Et Evergreen skip med motorstans i Suez booster oljeprisen.
https://www.vgtv.no/video/215514/her-ligger-skipet-i-veien
Utrolig hvor lite som skal til for å påvirke den sensitive oljeprisen.
En motorstans, og man satt seg fast i kanalkanten.
Det meldes om 100 skip i kø i Suez pga. det taiwanenske skipet med motorstans og kanalkant fastkjørsel.
I den kommende Nordøstpassasjen blir det neppe kø og kork.
Europa kan ikke basere seg på Suez, Persiabukta eller Russland mht olje. Europa trenger
pålitelig og kortreist norsk olje og gass.
Utrolig hvor lite som skal til for å påvirke den sensitive oljeprisen.
En motorstans, og man satt seg fast i kanalkanten.
Det meldes om 100 skip i kø i Suez pga. det taiwanenske skipet med motorstans og kanalkant fastkjørsel.
I den kommende Nordøstpassasjen blir det neppe kø og kork.
Europa kan ikke basere seg på Suez, Persiabukta eller Russland mht olje. Europa trenger
pålitelig og kortreist norsk olje og gass.
Redigert 24.03.2021 kl 14:47
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Gratis lading
24.03.2021 kl 19:17
5179
https://e24.no/olje-og-energi/i/2djoAr/fredriksen-topp-om-skipskaos-har-en-enorm-betydning-hvis-det-blir-langvarig?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Det blir spennende å se hvor lenge dette varer. Containerskipet er 400 meter langt, og 59 meter bredt. Hvem får regninga her ?
Det blir spennende å se hvor lenge dette varer. Containerskipet er 400 meter langt, og 59 meter bredt. Hvem får regninga her ?
valdresbonden
25.03.2021 kl 06:42
5073
Kapteinen kjøpte oljeaksjer for hele månedslønna, og kjørte hele lørja rett på land.
Faen ass, smarting...
Gratis lading
25.03.2021 kl 18:28
4936
Fortsatt trøbbel i Suez :
Egypt slipper ikke flere skip inn i Suezkanalen, som er blokkert etter at det gigantiske konteinerskipet Ever Given grunnstøtte og havnet på tvers.
Ever Given var på vei fra Kina til Rotterdam da det grunnstøtte under en sandstorm tirsdag.
Skipets japanske eier, rederiet Shoei Kisen Kaisha, opplyste torsdag at bergingsarbeidet er «ekstremt vanskelig», og eksperter frykter at det vil ta dager og i verste fall uker før den 400 meter lange kolossen er løs og trafikken gjennom kanalen kan gjenopptas.
– Dette er billedlig talt en tung hval som har strandet, konstaterer Peter Berdowski i Smit Salvage.
Det danske bergingsselskapet, som blant annet ble leid inn for å heve den russiske ubåten Kursk, ankom havaristen torsdag og vurderer hvordan de skal få løs det panamaregistrerte konteinerskipet.
Minst 200 andre skip venter nå på å passere gjennom den sterkt trafikkerte kanalen, blant dem 16 skip med norske eierinteresser.
Egypt slipper ikke flere skip inn i Suezkanalen, som er blokkert etter at det gigantiske konteinerskipet Ever Given grunnstøtte og havnet på tvers.
Ever Given var på vei fra Kina til Rotterdam da det grunnstøtte under en sandstorm tirsdag.
Skipets japanske eier, rederiet Shoei Kisen Kaisha, opplyste torsdag at bergingsarbeidet er «ekstremt vanskelig», og eksperter frykter at det vil ta dager og i verste fall uker før den 400 meter lange kolossen er løs og trafikken gjennom kanalen kan gjenopptas.
– Dette er billedlig talt en tung hval som har strandet, konstaterer Peter Berdowski i Smit Salvage.
Det danske bergingsselskapet, som blant annet ble leid inn for å heve den russiske ubåten Kursk, ankom havaristen torsdag og vurderer hvordan de skal få løs det panamaregistrerte konteinerskipet.
Minst 200 andre skip venter nå på å passere gjennom den sterkt trafikkerte kanalen, blant dem 16 skip med norske eierinteresser.
Gratis lading
25.03.2021 kl 18:32
4932
https://www.dn.no/shipping/odfjell/odfjell-har-flere-skip-pa-vei-til-suez-kaoset-na-ma-rederiet-bestemme-om-de-tar-den-kostbare-omveien/2-1-987407
Her et godt nærbilde av grunnstøtingen. Det var ikke akkurat den store utbedringsberedskapen Suez-kanalen kunne oppvise her. En enslig liten
gravemaskin.
Her et godt nærbilde av grunnstøtingen. Det var ikke akkurat den store utbedringsberedskapen Suez-kanalen kunne oppvise her. En enslig liten
gravemaskin.
Gratis lading
25.03.2021 kl 18:45
4904
https://www.yahoo.com/news/ship-stuck-suez-beached-whale-072037554.html
Interessant video her, med kanalens historie.
Den egyptiske stat som eier kanalen, drar inn ca 50 mrd. kroner i året på kanalavgifter.
Man kan nesten lure på om denne hendelsen er iscenesatt for å forsøke å booste kanalavgiftene.
Men hvilken reklame dette er for Nordøstpassasjen.
Det oppgis at 12 % av verdens handelslast passerer Suez.
Man snakker nå om å løfte av containere, for å få skipet til å flyte høyere.
Interessant video her, med kanalens historie.
Den egyptiske stat som eier kanalen, drar inn ca 50 mrd. kroner i året på kanalavgifter.
Man kan nesten lure på om denne hendelsen er iscenesatt for å forsøke å booste kanalavgiftene.
Men hvilken reklame dette er for Nordøstpassasjen.
Det oppgis at 12 % av verdens handelslast passerer Suez.
Man snakker nå om å løfte av containere, for å få skipet til å flyte høyere.
Redigert 25.03.2021 kl 18:46
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
25.03.2021 kl 20:31
4832
https://www.aftenposten.no/verden/i/2doVlr/hoper-seg-opp-i-tidenes-trafikkork-til-sjoes-strever-med-gigantskip-so
Aftenposten slenger seg på vår påpekning om ensom gravemaskin.
Gilde koster visst 3,4 milliarder kroner i timen. Og køen blir større og større.
Det er snakk om lavvann også.
Aftenposten slenger seg på vår påpekning om ensom gravemaskin.
Gilde koster visst 3,4 milliarder kroner i timen. Og køen blir større og større.
Det er snakk om lavvann også.
Gratis lading
25.03.2021 kl 21:04
4772
Rystad: Russland har mest å tjene på Suez-kaoset
I en kommentar tar sjef for gassmarkedsanalyse Carlos Torres Diaz i Rystad Energy for seg effektene av blokaden i Suez-kanalen på gassmarkedet.
Et gigantisk containerskip har siden tirsdag blokkert for skipstrafikken mellom Europa og Asia.
Diaz viser til at Russland er landet som har mest å tjene på situasjonen som har oppstått i Suez-kanalen.
– Russland er definitivt det landet som ikke har hastverk med å se at blokaden blir løst opp i, skriver Diaz.
Han viser til at leveransen av russisk gass til Europa ligger på under makskapasiteten, og Russland dermed enkelt vil kunne øke produksjonen.
Norge er Europas nest største gassprodusent etter Russland, men kapasiteten her er allerede nært full utnyttet, og vi vil derfor ikke kunne gjøre opp for manglende tilbud fra Midtøsten.
Diaz venter at første- og annendags prisene på gass vil øke jo lenger blokaden trekker ut i tid.
Analysesjefen mener det blir interessant å se om USA vil prøve å tjene på Suez-blokaden ettersom leveranser fra gasseksportfasilitetene i USA vil kunne nå Europa langt raskere enn leveranser Midtøsten som vil måtte ta veien om Afrika sørspiss. Diaz mener det er en perfekt mulighet for amerikanske produsenter til å sikre seg kontrakter.
