FLYR - er bunnen nådd?
Positive tendenser nede på 5-tallet som også var emisjonspris. Har lastet det jeg kan og smører meg med tålmodighet.
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!
HP17
31.07.2021 kl 18:39
8047
Pengene renner ut av kassa, hva blir den neste emisjonkursen?
Coronapandemien gjør at pengene renner ut av kassen for SAS, Norwegian og Flyr. SAS må ha friske penger, mener analytiker.
https://e24.no/naeringsliv/i/w82kK5/analytiker-sas-er-paa-ingen-maate-baerekraftig
Coronapandemien gjør at pengene renner ut av kassen for SAS, Norwegian og Flyr. SAS må ha friske penger, mener analytiker.
https://e24.no/naeringsliv/i/w82kK5/analytiker-sas-er-paa-ingen-maate-baerekraftig
alocacoc
01.08.2021 kl 10:45
7909
Her kommer en oppdatering om tallene i Flyr for ukene 26 - 30 som er perioden 30.06 - 31.07. Alle priser er eks. mva. (Mer info står i innlegg datert 19.07 i samme tråd).
Flyr har i perioden hatt 338 avganger og 27.760 passasjerer. Fyllingsgrad er 50% og antall passasjerer per flyvning er 82. Selvkost per passasjer er 774 kroner. Dersom vi tar bort uke 26 (30.06 – 04.07) er periodens fyllingsgrad 54%, 89 passasjerer per flyvning og selvkost per passasjer på 715 kroner.
I uke 29 og 30 er fyllingsgrad over 58% på fem av seks ruter. I samme periode er fyllingsgrad på rute Bodø – Oslo 80 % og 81 %, og rute Tromsø – Oslo 66 % og 69 %. Selvkost for uke 29 og 30 er 545 kroner og 590 kroner per passasjer.
På ukesbasis er antall passasjerer og fyllingsgrad listet under. Merk at uke 30 har seks dager.
Uke 26 = 1.350, 20 %.
Uke 27 = 3.737, 30 %.
Uke 28 = 6.413, 52 %.
Uke 29 = 8.899, 71 %.
Uke 30 = 7.361, 66 %.
Estimerte totale kostnader for perioden er 21,5 million kroner. Dette betyr at den gjennomsnittlige billettprisen må være 774 kroner for at resultatet skal gå i null kroner. Jeg tror driftsinntektene kommer på 15,0 million kroner der gjennomsnittlig billettpris er 539 kroner og resultatet er minus 6,5 million kroner. Siste del av uke 29 og uke 30 var preget av priskonkurranse der mange billetter var solgt til under 400 kroner. Jeg har derfor nedjustert billettprisen til 539 kroner der 55% av passasjerene har betalt under 550 kroner for billetten.
Dette er solide tall og veldig godt levert av Flyr. Det kan ikke bli mye bedre dersom dette er riktig. Et eventuelt negativt resultat er ikke overraskende og betyr lite. Flyr har budsjettert med underskudd i 2021 og overskudd i 2022. Det som betyr noe er størrelsen på tapet, og det blir ikke 20 million kroner. Nordmenn velger Flyr og rutene i Nord Norge er foreløpig en suksess. Det beviser at Flyr kan lykkes i Bergen, Trondheim, Ålesund og Stavanger like raskt. Tallene over viser også noe mer oppsiktsvekkende. Det ser ut til at Flyr kan finansiere store deler av ekspansjonen fra billettinntektene. De «brenner» ikke penger slik som SAS og Norwegian. Det skyldes høyere fyllingsgrad enn forventet, rimelige leasingavtaler og evne til å justere kapasitet etter etterspørsel. Norwegian har en kontantbeholdning på 3,5 mrd. kroner, men de har også 54 fly og 3.300 ansatte å finansiere. Flyr har derimot en kontantbeholdning på ca. 500 million kroner, 3 fly (det fjerde flyet kommer i august) og ca. 150 ansatte (350 i løpet av året).
Det er viktig å huske at det er endringer i forventningene som styrer aksjekursen. At Flyr får flere fly og starter opp nye ruter til Bergen og Trondheim driver ikke kursen i dag. Det er endringene i disse forventningene. En slik endring i forventningene kan være at resultatet fra juli beviser at Flyr kan finansiere store deler av veksten via driften. Hvis de fortsetter å levere som i juli taper de ikke 30-50 million kroner i måneden i høst. Det er det markedet frykter, at pengene renner ut, at emisjonene kommer med påfølgende kursras og eventuell konkurs. Erik Braathen er opptatt av å bevise at Flyr har livets rett, og han er på vei til å oppnå det. Det vil føre til at analytikerne som følger bransjen må ta opp dekning av aksjen, og forhåpentligvis har alle kjøpsanbefalinger. Jeg har ikke et kursmål, annet enn at dagens pris er mer attraktiv siden forrige innlegg 19.07.
