Frontline er på tur opp
Hva er det som skjer i Frontline. Opp i 64 kroner uten noe nytt?
Redigert 11.03.2021 kl 14:05
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Moniker
11.03.2021 kl 14:23
9071
Legg merke til at så og si alt innen shipping er opp i dag. Da er nok shippingratene opp. Det er nytt.
Om du investerer i shippingaksjer er det nyttig å følge Baltic indeksene.
Om du investerer i shippingaksjer er det nyttig å følge Baltic indeksene.
drekkapilsen
11.03.2021 kl 22:31
8000
Tradinator skrev Ut av hovedindeksen er skummelt...
De skal ikke ut av hovedindeksen, de skal ut av obx indeksen som er de 25 mest omsatte aksjene. Fro er jo også notert i usa, så det har lite å si. Den kommer tilbake i obx snart nå som tankmarkedet er på vei mot comeback
Moniker
12.03.2021 kl 12:56
7533
Tradinator skrev Ut av hovedindeksen er skummelt...
Det er sant en får mindre fokus. Men OSEBX er indeksen for Oslo børs generelt brukt som benchmark for fonds. FRO forblir i den indeksen. Mulig noen bruker OBX som benchmark, men det er en indeks med solid vekting mot 3-4 aksjer
Blir litt for enkelt som FA skriver at utgang fra OBX driver kursene ned. Har vel mer å gjøre med sektor / inntjeningsgrunnlag noe som gir mindre interesse for aksjen osv.
FRO er drevet av rater og utbyttekapasitet. Ratene har lite med OBX eller ikke.
Blir litt for enkelt som FA skriver at utgang fra OBX driver kursene ned. Har vel mer å gjøre med sektor / inntjeningsgrunnlag noe som gir mindre interesse for aksjen osv.
FRO er drevet av rater og utbyttekapasitet. Ratene har lite med OBX eller ikke.
Arky
13.03.2021 kl 21:28
7193
Cup and handel formasjon i FRO. Hanken dannes nå. Brudd på 65 på stigende volum gir target 80.
shipanalyse
14.03.2021 kl 10:39
6809
Oljeprisen stiger igjen-80 før sommeren.Sterk etterspørsel etter olje
Longsitinbulk
14.03.2021 kl 12:18
6725
Når oljeprisen stiger skal du kjøpe olje selskaper, denne høye olje prisen er drepen for Fro med allerede elendige rater og nå enda høyere bunker
Schenk
14.03.2021 kl 12:22
6881
Longsit: oljeprisen stiger pga økt etterspørsel antar jeg. Er vel bare tidsspørsmål før produksjon og tilbud øker. Hva skjer med ratene da? Du får nok ikke dine Fro aksjer på 40-tallet..
Longsitinbulk
14.03.2021 kl 12:24
6871
Stigende olje pris er ikke et argument for å kjøpe Frontline, det er poenget
Oljeprisen stiger, det produseres for lite og det er svært negativt for fro, når Opec åpner kraner og olje stuper vil ratene stige
Oljeprisen stiger, det produseres for lite og det er svært negativt for fro, når Opec åpner kraner og olje stuper vil ratene stige
Redigert 14.03.2021 kl 12:25
Du må logge inn for å svare
fiskekroken
14.03.2021 kl 12:39
6835
Det er riktig som Longsitinbulk skriver, men det kan også være at ratene stiger en del sammen med oljeprisen, pga økt etterspørsel etter olje
Redigert 14.03.2021 kl 12:40
Du må logge inn for å svare
nucleus
14.03.2021 kl 14:17
6689
Etterspørselen etter olje og råvarer generelt øker. Så bedring for hele shipping bransjen. Bortsett muligens fra cruiseskip, (allt etter Corona pandemi og vaksine). Sitter tryggt på mine Frontline aksjer, så får andre gjøre det som passer dem best selve. Når rater stiger fort, går kursen det tilsvarende.
ks1977
14.03.2021 kl 16:09
6552
Vet ikke om olja vil stupe når OPEC+ åpner kranene (det gjenstår å se om de vil tilpasse dette for å holde oljeprisen oppe, eller om de heller vil ha den ned til 50 igjen for å hindre USA i å ta markedsandeler), men enig i at stigende oljepris i seg selv ikke er noe argument for å kjøpe FRO (skjønt oljeprisen stiger basert på forventninger om høyere etterspørsel, noe som er positivt).