_____________________________________________________
Og hvilken reklame dette er for Nordøstpassasjen.
I en kommentar tar sjef for gassmarkedsanalyse Carlos Torres Diaz i Rystad Energy for seg effektene av blokaden i Suez-kanalen på gassmarkedet.
Et gigantisk containerskip har siden tirsdag blokkert for skipstrafikken mellom Europa og Asia.
Diaz viser til at Russland er landet som har mest å tjene på situasjonen som har oppstått i Suez-kanalen.
– Russland er definitivt det landet som ikke har hastverk med å se at blokaden blir løst opp i, skriver Diaz.
Han viser til at leveransen av russisk gass til Europa ligger på under makskapasiteten, og Russland dermed enkelt vil kunne øke produksjonen.
Norge er Europas nest største gassprodusent etter Russland, men kapasiteten her er allerede nært full utnyttet, og vi vil derfor ikke kunne gjøre opp for manglende tilbud fra Midtøsten.
Diaz venter at første- og annendags prisene på gass vil øke jo lenger blokaden trekker ut i tid.
Analysesjefen mener det blir interessant å se om USA vil prøve å tjene på Suez-blokaden ettersom leveranser fra gasseksportfasilitetene i USA vil kunne nå Europa langt raskere enn leveranser Midtøsten som vil måtte ta veien om Afrika sørspiss. Diaz mener det er en perfekt mulighet for amerikanske produsenter til å sikre seg kontrakter.
_____________________________________________________
Og hvilken reklame dette er for Nordøstpassasjen.
Gratis lading
26.03.2021 kl 10:42
4647
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/lEQK0y/frykter-langvarig-blokkering-naa-seiler-flere-rundt-afrika?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Det ser ut som baugen har kommet enda lenger innover land. Meldingene var ulike i starten. Det ble først hevdet motorstans som årsak.
Så hevdet man det var vind som var årsaken. Jeg synes dette begynner å smake litt av arrangert spill. Og en utrolig dårlig
redningsberedskap kanalen må ha. Forsøker man å få ned størrelsen på containerskipene ? De store containerskipene går ikke i
Panamakanalen. Men de går fint i Nordøstpassasjen. (Dette omtaler Financial Times i linken, med henvisning til Hamburger Abendblatt).
Det kan virke som dette er taktikkeri fra Suez-kanalen. Tiltak i forkant av Nordøstpassasjens inntreden på transportåre arenaen.
I fjor var Nordøstpassasjen isfri åpen i 113 dager. Sist høst spådde undertegnede at det blir 129 dager i 2021. Og kanskje bortimot
200 dager i 2024. Ser ut som undertegnede er alene om disse spådommene i verden. Ingen andre har kommet med spådommer
på dette, såvidt undertegnede har sett. Og ingen andre enn undertegnede, kobler nå Suezhendelsen til Nordøstpassasjen. Har ikke
vært et ord å se noe sted om dette.
Norge bør forberede seg på å bli bunkringstilbyder for Nordøstpassasjen. Og profesjonell, effektiv og pålitelig redningsoperatør. Nødhavns-
tilbyder. Samt sjøtrafikksentral. Og med vekt på grønn bunkring etterhvert. Videre bør Norge få i stand strenge miljøforebyggende tiltak i Arktis.
At fortrinnsvis bare miljøvennlige fartøy får trafikere der. Og at disse kanskje kun bør få seile visse ruter/korridorer. Dette for å beskytte et
jomfruelig økologisk miljø. Norge bør ta initiativ i forkant her. Videre må norske fiskefelt beskyttes. Både vis a vis tjuvfiske, men også vis a
vis mulige miljøtrusler. Og sørge for god fiskebestandsforvaltning.
Med mulige bortimot 200 dager isfritt åpent allerede i 2024, er det ikke mer enn tiden av veien å få rigget til alt dette. Det kan bli en
enorm økning i trafikk gjennom Nordøstpassasjen. Men akkurat for oljetrafikk fra Midt-Østen vil det bli liten forskjell sannsynligvis. Men mer
gass fra Nord-Russland antagelig. Disse fagspørsmålene overlater jeg til fagekspertisen. Det undertegnede har en viss greie på, er isfri
åpen Nordøstpassasje, og hvordan dette utvikler seg.
Videre er det liten tvil om at Europa trenger norsk kortreist olje og gass. Vi kan også bli leverandør av grønn bunkring til internasjonal skipsfart.
Laste- og losse havner, samt depothavner kan bli aktuelt i Norge i forbindelse med Nordøstpassasjen.
Det ser ut som baugen har kommet enda lenger innover land. Meldingene var ulike i starten. Det ble først hevdet motorstans som årsak.
Så hevdet man det var vind som var årsaken. Jeg synes dette begynner å smake litt av arrangert spill. Og en utrolig dårlig
redningsberedskap kanalen må ha. Forsøker man å få ned størrelsen på containerskipene ? De store containerskipene går ikke i
Panamakanalen. Men de går fint i Nordøstpassasjen. (Dette omtaler Financial Times i linken, med henvisning til Hamburger Abendblatt).
Det kan virke som dette er taktikkeri fra Suez-kanalen. Tiltak i forkant av Nordøstpassasjens inntreden på transportåre arenaen.
I fjor var Nordøstpassasjen isfri åpen i 113 dager. Sist høst spådde undertegnede at det blir 129 dager i 2021. Og kanskje bortimot
200 dager i 2024. Ser ut som undertegnede er alene om disse spådommene i verden. Ingen andre har kommet med spådommer
på dette, såvidt undertegnede har sett. Og ingen andre enn undertegnede, kobler nå Suezhendelsen til Nordøstpassasjen. Har ikke
vært et ord å se noe sted om dette.
Norge bør forberede seg på å bli bunkringstilbyder for Nordøstpassasjen. Og profesjonell, effektiv og pålitelig redningsoperatør. Nødhavns-
tilbyder. Samt sjøtrafikksentral. Og med vekt på grønn bunkring etterhvert. Videre bør Norge få i stand strenge miljøforebyggende tiltak i Arktis.
At fortrinnsvis bare miljøvennlige fartøy får trafikere der. Og at disse kanskje kun bør få seile visse ruter/korridorer. Dette for å beskytte et
jomfruelig økologisk miljø. Norge bør ta initiativ i forkant her. Videre må norske fiskefelt beskyttes. Både vis a vis tjuvfiske, men også vis a
vis mulige miljøtrusler. Og sørge for god fiskebestandsforvaltning.
Med mulige bortimot 200 dager isfritt åpent allerede i 2024, er det ikke mer enn tiden av veien å få rigget til alt dette. Det kan bli en
enorm økning i trafikk gjennom Nordøstpassasjen. Men akkurat for oljetrafikk fra Midt-Østen vil det bli liten forskjell sannsynligvis. Men mer
gass fra Nord-Russland antagelig. Disse fagspørsmålene overlater jeg til fagekspertisen. Det undertegnede har en viss greie på, er isfri
åpen Nordøstpassasje, og hvordan dette utvikler seg.
Videre er det liten tvil om at Europa trenger norsk kortreist olje og gass. Vi kan også bli leverandør av grønn bunkring til internasjonal skipsfart.
Laste- og losse havner, samt depothavner kan bli aktuelt i Norge i forbindelse med Nordøstpassasjen.
Redigert 26.03.2021 kl 11:07
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
26.03.2021 kl 11:21
4610
https://www.arabnews.com/%20node%20/%201832146%20/%20Midt-Østen
Ja, dette ser ut til å være som undertegnede sier.
Det ser ut som man har photoshoppet SNE på ØRKENEN. Og det er tale om PANAMA registrert containerskip.
