Redningsskip på Stadhavet i fremtiden.

Gratis lading
BBBB 07.04.2021 kl 23:54 1105

Når Nordpassasjen kommer for fullt, kan det bli masse skipstrafikk over Stadhavet.
Trenger vi ikke da store kombinerte rednings- og kystvaktskip ?
Med store ballasttanker, men ganskje enkel innmat ellers. Så behøver ikke å bli så fryktelig dyre å bygge.
Som tåler aktuelle bølger på Stadhavet fint.
Som håndterer oppdrag omtrent hva enn det skal være.
Kanskje vi burde hatt en stor nedsenkbar lekter også ?
I det hele tatt være godt utstyrt med aktuelt redningsutstyr.

Og har bunkringsstasjoner både syd og nord for Stadhavet, så båter som venter på godt
vær i le i en fjord, kan bunkre og få utført annen service imens.
Redigert 07.04.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
08.04.2021 kl 15:10 1024

https://www.vg.no/nyheter/i/86Myax/prebens-seilbaat-er-om-bord-paa-lasteskipet-ikke-noe-moro
Etter hva som står her, kan en lure på om episoden var arrangert. Det kan forøvrig også episoden
i Suez-kanalen ha vært.
Redigert 08.04.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
11.04.2021 kl 15:16 936

https://www.youtube.com/watch?v=LGhk6NgYIQg
Det verserer påfallende mange Youtube-videoer fra denne hendelsen. På meg virker det som dette kan ha med
Suezhendelsen å gjøre (søking etter sannheten), og således de kommende nordlige skipsruter.

Hva med å skaffe oss et ordentlig stort vakt-, beredskap- og bergningsskip ?
Av typen 80 - 90 meter bredt, og 400 - 500 meter langt. Med gigantiske ballasttanker, og hvor sjøen og været på
Stadthavet ikke kan innfluere på det. For å vise verden en trygghet ved Stadhavet. Forøvrg kan skipet være enkelt.
Så det burde ikke behøve å bli så fryktelig dyrt. Nye tider krever nye dedikerte fartøy. Det kan lages for å kunne
utføre en rekke oppgaver av fysisk og autoritativ art m.m. Kanskje med trimaran-skrog ? For å unngå baljepreg ?
Vitsen bør være å gjøre det så stabilt som mulig uansett sjø og vind.

Det er snakk om en Stad-tunnel. Vil den bli stor nok ? Og skal det koste penger å gjøre igjennom den ? I såfall
hvor mye ?

Og hvor kan vi anlegge hvilehavner før Stadhavet både sørfra og nordfra ?
Videre bør det kommuniseres når på året det statistisk sett er verst på Stadhavet, og når det best ?
Og hvordan Norge vil gi best mulige sjø- og værmeldinger. Med hvilken timeleg. Norge må vise seg
som fullbehersker av disse tingene.

Disse tingene bør det jobbes med.

Hva med et slikt kjempeskip med en svær brønn bak ? Hvor man i et tilfelle som vi nå nylig har opplevd, kunne vinsje
inn det hollandske skipet ombord. Nedsenkbart skip/dokk og ruller ? Polstrede periskopspullerter som sidestøtte ?
Kunne også brukes til å arrestere skip.

Man kunne forske i modelltanken i Trondheim på et sånt skip.
Redigert 11.04.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.04.2021 kl 20:08 847

Stadthavet. Det er jo det man skal unngå ved å bygge skipstunnel.
Gratis lading
11.04.2021 kl 22:08 806

Men skipstunnel tar jo bare "småskipene".
Skal det tas "bompenger" der ?


https://www.kystverket.no/Maritim-infrastruktur/Utbygging-av-fiskerihavner-og-farleder/Stad_skipstunnel/
Vel "småskip", tunnelbredden blir 36 meter. Høyde over vannflaten : 37 meter.

(Kan jo bli en spektakulær turistattraksjon ? Evt. sammen med et gigantisk redningsskip ). Kan jo få world attention.
Og begge dele kan kanskje havne rett i en James Bond film ?

Så skipstunnelen skal bli den nye "Suez-kanalen" ?
Redigert 11.04.2021 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
15.04.2021 kl 15:52 696

https://www.youtube.com/watch?v=Sfv0-WWxYNk

Her en video om Stadtunnelen. Sluppet i går.
I utlandet er man opptatt av dette.

Kan også bli en turistattraksjon vil jeg tro. Dette her kan få world attention.
Og kanskje bli scene for filmer osv.
Sonatrach
16.04.2021 kl 11:35 638

Den balja du skiserer vil ligne mest paa en VLCC. Uten alt laste og losseutstyr kan man sikkert faa en slik for $100-120M/Usd. Deretter koster det rundt $15,000-20,000 Usd/dag aa drifte det med norsk mannskap (inkludert dokking) + drivstoff. Hvem skal betale?
Sonatrach
16.04.2021 kl 11:35 636

Den balja du skiserer vil ligne mest paa en VLCC. Uten alt laste og losseutstyr kan man sikkert faa en slik for $100-120M/Usd. Deretter koster det rundt $15,000-20,000 Usd/dag aa drifte det med norsk mannskap (inkludert dokking) + drivstoff. Hvem skal betale?
Valgordn.Reform
16.04.2021 kl 12:41 621

F.eks. staten. Og at de som blir reddet må betale noe.
Står det feil mht. bredden i tunnelen ? Er det 26 istedenfor 36 meter ?

At Norge i en samlet sammenheng tjener på en sånn båt. Vi kan ha havner
pluss bunkringsstasjoner og mye annet.
De bruker jo penger på forskningsskip og alt mulig.
Båten inngår i Norges konsept for Nordøstpassasjen.
Og som ledd i å understøtte norsk shipping og maritim næring totalt sett.
Akkurat som hvem som betaler Stadtunnelen.
Redigert 16.04.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Valgordn.Reform
16.04.2021 kl 12:56 602

https://kronprinshaakon.hi.no/

Akkurat som vi har forskningsskipet Kronprins Haakon, så skaffer vi oss et
bergnings-, kystvakt- og Nordøstpassasje serviceskip. Det inngår som en del
av inventaret i norges havområder, havneportefølje og sjøtransports infrastruktur
forøvrig. Bidrar til å fremme og understøtte alt som har med norsk shipping og norske
maritime næringer å gjøre. Herunder også å passe på norske fiskeområder. God reklame
for Norge også.

At norsk shipping skal kunne føle at norske farvann er norsk shippings hjemmearena. Her
ivaretas norsk shipping. Norske shipping konkurrerer på alle hav. På hjemmearenaen
skal de kunne føle seg hjemme.

Og fremme bruk av norsk Nordøstpassasje service. Som indirekte gjøres slik at det
gavner norsk shipping.


F.eks. EU og Storbritannia forsøker å legge toll på batterier produsert i Norge. Norge må
rigge seg til med mulige mottiltak mot alt sånt. Da trenger vi ulike ting og manøvre
å kunne gripe til.
Redigert 16.04.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare