Skroting av taxfree-ordningen ?

Gratis lading
BBBB 25.03.2021 kl 10:47 1701

Dette har vi diskutert her tidligere, i forbindelse med vårt forslag om senkede alkoholavgifter. Senkede alkoholavgifter
for at vi skulle krympe prisgapet mot utlandet på alkholholdige varer, men også matvarer. Dette henger litt sammen nemlig.
Reduserte alkoholavgifter har med norges konkurranseevne å gjøre. Den blir bedre med senkede alkoholavgifter. Og et
generelt redusert prisgap mot utlandet.

I en sånn setting har vi diskutert å kanskje skrote taxfree-ordningen. At vi heller får "europeiske" priser på polet i Norge.

Mht. avgifter, så kunne for eksempel eventuelle flyavgifter, innrettes slik at de legges etter hvor mye det aktuelle fly,
forurenser. Men norske flyavgifter må generelt ikke være høyere enn europeiske flyavgifter. Vi må ikke påføre oss selv
negativ konkurransevridning her. Heller få Europa med på et sånt opplegg. Differensierte flyavgifter etter forurensning
vil bidra til å få frem miljøvennlig teknologi. Virke oppfordrende overfor flyibyggingsindustrien.

Vi kan godta skroting av taxfree-ordningen, men da krever vi europeiske priser på polet som kompensasjon.

Men så har vi utenlandsferger. Hva skal de leve av ? På dette må man finne en løsning. At vi har utenlandsferger
med lave billettpriser er viktig. Nå kommer det også muligvis hurtigferge som bare bruker 2 timer til Danmark.
Kompensasjonsordning ?

https://e24.no/naeringsliv/i/86XM9E/regjeringsutvalg-vil-avskaffe-taxfree-ordningen?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert 25.03.2021 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.03.2021 kl 10:51 1691

I utgangspunktet enig i at det bør skrotes til fordel for generelt lavere avgiftsnivå.
Men et stort problem for oss Østfoldinger er at det da er en endelig spiker i kista for Rygge Sivile flyplass, da kommer den aldri i drift igjen.
Og det er synd, for det er så bortkasta å kjøre 12 mil nordover for så å fly sørover igjen, og så samme prosess motsatt når man skal hjem.
Gratis lading
25.03.2021 kl 11:06 1662

PSI,
Dere får etterhvert en vei fra Deres E 6 under fjorden til Borre-siden og E 18. Da setter dere opp en shuttlebuss
fra Østfoldbyene til Skoppum stasjon på vestsiden av fjorden. Derfra blåser dere på null komma null til den integrerte
jernbanestasjonen med terminalbygningen på Torp flyplass. Det kommer nok også Flytog til Moss. Ihvertfall fra Ski. Så
Østfold får ta et annet tog til Ski først. (Men for at det skal bli ekstra meningsfylt trengs en høyresving i nordenden av den
nye Follotunnelen (som snart åpner), så sydfrakommende tog slipper å kjøre innom Oslo S). InterCity generelt kan også
bruke en sånn sving der. At det går tog fra Gøteborg og Stockholm rett til Gardermoen og Lillehammer uten å kjøre om
Oslo S. Slippe å kaste bort 10 minutter der.
Det viktigste for Moss bør være å få fart på denne veitunnelen under fjorden, så Moss kan bli en gjennomgangstrafikk
fri by ! Og få nær kontakt med vestsiden av fjorden og øvrige Sør-Norge vestover, sørover og nordvestover.
Redigert 25.03.2021 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.03.2021 kl 13:57 1620

Det er nok veldig mange år til det eventuelt blir ferjefritt over fjorden.
Sånn som det er nå tar det like lang tid å kjøre til Torp som til Gardermoen.
Flytog for en hel familie er like dyrt som å ta med en ekstra person til syden.
Gratis lading
25.03.2021 kl 17:48 1585

Dette skal vi endre på. Fergefritt over fjorden skal opp på agendaen. Vent å se ! Dette er norges egentlig
viktigste samferdselsprosjekt, og det med sannsynligvis størst samfunnsnytte.

Flytoget er oppfordret til å sette ned prisene, og fylle opp en god del av all den ledige kapasiteten.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/charterfeber-profilene-tordner-mot-taxfree-forslag/73572394
Her diverse syn på saken. Er enig med SP i at Vinmonopolet i det minste, inntil videre kunne stå
for taxfree-salget. Hvorfor gi bort fortjeneste her til utlandet ?

Gratis lading
25.03.2021 kl 19:57 1544

Dette var på Dagsnytt 18 i dag.
Jeg har ingen tror på å fjerne taxfree-ordningen, for så å fortsette med KRFs alkoholavgiftspolitikk.
Taxfree bør kun vurderes skrotet, om det da samtidig innføres en sterk omlegging av alkoholavgiftspoltikken.
Det er ikke særlig alkoholproblemer i Norge. Det er ikke sant rett og slett. Og at det bittelille som er,
liksom er noen funksjon av alkoholavgiftspolitikken, er særdeles tvilsomt.

Vi trenger lavere kostnader her i landet, for å kunne konkurrere på like fot. Da må priser på øl, vin og mat NED !
Redigert 25.03.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
25.03.2021 kl 21:03 1498

https://www.dn.no/kommentar/fly/transport/grensehandel/dn-mener-bra-tidspunkt-a-skrote-taxfree-ordningen/2-1-987168

DN slenger seg på.
Jeg mener vi bare kan droppe taxfreeordningen, om alkoholavgiftene kuttes tilstrekkelig mye. Ellers kjemper vi for
opprettholdelse av taxfreeordningen. Vi må nærme oss europeiske priser.
Gratis lading
26.03.2021 kl 19:24 1394

Norge er så langt nede som på ca 80de plass i verden mht. alkoholforbruk pr. person i året.
Og alle øvrige nordiske land bruker mer alkohol enn oss. Sverige bruker 23 % mer, Danmark 39 % mer
og Finland 43 % mer.
Gratis lading
06.04.2021 kl 14:07 1277

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/M3Gpom/aftenposten-mener-perfekt-aa-kutte-taxfree-ordningen-naa

Det er flere spørsmål rundt dette :
1. Prisene på Vinmonopolet bør i såfall settes temmelig betydelig ned. (Slik at prisgapet mot utlandet reduseres betydelig). (Og omsetning beholdes i Norge).
2. Hva med utenlandsfergene ? Skal grunnlaget Deres raseres ?
3. Hva med taxfree salgsarealene på flyplassene ? Hva skal de så brukes til ? Skal folk gå gjennom store tomme arealer ?
4. Hvordan skal driften av distriktsflyplasser finansieres ?
5. Hvorfor skal kvoten fra utlandet reduseres ?
6. Vi må slippe å høre om alkoholpolitikk, fordi alkoholmisbruk i Norge er ikke sant. Det er ren og skjær løgn.
7. Vi må stille strenge motkrav skal vi la opphør av taxfree passere. Få ned norsk pris- og kostnadsnivå bl.a.

Og om vi skal ha flyavgifter, må de følge andre lands nivå. Ikke noe særnorsk solospill her. Om vi skal ha fly-
avgifter bør det i såfall være etter utslipp pr. setekilometer el.lign. Og at de innkomne avgiftene øremerkes til
utvikling av miljøvennlig flytransport. At man finner løsninger på hvordan dette skal allokeres. F.eks. at staten
kjøper aksjer i miljøteknologiselskaper innen luftfart. El. noe lignende. Og gjerne forutsatt at andre land gjør noe lignende.
Da ikke på noe norsk Reodor Felgen miljøteknologi, men det fremste i verden på området.