Det vil si en klassisk FALSE FLAG operation. Suezkanalen og Panamakanalen er stresset vis a vis den nye
konkurrenten NORDØSTPASSASJEN:
Ja, dette ser ut til å være som undertegnede sier.
Det ser ut som man har photoshoppet SNE på ØRKENEN. Og det er tale om PANAMA registrert containerskip.
Det vil si en klassisk FALSE FLAG operation. Suezkanalen og Panamakanalen er stresset vis a vis den nye
konkurrenten NORDØSTPASSASJEN:
Gratis lading
26.03.2021 kl 11:33
4657
Det meldes om 7 % nedgang i globale karbondioksidutslipp i 2020, pga. coronaen. Dette kan muligvis påvirke
havissmeltingen i Arktis, litt. Men neppe allverden. Og utslippene i 2021, 2022 osv. teller også.
Norge burde se på å skaffe seg autoritære vaktskip for Nordøstpassasjen. Vi bør rigge opp autoritet i norske
farvann. Og ha god rednings- og shippingservice beredskap. Samt havneberedskap, under 100 % norsk
kontroll selvfølgelig. Vi må ikke selge en eneste kai til utlandet ! Hører dere ?
Norge burde fokusere særlig på Finnmark, Troms, Bjørnøya, Svalbard og Jan Mayen. Fordi dette er
nærmest Nordøstpassasjen. Beredskap utifra Finnmark, Svalbard og Bjørnøya. Tromsø er også viktig,
med sin infrastruktur og Nord-kalottens desidert travleste internasjonale flyplass. At vi nå skal satse på
internasjonale flyplasser i Bodø og Mo i Rana er også helt riktig. Vi har også Harstad/Narvik flyplass
med lang rullebane. Også flere andre flyplasser i nord, som tar store fly.
havissmeltingen i Arktis, litt. Men neppe allverden. Og utslippene i 2021, 2022 osv. teller også.
Norge burde se på å skaffe seg autoritære vaktskip for Nordøstpassasjen. Vi bør rigge opp autoritet i norske
farvann. Og ha god rednings- og shippingservice beredskap. Samt havneberedskap, under 100 % norsk
kontroll selvfølgelig. Vi må ikke selge en eneste kai til utlandet ! Hører dere ?
Norge burde fokusere særlig på Finnmark, Troms, Bjørnøya, Svalbard og Jan Mayen. Fordi dette er
nærmest Nordøstpassasjen. Beredskap utifra Finnmark, Svalbard og Bjørnøya. Tromsø er også viktig,
med sin infrastruktur og Nord-kalottens desidert travleste internasjonale flyplass. At vi nå skal satse på
internasjonale flyplasser i Bodø og Mo i Rana er også helt riktig. Vi har også Harstad/Narvik flyplass
med lang rullebane. Også flere andre flyplasser i nord, som tar store fly.
Redigert 26.03.2021 kl 11:42
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
26.03.2021 kl 11:48
4859
https://www.aljazeera.com/economy/2021/3/26/egypt-races-to-dislodge-massive-ship-blocking-suez-canal-live
Skipet sitter fast 6 km fra sydenden. Og der det bare er EN FIL. Oser false flag av hele greia.
Det er noe man vil teste ut her. Og man vil ha worldattention på Suez- og Panama-kanalen.
Vi burde bygge samferdselsinfrastruktur i Troms, Finnmark og Nordland, så vi kommer frem der.
Hold tilbake Ringeriksbane, som ikke er i berettiget samfunnsnytteposisjon kontra mye annet.
Rogfast bør holdes tilbake, og gjøres helt om i en helt annen teknisk løsning.
Skipet sitter fast 6 km fra sydenden. Og der det bare er EN FIL. Oser false flag av hele greia.
Det er noe man vil teste ut her. Og man vil ha worldattention på Suez- og Panama-kanalen.
Vi burde bygge samferdselsinfrastruktur i Troms, Finnmark og Nordland, så vi kommer frem der.
Hold tilbake Ringeriksbane, som ikke er i berettiget samfunnsnytteposisjon kontra mye annet.
Rogfast bør holdes tilbake, og gjøres helt om i en helt annen teknisk løsning.
Redigert 26.03.2021 kl 12:08
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
26.03.2021 kl 12:51
4796
https://www.aftenposten.no/verden/i/zgP8P4/grunnstoett-skip-skaper-knipe-for-verdenshandelen-slik-skal-de-faa-det
Kanalen har skråstilte kanalkanter med 4:1 helning. Bare 121 meters bredde i kanalbunnen har full dybde på 24 meter.
Containerskipet stikker 14,5 meter dypt. Vi har altså nærmest med en strandet "hval" å gjøre.
Kanalen har skråstilte kanalkanter med 4:1 helning. Bare 121 meters bredde i kanalbunnen har full dybde på 24 meter.
Containerskipet stikker 14,5 meter dypt. Vi har altså nærmest med en strandet "hval" å gjøre.
Redigert 26.03.2021 kl 12:53
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
26.03.2021 kl 14:48
4749
Dette fra Hellenic shipping ;
containerhavnen i Suez-kanalen
i International Shipping News 26/03/2021

Panamas sjøfartsmyndighet (AMP), etter å ha mottatt informasjonen om strandingen av skipet Ever Given, startet tidlig på 23. mars 2021 en undersøkelse av hendelsene som skjedde med containerskipet i Suez-kanalen, for å bestemme mulige årsaker til ulykken, rapporterte generaldirektør for Merchant Marine (DGMM), Rafael Cigarruista.
Foreløpige rapporter indikerer at skipet NOENSINNE GJORT, med IMO-nummer: 9811000, som tilhører Panama Ship Registry, klokka 05:40 (UTC) når det passerer Suez-kanalen, til tross for sterk vind og en sandstorm, med to piloter om bord ( utnevnt i Suez), fikk skipet problemer med maskinen som påvirket manøvreringsevnen.
Årsakene som forårsaket slik stranding er ennå ikke bestemt. Så langt er det ingen forurensning eller skader, bare noen strukturelle skader på skipet.
The Ever Given er et av de største containerskipene i verden, bygget i 2018, den er 400 meter lang (lengde), omtrent 59 meter bred (bjelke) og 15,7 meter dyp. Hun kan bære totalt 220 940 tonn og har en kapasitet på 20 388 standardfot 20-fots containere.
Ved å ha disse dimensjonene fungerer containerveggene som seil, og skipet kan bli utsatt for vindkast.
Det panamanske registeret uttrykte bekymring fra første stund om skipets tilstand og ser etter den beste måten å løse denne situasjonen på, med tanke på den strategiske betydningen av stedet der hendelsen skjedde.
Av denne grunn er teamet fra Department of Investigation and Maritime Affairs (DIAM) ved DGMM i konstant kontakt med skipets operatører og med den egyptiske autoriteten for maritim sikkerhet (EAMS).
AMP er i fullt samarbeid med internasjonale myndigheter, og overholder dermed bestemmelsene i koden for etterforskning av sjøulykker og -hendelser, som indikerer felles deltakelse av statene med interesse for etterforskning av sjøulykker, med det eneste målet å avklare hva årsakene var og dermed kunne gi anbefalinger for å forhindre ulykker av samme art i fremtiden. Kilde: Panama Maritime Authority
______________________________________________________________
Hvilket igjen tyder på at Suez og Panama forsøker å få ned skipsstørrelsene i verden. Fordi de tror det gavner dem.
De forsøker å strukturere shippingverdenen så det gavner dem, har jeg mistanke om.
Men det er et faktum at "for store skip" får dårlig håndteringsevne. Derfor ble det slutt på ULCC.
Det gis her inntrykk av 15,7 meters dyptgående, mens det annensteds heter at skipet har dyptgående på 14,5 meter.