Informasjonen over er ment som informasjon og eventuelle aksjekjøp basert på informasjonen er på eget ansvar. Undertegnende er aksjonær i selskapet.
Flyr har i perioden hatt 338 avganger og 27.760 passasjerer. Fyllingsgrad er 50% og antall passasjerer per flyvning er 82. Selvkost per passasjer er 774 kroner. Dersom vi tar bort uke 26 (30.06 – 04.07) er periodens fyllingsgrad 54%, 89 passasjerer per flyvning og selvkost per passasjer på 715 kroner.
I uke 29 og 30 er fyllingsgrad over 58% på fem av seks ruter. I samme periode er fyllingsgrad på rute Bodø – Oslo 80 % og 81 %, og rute Tromsø – Oslo 66 % og 69 %. Selvkost for uke 29 og 30 er 545 kroner og 590 kroner per passasjer.
På ukesbasis er antall passasjerer og fyllingsgrad listet under. Merk at uke 30 har seks dager.
Uke 26 = 1.350, 20 %.
Uke 27 = 3.737, 30 %.
Uke 28 = 6.413, 52 %.
Uke 29 = 8.899, 71 %.
Uke 30 = 7.361, 66 %.
Estimerte totale kostnader for perioden er 21,5 million kroner. Dette betyr at den gjennomsnittlige billettprisen må være 774 kroner for at resultatet skal gå i null kroner. Jeg tror driftsinntektene kommer på 15,0 million kroner der gjennomsnittlig billettpris er 539 kroner og resultatet er minus 6,5 million kroner. Siste del av uke 29 og uke 30 var preget av priskonkurranse der mange billetter var solgt til under 400 kroner. Jeg har derfor nedjustert billettprisen til 539 kroner der 55% av passasjerene har betalt under 550 kroner for billetten.
Dette er solide tall og veldig godt levert av Flyr. Det kan ikke bli mye bedre dersom dette er riktig. Et eventuelt negativt resultat er ikke overraskende og betyr lite. Flyr har budsjettert med underskudd i 2021 og overskudd i 2022. Det som betyr noe er størrelsen på tapet, og det blir ikke 20 million kroner. Nordmenn velger Flyr og rutene i Nord Norge er foreløpig en suksess. Det beviser at Flyr kan lykkes i Bergen, Trondheim, Ålesund og Stavanger like raskt. Tallene over viser også noe mer oppsiktsvekkende. Det ser ut til at Flyr kan finansiere store deler av ekspansjonen fra billettinntektene. De «brenner» ikke penger slik som SAS og Norwegian. Det skyldes høyere fyllingsgrad enn forventet, rimelige leasingavtaler og evne til å justere kapasitet etter etterspørsel. Norwegian har en kontantbeholdning på 3,5 mrd. kroner, men de har også 54 fly og 3.300 ansatte å finansiere. Flyr har derimot en kontantbeholdning på ca. 500 million kroner, 3 fly (det fjerde flyet kommer i august) og ca. 150 ansatte (350 i løpet av året).
Det er viktig å huske at det er endringer i forventningene som styrer aksjekursen. At Flyr får flere fly og starter opp nye ruter til Bergen og Trondheim driver ikke kursen i dag. Det er endringene i disse forventningene. En slik endring i forventningene kan være at resultatet fra juli beviser at Flyr kan finansiere store deler av veksten via driften. Hvis de fortsetter å levere som i juli taper de ikke 30-50 million kroner i måneden i høst. Det er det markedet frykter, at pengene renner ut, at emisjonene kommer med påfølgende kursras og eventuell konkurs. Erik Braathen er opptatt av å bevise at Flyr har livets rett, og han er på vei til å oppnå det. Det vil føre til at analytikerne som følger bransjen må ta opp dekning av aksjen, og forhåpentligvis har alle kjøpsanbefalinger. Jeg har ikke et kursmål, annet enn at dagens pris er mer attraktiv siden forrige innlegg 19.07.
Informasjonen over er ment som informasjon og eventuelle aksjekjøp basert på informasjonen er på eget ansvar. Undertegnende er aksjonær i selskapet.