Her gjelder det å demme opp for alle misbruk av situasjon farer. Knallhard oppdemming her.
Folket burde da stille krav om hvor mye Vinmonopolprisene skal senkes, og diktere hva kvoten fra utlandet skal være.
Sverige og Danmark har jo svært generøse kvoter. Du kan jo omtrent ta med deg paller hjem. Så å knipe igjen en
knøttliten norsk kvote blir jo helt borte i natten.
Redigert 06.04.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
06.04.2021 kl 14:19 1264

Så er det da helt utelukket at det vesentlig høyere forbruket i de andre nordiske landene skyldes lavere priser?
Eller KAN det faktisk hende at det lave forbruket her skyldes høyere priser?
Gratis lading
10.04.2021 kl 01:20 1180

https://www.nettavisen.no/okonomi/carl-i-hagens-stedatter-er-overste-sjef-na-har-han-snudd-trill-rundt/s/12-95-3424111422

Nå er Carl I. Hagen for Vinmonopolet. Jeg også synes det er greit, og det er bra om tilgjengeligheten til Vinmonopolet er god
over hele landet. Allikevel har jeg noen merknader : Hva skal vi med dette enorme sortimentet ? Hvis det fordyrer (og det
tror jeg det gjør), så er det etter min mening unødvendig. Vi klarer oss utmerket med et godt sortiment. Og Vinmonopolet
vet selvfølgelig helt nøyaktig hva som selger. De kan bare trykke på en knapp å få opp hva den og den varen selger i året.

Det jeg vil frem til er et Vinmonopol MED RIMELIGERE priser enn i dag. Dette for å redusere PRISGAPET mot utlandet.
Et unødvendig høyt prisnivå bidrar til å svekke norges konkurranseevne. Litt smitte er det også til norske matvarepriser.
Så om polprisene kommer ned, så får vi lettere ned matvareprisene enn ellers. Og dette er litt viktig. Norges konkurranseevne
er viktig. Lavere prisnivå teller, og bidrar til å skape bl.a. mer arbeidsplasser i Norge.

Så til PSI-Investor : Dette er nok i virkeligheten litt mer komplisert enn du forsøker å dra det til. Ting har gått seg til over lang lang tid.
Det viktige her, er at nordmenn pr. april 2021 har nok lav alkoholmisbruker tilbøyelighet. Det er ikke noe særlig alkoholproblem i Norge.
Og jeg tror ærlig talt dette ikke vil endre seg nevneverdig om prisene kom en del lavere. Det er det som er det viktige.

Finnene har sin kultur. Danskene sin. Det er mye Carlsberg og Tuborg i Danmark. Svenskene drikker ikke noe særlig mer enn oss.
Norge vil tåle en prisnedgang uten at det merkes nevneverdig på alkoholmisbruk. For bevisstheten om at man blir feit av alkohol har
økt. Og feit vil ikke nordmenn bli. Så her er det kun snakk om litt kosedrikking med kvalitetsvarer. Det må bli billigere. Dette er mitt
budskap.
Folk bør ikke drikke for mye alkohol, fordi du blir feit av det. Og det er i dagens Norge en større faktor enn misbruk tror jeg.
Det er til og med forskjell på om du drikker 4,3 % pils eller 5,5 % pils. Eller 2,8 % og 2,2 % lettøl. Du blir feitere jo høyere tall.
Så jeg tipper folk vil drikke vin som smaker godt. Ikke så mye mengde, og med en litt moderat alkoholprosent. Det gjelder å tune dette
riktig. Flaskestørrelser kommer også inn i bildet. Mer vanlig med litt mindre flasker av og til. Da nøyer man seg med en liten flaske
for å unngå for mye beruselse og fedme.

Et glass vin kan også være noe positivt. Det kan være sosialt, og få gode samtaler lettere på gli. Å kose seg er noe positivt.
Og bra for kropp og sjel. Dette klarer nå nordmenn fint å styre som det skal styres.
Spør folk som er 110 år gamle. De har ikke tatt skade av å ta seg et glass av og til. De snarere skryter av det som en god ting.
Et glass likør har de også hygget seg med. Hyggedelen av dette må mer frem.
Og norske bevertningssteder må kunne tilby et glass uten at det koster 7 ganger så mye som i utlandet.

NORGE ER FOR DYRE HELT ENKELT. DET ER DET DETTE HANDLER OM. OG BEGYNNE Å GJØRE NOE MED DET.
Redigert 10.04.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
10.04.2021 kl 02:04 1145

Det heter om det svenske systembolaget :

• Drøyt 5800 ansatte, minst tre i hver kommune
• 445 butikker og ca 480 agenter
• Mer enn 700 aktive drikkevareleverandører som tar inn drikke fra produsenter i mer enn 100 land
• 124,8 millioner butikkbesøk
• 51,6 millioner digitale kundebesøk ( systembolaget.se og appen  Search & Find )
• Omsetning: 30,9 milliarder SEK (inkludert alkoholavgift)
• Resultat: 180 millioner SEK
• Avkastning på egenkapital: 11,4 prosent
• Helt eid av staten
• Dannet i 1955

Det heter om det norske Vinmonopolet :

Vi er nærmere 2000 ansatte fordelt på 337 butikker (per 1. januar 2021) 
43 millioner kundemøter i 2020. 

Så Vinmonopolet har nå nesten for mange butikker kan det virke som. I forhold
til innbyggerantall og antall butikkbesøk. Men vi har kanskje noe mer spredt
bosettingsmønster. Men allikevel. Butikkantallet virker noe høyt i forhold til
Sverige og Deres mye høyere antall butikkbesøk. (Ca 3 ganger så høyt).
Redigert 10.04.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
snøddned
10.04.2021 kl 09:13 1078

Viktig med en ordning som hele Norge har nytte av og ikke kun de som bor langs Sverigegrensen eller de som skal reise utenlands med båt eller fly.

1. Slutt med all taxfree salg. JA da må billettprisen opp for fly og båt.
2. Vi får inn flere skattekroner.
3 Bruk disse ekstra skattekronene til å subsidiere typiske grensevarer slik som tobakk, alkohol, kjøtt etc etc.
4 Da beholder vi 10.000 fler arbeidsplasser i Norge og galskapen med høye priser på tobakksvarer og alko opphører og HELE Norge får ta del i dette. Lykke Til

JA det blir mye ledige lokaler på flyplassene men HVA SÅ. Båtene kan jo lage lugarer der hvor det har vært taxfreeshop tidligere også trenger de ikke så mange avganger.
Redigert 10.04.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.04.2021 kl 09:22 1068

Og i tillegg må vi ikke glemme at redusert forbruk fører til mindre helseskader. Alkoholsskader koster helsevesenet og samfunnet store summer og da er det jo greit at de som behandles for det har bidratt litt med pengene som skal til.
Gratis lading
12.04.2021 kl 01:28 980

Man setter ned avgiftene på tobakk og alkohol ganske enkelt. For å bidra til å bringe norsk
kostnadsnivå ned, og konkurranseevnen opp. Prisnivået i Norge må nærme seg Sveriges og EUs.
Vinmonopolet får inn flere overskuddskroner, som brukes til å bringe disse avgiftene ned. Slik at
omleggingen ikke endrer statsbudsjettet. Kanskje tvert imot ?
Redigert 12.04.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
Finally.
01.06.2021 kl 02:43 716

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQvO53/hoeyre-vil-frede-taxfree-ordningen

Saken er at både Taxfree og Vinmonopolet er for dyrt i Norge. Disse for dyre prisene drar til å dra opp kostnadsnivået i Norge.
Og dermed til å dra konkurranseevnen ned i Norge.

Distriksflyplassene skal vi selvfølgelig opprettholde. Her kommer Høyre med falskpropaganda. Driftskostnadene for flyplassene
bør bringes lavere. De bevilger seg for mange stillinger og for høye lønninger i dag, bare fordi de passer på mye penger. Samme
som Flytoget. Der må det også kuttes i utgiftene, og billettprisene må bringes lavere. Og dermed kapasitetsutnyttelsen opp.

Ta vekk Taxfree fordi det er noe for dyrt tøys alt sammen. De som driver med dette har ikke magemål. Senk også P-kostnadene
for publikum. Flytransport er først og fremst transport for folk og næringsliv. Gjør det billigst og enklest mulig. Slutt med flåeriet.
Prisene på baguetter, kaffe og taxi må ned. Folk fra utlandet rister på hodet.

Servér et rimelig glass vin på bevertsningsstedene i natur-Norge. Ved siden av sjømat og annet.