Man forsøker å prate ned store skip. Store skip er en trussel mot Suez- og Panama-kanalen, som ikke kan håndtere
denne type skip. Mens den nye konkurrenten til Suez- og Panmamakanalen kan ta så store skip som helst. Store
skip kan føre til enda større tilbøyelighet til å velge Nordøstpassasjen. Det er mer økonomisk med store skip, og
Nordøstpassasjen kan tilby seiling av så store skip som helst. Det kan ikke Suez- og Panama-kanalen. Suez- og
Panama-kanalen risikerer å tape enda mer trafikk pga. dette med skipsstørrelse.
Her er det våkne vikinger i lende, som skjønner lunten tidlig.
Det kan også være et element av værforhold i Nordøstpassasjen i dette. Noen er litt engstelige for tøffe værforhold der.
Det takler store skip ofte bedre enn mindre skip.
Nå skal vi visstnok bygge skipstunnel ved Stad, men den tar kanskje for små skip ? 22 meter brede el. lign. ?
Det er nok riktig at høye fullastede containerskip blir vindfang. Her må man sjekke gjennomsnittlige værforhold i
Nordøstpassasjen. Verste er det kanskje på Stadhavet ? Så noen avlunede ventehavner der, kan kanskje være
aktuelt ?
containerhavnen i Suez-kanalen
i International Shipping News 26/03/2021

Panamas sjøfartsmyndighet (AMP), etter å ha mottatt informasjonen om strandingen av skipet Ever Given, startet tidlig på 23. mars 2021 en undersøkelse av hendelsene som skjedde med containerskipet i Suez-kanalen, for å bestemme mulige årsaker til ulykken, rapporterte generaldirektør for Merchant Marine (DGMM), Rafael Cigarruista.
Foreløpige rapporter indikerer at skipet NOENSINNE GJORT, med IMO-nummer: 9811000, som tilhører Panama Ship Registry, klokka 05:40 (UTC) når det passerer Suez-kanalen, til tross for sterk vind og en sandstorm, med to piloter om bord ( utnevnt i Suez), fikk skipet problemer med maskinen som påvirket manøvreringsevnen.
Årsakene som forårsaket slik stranding er ennå ikke bestemt. Så langt er det ingen forurensning eller skader, bare noen strukturelle skader på skipet.
The Ever Given er et av de største containerskipene i verden, bygget i 2018, den er 400 meter lang (lengde), omtrent 59 meter bred (bjelke) og 15,7 meter dyp. Hun kan bære totalt 220 940 tonn og har en kapasitet på 20 388 standardfot 20-fots containere.
Ved å ha disse dimensjonene fungerer containerveggene som seil, og skipet kan bli utsatt for vindkast.
Det panamanske registeret uttrykte bekymring fra første stund om skipets tilstand og ser etter den beste måten å løse denne situasjonen på, med tanke på den strategiske betydningen av stedet der hendelsen skjedde.
Av denne grunn er teamet fra Department of Investigation and Maritime Affairs (DIAM) ved DGMM i konstant kontakt med skipets operatører og med den egyptiske autoriteten for maritim sikkerhet (EAMS).
AMP er i fullt samarbeid med internasjonale myndigheter, og overholder dermed bestemmelsene i koden for etterforskning av sjøulykker og -hendelser, som indikerer felles deltakelse av statene med interesse for etterforskning av sjøulykker, med det eneste målet å avklare hva årsakene var og dermed kunne gi anbefalinger for å forhindre ulykker av samme art i fremtiden. Kilde: Panama Maritime Authority
______________________________________________________________
Hvilket igjen tyder på at Suez og Panama forsøker å få ned skipsstørrelsene i verden. Fordi de tror det gavner dem.
De forsøker å strukturere shippingverdenen så det gavner dem, har jeg mistanke om.
Men det er et faktum at "for store skip" får dårlig håndteringsevne. Derfor ble det slutt på ULCC.
Det gis her inntrykk av 15,7 meters dyptgående, mens det annensteds heter at skipet har dyptgående på 14,5 meter.
Man forsøker å prate ned store skip. Store skip er en trussel mot Suez- og Panama-kanalen, som ikke kan håndtere
denne type skip. Mens den nye konkurrenten til Suez- og Panmamakanalen kan ta så store skip som helst. Store
skip kan føre til enda større tilbøyelighet til å velge Nordøstpassasjen. Det er mer økonomisk med store skip, og
Nordøstpassasjen kan tilby seiling av så store skip som helst. Det kan ikke Suez- og Panama-kanalen. Suez- og
Panama-kanalen risikerer å tape enda mer trafikk pga. dette med skipsstørrelse.
Her er det våkne vikinger i lende, som skjønner lunten tidlig.
Det kan også være et element av værforhold i Nordøstpassasjen i dette. Noen er litt engstelige for tøffe værforhold der.
Det takler store skip ofte bedre enn mindre skip.
Nå skal vi visstnok bygge skipstunnel ved Stad, men den tar kanskje for små skip ? 22 meter brede el. lign. ?
Det er nok riktig at høye fullastede containerskip blir vindfang. Her må man sjekke gjennomsnittlige værforhold i
Nordøstpassasjen. Verste er det kanskje på Stadhavet ? Så noen avlunede ventehavner der, kan kanskje være
aktuelt ?
Redigert 26.03.2021 kl 15:11
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
26.03.2021 kl 15:30
4715
https://www.dn.no/innlegg/shipping/skipsfart/suez/innlegg-suez-stengt-skip-gjennom-arktis-snart-aret-rundt/2-1-983625
DN.no slenger seg på dette. De har vel vært her å lest ?
Busan og Tomakomai trekkes inn som mottakshavner for nordlige skipsrute på Asia-siden. Noe lignende burde kanskje Norge gjøre ?
Busan er på det sydøstre hjørne av Sør-Korea. Tomakomai på Japans store øy i nord. Like ved Sapporo.
Hva skal vi kjøre på ? Kirkenes, Vadsø, Båtsfjord, Honningsvåg, Hammerfest, Rebbenesøya, Tromsø, Narvik, eller den såkalte Langøya
i Vesterålen. Den ytre delen der, kommer ut mot skipstrafikken. Og det burde være lune plasser å finne. Evt. Andøya også ?
At Kirkenes får en rolle på et vis her, er vel ganske nærliggende. Vadsø også kan være en suppleant til Kirkenes.
Det fins flyplasser disse stedene (rullebanelengder) : Kirkenes 1755/2055 meter, Vadsø 1000 m, Båtsfjord 1000 m, Andøya
2468 m + bane 2 1672 m, Stokmarknes 900 m, Evenes 2812 m. Evenes er norges 10de mest trafikerte.
Vadsø ligger ca 20 km nærmere skipstrafikken enn Kirkenes, hver vei. All skipstrafikken kommer inn på utsiden av Nova
Semlja i praksis. Det er ikke aktuelt å seile på innsiden for transittrafikk. Kirkenes har større og bedre havneforhold. Men
at det er alternativ kan være en fordel.
Langøya og Rebbenesøya kan ligge 350 - 400 km nærmere skipstrafikken hver vei enn Vadsø/Kirkenes. Men det er et sted
man kommer litt senere til fra NØP (dvs. østfra). Kanskje omlag 400 km seilingsdistanse senere for Langøyas del enn
Vadsø/Kirkenes. Men sydvestfra er også en transportrelasjon. Trafikk fra Europa til Asia.
Lenger sydover i Norge kan også være aktuelt. Men ankomsttraktene i Norge fra NØP må være viktige uansett.
NØP kan komme før de aller aller fleste aner. Med 200 dager åpent blir det veldig kurant.
DN.no slenger seg på dette. De har vel vært her å lest ?
Busan og Tomakomai trekkes inn som mottakshavner for nordlige skipsrute på Asia-siden. Noe lignende burde kanskje Norge gjøre ?
Busan er på det sydøstre hjørne av Sør-Korea. Tomakomai på Japans store øy i nord. Like ved Sapporo.
Hva skal vi kjøre på ? Kirkenes, Vadsø, Båtsfjord, Honningsvåg, Hammerfest, Rebbenesøya, Tromsø, Narvik, eller den såkalte Langøya
i Vesterålen. Den ytre delen der, kommer ut mot skipstrafikken. Og det burde være lune plasser å finne. Evt. Andøya også ?
At Kirkenes får en rolle på et vis her, er vel ganske nærliggende. Vadsø også kan være en suppleant til Kirkenes.
Det fins flyplasser disse stedene (rullebanelengder) : Kirkenes 1755/2055 meter, Vadsø 1000 m, Båtsfjord 1000 m, Andøya
2468 m + bane 2 1672 m, Stokmarknes 900 m, Evenes 2812 m. Evenes er norges 10de mest trafikerte.
Vadsø ligger ca 20 km nærmere skipstrafikken enn Kirkenes, hver vei. All skipstrafikken kommer inn på utsiden av Nova
Semlja i praksis. Det er ikke aktuelt å seile på innsiden for transittrafikk. Kirkenes har større og bedre havneforhold. Men
at det er alternativ kan være en fordel.
Langøya og Rebbenesøya kan ligge 350 - 400 km nærmere skipstrafikken hver vei enn Vadsø/Kirkenes. Men det er et sted
man kommer litt senere til fra NØP (dvs. østfra). Kanskje omlag 400 km seilingsdistanse senere for Langøyas del enn
Vadsø/Kirkenes. Men sydvestfra er også en transportrelasjon. Trafikk fra Europa til Asia.
Lenger sydover i Norge kan også være aktuelt. Men ankomsttraktene i Norge fra NØP må være viktige uansett.
NØP kan komme før de aller aller fleste aner. Med 200 dager åpent blir det veldig kurant.
Redigert 26.03.2021 kl 16:41
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
26.03.2021 kl 23:48
4584
I følge NRK Kveldsnytt, hadde Russland en ubåtøvning i dag ved Frans josefs Land. Hvor 3 ubåter poppet opp av
havisen. Var vel kanskje 80 cm tykk is el. lign.
Ting kan vel tyde på at dette var en markering i forbindelse med hendelsen i Suez. (Vi skal ha tilbake de 83000 km2
i Barentshavet. Og mulig hele eller deler av Frans Josefs Land. Det hjelper USA oss med under Trump, mot at vi
deler Grønland. Sånn er dealen der. Og så vi sokkel i syd). Og kanskje Færøyene vil joine oss ?
https://www.nrk.no/nyheter/russiske-atomutbater-i-ovelse-1.15435954
Tidevannet i søndre del av Suez-kanalen, kommer mandag morgen. Om ikke de får løs da, er det 2 uker til neste tidevann.
Ellers må de løfte av containere, eller grave mye stein, sand og mudder.
havisen. Var vel kanskje 80 cm tykk is el. lign.
Ting kan vel tyde på at dette var en markering i forbindelse med hendelsen i Suez. (Vi skal ha tilbake de 83000 km2
i Barentshavet. Og mulig hele eller deler av Frans Josefs Land. Det hjelper USA oss med under Trump, mot at vi
deler Grønland. Sånn er dealen der. Og så vi sokkel i syd). Og kanskje Færøyene vil joine oss ?
https://www.nrk.no/nyheter/russiske-atomutbater-i-ovelse-1.15435954
Tidevannet i søndre del av Suez-kanalen, kommer mandag morgen. Om ikke de får løs da, er det 2 uker til neste tidevann.
Ellers må de løfte av containere, eller grave mye stein, sand og mudder.
Redigert 27.03.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
27.03.2021 kl 12:28
4365
https://www.arabnews.com/node/1832536/business-economy
Her en interessant artikkel. Berører flere forhold. Suez har 4 ganger så stor verdi på lasten som passerer, som Panamakanalen.
Tidlig på 2000-tallet gikk 3,8 mill oljefat/dagen gjennom Suez, nå 2,1 mill oljefat/dagen. Pga. at Asia tar en større del av Midt-Østen oljeeksporten.
Understreker viktigheten av pålitelig og kortreist norsk olje og gass til Europa ! (Det er skummelt for Europa å gjøre seg for avhengig
av russisk olje og gass, eller si Nord-Amerikansk olje og gass).
Kritiske varer bør produseres innenlands, eller i det minste på samme kontinent. Her er jeg veldig enig.
Containerfrakt har steget voldsomt i pris siste 12 mnd.
Man agiterer for å få ned størrelsen på gigaskipene. Det aktuelle containerskipet er 60 meter høyt fra kjøl til topp.
Man har tegnet sjøruten til Rotterdam rundt Storbritania. Hva er det araberne driver med her ? Har de ikke hørt
om den engelske kanal ?
Norsk shippingnæring og storindustri burde kanskje skaffe seg kai- og havnearealsplass i Japan, Korea eller Vladivostok-området
av Russland (om akkurat der er tilrådelig) ? Den japanske øya hvor Sapporo ligger, bl.a. Tomakomai kan være et alternativ. Se på å investére
penger der folkens. Som depotområdet og brohode mot Norge via Nordøstpassasjen. Kanskje sammen med danskene (Møller Maersk), eller
et nordisk konsortium ?
Her en interessant artikkel. Berører flere forhold. Suez har 4 ganger så stor verdi på lasten som passerer, som Panamakanalen.
Tidlig på 2000-tallet gikk 3,8 mill oljefat/dagen gjennom Suez, nå 2,1 mill oljefat/dagen. Pga. at Asia tar en større del av Midt-Østen oljeeksporten.
Understreker viktigheten av pålitelig og kortreist norsk olje og gass til Europa ! (Det er skummelt for Europa å gjøre seg for avhengig
av russisk olje og gass, eller si Nord-Amerikansk olje og gass).
Kritiske varer bør produseres innenlands, eller i det minste på samme kontinent. Her er jeg veldig enig.
Containerfrakt har steget voldsomt i pris siste 12 mnd.
Man agiterer for å få ned størrelsen på gigaskipene. Det aktuelle containerskipet er 60 meter høyt fra kjøl til topp.
Man har tegnet sjøruten til Rotterdam rundt Storbritania. Hva er det araberne driver med her ? Har de ikke hørt
om den engelske kanal ?
Norsk shippingnæring og storindustri burde kanskje skaffe seg kai- og havnearealsplass i Japan, Korea eller Vladivostok-området
av Russland (om akkurat der er tilrådelig) ? Den japanske øya hvor Sapporo ligger, bl.a. Tomakomai kan være et alternativ. Se på å investére
penger der folkens. Som depotområdet og brohode mot Norge via Nordøstpassasjen. Kanskje sammen med danskene (Møller Maersk), eller
et nordisk konsortium ?
Redigert 27.03.2021 kl 12:50
Du må logge inn for å svare
Grantchester
27.03.2021 kl 20:35
4225
Takk for spennende og interessante tanker Gratis lading. Hva med Korean Free Economic Zones (KFEZ) for potensielle kai- og havnearealplass ? For mange år siden traff jeg Chul Ho Lee (nudlerkongen) som holdt på å promotere KFEZs første område nær Incheon. Jeg er ikke oppdatert på KFEZ men her er linken;
http://fez.go.kr/global/en/index.do
Personlig har jeg mange gode erfaringer med Korea etter å ha jobbet i ca. 20 år med koreanere og kjenner landet godt. Det vil være et utmerket valg.
http://fez.go.kr/global/en/index.do
Personlig har jeg mange gode erfaringer med Korea etter å ha jobbet i ca. 20 år med koreanere og kjenner landet godt. Det vil være et utmerket valg.
