Gratis fergereiser i Norge. JA.

Gratis lading
GRATIS 13.02.2021 kl 16:04 3036

Hvis dette koster bare 3 mrd. kr., syns jeg vi skal gjøre det. Tenk bare hvilket samfunnsøkonomisk
vekstpotensiale som ligger i gratis Bastøyferge. Norges mest trafikerte fergestrekning. Da slipper
vi heftingen med betalingsbua også. Kan kjøre rett inn på fergen med en gang.

Når Frp kommer med gode forslag, fortjener de å bli hørt.
https://www.nrk.no/nordland/frp-vil-gi-gratis-ferge-til-alle-1.15371334

Det kan bli økte frekvenser av dette, og masse ny samfunnsøkonomisk verdiskapning. Og kanskje
særlig i distriktene hvor vi trenger dette. Jeg unner nordmenn i fylker som Møre og Romsdal, Nordland
, Troms og Vestland særlig gratis ferge. Virkelig !
La oss gjøre det over hele landet. Og vi må gjøre lading av ELkjøretøy billig eller gratis. Gjøre disse
tingene til elementer av konkurransefortrinn for Norge. Elkjøretøyene bruker bare en veldig liten del
av norges totale strømproduksjon. Faktisk bagatellmessig liten i totalen. Pr. feb. 2021 ligger ELbilene
antagelig godt under 1 (EN) PROSENT av strømforbruket til norges totale strømproduksjon.
Og hva koster ikke inndrivingen av penger fra ELbil-ladingen ?
Eller det kunne vært fylker i Norge som hadde gratis lading. F.eks. Rogaland, Vestland, Møre og
Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark.
Redigert 20.02.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
14.02.2021 kl 01:15 2931

Har NRK hatt noe innslag om dette på TV ?
Jeg tror ikke det.
Mens det har vært masse innslag om knøttsmå helt uvesentlige bagateller.
Gratis fergereiser er jo noe av det viktigste for distriktene.
Garmis
14.02.2021 kl 02:58 2907

Du må være verdens dummeste person.

Eller kanskje verdens frekkeste person. Hvorfor i allverden skal vi subsidiere deg og hvor du bor?

Dersom det er noe verdiskapning i disse områder du beskriver, bør jo disse beskattes ytterligere ;-), som det er nå er det jo bare tapsprosjekt.
Redigert 14.02.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.02.2021 kl 09:52 2820

Garmis
Jeg antar at ditt innlegg er ironisk ment. For faktum er jo at det er på kysten av Norge den største verdiskapingen skjer. Ta deg en tur til Austevoll og se med egne øyne hva det lille øysamfunnet vest i havet skaper av verdier. Eller en tur til Møre og se hvilke verdier som skapes i de små samfunnene som klarer seg fast langs fjordarmer med stupbratte fjellsider. PS. Ta buss dersom du selv ikke tør kjøre på de elendige veiene folket det må bruke. Da slipper du å betale dyrt for å bli fraktet over fjorden. For over den må du før eller siden.

Før du begynner å snakke om subsidier så kan du finne ut hvor mange milliarder samfunnet har spyttet i for å bygge veier og ikke minst jernbane på det sentrale Østlandet. Sjekk deretter hva passasjerene betaler for denne herligheten. På Vestlandet er der ikke bygget en meter vei uten av lokalbefolkningen har måttet betale den i form av bompenger. Joda, staten har bidratt med en del, men faktum er at staten får sitt bidrag igjen i format moms på bompengene den tar inn.

Sånår det kommer til subsidier av befolkningen så tror jeg østlendinger skal gå på metertykke gummisåler og doble munnbind med solid isolasjon.

Gratis ferger burde vært vedtatt for lenge siden. Og over Bjørnefjorden kunne samfunnet drevet gratis fergedrift i all fremtid for den summen et splitter pine galt Høyre har tenkt å bruke på en gigantonmanisk broløsning! Men dette er jo Høyre og Erna i et nøtteskall, dersom er nøtteskall rommer den slags. Partiet har jo satt bumerket sitt på det feilslåtte prosjektet; Hardangerbrua, samt stod i bresjen for å hindre bygging av Jondalstunnelen. Hadde partiet hatt en smule gangsyn og tenkt samfunnsøkonomi, så hadde partiet heiet frem Jondalstunnelen og Hordalandsdiagonalen, samt satt en stopper for bygging av en bro innerst i en fjord. Unnskyld meg, men man må nesten være Høyre-politiker for å mene at det er smart å bygge en bro innerst i en fjord! Eller å bygge en bro over Bjørnefjorden, som vil bli så dyr å vedlikeholde at den vil suge til seg samtlige fremtidige vedlikeholdsmidler for Vestland. Skrekk og gru! For ikke å snakke om å prioritere en slik bro fremfor bygging av en sikker vei og jernbaneløsning mellom Trengereid og Voss. Man kan saktens lure på om Høyre-politikere foretrekker å tenke med det de sitter på og kun bruke hodet til pynt! Imponerende statsmannshåndverk er det slett ikke. Men det er mangt og mye man blir husket for i historiebøkene. Bare spør Trump!

Nei, du verden så godt det skal bli å få SP i førerstolen. En smule sunt bondevett vil gjøre nasjonen godt!
Kanin89
14.02.2021 kl 10:56 2773

Godt innlegg. Kan legge til at Høgre på død og liv vil bygge 4-feltsveg Byrkjelo-Stryn med bru innerst i Nordfjord, noko det forøvrig aldri kjem til å vere trafikkgrunnlag for, mens det ikkje finst veg eller ferjer i det heile tatt som går nord-sør på kysten av Sogn og Fjordane, som trass forsøk på avfolking med sentralisering leverar kjempeoverskudd til samfunnet med fiskeri, havbruk, oljeindustri, verft osv. Masse dårlig vei ellers og på viktige strekningar rundt om på Vestlandet.
PSI- Investor
14.02.2021 kl 11:48 2742

Bastøferja nevnes. Det er allerede gratis hvis man ikke har med mc eller bil, og man betaler med bombrikken så det er ikke mye heft i bilettluka. I tidene på døgnet hvor det er mest trafikk går de hvert 20. minutt.
Det er nokså store ferjer, de skal tross alt både tømmes og fylles i mellomtiden.
Det er mulig at man kan knappe det inn noen minutter, men jeg tviler på at det kan føre til at noen føler at de får et vesentlig bedre liv av den grunn.
Garmis
14.02.2021 kl 19:09 2657

Grøss og gru hvis denne slagsvoll fra SP kommer i posisjon. Da er pensjonsfondet utland tømt på hans vakt, kanskje på gratis ferge med sveler....
Gratis lading
14.02.2021 kl 19:33 2637

Hei PSI,
Listhaug tar til orde for gratis ferge over hele landet. Burde vært innført forlengst i rike Norge, og av distriktshensyn.
Som en forlengelse av veien. Er det ikke rundt 187 kr eller noe sånt for Bastøyfergen en vei med bil ?
Vi bør bygge tunnel der. Hvor en drøy kilometer utgjøres av senketunnelsseksjoner som plasseres på en "seng" (fylling) på fjordbunnen.
Resten kan være fjelltunnel. Evt. at den kilometeren plasseres på en undersjøisk trygg bro. Eller rørtunnel.
I Moss bør jernbanestasjonen flyttes fra vannkanten og lenger inn i byen. Helst under bakken.
Biltrafikken fra fergen ødelegger byen i dag.
Gratis for passasjerer på Bastøyfergen er en bagatell. Dette er norges mest trafikerte fergestrekning. Og fjordtunnelen vil
være norges viktigste samferdselsprosjekt. Dvs. gi mest samfunnsnytte. Også betydning for Vestlandet (via E 134).
----------------------------------------------
Rettelse : Det er 204 kr. nå for en tur med bil på Bastøyfergen. En tunnel vil spare ca 45 minutter i snitt. (Om ikke marginalt litt mer).
Og være åpen hele døgnet. (Det er ikke fergen) Det 102 km ekstra å kjøre via Drøbakstunnelen. 45 minutter for all den potensielle
trafikken og godset ombord, dreier seg om formidable beløp i året i samfunnsøkonomiske virkninger. https://basto-fosen.no/priser/
Vi har også Torp flyplass, kommende Intercity, Skoppum og Moss jernbanestasjoner å koble til dette. Samt E 134 arm fra Skollenborg
til Holmestrand. Vi har E39/E18 Stavanger-Oslo å koble til dette. Og europaveier, nåværende og kommende på Østfoldsiden.

Og dette grepet vil løfte Mosseregionen med milliarder. Horten også vil bli løftet.
Redigert 14.02.2021 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
14.02.2021 kl 19:49 2613

Det er 3 mrd. i året. Det er eks. antall støtter til Hollywoodfilmer.
Hvis det koster 3 mrd å gjøre ferger i Norge gratis, er det en skandale
at det ikke er gjort forlengst. Dette er selvfølgelig for alle kjøretøy ombord.
Og alle ferger i Norge.
Gratis lading
14.02.2021 kl 19:53 2606

Det er handlingsregel på maks 3 %. Den kan bli justert ned til 2,75 eller 2,50 % etterhvert.
Vi skal til 20000 så fort som mulig. Og kanskje noen av oss har bidratt vesentlig her.
Gratis lading
16.02.2021 kl 12:56 2482

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oA7lnV/ap-fremskynder-fergeloefte-foreslaar-kutt-allerede-naa?utm_source=vgfront&utm_content=row-6
Se å få halvert fergeprisene med en gang. Helst gjøre de gratis med en gang.
Vi skal opprettholde bosetting, sysselsetting og drive landet. Dette er riktig politikk.
Tiltaket vil virke litt anti-sentraliserende også, og det trenger vi. Ta med Bastøyfergen i ordningen også.
Vi vil styrke konkurranseevnen med dette. Bastøyfergen har mye tungtransport, og disse kjører langdistanse til distriktene.
Gratis lading
17.02.2021 kl 15:49 2401

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dmKdq/her-er-vedums-loesning-for-ferge-norge

Nå må man ikke fisle og byråkratisere her. Er det stortingsflertall, så gjør noe som monner nå.
(Vi skal ikke utrede i lange baner her).
Nesodden er Oslo-området. Og anti-sentralisering tilsier ikke noe kutt for Nesoddfergen.

Alt av ferger langs riks- og fylkesveier i distriktene bør gjøres gratis. Dvs. at staten tar regningen.
Vi har råd til det. Og dette vil fremme aktivitet og næringsliv i distriktene. Dvs. riktig nasjonal politikk.
Videre er dette småpenger for staten. Og noe av det beste distriktstiltak vi kan ty til. Bedre forhold
for distriktene kommer hele Norge til gode.

Vi skal bygge landet. Da trenger vi gratis ferger. Og la EU betale mer for fisken, gassen og strømmen. (Sånne
frekke CNN London oppslag, er ikke gratis).
Redigert 17.02.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
19.02.2021 kl 21:41 2313

18:13Henrik Røyne
INGEN ENIGHET OM Å KUTTE FERGEPRISENE
Verken Ap eller Frps forslag om å redusere ferjeprisene fikk flertall da finanskomiteen på Stortinget behandlet krisepakken fredag.

– Det ble ingen avklaring her, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi i Frp.

Han har likevel tro på at det kan bli en enighet om Frps forslag når innstillingen skal behandles i Stortinget tirsdag.

Frp, Ap og Senterpartiet har alle varslet at de vil gå for en kraftig reduksjon i ferjepriser, men har hatt ulike løsninger. Prosessen har tatt flere vendinger de siste dagene.

Diskusjonene begynte med et valgløfte fra Arbeiderpartiet om en gradvis halvering av ferjeprisene over fire år. Det forslaget ble raskt møtt med konkurranse fra Fremskrittspartiet, som lanserte et løfte om gratis ferjer på sikt, men en halvering av prisene allerede i vår.

I finanskomiteen gikk Arbeiderpartiet inn for et såkalt anmodningsvedtak der regjeringen bes om å komme tilbake med en plan for hvordan ferjeprisene kan halveres over en fireårsperiode.

Fremskrittspartiet har på sin side lagt inn et forslag om å be regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett med en forpliktende plan for nedtrapping av ferjeprisene.

– Vi har fått noen positive signaler fra Ap på dette forslaget, så det kan være at det må gås noen ekstra runder her, sier Limi.

Saken vil i tillegg komme tilbake senere i form av et representantforslag fra Senterpartiet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi kan ikke byråkratisere med dette i 4 år. Hvis dette koster "bare" 3 mrd. kr., bør vi gjøre noe
som monner med en gang.

Frp har ofte gode ideer og gode viljer, men noen ganger skorter det på treffsikkerheten. På
dette med strøm er Frp inne på noe, men de har ikke gjort hjemmeleksen med å lage noe
som treffer riktig. Samme med ferger. Det må treffe riktig. Nedoddfergen trenger ikke lettelser.
Landet trenger anti-sentralisering, og da må ikke Nesoddfergen tas med i favoriseringen. Det
må først og fremst kuttes eller gjøres gratis, der folk og næringsliv ER I VIRKELIG BEHOV av
gratis ferge. Og gjør det da gratis der fra NÅ I VÅRES. Gi distrikts-Norge tro på framtia ! Ikke
driv med langdryg byråkratisk fisling med disse tingene.

Gratis ferger er ikke bare en utgiftspost. Det innebærer nye inntektsposter også.

AP, FRP og SP har 49 + 27 + 19 = 95 mandater. Dvs. klart flertall. De burde klare å få til noe bra som monner her.
Redigert 19.02.2021 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
masekråka
19.02.2021 kl 22:11 2290

Gratis er feil,det skjønner de fleste.Men Alle til og med næringslivet langs kystgrensa bør ha en lav pris grunnet konkuranseutsatt industri mm og folks penger.
Vi trenger også den samme debatten på bompenger.
Alle disse postene sakker hele landet i en svakere posisjon da det er f eks gratis i Sverige og Danmark mfl.
Bare ølpriser ute og mat på resturanter (skatter)ødelegger mye av impotert næringsliv der vi kunne lage ekstremt mange arbeidsplasser til uutdannede til innvandrere.Se til østerike sveits Danmark,tyskland det auler av folk i resturanter uten avgifter som ødelegger,næringslivet dør sakte om vi skal snikskatte alt.
Vi trenger nytenking og ikke bare fordyrende ledd,fylkeskommunen burde slankes i denne saken da ville de spart ekstremt mye byrokrati.
Gratis lading
19.02.2021 kl 23:16 2255

3 mrd. kr. er INGENTING for Norge. Hvorfor byråkratisere og hale ut tida med dette ? Hvis gratis koster 3, er det en peanut. Og
vil gi masse tilbake.

Og uteskjenkning og utebespisning må bli billigere. Taxi også. Vi er sykt dyre på disse områdene.
Hvor er norsk turismepolitikk ? Fins det noe sånt ? Eller reiselivspolitikk ?

204 kroner en vei for en personbil med fører, med Bastøyfergen, er ALTFOR DYRT. Det hemmer
aktivitet og næringsliv. Prisen må minst halveres. Helst enda mer, eller tas helt bort. (Og tunnel bør komme snart her).

Blir det gratis, er det null billetter, billettluke, billettmannskap, inndriving, regnskap etc.

På f.eks. steder som langsetter E 6 i Nordland, bør ferger GJØRES GRATIS ! Nordland og Norge trenger dette !

Langt ute ved kysten i Møre og Romsdal og i Sogn og Fjordane, BØR FERGER GJØRES GRATIS. Norge trenger det !
Redigert 19.02.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
suspekt
19.02.2021 kl 23:34 2215

Hva med alle utenlanske bilister, tusenvis av bobiler, vogntog etc, skal de og kjøre gratis?
Legger mange kr igjen de i løpet av sommeren.
PSI- Investor
19.02.2021 kl 23:42 2207

Det er vel omtrent det eneste de må betale for, de har jo med mat og drikke og tar med fisk hjem.

Hva skal man forresten med billetter hvis fergen er gratis...?

Enig i at det bør sees sammen med bompenger. Hvertfall bompenger som ikke er i noe tettbefolket område som f eks Oslo. Det er ren inndragning av penger. E6 bommen ved Moss, veien der er betalt ned for mange år siden. Så skulle den samme bommen betale for E18 i Askim fordi det var samme fylke! Nå er også den veien nedbetalt, men bommen består
Silverbutt
20.02.2021 kl 07:55 2152

Betaler 205 kroner hver vei for bastø ferja. Prisen gikk opp fra 105 til 205 med ett knips. Så en tur til skien og tilbake koster brått 600 kroner i ferje og bom penger. Synes du det er billig?
Regner med du forøvrig bruker argumenter som at det er mye billigere om jeg kjøper El bil, og du har nok rett, det er viktigere at folk med god økonomi, tesla modell x og hytte i Kragerø slipper betale ned veier og nye båter med sin gode statslønn. Flå heller industriarbeidere med fossil bil :)
kaliber
20.02.2021 kl 21:55 2033

De som kjører elbil er kravet gratis ferge og 0 i bompenger. Mange elbil eiere har kjøpt dyre biler av klima hensyn og da bør man få noe igjen av staten. Dere som kjører fossile biler må betale for det svineriet de legger etter seg. Derfor mener jeg at de ikke skal ha billigere billetter!
Gratis lading
20.02.2021 kl 22:14 2020

Det dukker opp EU-hyklende disipler ser vi.
Moss - Skien 600 kr t/r i ferge og bommer alene, viser at det globalistiske Stortinget først og fremst
bedriver hykleri og samfunnsødeleggelse. Vi må få globalistpartiene ut av Stortinget.

Globalistpartiene er folkets fiende. De er løpegutter og -jenter for NWO hele gjengen. Vi må ta landet
vårt tilbake.
Redigert 20.02.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Garmis
21.02.2021 kl 23:17 1922

Kanskje 5000 kr for og passere grensen til Norge ville løse problemet. Dette ville kunne hindre grensehandel, og at utenlandske turister som kommer hit slipper å betale for ferger som da automatisk kan være gratis for alle.
Gratis lading
22.02.2021 kl 00:23 1893

Vi kjører gratis på Autobahn. De har kanskje betalt litt for bygge den ? (Med lån fra oss ?)
Turistene kan legge igjen litt penger på andre ting. Og andre ting kan være litt mer normalt (europeisk)
priset (vin, øl, mat, bevertning, etc.).
Viktige å få vekk freidige amerikanere for nordlige norske farvann. Bortkastet ressursbruk. De burde
hele ta seg av elendig infrastruktur hjemme hos seg selv. aggresivt militært nærvær bare unødig
trekker opp snille russiske nabobjørner. Mens det er det kinesiske totalitære kommunistpartiets
ledergruppe som er problemet.
VikingFlyer
22.02.2021 kl 17:18 1773

Høres ut som FRP valgflesk. Fra før har de kampsakene:
-fri fart
-fri fyll
-feitere førtiåringer
-fullere femtiåringer

Og nå også: Gratis ferger for alle! Akkurat som at bompenger skulle bli gratis.
For vi husker vel alle denne:
https://www.youtube.com/watch?v=6f-BGs9fLZg
Redigert 22.02.2021 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
23.02.2021 kl 19:47 1706

Her i landet er det viktig at vi motvirker sentraliseringen. Og stopper fraflytting i Nordland, Troms og Finnmark.
Da er billige eller gratis fergereiser SVÆRT viktig. Jeg synes man bør kutte mer i 50 % i områder SOM SÆRLIG
TRENGER RIMELIGE fergereiser. Og dette bør innføres som fort som mulig.

Videre er dette ET VINN TILTAK. Vi får MYE IGJEN ved å gjøre det. Og vi har råd til dette. Videre heter det å prioritere.

Vi burde satt ned dette forlengst. Rikspolitikerne har en feil ved å somle med dette.
50 % er ikke nok på utsatte steder. Det bør det være gratis eller minst 70 - 80 % kutt.
Det er et tapsprosjekt for Norge å ikke kutte nok på utsatte steder. Og om det blir fler turister av dette, må da det
være bare fint. Likeens reisende nordmenn fra andre steder i landet.
Redigert 23.02.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Gratis lading
23.02.2021 kl 20:09 1688

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAwqO5/storkommuner-kaster-vaksinedoser-svaert-problematisk
Hele finansieringen kan hentes fra å stramme inn på coronastøtten. DET FORSVINNER MILLIARDER I TULLETE
OG SLØSETE CORONASTØTTE.
alsman
23.02.2021 kl 20:18 1672

Kanskje Trygve skulle begynne å se på pengebruken i NRK. En sjef med snart tre statsministerlønninger og over 100 småsjefer med godt over millionen i lønn. Trygve bør redusere kostnadene i NRK med 25 %. så har han finansiert ferjepakken. Fremdeles over 2000 ansatte i NRK etter den operasjonen.
Redigert 23.02.2021 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
fabian2
24.02.2021 kl 02:26 1547

Uansett uenigheter , så må man absolutt ta frem dette med sveler. Ikke bare på vestlandet , nå må også østlandsfolk få sveler på sin fergetur....Nå slåss jo mange partier om å få æren av halvering av fergeprisene , og ingen har kommet på at det partiet som innfører svele-spising , garantert blir det partiet som vil bli lagt mest merke til ! Her er det stemmer å hente !
Redigert 24.02.2021 kl 02:36 Du må logge inn for å svare
Garmis
24.02.2021 kl 09:26 1483

Dere glemmer jo alle direktører og konsulenter i disse brikke selskapene som krever inn penger. Hva med disse hvis de ikke får sine million lønninger, og heller ikke kan ansette familie og venner over en lav sko. Dette er jo nyskapning industri, dette kan ikke nedlegges.