo rom for mer. De har jo solgt først 3 LR2-tankere og deretter 2 VLCC innenfor 2 kvartal. Cleaves har antydet overskudd på driften, men selvfølgelig påvirket av lavere rater. Jeg tror dette kan bli bra, bedre enn den lave kursen skulle tilsi.
Redigert 11.08.2021 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
02.07.2021 kl 19:49 2714

Noen som har fått med seg den nye TP`en på OET fra Fearnley?
ks1977
24.06.2021 kl 21:18 3041

Det var en fryktelig kort tid fra PRen til ex dato gitt, men de har jo varslet at dette ville komme (og markedet brydde seg fint lite, men vi har jo hatt all verdens med tid til å agere - og også visst, mer eller mindre, hva som kom)

Ser ut som at de holder igjen litt (gitt at skipene frigjør like mye vel å merke);
Med 0,75$ pr aksje og 32,4M aksjer så gir det 24MUSD for de to første skipene, mens PRen om salget anga 45musd for alle tre, dvs 30MUSD for de to første.

De nevnte/hintet om at de hadde lyst til å gjøre buybacks hvis anledningen bydde seg. Krysser fingrene for det. De 24MUSD utgjør jo 80% av de p.t frigjorte 30MUSD, og de har også flagget at de tenker å dele ut mer i august. En 80/20-fordeling synes jeg høres veldig riktig ut; 80% bør være nok til å markere at de mener alvor med DCM, og de siste 20% er nok til å gjøre en liten forskjell på lengre sikt da det er nok til å kjøpe tilbake ca 2,5% av markedsverdien med dagens kurs (før vi tar hensyn til at free float er mye mindre).
Mariush
24.06.2021 kl 09:53 3174

Key information relating to the cash distribution to be paid by Okeanis Eco Tankers Corp.
Reference is made to the stock exchange notice dated May 12, 2021 by Okeanis Eco Tankers Corp. (“OET”) announcing the sale of its three-vessel Aframax/LR2 fleet. The Board of Directors of OET (the "Board") has approved a cash distribution of USD 0.75 per share in connection with the delivery of the Nissos Therassia and Nissos Schinoussa to their new owners. The distribution will be achieved through a write-down of paid-in capital, a non-taxable event. The Board intends to propose another shareholder distribution in connection with the delivery of the Nissos Heraclea to her new owners that is anticipated to be completed in August 2021.

Dividend amount: $0.75 per share
Declared currency: USD
Date of approval: 23 June 2021
Last day including right: 25 June 2021
Ex-date: 28 June 2021
Record date: 29 June 2021
Payment date: 30 June 2021
Korporalen
17.06.2021 kl 15:30 3486

Vi får vel høre noe mer når vi kommer til 13. august og Q2 presentasjonen.
ks1977
07.06.2021 kl 18:14 3833

Nei, ikke gitt at vi hører noe i løpet av kort tid heller (med mindre det plutselig kommer PR om at de har foretatt buybacks)
cinet
07.06.2021 kl 11:23 3951

Vurderer en inngang her, er det noe nytt ang levering og bruk av fortjenesten på salget ?
ks1977
26.05.2021 kl 12:42 4350

Nei, ikke offisielt/skriftlig, men hørte du på konferansesamtalen for Q1-rapporten?
Det jeg fikk ut av den (med forbehold om å ha hørt feil);
1) Det kommer utbytte(r) ila året, men
2) De ønsker å ha noe av kruttet tørt for evt muligheter som oppstår (de var eksplisitt på at det IKKE betyr å bestille nye eller kjøpe brukte skip)
3) Les; De ønsker å ha muligheten til å gjøre noe buybacks dersom anledningen byr seg
4) Dersom slike muligheter ikke byr seg, så vil alle de frigjorte midlene betales ut som utbytte ila året