Redigert 27.03.2021 kl 20:57
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
28.03.2021 kl 14:37
3951
https://www.aljazeera.com/news/2021/3/27/egypt-plan-made-to-use-tide-to-re-float-ship-blocking-suez-canal
Hør på videoen i denne linken. Etter ca 40 sek.
Jeg begynner å mistenke nå, at dette kommer til å ta tid. De kommer mye mulig til å bringe denne hendelsen dit,
at det må løftes av containere fra det gigantiske containerskipet. De vil jo ha has på de store skipene.
De skal virkelig demonstrere at store skip er noe herk. Hvor containere må løftes av en og en med helicopter.
Og settes på ørkenland, for henting senere. Og hvor hentingen også blir mye spell.
Suez forsøker sannsynligvis nå å påvirke den globale skipsstørrelsestrukturen. Til sin fordel. Skal Suez satse på
mindre skip, og melke disse mer ? Alternativet med å seile rundt Afrika, er jo svindyrt i både beslagleggelsestid for
skipet, drivstoff og slitasje. Og ikke minst, forsinkelse med å få verdifulle varer frem til varemottaker.
At Suez i et scenarie med redusert markedsandel av verdenshandelen pga. fremveksten av Nordøstpassasjen,
vil forsøke å melke hardere den trafikken som blir igjen hos dem ?
Norsk shipping bør jobbe med å posisjonere seg for fremveksten av Nordøstpassasjen. Bl.a. ved brohodetenkning,
bunkringstenkning osv. At Norge stiller beredskap.
Mht. Kirkenes, kan det stedet ha et fortrinn ved at det er det første stedet man kommer til med en ordentlig havn i
Norge. Og at kanskje Finland og Sverige joiner her. F.eks. med jernbaneforbindelse. Fordi for varer som haster,
kan Kirkenes og jernbane ha et fortrinn. Varer kommer raskere dit de skal i Nord-Europa, ved denne løsningen
for aktuelle typer varer. Andre aktuelle varer kan også sendes ut via Kirkenes. Og Kirkenes har internasjonal
flyplass.
Kirkenes kan også bli et depotområde for russiske råvarer. Hentet langt inne i Nord-Russiske elver. På dette
området har Kirkenes et stort fortrinn.
At Kirkenes blir en vestlig høykvalitets maritime harbour-hub, med railway forbindelse. At Norden samler seg
om å gjøre Kirkenes til en sterk enhet.
Hør på videoen i denne linken. Etter ca 40 sek.
Jeg begynner å mistenke nå, at dette kommer til å ta tid. De kommer mye mulig til å bringe denne hendelsen dit,
at det må løftes av containere fra det gigantiske containerskipet. De vil jo ha has på de store skipene.
De skal virkelig demonstrere at store skip er noe herk. Hvor containere må løftes av en og en med helicopter.
Og settes på ørkenland, for henting senere. Og hvor hentingen også blir mye spell.
Suez forsøker sannsynligvis nå å påvirke den globale skipsstørrelsestrukturen. Til sin fordel. Skal Suez satse på
mindre skip, og melke disse mer ? Alternativet med å seile rundt Afrika, er jo svindyrt i både beslagleggelsestid for
skipet, drivstoff og slitasje. Og ikke minst, forsinkelse med å få verdifulle varer frem til varemottaker.
At Suez i et scenarie med redusert markedsandel av verdenshandelen pga. fremveksten av Nordøstpassasjen,
vil forsøke å melke hardere den trafikken som blir igjen hos dem ?
Norsk shipping bør jobbe med å posisjonere seg for fremveksten av Nordøstpassasjen. Bl.a. ved brohodetenkning,
bunkringstenkning osv. At Norge stiller beredskap.
Mht. Kirkenes, kan det stedet ha et fortrinn ved at det er det første stedet man kommer til med en ordentlig havn i
Norge. Og at kanskje Finland og Sverige joiner her. F.eks. med jernbaneforbindelse. Fordi for varer som haster,
kan Kirkenes og jernbane ha et fortrinn. Varer kommer raskere dit de skal i Nord-Europa, ved denne løsningen
for aktuelle typer varer. Andre aktuelle varer kan også sendes ut via Kirkenes. Og Kirkenes har internasjonal
flyplass.
Kirkenes kan også bli et depotområde for russiske råvarer. Hentet langt inne i Nord-Russiske elver. På dette
området har Kirkenes et stort fortrinn.
At Kirkenes blir en vestlig høykvalitets maritime harbour-hub, med railway forbindelse. At Norden samler seg
om å gjøre Kirkenes til en sterk enhet.
Redigert 28.03.2021 kl 14:49
Du må logge inn for å svare
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 15:00
3912
Kan vel komme noen signaler på forventningene om hvor lang tid dette kan komme til å ta i løpet av dagen?
Av andre artikler jeg har lest, så skal de ha fått flyttet akterenden på skipet 29 meter, slik at propeller og ror er fri. Det er også sagt at det er to andre store taubåter på vei. Det er kommet til et større mudderfartøy som skal klare å fjerne 2000 kubikkmeter sand i timen. Tidevannet er vel på neste topp i 23 tiden i kveld.
Som pressekonferansen på videoen sier, så har de begynt å se på neste fase hvor det blir snakk om å fjerne vekt fra skipet.En slik fremgangsmåte vil ta en god del lenger tid.
Så jeg tror at det enten kan skje noe i løpet av dagen, eller så kan man fort snakke om uker...
Her er en annen video som illustrerer hvorfor det er vanskelig å få løs skipet, selv om man kanskje må ta utregningene med en klype salt...
https://www.youtube.com/watch?v=zBvFuq7Mkzs&ab_channel=TheGeotechengineer
Av andre artikler jeg har lest, så skal de ha fått flyttet akterenden på skipet 29 meter, slik at propeller og ror er fri. Det er også sagt at det er to andre store taubåter på vei. Det er kommet til et større mudderfartøy som skal klare å fjerne 2000 kubikkmeter sand i timen. Tidevannet er vel på neste topp i 23 tiden i kveld.
Som pressekonferansen på videoen sier, så har de begynt å se på neste fase hvor det blir snakk om å fjerne vekt fra skipet.En slik fremgangsmåte vil ta en god del lenger tid.
Så jeg tror at det enten kan skje noe i løpet av dagen, eller så kan man fort snakke om uker...
Her er en annen video som illustrerer hvorfor det er vanskelig å få løs skipet, selv om man kanskje må ta utregningene med en klype salt...
https://www.youtube.com/watch?v=zBvFuq7Mkzs&ab_channel=TheGeotechengineer
Gratis lading
28.03.2021 kl 15:07
3885
Grantchester,
Jeg er enig med deg. Og dette kan sikkert norsk shipping mye bedre enn meg. Jeg bare peker på muligheter.
Norge har lange relasjoner med Japan og Korea innenfor shipping.
Jeg er enig med deg. Og dette kan sikkert norsk shipping mye bedre enn meg. Jeg bare peker på muligheter.
Norge har lange relasjoner med Japan og Korea innenfor shipping.
Gratis lading
28.03.2021 kl 15:13
3868
Ja, tidevannet skulle inntre mandag morgen i søndre Suez har tidligere vært oppgitt. Det tilsvarer
kanskje kl 23 norsk tid ? Nå har vi akkurat fått sommertid i Norge.
____________________________________
Har sett videoen din. Ja, den videoen indikerer nettopp det jeg sier. Her kan det være iscenesatt
a nightmare operation. Hvor man ender med å måtte løfte av containere, kanskje med helicopter.
