HYARD - Gjennomført emisjon i HAV, hva nå?
Reference is made to the stock exchange notice from Havyard Group ASA (“Havyard”) published on 17 February regarding a contemplated private placement of shares (the “Private Placement”) in HAV Group ASA (the "Company" or "HAV").
The Company is pleased to announce that the Private Placement has been successfully placed through the allocation of 5,000,000 new shares in the Company (the “Offer Shares”) at a price of NOK 18 per share (the “Subscription Price”), raising gross proceeds of NOK 90 million, and a secondary sale of 6,666,500 existing shares in the Company at the Subscription Price by Havyard. The Private Placement attracted strong interest from Norwegian and international high-quality institutional investors.
“We are very pleased to have reached this milestone for both HAV and Havyard, in which HAV will be established as a refocused technology and solutions company with added working capital contributing to the green shift in the maritime industries, and Havyard now have addressed the debt facilities at a parent level enabling the company to focusing on its core activities” says CEO Gunnar Larsen.
https://newsweb.oslobors.no/message/525298
Hva nå?
The Company is pleased to announce that the Private Placement has been successfully placed through the allocation of 5,000,000 new shares in the Company (the “Offer Shares”) at a price of NOK 18 per share (the “Subscription Price”), raising gross proceeds of NOK 90 million, and a secondary sale of 6,666,500 existing shares in the Company at the Subscription Price by Havyard. The Private Placement attracted strong interest from Norwegian and international high-quality institutional investors.
“We are very pleased to have reached this milestone for both HAV and Havyard, in which HAV will be established as a refocused technology and solutions company with added working capital contributing to the green shift in the maritime industries, and Havyard now have addressed the debt facilities at a parent level enabling the company to focusing on its core activities” says CEO Gunnar Larsen.
https://newsweb.oslobors.no/message/525298
Hva nå?
Redigert 18.02.2021 kl 10:24
Du må logge inn for å svare
100Bagger
07.03.2021 kl 21:57
5788
Verste er at Bunnlinjen til HAV for 2020 når korrigert for den finansielle kosten de måtte ta for kanselering av en kontrakt er omtrent 55 mill... Men priset til 550 mill likevel. INSANE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verken HAV eller HYARD får du til priser under 30 eller 40 kroner senere i år.
Verken HAV eller HYARD får du til priser under 30 eller 40 kroner senere i år.
Redigert 07.03.2021 kl 22:00
Du må logge inn for å svare
auxe
07.03.2021 kl 22:00
5776
de vil være tilnærmet gjeldfrie når byggelånene innfris ved ferdigstillelse av nybyggene det nå jobbes med.
Det er akkurat her HYARD må levere nu etterhvert, og jeg tror att det kommer en usikkerhet i hht. arbeidsinnvandring og corona
Det er akkurat her HYARD må levere nu etterhvert, og jeg tror att det kommer en usikkerhet i hht. arbeidsinnvandring og corona
Kallanavn
07.03.2021 kl 22:12
5745
Det er klart de må levere på dette. Regner med at de har fått på plass en god plan/turnus e.l. for dette. Samtidig er de nå priset som at denne aktiviteten/driften ikke finnes i det hele tatt.
Den emisjonen du nevnte i din forrige kommentar var forøvrig ikke i HYARD men i HAV..
Den emisjonen du nevnte i din forrige kommentar var forøvrig ikke i HYARD men i HAV..
auxe
07.03.2021 kl 22:17
5773
Vet att den var i HAV men den kunne tolkes litt forskjellig og jeg syntes den var klønete og det var min oppfatning som gjorde att jeg solgte meg ut da og mitt ansvar.
Joasen
07.03.2021 kl 22:25
5783
Synes det kom greit frem fra den informasjonen selskapet har kommet ut med, at de skulle ha emisjon I HAV og nedsalg av HAV aksjer i Havyard.
tervi
08.03.2021 kl 05:31
5624
Nå er Hyard priset som de ikke gir HAV aksjer i utbytte. Forventer 1:5 eller 1:1 siste ville vært mega Bull for Hyard eiere.
Redigert 08.03.2021 kl 05:38
Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
08.03.2021 kl 07:53
5515
Jeg står fortsatt på at det ikke har så mye å si med disse utbytteaksjene.
Enten eier man HAV indirekte gjennom HYARD, eller så eier man direkte gjennom HAV.
Enten eier man HAV indirekte gjennom HYARD, eller så eier man direkte gjennom HAV.
DjTao
08.03.2021 kl 08:20
5469
La oss si at Hav går så det griner om noen år (som de aller fleste som har investert i Havyard tror) og bestemmer seg for å dele ut et stort utbytte til sine aksjonærer. Videre så kan man se for seg at Hyard har gått på en skikkelig byggesmell (igjen) og har måttet låne penger. I dette tilfelle risikerer du ved et indirekte eierskap i Hav gjennom å være Havyard aksjonær at verftet bruker utbytte fra Hav til å nedbetale gjeld. Denne problemstillingen slipper du helt ved et direkte eierskap i Hav. Derfor tror jeg mange ønsker utbytte aksjer. Vi vil ikke ha en «mellommann».
UerfarenInvest
08.03.2021 kl 08:33
5454
Ja, det blir selvsagt delvis preget av hva slags perspektiv man har på HYARD.
Så kan man også tenke seg motsatt effekt, at det hadde vært bedre for egen del å ha alt i HYARD (inkl HAV).
Så kan man også tenke seg motsatt effekt, at det hadde vært bedre for egen del å ha alt i HYARD (inkl HAV).
Redigert 08.03.2021 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
Joasen
08.03.2021 kl 08:44
5423
Leste på Facebook at saga skal være på aksjonærlisten I HAV, noen som vet mer?
Itmann
08.03.2021 kl 10:32
5259
Akkurat nå er vel verftet priset inn negativt?
Tror det er helt feil, ut fra omsetning og inntjening, gjeldsfritt, mindre kostnader etter nedbemanning, mer lønnsomt med service/vedlikehold, burde det være priset mye høyere.
Tror det er helt feil, ut fra omsetning og inntjening, gjeldsfritt, mindre kostnader etter nedbemanning, mer lønnsomt med service/vedlikehold, burde det være priset mye høyere.
Byzantin
08.03.2021 kl 16:53
4989
Solgte ut litt (men altfor lite) på presentasjonsdagen, da den peaket på rundt 35. Hvem kunne se for seg at den skulle ned i 13 relativt kort tid etterpå? Men kanskje er det en slags logikk i at verdien av de to aksjene tilsammen, altså Hyard pluss Hav nå omtrent tilsvarer det Hyard-kusen lå på i ukene og dagene før utskillelser og emi?
Redigert 08.03.2021 kl 16:56
Du må logge inn for å svare
tervi
08.03.2021 kl 17:30
4908
Tilført 210 Mill. Etter den var på 30kr.
Galskap nærmer seg 20kr de to selskapene tilsammen. (Dersom de fortsetter til 10)
Hyard har halvert seg på kort tid, dersom til til 10,
Til 1/3 av verdi.
Begynner nærme seg konkurs prising igjen.
Stor interesse fra investorer på emisjonen i HAV til kr. 18,-. Hele HAV nærmer seg verdi på emisjonen.
Hyard priset som den ikke skulle ha noen eierandel i HAV. Selger ikke før melding om utbytte aksjer kommer.
Galskap nærmer seg 20kr de to selskapene tilsammen. (Dersom de fortsetter til 10)
Hyard har halvert seg på kort tid, dersom til til 10,
Til 1/3 av verdi.
Begynner nærme seg konkurs prising igjen.
Stor interesse fra investorer på emisjonen i HAV til kr. 18,-. Hele HAV nærmer seg verdi på emisjonen.
Hyard priset som den ikke skulle ha noen eierandel i HAV. Selger ikke før melding om utbytte aksjer kommer.
lolle02
08.03.2021 kl 17:37
4969
Kanskje de må ha kontrakter der de faktisk tjener penger, og ikke går i minus på nybygg.... Havyard er på tur tilbake til priser ala Oktober. Men hør på bjellesauene.... De som nesten ikke har aksjer igjen i selskapet, er bare å se på listene over de 50 største, så står det svart på hvitt.... De største selger, og slik går no dagan
Sarepta9
09.03.2021 kl 10:29
4639
Jeg forstår ikke hvorfor denne aksjen stuper .. ifra 33 kr ned til 12,6 idag, q4 rapport imorgen og masse ellers gode nyheter! Er det de store som VIL holde kurs ned / eller har shorta denne aksjen pga høy volatilitet? Min e meg nesten som gamestop tendenser her.. likevel så skjønner jeg ikke tankegangen her.. noen som kan komme med gode svar? Hmmm
UerfarenInvest
09.03.2021 kl 10:38
4615
Dette er uforståelig.
«Rest-HYARD» priset negativt.
Men nå håper jeg vinden har snudd, + 5% i skrivende stund
«Rest-HYARD» priset negativt.
Men nå håper jeg vinden har snudd, + 5% i skrivende stund
Sarepta9
09.03.2021 kl 10:59
4587
Jeg ser det.. ser de fleste meldingene kommer rundt 11.30 - 12.00 Kanskje folk som forventer noe idag? Dette selskapet har alle forutsetningene til å lykkes .. merkelig markedsoppførsel, MEN er ikke overrasket i dagens coronasituasjon.
UerfarenInvest
09.03.2021 kl 11:03
4610
Tror det er så enkelt at folk forstår at den er kjørt altfor langt ned.
Sarepta9
09.03.2021 kl 11:11
4757
UerfarenInvest skrev Tror det er så enkelt at folk forstår at den er kjørt altfor langt ned.
Til de grader også.. etter så mange gode nyheter så forventer jeg kurs på min 20 kr! Ser den justerer seg litt nå.. 15+ nå.. spent på hva den ender med idag før Q4 rapporten imorgen! Skal kjøpe mer nå..
UerfarenInvest
09.03.2021 kl 11:34
4742
Skal ikke være noen Q4 i morgen, den utgår.
Årsrapport kommer 22.04.
Årsrapport kommer 22.04.
tervi
09.03.2021 kl 14:37
4688
Opp på høyt volum. Hyard har snudd skuta og det går framover. Positivt resultat forrige kvartal og god ordreinngang. Hovedeier i HAV. Tilnærmet gjeldfri nå.
Harvest_Moon
09.03.2021 kl 19:28
4534
Kamala Harris er i invitert til Norge av Erna Solberg, blant annet for å se på zero-emmision løsninger innenfor skipsfart. Hadde jo vært morsomt med et bedriftsbesøk i Fosnavåg:-)
Sarepta9
09.03.2021 kl 19:35
4510
Blir en spennende dag imorgen.. håper den positive trenden fortsetter, etter 4 dager med skikkelig juling.
nidarost
09.03.2021 kl 21:32
4377
Er det ikke rimelig å anta at HAV-delen vil generere en del ombyggingsoppdrag til verftet? Og at oppdrag til verftet vil honoreres med en relativt safe profit margin? Det er vel et sannsynlig scenario så lenge Sævik-familien styrer både HAV og HYARD, og særlig så lenge Sævik-familien har størst interesse i HYARD. Om det stemmer, bør det tilsi at HYARD kursen ligger over HAV kursen.
DjTao
09.03.2021 kl 21:54
4326
CEO i Hav (gamle CEO i Havyard) sa på Hav Group presentasjonen at det ikke var så mange synergier mellom de to selskapene.
Havyard har drevet skipsbygging i mer enn 100 år og klarer seg nok helt fint på egen hånd uten Hav. Nå er de gjeldsfrie og tjener penger. Det skal bygges mange service skip til offshore vind i årene fremover + fisketransport skip hvor Havyard er verdensledende.
Havyard har drevet skipsbygging i mer enn 100 år og klarer seg nok helt fint på egen hånd uten Hav. Nå er de gjeldsfrie og tjener penger. Det skal bygges mange service skip til offshore vind i årene fremover + fisketransport skip hvor Havyard er verdensledende.
Redigert 10.03.2021 kl 08:01
Du må logge inn for å svare
100Bagger
10.03.2021 kl 00:20
4193
Julingen var idiotisk og trader fremkalt fordi de fikk hjelp av 10Y renta. nå er den på vei ned mens tidenes stimulanse pakke er på vei. Trodde du at du så rally i Jan Feb? Vent til du ser ferdig Mars og April. HAV og HYARD blir de som kjører hardest opp. Så mange meldinger på vei ut døren.
100Bagger
10.03.2021 kl 21:21
3657
HAV er jo åpenbart langt sikrere om man er bekymret for verftet. HAV har bunnlinje 50 til 90 mill og er priset til 500 mill. Det er under PE 10. Det er 1/3 av TECO. HAV blir en sånn aksje som bare kommer til å gå opp 5% dagen i lang lang tid.
Kallanavn
10.03.2021 kl 22:40
3675
Aldara skrev Blir denne her et godt bet på disse kursene..?
@aldara. JA. I tillegg til HAV får du med Havyard også HST(Havyard Shipbuilding Technology) som hadde en YTD EBIT på 52mnok i q3 og er verdsatt til kun 62mnok basert på dagens kurs når man trekker fra eierandelen i HAV. Tid for en saftig reprising av Havyard nå, legg til ekstra oppside gjennom datterselskapet HAV, der har du en god kombo!
tervi
11.03.2021 kl 02:17
3567
HAV synes lavt priset. Tipper den går over 18 på første melding og etablerer seg over 20 den neste måneden. De har allerede fått Enova støtte og har gode samarbeids partnere på videre utvikling på hydrogen framdrift på skip.
100Bagger
11.03.2021 kl 08:05
3429
Mer enn det CEO sier de har Hydrogenløsning som er godkjent av DNV for installasjon og bruk innen Q3 i år. INGEN andre er i nærheten av HAV.
100Bagger
Både HAV og HYARD ser ut til å ende ganske så flatt idag.
Handelen stoppet nesten helt opp for en 1 time siden, og kursen er sakte, men sikkert på vei ned i begge.
Det kan vel ikke være mange som så selskapets presentasjon av H2 som tror at noe blir godkjent i år eller neste år.
Det mangler løsninger til plass for en stor brenselcelle og all flytende hydrogen i tanker som skal til må ha mye plass, man har ingen løsning på sikkerheten, temperaturen på gassen må holdes helt jevn osv osv..
Jeg så ingen løsninger, bare problemer,
Jeg tipper det ikke kommer løsninger for en 3,2 MW brenselcelle før tidligst i 2023 fra HAV hydrogen, om tidsnok før andre selskaper har løsninger på problemene. (Det blir i tilfelle 16 sammenhngende brenslceller.
Her er det langt igjen før en kan skimte noen løsning på problemene.
En annen ting er at det går veldig smått med andre bestillinger.
Det har vel knapt gått en så lang periode uten betydelig innrulling av ordre på nye oppdrag som det siste halve året.
Jeg tror det blir andre skipsverft som stikker av gårde med det meste.
Og hva med langsiktig gjeld når inflasjonen har tatt seg opp til 3,5% på en måned.
Så snart vi har kommet så langt i vaksineprogrammet at det kan slippes opp uten for mye ny smitte, så kommer rentenivået raskt oppover igjen.
Hva med langsiktig gjeld og evt tap for HYARD på de gjenværene skipene de bygger.
Pandemien vil skape store forsinkelser, og fremmedarbeiderne får fortsatt ikke lov å slippe igjennom.
Her er det mer usikkerhet enn det hausserne vil ha det til.
Både HAV og HYARD ser ut til å ende ganske så flatt idag.
Handelen stoppet nesten helt opp for en 1 time siden, og kursen er sakte, men sikkert på vei ned i begge.
Det kan vel ikke være mange som så selskapets presentasjon av H2 som tror at noe blir godkjent i år eller neste år.
Det mangler løsninger til plass for en stor brenselcelle og all flytende hydrogen i tanker som skal til må ha mye plass, man har ingen løsning på sikkerheten, temperaturen på gassen må holdes helt jevn osv osv..
Jeg så ingen løsninger, bare problemer,
Jeg tipper det ikke kommer løsninger for en 3,2 MW brenselcelle før tidligst i 2023 fra HAV hydrogen, om tidsnok før andre selskaper har løsninger på problemene. (Det blir i tilfelle 16 sammenhngende brenslceller.
Her er det langt igjen før en kan skimte noen løsning på problemene.
En annen ting er at det går veldig smått med andre bestillinger.
Det har vel knapt gått en så lang periode uten betydelig innrulling av ordre på nye oppdrag som det siste halve året.
Jeg tror det blir andre skipsverft som stikker av gårde med det meste.
Og hva med langsiktig gjeld når inflasjonen har tatt seg opp til 3,5% på en måned.
Så snart vi har kommet så langt i vaksineprogrammet at det kan slippes opp uten for mye ny smitte, så kommer rentenivået raskt oppover igjen.
Hva med langsiktig gjeld og evt tap for HYARD på de gjenværene skipene de bygger.
Pandemien vil skape store forsinkelser, og fremmedarbeiderne får fortsatt ikke lov å slippe igjennom.
Her er det mer usikkerhet enn det hausserne vil ha det til.
DjTao
11.03.2021 kl 15:41
3261
Skjønner ikke helt hvordan du kommer til konklusjonen om at Hav Group får et fungerende hydrogen system innen 2023. CEO sa jo for ganske nøyaktig 1 uke siden at de forventet å ha systemet sertifisert i Q3 2021. Med tanke på at Hav Group har jobbet med dette siden 2018 og har brukt over 120 millioner kroner i utviklingen av systemet så mener jeg at det fremstår troverdig at Hav har et fungerende system klar til å installeres i skip oppe innen året er omme.
Minner forøvrig om at Hav Hydrogen er 1 av 4 selskaper i Havgroup. De 3 andre selskapene tjener penger i dag og vinner kontrakter. Senest for 8 dager siden.
Minner forøvrig om at Hav Hydrogen er 1 av 4 selskaper i Havgroup. De 3 andre selskapene tjener penger i dag og vinner kontrakter. Senest for 8 dager siden.
Redigert 11.03.2021 kl 16:57
Du må logge inn for å svare
tervi
11.03.2021 kl 15:44
3257
Dette utstyret skal inn i de to hurtigruten skipene som skal i drift neste år. Jobbes nok hardt for å få dette på plass i rett tid. Klart at pandemi forsinket prosjekt hos den ene og den andre men ikke 2 år.
De har så mye ordrer at det tar tid å ferdigstille dem men delbetalinger er normalt i kontrakter. Får melding om kun større leveranser. Aksjen har anbefaling hos Norske Bulls nå og det ventes utbytte aksjer i HAV. Nærmere opplysninger kommer når de er klare for det.
De har så mye ordrer at det tar tid å ferdigstille dem men delbetalinger er normalt i kontrakter. Får melding om kun større leveranser. Aksjen har anbefaling hos Norske Bulls nå og det ventes utbytte aksjer i HAV. Nærmere opplysninger kommer når de er klare for det.
Når det gjelder H2, så var det eneste jeg kunne se som var på plass, tegninger av noe de ikke var i nærheten av å ha praktiske løsninger på.
Men tiden vil vise om det i det hele tatt lar seg gjøre å bygge hydrogenbåter av en viss størrelse og med nok rekkevidde.
Men tiden vil vise om det i det hele tatt lar seg gjøre å bygge hydrogenbåter av en viss størrelse og med nok rekkevidde.