Redigert 01.08.2021 kl 12:11
Du må logge inn for å svare
Puffen
01.08.2021 kl 11:51
7853
Takker for gode innlegg. Blir spennende å se hvor bra du treffer, når selskapet legger fram sine tall. Hvor får du input dataene dine fra ? Tar du forresten hensyn til indirekte kostnader som markedsføring mm ?
Tp
01.08.2021 kl 12:09
7855
Hentet fra E24 i dag:
Flyrs markedsverdi på 750 millioner kroner er ikke spesielt mye høyere enn de 600 millionene som ble hentet inn i ny egenkapital i forbindelse med børsnoteringen tidligere i år. Med selskapets forsiktige og gradvise lanseringer av sine ruter kan nok pengene holde en stund. Selskapet har også gode forutsetninger for selv å begrense hvor mye som renner ut av kassen i oppstartsfasen.
Det kan ikke utelukkes at Flyr vil trenge eller på et tidspunkt ønske ny kapital. Omstendighetene og tidspunktet vil påvirke aksjekursens evne til å tåle en slik kapitalutvidelse. Dersom Flyr utpå høsten eller vinteren kan vise til en relativt vellykket drift og en eventuell emisjon begrunnes med ekspansjonsplaner, behøver ikke utslaget i aksjekursen å bli negativ.
————————————————-
Flyr har i sinn forretningsmodell tatt hensyn for et overskudd først i 2022. Hvis/når dem trenger kapital så er det nødvendigvis ikke negativt da det er for og bygge opp selskapet videre. Pengene går tilbake til Flyr for og kunne vokse. Ikke for og måtte betale gammel gjeld for og kunne overleve.
Flyrs markedsverdi på 750 millioner kroner er ikke spesielt mye høyere enn de 600 millionene som ble hentet inn i ny egenkapital i forbindelse med børsnoteringen tidligere i år. Med selskapets forsiktige og gradvise lanseringer av sine ruter kan nok pengene holde en stund. Selskapet har også gode forutsetninger for selv å begrense hvor mye som renner ut av kassen i oppstartsfasen.
Det kan ikke utelukkes at Flyr vil trenge eller på et tidspunkt ønske ny kapital. Omstendighetene og tidspunktet vil påvirke aksjekursens evne til å tåle en slik kapitalutvidelse. Dersom Flyr utpå høsten eller vinteren kan vise til en relativt vellykket drift og en eventuell emisjon begrunnes med ekspansjonsplaner, behøver ikke utslaget i aksjekursen å bli negativ.
————————————————-
Flyr har i sinn forretningsmodell tatt hensyn for et overskudd først i 2022. Hvis/når dem trenger kapital så er det nødvendigvis ikke negativt da det er for og bygge opp selskapet videre. Pengene går tilbake til Flyr for og kunne vokse. Ikke for og måtte betale gammel gjeld for og kunne overleve.
Redigert 01.08.2021 kl 12:11
Du må logge inn for å svare
Puffen
01.08.2021 kl 12:20
7836
Samme tankesett som jeg selv la til grunn når jeg valgte å kjøpe i dette selskapet.
fastinvest
01.08.2021 kl 12:24
7841
Takker for denne.
En annen ting som er viktig å huske på er at alle flygninger innenlands i dag uansett selskap er nesten blottet for turister.
Bare å fortsette med slike oppdateringer og vært gøy å høre hva ditt kursmål er :)
En annen ting som er viktig å huske på er at alle flygninger innenlands i dag uansett selskap er nesten blottet for turister.
Bare å fortsette med slike oppdateringer og vært gøy å høre hva ditt kursmål er :)
alocacoc
02.08.2021 kl 17:11
7339
NAS og SAS kommer med passasjertall 05.07 og 06.07. Vi håper Flyr kommer med tall denne uken også. De skriver på Facebook "For en fantastisk måned vi legger bak oss". Det er usikkert på om de sikter til gode passasjertall eller noe annet, men 28.000 passasjerer i juli er uansett veldig bra. I innlegget mitt 01.08 har jeg tatt med alle kostnader, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Et annet estimat er at kostnadene blir 23 million kroner og resultatet negativt med 8-9 million kroner. Det er likevel mer enn godkjent i Flyr`s første operative måned. Det kommer nye nyheter snart, og med dette blir august veldig spennende.
Strategi
02.08.2021 kl 19:42
7238
Fremtiden ligger foran oss, med oppstart av 2 ruter 1 juli må man være godt fornøyde med estimat fra alocacoc.