Jeg regner med at PRen (fra salgsmeldingen) står seg, slik at "majoriteten" av de frigjorte midlene uansett skal til utbytte (dog kanskje ikke før det første skipet er overlevert, eller kanskje ikke før det andre skipet er solgt slik at de kan holde noe av kruttet tørt?)
Korporalen
26.05.2021 kl 11:41 4410

Vet vi fortsatt ikke noe mer om utbyttene for 2021?
Har sittet på OET siden 2019 men følger ikke med på alle utbyttene eller datoene. Har det blitt kommunisert noe etter Q1 rapporten?
Som du sier, ks1977, så liker de å bli kjent for å være offensive når det kommer til utbytter.
ks1977
14.05.2021 kl 08:52 4965

For meg så ser Q2 ut til å bli ganske lik Q1; gitt lik CBE (den svinger jo litt fra kvartal til kvartal, men ser at CBE for Q1/2021 var høyere enn Q1/2020 pga bonus - har dog ikke tatt et dybdykk for å se når kostnadspådragene normalt sett er størst - var det Q3 mon tro?) og at øvrig spot sluttes på det de har sluttet så langt (uvisst om resten sluttes høyere eller lavere - de verste ratene skal jo være inkludert i inngått spot Q2, men OET er jo normalt flinke til å posisjonere seg så kanskje du unngikk de da) så får jeg EPS på 16 cents (eks de 11MUSD der, men inkl SS for Milos på 0,9MUSD).

Jeg stusset på at de ikke erklærte (ordinært) utbytte i Q1-rapporten, så vi får se hva de sier senere i dag. De 11MUSD er jo en NON-cash hendelse og burde sånn sett ikke være relevant ifht utbytte, men de er vel ikke langt unna den gearingen de har lov til ifht banken så kanskje det er noen rare utslag pga det? Men igjen; så offensiv som de har vært på utbytter - og at de ønsker å være kjent for det - så hadde jeg forventet ordinært utbytte for Q1 (og så kan de spe på det med frigjorte midler fra salget)

EDIT: Conference call utsatt til tirsdag
https://newsweb.oslobors.no/message/533230
Redigert 14.05.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Grylls
13.05.2021 kl 23:24 5129

Q2 ser litt svakere ut enn Q1, og de pleier da å ta med DPS i rapportene? Kan dette gjør at de holder igjen nå, men at vi får utdelt igjen etter Q2:

"The Company expects to incur a non-cash accounting charge of approximately $11 million in connection with the sale in Q2 2021."

Kommer til å yield'e fantastisk fra Q3/4 og utover denne, sitter rolig og tar med om den faller.
ks1977
13.05.2021 kl 13:20 5321

De erklærte ikke noe utbytte i Q1-rapporten (ut over å gjenta at majoriteten fra salget skal ut i utbytte) - mon tro om de sier noe mer konkret i presentasjonen i morgen. Rart at de ikke erklærte utbytte av Q1-resultatet og så tok salgspengene som ekstraordinært utbytte senere.

Ser at de har en del gjeld som forfaller Q4/21 (en av LR2ene som nå selges) og Q1/22, men tipper at alt er knyttet opp mot LR2ene.
Får bare håpe at USDNOK-styrkelsen i går (etter svekkelsen nå nylig) fortsetter frem mot utbytte :)
ks1977
12.05.2021 kl 08:58 5548

Hvorfor kan ikke HUNT gjøre som OET og være T Y D E L I G i kommunIKKEsjonen med markedet?

De har til og med eksplisitt sagt hvor mye kapital som frigjøres (45MUSD), skjønt akkurat hvor mye "majority" betyr fremgår ikke så alt over 50% kan jo være tilfellet - men OET har jo vært offensiv så langt så vil tippe nærmere 100% enn 50%, dvs mellom 0,70 og 1,40$ pr aksje, men , men det bør da bety at minst 50% av 45MUSD går til utbytte.