En annen ting er jo hvordan ratene agerer på økt oljepris; så langt så ser det ut som at rederne svelger mesteparten av økningen, hvilket jo er negativt. Vil tro at dette endrer seg etterhvert, men det er ikke gitt at FRO - på kort sikt - kommer godt ut av det (siden halve flåten er pre-ECO og halvparten (?) non-scrubber).
På mellomlang sikt så er bildet noe uklart for min del ifht FRO; jeg forventer at andrehåndsverdi for ECO går opp fremover, men hva med non-ECO? Det logiske i mitt hode er at de blir skadelidende, spesielt dersom vi ikke ser mer skroting (ECO scubber drar jo fort inn 20k mer pr dag i et greit marked enn non-ECO non-scrubber)
På lang sikt så er det også noe uklart; jeg forventer at vi går inn i et bullmarked (som varer til vi får avklart IMO2030 og/eller rederne kaster kortene og bestiller båter i flokk), men det er ikke gitt at FRO kommer ekstremt godt ut av det; Det store spørsmålet (for alle redere) er hvordan EEXI slår ut? Vil FRO sine "gamle" skip fortsatt kunne seile inn gode penger med høy oljepris, høy HFO/VLSFO-spread og potensielt sterke begrensninger på hvor fort de får seile? (i tillegg til å stille bak ECO i køen). Klart, dersom EEXI setter ekstremt strenge krav så vil jo dette gi ECO-skipene til FRO svært gode tider (bare så synd at de bare utgjør halve flåten).
En annen ting er jo hvordan ratene agerer på økt oljepris; så langt så ser det ut som at rederne svelger mesteparten av økningen, hvilket jo er negativt. Vil tro at dette endrer seg etterhvert, men det er ikke gitt at FRO - på kort sikt - kommer godt ut av det (siden halve flåten er pre-ECO og halvparten (?) non-scrubber).
På mellomlang sikt så er bildet noe uklart for min del ifht FRO; jeg forventer at andrehåndsverdi for ECO går opp fremover, men hva med non-ECO? Det logiske i mitt hode er at de blir skadelidende, spesielt dersom vi ikke ser mer skroting (ECO scubber drar jo fort inn 20k mer pr dag i et greit marked enn non-ECO non-scrubber)
På lang sikt så er det også noe uklart; jeg forventer at vi går inn i et bullmarked (som varer til vi får avklart IMO2030 og/eller rederne kaster kortene og bestiller båter i flokk), men det er ikke gitt at FRO kommer ekstremt godt ut av det; Det store spørsmålet (for alle redere) er hvordan EEXI slår ut? Vil FRO sine "gamle" skip fortsatt kunne seile inn gode penger med høy oljepris, høy HFO/VLSFO-spread og potensielt sterke begrensninger på hvor fort de får seile? (i tillegg til å stille bak ECO i køen). Klart, dersom EEXI setter ekstremt strenge krav så vil jo dette gi ECO-skipene til FRO svært gode tider (bare så synd at de bare utgjør halve flåten).
nucleus
14.03.2021 kl 18:14
6403
Råvare priser gjelder også stål, så blir ikke billigere å bygge nye tankbåter. Så tar det vel sin tid uansett, fra bestilling av et skipp til levering. Når rater stiger, går det jo fort unna. Vi husker jo ifjor. Frontline har jo en moderne oljetankflåte.
shipanalyse
15.03.2021 kl 11:37
6056
OPEC skrur opp kranene i April-vil vise seg på ratene til VLCC skip
Longsitinbulk
15.03.2021 kl 11:38
6049
Som jeg stadig refererer til historien som gjerne gjentar seg.
Vi ser nå en prisoppgang i skips priser, og det viser seg igjen at det er de mindre skipene som øker mest, og den eldre tonnasjen, gjerne 5-10 år gamle skip.
Typisk dyrere, nyere tonnasje, Eco osv stiger nesten ikke.
Men det er vel ikke noe tvil lenger om at aksjene nå har snudd fra bunn bunn nivåene der har nok toget gått.
Klarte ikke å time bunnen i Tank, men unngikk tap når det snudde ned ved contango, så alt i alt greit fornøyd.
Det er vel håp i hengende snøre fremover nå er rimlig trygg på at Opec skrur på kranen senere i våres, da kommer ratene smått men sikkert.
Men høy olje pris er ikke noe argument for å kjøpe tank, det er bare negativt, dette forklarte f.eks Robert Hvide for en 1,5 år tid tilbake, der en olje rundt 60 dollar var det beste for Fro.
https://www.hellenicshippingnews.com/indias-crude-import-strategy-to-benefit-the-tanker-market/
https://www.tradewindsnews.com/tankers/india-crude-source-switch-music-to-the-ears-of-tanker-owners-says-poten/2-1-980044
Vi ser nå en prisoppgang i skips priser, og det viser seg igjen at det er de mindre skipene som øker mest, og den eldre tonnasjen, gjerne 5-10 år gamle skip.
Typisk dyrere, nyere tonnasje, Eco osv stiger nesten ikke.
Men det er vel ikke noe tvil lenger om at aksjene nå har snudd fra bunn bunn nivåene der har nok toget gått.
Klarte ikke å time bunnen i Tank, men unngikk tap når det snudde ned ved contango, så alt i alt greit fornøyd.
Det er vel håp i hengende snøre fremover nå er rimlig trygg på at Opec skrur på kranen senere i våres, da kommer ratene smått men sikkert.
Men høy olje pris er ikke noe argument for å kjøpe tank, det er bare negativt, dette forklarte f.eks Robert Hvide for en 1,5 år tid tilbake, der en olje rundt 60 dollar var det beste for Fro.
https://www.hellenicshippingnews.com/indias-crude-import-strategy-to-benefit-the-tanker-market/
https://www.tradewindsnews.com/tankers/india-crude-source-switch-music-to-the-ears-of-tanker-owners-says-poten/2-1-980044
Redigert 15.03.2021 kl 13:01
Du må logge inn for å svare
ks1977
15.03.2021 kl 14:42
5824
Blir spennende å se fremover.
Det finnes jo scenario hvor gammel tonnasje bør stige mer enn ECO (les; mye skroting slik at alt av gjenværende tonnasje håver inn sterke rater slik at ECO scrubber premium er "neglisjerbar"), men hva skjer 01.01.2023? Får vintage i det hele tatt lov til å seile? Og hva med 2015-modeller? For gamle til å være ECO, men for unge til å skrotes... Er tanken at EEXI blir med ordene og at det ikke får noen konsekvenser av betydning for noen skip? Eller er tanken at EEXI blir så brutal (grusomme strenge restriksjoner på "alle" skip) at vi trenger hvert bidige vintage-skip? (og dermed at inntjening pr skipsverdi blir høyere for vintage selv med 25-35k premium for ECO scrubber)
Personlig så føler jeg at ECO scrubber er et safere bet, men kanskje Mr Market ser noe som jeg ikke ser - evt at Mr Market ikke klarer å se forbi nesetippen.
Det finnes jo scenario hvor gammel tonnasje bør stige mer enn ECO (les; mye skroting slik at alt av gjenværende tonnasje håver inn sterke rater slik at ECO scrubber premium er "neglisjerbar"), men hva skjer 01.01.2023? Får vintage i det hele tatt lov til å seile? Og hva med 2015-modeller? For gamle til å være ECO, men for unge til å skrotes... Er tanken at EEXI blir med ordene og at det ikke får noen konsekvenser av betydning for noen skip? Eller er tanken at EEXI blir så brutal (grusomme strenge restriksjoner på "alle" skip) at vi trenger hvert bidige vintage-skip? (og dermed at inntjening pr skipsverdi blir høyere for vintage selv med 25-35k premium for ECO scrubber)
Personlig så føler jeg at ECO scrubber er et safere bet, men kanskje Mr Market ser noe som jeg ikke ser - evt at Mr Market ikke klarer å se forbi nesetippen.