Nye ruter kommer stadig til og jeg ser frem til at studentene begynner å flytte på seg, tror Flyr fort kan bli et foretrukket alternativ for denne gruppen.
Har vel sagt det til det kjedsommelige, men så langt har Flyr levert veldig bra.
Alt er på stell.
I dag sluttet Flyr over 5.16.
Blir dette bruddet etablert over 5.17-5,20 nivået er aksjen uten motstand et godt stykke oppover.
Nye ruter kommer stadig til og jeg ser frem til at studentene begynner å flytte på seg, tror Flyr fort kan bli et foretrukket alternativ for denne gruppen.
Har vel sagt det til det kjedsommelige, men så langt har Flyr levert veldig bra.
Alt er på stell.
I dag sluttet Flyr over 5.16.
Blir dette bruddet etablert over 5.17-5,20 nivået er aksjen uten motstand et godt stykke oppover.
Strategi
07.08.2021 kl 07:54
6565
PRESS RELEASE - 6 AUGUST 2021 17:25
Flyr og MSG Aviation med intensjonsavtale om mer miljøvennlig flyvask og avising
https://www.mynewsdesk.com/no/flyr/pressreleases/flyr-og-msg-aviation-med-intensjonsavtale-om-mer-miljoevennlig-flyvask-og-avising-3120003
Flyr og MSG Aviation med intensjonsavtale om mer miljøvennlig flyvask og avising
https://www.mynewsdesk.com/no/flyr/pressreleases/flyr-og-msg-aviation-med-intensjonsavtale-om-mer-miljoevennlig-flyvask-og-avising-3120003
Ca
07.08.2021 kl 12:19
6475
Bra! Neppe kursdrinende på mandag, men det kommer forhåpentligvis mer snart. Overvekt på salg de siste ukene.
Strategi
10.08.2021 kl 08:41
6001
Neste uke åpner flygningene til Malaga, Nice og Alicante.
Samt Trondheim og Bergen .
Merkedager for Flyr.
👨✈️👩✈️✈️✈️✈️
Samt Trondheim og Bergen .
Merkedager for Flyr.
👨✈️👩✈️✈️✈️✈️
OzSurfer
11.08.2021 kl 11:34
5665
Veldig bra oppsummering alocacoc. Hvor finner du passasjertall og fyllingsgrad for FLYR og de ulike selskapene?
Tp
13.08.2021 kl 12:37
5292
Noen som har tilgang som kan si hva dette dreier seg om?
https://www.hangar.no/flyr-henter-inn-hjelp-fra-dansk-flyselskap-eks-braathens-fly-tilbake-pa-norsk-jord/
https://www.hangar.no/flyr-henter-inn-hjelp-fra-dansk-flyselskap-eks-braathens-fly-tilbake-pa-norsk-jord/
wibesen
13.08.2021 kl 12:59
5265
Tyder kanskje på god fyllingsgrad på egne fly og at de kanskje var litt konservative mtp antallet fly de har sikret seg..?? Smart mtp. usikkerheten rundt nye koronavarianter og vaksinemotstandere i syd europa.
Blir spennende når tallene slippes 19.august :)
Blir spennende når tallene slippes 19.august :)
Redigert 13.08.2021 kl 13:01
Du må logge inn for å svare
Riggsjef
13.08.2021 kl 13:16
5309
Personlig tror jeg ikke flyaksjer vil gi særlig avkastning fremover, men en kan jo ikke vite:)
OzSurfer
13.08.2021 kl 14:59
5228
Neppe. Men det som er spennende å se er om hvor stor markedsandel de kan klare og kapre, og hvorvidt de kan klare å drive mer lønnsomt og bedre enn NAS og SAS. Flyselskaper har vært priset i himmelen før også.
Furuen
13.08.2021 kl 15:05
5235
Flyr will Present Second Quarter 2021 Results on Thursday, 19 August
Flyr will release its financial results for the first half year and second
quarter of 2021 on Thursday, 19 August at 07.00 CEST.
CEO Tonje Wikstrøm Frislid and CFO Brede Huser will present the Company's
results at 08.30 CEST and invites investors, analysts and media to join the
presentation. The presentation can be followed via webcast, followed by a live
Q&A session, and questions may be asked in writing during the presentation.
Please use the following link to access the webcast:
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20210819_9/
Flyr will release its financial results for the first half year and second
quarter of 2021 on Thursday, 19 August at 07.00 CEST.
CEO Tonje Wikstrøm Frislid and CFO Brede Huser will present the Company's
results at 08.30 CEST and invites investors, analysts and media to join the
presentation. The presentation can be followed via webcast, followed by a live
Q&A session, and questions may be asked in writing during the presentation.
Please use the following link to access the webcast:
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20210819_9/
OzSurfer
13.08.2021 kl 15:26
5204
Leser at Air Seven har to fly i flåten, https://airseven.dk/en/travel, og til byr CHARTER, AD-HOC AND ACMI. Flyene ble anskaffet i desember 20.
Redigert 13.08.2021 kl 15:32
Du må logge inn for å svare
Det var gamle fly dem skal leie inn 😳, hørte rykter om at leveringen av dem to neste var forsinket, så det er nok sikkert grunnet til wet lease, men gleder meg til Flyr skal «revolusjonere» flybransjen, det må jo komme noe som ingen har tenkt på før hvis vi skal få se aksjekursen 🚀
wibesen
13.08.2021 kl 16:33
5132
Generelt enig, men tror Flyr vil fylle et vakuum etter Nas. Nas har mistet mange kunder den siste tiden og Sas flyr i all hovedsak bedriftskunder. Prisingen er også meget lav… lykkes de med fylle de 8 rutene vil denne gå til 10kr raskt.
Tp
15.08.2021 kl 18:04
4768
Furuen
16.08.2021 kl 08:49
4529
Fra facebooksiden i dag:
Hallaien, Bergen! 🤗
I dag åpner vi våre daglige avganger mellom Oslo og Bergen.
Hallaien, Bergen! 🤗
I dag åpner vi våre daglige avganger mellom Oslo og Bergen.
Enda en rute og kursen faller😡
Heia Trondheim! 😍
Vi tok akkuratt av mot din retning for første gang og vi er kjempe glade for å kunne tilby daglige avganger mellom Oslo og Trondheim! ✈️
Heia Trondheim! 😍
Vi tok akkuratt av mot din retning for første gang og vi er kjempe glade for å kunne tilby daglige avganger mellom Oslo og Trondheim! ✈️
fastinvest
16.08.2021 kl 16:10
4380
For meg virker det som FLYR går veldig bra. De starter opp de nye rutene etter planen i stedet for å dra i håndbrekket. Tyder på at ting går bra.
Var de mer usikker ville de nok ikke leid inn fly og annonsert nye ruter men heller utsatt og skyldt på corona situasjonen.
Selger ikke mine aksjer og vil snitte ned om aksjen skulle falle videre. Blir spennende den 19 å høre guidingen
Var de mer usikker ville de nok ikke leid inn fly og annonsert nye ruter men heller utsatt og skyldt på corona situasjonen.
Selger ikke mine aksjer og vil snitte ned om aksjen skulle falle videre. Blir spennende den 19 å høre guidingen
Tp
17.08.2021 kl 10:35
4156
Syntes det er merkelig den stadig synker tross at dem leverer som planlagt! Spent på torsdagens tall!
Da har du ikke fått med deg prisingen av flybillettene i markedet.
Hvis man ser på OSL-TRD hvor prisen ligger på 321,- og dem får en snitt på 400,- og ca 100 pax = 40.000,- på en flight.
så har dem ca
30.000,- i fuel kost
15.000,- i flyavgift
Så kommer alle dem andre utgiftene som alle som jobber på kontorene, crew i flyene, maintenance, leasing osv...osv
Dette er nok noe av grunnen til at det ikke er så mange store investorer inne i Flyr, her må nok markeded snu på pris før man ser noen possitive tall.
Det er bare å finne frem kalkulatoren så finner du fort ut at dette dem driver på med ikke er drivverdig på lang sikt. Men blir spennende å se Aksjekursen frem mot nyttår og inn dem mørke mnd`ene for luftfart.
Hvis man ser på OSL-TRD hvor prisen ligger på 321,- og dem får en snitt på 400,- og ca 100 pax = 40.000,- på en flight.
så har dem ca
30.000,- i fuel kost
15.000,- i flyavgift
Så kommer alle dem andre utgiftene som alle som jobber på kontorene, crew i flyene, maintenance, leasing osv...osv
Dette er nok noe av grunnen til at det ikke er så mange store investorer inne i Flyr, her må nok markeded snu på pris før man ser noen possitive tall.
Det er bare å finne frem kalkulatoren så finner du fort ut at dette dem driver på med ikke er drivverdig på lang sikt. Men blir spennende å se Aksjekursen frem mot nyttår og inn dem mørke mnd`ene for luftfart.