Mon tro om "distribution(s)" er standard-formulering eller om de vurderer å splitte opp utbyttet? SISTE båt skal være overlevert senest oktober 2021 (Therassia og Schinoussa ser ut til å være på spot, mens Heraclea går på TC til juli/november). Ikke umulig at de to første overleveres tidligere...
Ratta
12.05.2021 kl 06:40 5708

Der kom den

https://newsweb.oslobors.no/message/532918

Okeanis Eco Tankers Corp. Announces Sale of Three-Vessel Aframax/LR2 Fleet
(Greece, 12 May 2021)

Okeanis Eco Tankers Corp. (the "Company") announces that it has signed a memorandum of agreement for the sale of its Aframax/LR2 fleet comprising three vessels (Nissos Therassia, Nissos Schinoussa, Nissos Heraclea) all built in 2015 at H.H.I. South Korea to an unaffiliated third party for a total of $120.75 million. The sale is anticipated to be completed upon delivery of the final vessel to her new owners by latest October 2021.

Following a thorough evaluation of the Company’s net asset value based on current data points in the sale & purchase market and consistent with its Discount Control Mechanism, the Board of Directors (the “Board”) deemed that the magnitude of the Company’s discount to its intrinsic value on both an absolute and relative basis exceeded the acceptable threshold at this point in the tanker market cycle. Furthermore, the sale will remove debt maturities through 2025, reduce the already industry-low average age of the Company’s fleet and improve its emissions performance. The Company calculates that its Aframax/LR2 fleet will have generated a cumulative return on equity of 30% since the Company’s listing on the Euronext Growth exchange in July 2018.

The sale is expected to generate net proceeds of approximately $45 million after repayment of the Aframax/LR2 fleet’s vessel-specific and scrubber debt outstanding at delivery. Upon completion of the sale, the Board intends to propose a shareholder distribution(s) of the majority of the net proceeds. The distribution(s) will be achieved through a write-down of paid-in capital, which requires Board approval only and is not a taxable event.
fastinvest
10.05.2021 kl 09:25 5944

3 handelsdager igjen til vi får beskjed om kjempe utbytte?
Joakim Hannisdahl kursmål er på hele 149kr. Mulig vi får noen kanon sterke dager nå frem til torsdag
fastinvest
05.05.2021 kl 09:00 6243

Gleder meg stort til Q1. Kan komme mega utbytte.
ks1977
22.04.2021 kl 13:04 6692

Godt spørsmål. Skal ikke driste meg til noe svar, men noen tanker kan jeg avse :)

Det er jo bare tre uker til Q1-rapporten så sånn sett kan de jo vente, men når flere meglere eksplisitt skriver at LR2ene er solgt (til hvilken pris, til hvem, og også nevner OET med navn) så hadde det vært på sin plass med en børsmelding.

Det er ikke gitt at en evt. børsmelding følger opp med hva de skal bruke pengene til heller, men dersom hensikten med salget er å lukke P/NAV (DCM trådte i kraft 01.01.2021) så hadde vel en børsmelding om salg - og at det kommer et ekstraordinært utbytte - vært på sin plass.

Alternativt så kan det jo være at de ønsker å spe på utbyttet for Q1 (som i utgangspunktet vil bli beskjedent; EPS på ca 15 cents???) med salget.

Og så er også spørsmålet om de har brukt/vil bruke deler av frigjort kapital på buybacks
fastinvest
22.04.2021 kl 11:19 6787

Tror dere vi får høre noe ang. utbytte? De sitter jo på en stor sum nå etter salget.
Q1 er 13 mai, ikke lenge til men håper vi får høre noe før den tid. Uansett burde vel aksjen kunne gå opp mot 100kr innen kort tid, oppsiden er jo veldig stor
JonasKr
19.04.2021 kl 09:21 7316

...og investorer er kjent for å være tidlig ute, kursutviklingen i Okeanis har gått lovlig sent. Bra det endelig skjer noe. Verden gjenåpner andre halvår, da går oljekonsumet i taket, enten Lahn Marie vil eller ikke.
bravo
19.04.2021 kl 08:31 7419

Cleaves øker sitt TP fra 127kr til 149,-kr på OET
Martin10
19.04.2021 kl 06:17 7552

Det er to forhold med OET som ofte blir oversett. Det er at skipene laster mere en konkurrerende skip i samme klasse. Det andre forholdet er at skipene kan holde større fart en konkurrentene. I alle fall gjelder dette i ballast. Det betyr at når en kjøper transport av OET så får en transportert større mengder olje på kortere tid en med konkurrentene. Vil tro at det er vesentlig i forhold til å få god butikk både under en lavkonjunktur, men spesielt når ratene blir svært gode.
JonasKr
18.04.2021 kl 16:06 7840

Jeg synes Hannisdahl er både flink og grundig som analytiker, men man må ta kursmålene for det de er, basert på modeller. På det laveste tror jeg han hadde 39kr som kursmål for OET, men jeg er ganske sikker på at han selv visste kursen aldri ville gå så lavt. En investor bryr seg jo ikke om nåværende NAV-verdier hvis man vet prisen skal opp, det ser man gjennom.
cinet
18.04.2021 kl 13:38 7956

Relativ klar kjøps-kommentar i dagens E24 :

Bl.a.;
"En investering i tank nå er samtidig på ingen måte opplagt. For en småsparer som våger, er imidlertid mulighetene flere. Kanskje er det heller ikke så dumt å sette et veddemål på noen av rederiene som har de mest moderne og miljøvennlige flåtene, inn i et grønt skifte der reguleringene også innen tankfart er på vei.

Skip med lavt forbruk av drivstoff og installerte scrubbere kan i det hele tatt vente seg å høste bedre priser i årene som kommer. For investorer som ønsker å ta del i dette, kan blant annet Okeanis Eco Tankers være en svært aktuell kandidat.

Grekerne har en svært så moderne flåte. Rederiet som nylig ble notert på Oslo Børs har dessuten mange skip gående på lange og stabile kontrakter. Det gjør også svake tider, som de nåværende, lettere å bære.

En småsparer som ønsker å ta del i denne aksjen, må imidlertid avfinne seg med at kvalitet koster. Hittil i år er aksjen alt opp 44 prosent. En trøst får da være at det bør være mer å gå på dersom ratene omsider tar seg skikkelig opp. Fremdeles handles aksjen nesten 27 prosent under nivået 1. januar 2020. "

ks1977
18.04.2021 kl 09:48 8095

Hannisdahl lager da en rapport han :p Man kan jo spekulere på om salget skyldes at OET - pga synkende skipsverdier - brøt LTV slik han spådde.

Er en del interessant å snappe opp fra han, men det er også en del rart ja; minste stengekurs for OET var vel 51,6 hvilket er 36% høyere enn hans TP på 38 (!), men kanskje han bidro til at vi fikk snappet opp noen OET-aksjer ekstra billig?

Apropos rart;
TP 16.02.2021 ble satt til 127, basert på;
NAV med 20% vekting - ok, selv om vi alle "vet" at AV skal opp
NAV 1y fwd med 20% vekting - ok, men han har NAV 1y fwd lik dagens NAV
NAV (assets + 25%) med 20% vekting - ok, skjønt LR2ene ble solgt for 11% mer enn hans modell, så 25% er ikke videre offensivt
*EV/EBIDTA 2022 (x10) med 30% vekting - jeg har aldri vært noe fan av verken EV, EBIDTA eller spesielt EV/EBIDTA - størst vekting av alle her
*FCF yield 2022 med 5% vekting - ok, men EV/EBIDTA er 6 ganger så viktig som FCF?
*Div.yield 2022 med 5% vekting - ok, men EV/EBIDTA er 6 ganger så viktig som utbytte?
De tre merket med * har 0% vekting for 2021, så OET - som er et av ytterst få tankselskap som ikke blør i år - får ikke noe igjen for det i modellen hans (vel, Mr Market skal jo se fremover), og den største vektinga har han på EV/EBITDA