Moniker
15.03.2021 kl 22:59
5121
Bra tanker og innsikt fra dere begge to. Vil følge mer med på denne tråden.
kongen på hau
16.03.2021 kl 00:32
4958
Var selv inne i Frontline 2020 og gjorde noen prosenter fortjeneste. Etter det byttet til Aker BP, Ikke heldig de neste månedene, minus 1/2 mill. Men jeg beholdt troen på at olje trumfer shipping.. I dag så vet alle svaret... Som sagt ikke lett å være trollmann...
Lim Gordon
16.03.2021 kl 07:57
4662
Det er en viss interesse for Fro, for folket skriver og kursen stiger. Ja, den stiger, til tross for at markedet er absolutt pill råttent og fremtidsutsiktene er ikke mye bedre. Av en eller annen grunn har folket tro på at markedet kommer til høsten, men er det noe grunnlag for det? Jeg vet ikke hvorfor de har blitt ledet til å tro det, når den amerikanske skiferulven lever i beste velgående og står klar til å ta en jafs av OPEC’s felleskake igjen. I 2015 lå skiferoljeproduksjonen omtrent der den ligger i dag. Da fant araberne ut at den var så stor at de ble skjøvet ut av business. Derfor senket de oljeprisen til de, for en stor del, gjorde skiferoljen ulønnsom og mange produsenter la ned produksjonen. Og så kom Coronaen.
Etter min mening, gjorde araberne et klokt trekk da de senket prisen, men en gigatabbe da de kjørte den opp igjen til nåværende nivå, for de må ikke tro at amerikanerne stopper sin innenlandsproduksjon av hensyn til OPEC, hvis de kan tjene penger på den. Tvert imot, de ser på skiferoljen som en strategisk ressurs, som de alltid må være klar til å utnytte. Slikt legger de stor vekt på. De har fremdeles Libertyskip, fra krigens dager, i opplag, og ørkenene deres er fulle av gamle reservefly. Hva tror dere de gjorde da OPEC senket prisen, hugget opp utstyret? Nei, de ble nok «cold stacked» og de fleste kan nok etter hvert bli klare til å gå løs igjen. Skiferoljeproduksjonen gikk jo aldri ned til utgangspunktet heller, bare halvveis.
I 2015, da OPEC begynte priskrigen, lå skiferoljeproduksjonen på ca 9,6 millioner fat/dag. Kapasiteten til en VLCC er ca. 2 millioner fat. Økningen lå på ca 800.000 fat/dag hvert år, inntil maksimum på 13 millioner fat/dag i 2020. Nå ligger produksjonen allerede på ca 11 millioner fat/dag. Så, når de gjenværende par hundre ledige riggene er på plass og infrastrukturen er klar til å produsere, tenker jeg det er fort gjort å nå gammelt topptall og nye mål, dvs en ny innspart VLCC hver dag og en ny innspart hver 2,5 dag, hvert år, etterpå. Med mange reisedager innspart, for å hente last, blir det maange skip ledige. Jeg lurer på hvordan de såkalte meglerhus bortforklarer dette.
Etter min mening, gjorde araberne et klokt trekk da de senket prisen, men en gigatabbe da de kjørte den opp igjen til nåværende nivå, for de må ikke tro at amerikanerne stopper sin innenlandsproduksjon av hensyn til OPEC, hvis de kan tjene penger på den. Tvert imot, de ser på skiferoljen som en strategisk ressurs, som de alltid må være klar til å utnytte. Slikt legger de stor vekt på. De har fremdeles Libertyskip, fra krigens dager, i opplag, og ørkenene deres er fulle av gamle reservefly. Hva tror dere de gjorde da OPEC senket prisen, hugget opp utstyret? Nei, de ble nok «cold stacked» og de fleste kan nok etter hvert bli klare til å gå løs igjen. Skiferoljeproduksjonen gikk jo aldri ned til utgangspunktet heller, bare halvveis.
I 2015, da OPEC begynte priskrigen, lå skiferoljeproduksjonen på ca 9,6 millioner fat/dag. Kapasiteten til en VLCC er ca. 2 millioner fat. Økningen lå på ca 800.000 fat/dag hvert år, inntil maksimum på 13 millioner fat/dag i 2020. Nå ligger produksjonen allerede på ca 11 millioner fat/dag. Så, når de gjenværende par hundre ledige riggene er på plass og infrastrukturen er klar til å produsere, tenker jeg det er fort gjort å nå gammelt topptall og nye mål, dvs en ny innspart VLCC hver dag og en ny innspart hver 2,5 dag, hvert år, etterpå. Med mange reisedager innspart, for å hente last, blir det maange skip ledige. Jeg lurer på hvordan de såkalte meglerhus bortforklarer dette.
nucleus
16.03.2021 kl 09:26
4451
Skiffer oljen Equinor, maktet å søle vekk 200 miljarder kr på? Big business. Trump'en laget avtaler med levering attpåtil til Kina, noen som husker det? Olje må jo fraktes uansett. Hvis fraktrater er helt bånn, så stopper de opp VLCC båter. Hva da? Er prat om tid..
Lim Gordon
16.03.2021 kl 10:17
4356
Husk amerikansk skiferolje går mest til innenlandsforbruk og fraktes i rør, de trenger da færre VLCC'er til å bringe olje inn til landet.
ks1977
16.03.2021 kl 12:17
4169
Tonn-milene fra produksjon i USA er vel større enn fra Saudi? Så økt oljeproduksjon i USA er vel ikke noe shipping trenger å være bekymret for?
For FRO sin del så er det også en fordel om OPEC+ dumper prisen da kun halve flåten er ECO (og ca halve? har scrubber).
For FRO sin del så er det også en fordel om OPEC+ dumper prisen da kun halve flåten er ECO (og ca halve? har scrubber).
invisible
17.03.2021 kl 11:56
3737
Skal FRO opp eller videre ned. Var oppe på 68+, nå nede på 63+
Ingen triggere på kort sikt.
Ingen triggere på kort sikt.
Longsitinbulk
17.03.2021 kl 12:02
3718
Handles 2,2 kr under usa nå? jeg kjøper
Redigert 17.03.2021 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2021 kl 14:03
3520
Merkelige svingninger her om dagen. Benytter muligheten til å kjøpe meg inn igjen etter å ha tatt gevinst tidligere i uka.
3ade2
17.03.2021 kl 14:11
3495
Glad jeg solgt meg ut på 65, ser ut som ny negativ trend er på vei kjøper igjen på lave 50,-
Sikre mens dere kan. Happy trade:) Pretrade ned over dammen.
Sikre mens dere kan. Happy trade:) Pretrade ned over dammen.
Redigert 17.03.2021 kl 14:13
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2021 kl 14:16
3474
pretrade følger jo slavisk kursen i Oslo, så det er ingen bombe
3ade2
17.03.2021 kl 14:19
3463
Stemmer det men det legger som regel opp til trenden som har vært her.
Longsitinbulk
17.03.2021 kl 14:23
3441
fattigstakkar skrev pretrade følger jo slavisk kursen i Oslo, så det er ingen bombe
Ja, jeg vet ikke, kjøpte ikke mye, det virker som momentet forsvinner på børsene nå, er det corona som tynger igjen.
Har solgt unne andel aksjer nå, tror det er en ide å være litt forsiktig
Har solgt unne andel aksjer nå, tror det er en ide å være litt forsiktig
-
«
- 1
- 2 »