Er det slik at Suez innser at de kommer til å miste trafikk til Nordøstpassasjen, og så vil de rigge
seg til for å ta høyere betaling for den trafikk som blir igjen ? Og at omkjøringsalternativet om
Afrika for denne gjenværende trafikken, blir satt enda mer på spissen ? At passeringsavgiften i
kanalen settes høyere opp mot alternativ seilingskostnaden.
Hva vil russerne gjøre i Nordøstpassasjen ? Det er ikke lett å ta betaling der. De burde vel heller
stille seg vennlig innstilt til sine nordiske naboer. Og få til noe i en vennlig og konstruktiv atmosfære.
En annen idé jeg har fått om de 83 eller 84000 km2 de tok fra oss, er at vi sier at vi deler dette nå.
Dvs. at vi tilkommer 42000 km2 til. Russernes utgangskrav var helt horribelt. Like horrible har de
vært mot svenskene i Østersjøen. De regnet Gotland som ikke-eksisterende, og trakk streken etter det.
Frans Josefs Land kan også komme i spill. Det tjusket russerne til seg bare i 1926. Det er omtrent ikke et
russisk navn der. Norrbotten-svensken Nils Fredrik Rönnbäck og nordmannen Johan Petter Aidijärvi oppdaget
øyene i 1865, med skuta Spitsbergen , og kalte øyene for Nordøst Spitsbergen. De hadde reist ut fra Hammerfest.
Fridtjof Nansens Land er også deler av øygruppa kalt. Russerne tok også areal fra finnene.
Nordmannen Elling Carlsen var sannsynligvis den første som seilte rundt Svalbard i 1863. Det er en øy som
heter Carlsenøya etter han. Og han var med på den østerrisk-ungarske ekspedisjonen i 1874, som los. Og
de med å finne det som senere ble kalt Frans Josefs Land. Som altså Rönnbäck og Aidijärvi oppdaget først,
og hadde gitt navnet Nordøst Spitsbergen.
Russernes manøver nylig med 3 ubåter, må sees på som dårlig samvittighet og "engstelse" for disse tingene.
(Nå flørter de også med militærjuntaen i Myanmar).
kanskje kl 23 norsk tid ? Nå har vi akkurat fått sommertid i Norge.
____________________________________
Har sett videoen din. Ja, den videoen indikerer nettopp det jeg sier. Her kan det være iscenesatt
a nightmare operation. Hvor man ender med å måtte løfte av containere, kanskje med helicopter.
Er det slik at Suez innser at de kommer til å miste trafikk til Nordøstpassasjen, og så vil de rigge
seg til for å ta høyere betaling for den trafikk som blir igjen ? Og at omkjøringsalternativet om
Afrika for denne gjenværende trafikken, blir satt enda mer på spissen ? At passeringsavgiften i
kanalen settes høyere opp mot alternativ seilingskostnaden.
Hva vil russerne gjøre i Nordøstpassasjen ? Det er ikke lett å ta betaling der. De burde vel heller
stille seg vennlig innstilt til sine nordiske naboer. Og få til noe i en vennlig og konstruktiv atmosfære.
En annen idé jeg har fått om de 83 eller 84000 km2 de tok fra oss, er at vi sier at vi deler dette nå.
Dvs. at vi tilkommer 42000 km2 til. Russernes utgangskrav var helt horribelt. Like horrible har de
vært mot svenskene i Østersjøen. De regnet Gotland som ikke-eksisterende, og trakk streken etter det.
Frans Josefs Land kan også komme i spill. Det tjusket russerne til seg bare i 1926. Det er omtrent ikke et
russisk navn der. Norrbotten-svensken Nils Fredrik Rönnbäck og nordmannen Johan Petter Aidijärvi oppdaget
øyene i 1865, med skuta Spitsbergen , og kalte øyene for Nordøst Spitsbergen. De hadde reist ut fra Hammerfest.
Fridtjof Nansens Land er også deler av øygruppa kalt. Russerne tok også areal fra finnene.
Nordmannen Elling Carlsen var sannsynligvis den første som seilte rundt Svalbard i 1863. Det er en øy som
heter Carlsenøya etter han. Og han var med på den østerrisk-ungarske ekspedisjonen i 1874, som los. Og
de med å finne det som senere ble kalt Frans Josefs Land. Som altså Rönnbäck og Aidijärvi oppdaget først,
og hadde gitt navnet Nordøst Spitsbergen.
Russernes manøver nylig med 3 ubåter, må sees på som dårlig samvittighet og "engstelse" for disse tingene.
(Nå flørter de også med militærjuntaen i Myanmar).
Redigert 28.03.2021 kl 16:45
Du må logge inn for å svare
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 15:28
3842
Bare slo opp tidevannstabell for suez, jeg... topp om nesten 8 timer...
https://www.tide-forecast.com/locations/Suez-Egypt/tides/latest
https://www.tide-forecast.com/locations/Suez-Egypt/tides/latest
Gratis lading
28.03.2021 kl 15:48
3786
Det er ikke særlig forskjell på kl 10.58 og 23.23. 4 centimeter høyere tidevann kl 23.23 EET (UTC + 2.0hrs).
Og et teoretisk spørsmål : Kan tidevannet føre til at skipet løftes i bakre del og sendes på nesa enda mer inn i sanden ?
Og et teoretisk spørsmål : Kan tidevannet føre til at skipet løftes i bakre del og sendes på nesa enda mer inn i sanden ?
Redigert 28.03.2021 kl 15:51
Du må logge inn for å svare
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 15:54
3752
Det virker jo logisk... men tidevannet vil vel løfte på alt av skipet som flyter? De kan også regulere ballastvann i akterenden for å kompensere...
Det kan uansett innen den tid ha blitt flyttet en del sand.. De to ekstra slepebåtene kan ha kommet frem samt at om de fjerner ballastvann fra akterenden for å få hevet baugen....Problemet er vel at dette kan gjøre skipet ustabilt, eller i verste fall knekke... Kanskje kan også det at skipets ene propeller er fri bidra til ekstra trekk.... Blir veldig mye spekulasjoner i en slik sak, så ikke godt å vite hverken hva som kan ha mest betydning eller hva som stemmer... Men synes det uansett virker litt enten eller...enten så får de løs skuta i dag, eller så starter de å losse skipet...
Edit: leste nettopp at det er forventet at de to ekstra taubåtene vil være fremme på mandag...
Det kan uansett innen den tid ha blitt flyttet en del sand.. De to ekstra slepebåtene kan ha kommet frem samt at om de fjerner ballastvann fra akterenden for å få hevet baugen....Problemet er vel at dette kan gjøre skipet ustabilt, eller i verste fall knekke... Kanskje kan også det at skipets ene propeller er fri bidra til ekstra trekk.... Blir veldig mye spekulasjoner i en slik sak, så ikke godt å vite hverken hva som kan ha mest betydning eller hva som stemmer... Men synes det uansett virker litt enten eller...enten så får de løs skuta i dag, eller så starter de å losse skipet...
Edit: leste nettopp at det er forventet at de to ekstra taubåtene vil være fremme på mandag...
Redigert 28.03.2021 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 16:46
3653
Jeg har dessverre ikke forutsetninger for å svare på hva som skjer med oljekursen dersom de får løs skipet. Isolert sett skulle man tro at oljekursen vil falle, men det er jo mye annet som også påvirker den...
Jeg har også grublet litt på hva som skjer om de ikke får det løs, og man setter i gang med å losse... Vil man da få hundrevis av skip som skal seile rundt, og vil dette kunne skape en økt etterspørsel som presser prisen i tillegg til at all olja som ikke kommer frem som forventet vil presse prisen opp? Så at Syria allerede hadde begynt å rasjonere...