Man må ta rapporten hans for det det er (en modell basert på estimat/input), og så benytte en stor klype salt (Hafnia kom også rart ut i fjor; TP endte opp med å være lik operational cash flow - all NAV ble redusert/rabattert i modellen). Bruker man rapporten korrekt (les; med nok salt og skepsis) så er det en del snacks der
JonasKr
17.04.2021 kl 20:59 8308

Ratta skrev 3-4%
Vanskelig å si. En del er priset inn allerede, ryktene gikk fra tirsdag og er nok årsaken til at kursen er gått fra 73kr.
oppturen
17.04.2021 kl 18:13 8428

OET er fantastisk veldrevet og aksjonærvennlig.
Men denne Hannisdahl har null nada niks peiling.
Dømte OET nord og ned i fjor sommer til tros for nye skip med lav kostpris og solid i inntjening på lange kontrakter. Han satte vel da 45 eller noe som kursmål basert på forventede spotrater, fikk ikke med seg at vlcc ene alene hadde 3 årige TC med inntjening som forsvarte driften på samtlige skip.

Så å høre på slike ANALytiker er bare dumt, les rapporter isteden.
bravo
17.04.2021 kl 17:03 8504

Selskapet fremstår som veldig aksjoærvenlig, tydelig og transparent i sitt relativt korte liv. Anslår sannsynlig utfall som følger:
65% sjanse for hele beløpet ~11,50kr i ekstra utbytte.
20% sjanse for tilbakekjøp/evt kombo med utbytte.
10% sjanse for inv i Kyklad.M sine suez/VLCC
5% sjanse for Annet.....
ks1977
17.04.2021 kl 14:00 8602

Spør heller hvor mye vi tror at OET stiger dersom det kommer en børsmelding om 11,5NOK i utbytte...
fastinvest
17.04.2021 kl 12:32 8720

Hvor mye tror dere OET stiger på mandag?
ks1977
17.04.2021 kl 12:14 8755

De har ingen ambisjoner om å være redere i lang tid, men de har vært litt frem og tilbake vedrørende DCM (discount control mechanism). Siste signalene jeg fanget opp var at LR2ene var de som var mest "utsatt" (før det så har de sagt at DCM trår i kraft 01.01.2021, og så at DCM kun gjelder i et godt marked/høye skipsverdier).

Tviler på at de vil erstatte de med nye skip (med mindre det er et ECO scrubber skip til heftig rabatt nå - det hadde vært det beste), og de ønsker å bli kjent for en aggressiv utbyttepolitikk... Håper de bruker litt av dette til buybacks (gitt at kursen ikke tar til fornuft på mandag), men så derisket som de allerede er gjennom TCene (og etter eget utsagn gode relasjoner til bankene) så regner jeg med at det drypper en (god) del på oss i form av utbytte.

Skulle likt å beholdt disse 3 til slutten av året i hvert fall (har tro på at skipsverdier for ECO scrubber stiger fremover), og dersom Mr Market nå tar til fornuft så blir det slutt på å få kjøpt OET til skampris :(
JonasKr
17.04.2021 kl 07:01 8929

Personlig hadde jeg nok ønsket at de beholdt skipene. Samtidig fikk de en god pris, de betalte vel $43m da de var nye? Har sett intervju med sjefen der han sier at de først og fremst er investorer. Særlig hvis de ikke synes aksjekursen var høy nok var det aktuelt å begynne å selge de eldste skipene. Jeg vurderer å kjøpe nye aksjer for utbytte, særlig om aksjekursen går under åpningskurs minus ex utbytte.
fastinvest
16.04.2021 kl 21:40 9118

Selger de alle båtene til god pris er det rundt 70-90% oppside om de deler ut alt
bravo
16.04.2021 kl 21:29 9145

Enig med deg der, men ledelsen har vel egentlig ikke kommunisert noe som ligner på utvidelse av flåten?
polakk
16.04.2021 kl 21:18 9177

Jeg ville fortrekke dersom dei forsetter å bygge opp firmaet f.eks tar over nybyggene til Kyklades http://www.kykmar.gr/new-buildings/