Konklusjonen blir den samme der... det er bare gjetninger og fordømte spekulasjoner - noe man ikke bør basere beslutninger på :-)
Jeg har også grublet litt på hva som skjer om de ikke får det løs, og man setter i gang med å losse... Vil man da få hundrevis av skip som skal seile rundt, og vil dette kunne skape en økt etterspørsel som presser prisen i tillegg til at all olja som ikke kommer frem som forventet vil presse prisen opp? Så at Syria allerede hadde begynt å rasjonere...
Konklusjonen blir den samme der... det er bare gjetninger og fordømte spekulasjoner - noe man ikke bør basere beslutninger på :-)
Redigert 28.03.2021 kl 17:05
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
28.03.2021 kl 16:54
3624
Så du ikke videoen ? De trenger jo 80 slepebåter av typen verdens største. Den fins det bare en av. Og 80 slike
slepebåter hadde uansett ikke fått plass i den trange kanalen. Det er en skikkelig "strandet blåhval" vi snakker om her.
Den arabiske vitsen her er mye mulig å vise verden at dette er big trouble. En reportasje snakket om at det fantes hundrevis
av containere. Mens sannheten er over 20.000 (regnet i 20 fotere)(her er det en del 40 fotere). Det kan jo bli litt av et skue om
helicoptere skal løfte av tusenvis av containere en og en. Og hva med 40 foterne ? Er det kurant for et helicopter ?
slepebåter hadde uansett ikke fått plass i den trange kanalen. Det er en skikkelig "strandet blåhval" vi snakker om her.
Den arabiske vitsen her er mye mulig å vise verden at dette er big trouble. En reportasje snakket om at det fantes hundrevis
av containere. Mens sannheten er over 20.000 (regnet i 20 fotere)(her er det en del 40 fotere). Det kan jo bli litt av et skue om
helicoptere skal løfte av tusenvis av containere en og en. Og hva med 40 foterne ? Er det kurant for et helicopter ?
Redigert 28.03.2021 kl 17:17
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
28.03.2021 kl 16:56
3610
Gullhaugen skrev Hva skjer med olja på mandag om skipet er løsnet?
Da skrur bare produsentene krana litt igjen. Men her er vitsen å styrke Suez'
egeninteresser på sikt. Så her kan du nok finne frem popkornet å følge den
arabiske teaterforestillingen videre.
egeninteresser på sikt. Så her kan du nok finne frem popkornet å følge den
arabiske teaterforestillingen videre.
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 17:01
3594
Om jeg ikke så videoen jeg la ut link til? Jo...gjorde det....
Men jeg er ikke sikker på om man kan stole på helt utregningene... Regnestykket bar litt preg av å ha blitt regna med ræva og runde tall, og jeg tror det er andre forhold som også spiller inn...
Med det sagt... skulle jeg tippe, så tror jeg ikke de får løs skipet i dag, og man kan se frem til en spennende børsdag for alle som sitter med lodd i oljerelaterte aksjer...
Men jeg er ikke sikker på om man kan stole på helt utregningene... Regnestykket bar litt preg av å ha blitt regna med ræva og runde tall, og jeg tror det er andre forhold som også spiller inn...
Med det sagt... skulle jeg tippe, så tror jeg ikke de får løs skipet i dag, og man kan se frem til en spennende børsdag for alle som sitter med lodd i oljerelaterte aksjer...
Gratis lading
28.03.2021 kl 17:31
3552
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/suezkanal-blockade-bergungsspezialisten-hoffen-auf-hilfe-des-vollmonds-zwei-weitere-schlepper-am-suezkanal-eingetroffen/27048118.html
Det ser ut som det er ekstremt mye 40 fotere, og på toppen. Dette kan bli litt av en forestilling.
2 slepebåter er jo en parodi for en "blåhval på 400 x 60 x 60 meter.
Det er også et oljelekkende skip sør i Rødehavet. https://www.arabnews.com/
Kommer det i spill her i denne maskeraden ?
Det ser ut som det er ekstremt mye 40 fotere, og på toppen. Dette kan bli litt av en forestilling.
2 slepebåter er jo en parodi for en "blåhval på 400 x 60 x 60 meter.
Det er også et oljelekkende skip sør i Rødehavet. https://www.arabnews.com/
Kommer det i spill her i denne maskeraden ?
Redigert 28.03.2021 kl 17:41
Du må logge inn for å svare
Dolphines
28.03.2021 kl 17:46
3500
Det må være mulig å få løs dette fartøyet, det er akterenden som må frigjøres:
- lag strøm rundt hekken for å flytte masse, bruk dykkere eller ROV
- skaff fire fem dumpere på motsatt side, med noen saftige trosser, vaiere osv
- loss så mye som mulig akterut
- maksimer vannmengden i kanalen
- svupp, så går den!
Kanskje
- lag strøm rundt hekken for å flytte masse, bruk dykkere eller ROV
- skaff fire fem dumpere på motsatt side, med noen saftige trosser, vaiere osv
- loss så mye som mulig akterut
- maksimer vannmengden i kanalen
- svupp, så går den!
Kanskje
nemi's
28.03.2021 kl 17:47
3488
En annen mulighet er å dra i den, båten, altså, med kraftige magneter.
ankon
28.03.2021 kl 18:12
3438
En ting er sikkert. Losser de konteinere på land da er de tomme dagen etter. Kjenner mentaliteten til Suez mafiaen. Stjele det kan de...
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 18:17
3416
Det er vel snakk om to taubåter i tillegg til de 12-14 som er der fra før... Men de dukker altså ikke opp før i morgen...
Men det er vel uansett litt som å pusse tennene mens man spiser Oreokjeks...
Men det er vel uansett litt som å pusse tennene mens man spiser Oreokjeks...
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 18:33
3380
Get Ready to Be Boyzvoiced....
Egyptian president approves removal of containers
Egypt’s president, Abdel Fattah al-Sisi, has ordered preparations for lightening the cargo of the giant container ship grounded in the Suez Canal, the head of the canal’s authority told local media earlier today.
After the failure of towing operations on Saturday night, attention seems to be turning to the Plan B operation - removing containers from the bow of the Ever Given in the hope that that will enable the ship to shift. The Ever Given weighs roughly 200,000 metric tons and is capable of carrying 20,000 shipping containers.
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/suez-canal-latest-blockage-tide-ever-given-b1823493.html
Egyptian president approves removal of containers
Egypt’s president, Abdel Fattah al-Sisi, has ordered preparations for lightening the cargo of the giant container ship grounded in the Suez Canal, the head of the canal’s authority told local media earlier today.
After the failure of towing operations on Saturday night, attention seems to be turning to the Plan B operation - removing containers from the bow of the Ever Given in the hope that that will enable the ship to shift. The Ever Given weighs roughly 200,000 metric tons and is capable of carrying 20,000 shipping containers.
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/suez-canal-latest-blockage-tide-ever-given-b1823493.html
Gratis lading
28.03.2021 kl 20:27
3243
Ja, det er nok ikke uten grunn de har satt massivt med 40 fotere på toppen. Denne teatern har virkelig regi
skjønner dere. Om det blir mye tyveri fra 40 fotere på land, vil bare maksimere eventet.
Forøvrig hadde NRK Søndagsrevyen Myanmar-saken og denne saken rett etter hverandre.
Myanmar og russerne har muligvis med å forhindre kineserne med å få access for sin Silkevei
til det indiske hav å gjøre. Altså en sammenheng med Suez-eventet.
skjønner dere. Om det blir mye tyveri fra 40 fotere på land, vil bare maksimere eventet.
Forøvrig hadde NRK Søndagsrevyen Myanmar-saken og denne saken rett etter hverandre.
Myanmar og russerne har muligvis med å forhindre kineserne med å få access for sin Silkevei
til det indiske hav å gjøre. Altså en sammenheng med Suez-eventet.
Redigert 28.03.2021 kl 20:34
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »