Havyard- Selskapet skal vise markedet sine verdier
Havyard Groups plan er å skille ut fire av sine grønne datterselskap og notere de i et nytt Cleantech selskap og få det notert på Euronext Growth. De fire selskapene som vil bli inkludert i Havyard Cleantec er:
- Havyard Hydrogen
- Norwegian Green tech
- Havyard Design & Solutions
- Norwegian Electric Systems
Hensikten med utskillelsen er å synliggjøre verdiene i selskapet. Det er samme begrunnelse Hexagon brukte når de skilte ut Hexagon Purus på Euronext Growth. Purus ble lagt ut til 27 kroner per aksje og kort tid etter hadde kursen steget til 70. Det skal nå i første omgang bli spennende å se hvilken verdi det settes på Havyard Cleantech når det børs introduseres. Man bør merke seg at Hex Purus taper penger og vil gjøre det i mange år ,mens Havyard Cleantech vil tjene penger fra dag 1.
Man bør også merke seg at hele Havyard Group med selve skipsbygging verftet + de fire selskapene som skal inn i Newco prises i dag på børs til ca 650 mill nok
Hexagon Purus som jeg sammenliknet med prises til børs på hele 14700 mill nok eller ca 15x hele Havyard group. Dersom den relative prisingen er grei så evner i hvert fall ikke jeg å se det.
- Havyard Hydrogen
- Norwegian Green tech
- Havyard Design & Solutions
- Norwegian Electric Systems
Hensikten med utskillelsen er å synliggjøre verdiene i selskapet. Det er samme begrunnelse Hexagon brukte når de skilte ut Hexagon Purus på Euronext Growth. Purus ble lagt ut til 27 kroner per aksje og kort tid etter hadde kursen steget til 70. Det skal nå i første omgang bli spennende å se hvilken verdi det settes på Havyard Cleantech når det børs introduseres. Man bør merke seg at Hex Purus taper penger og vil gjøre det i mange år ,mens Havyard Cleantech vil tjene penger fra dag 1.
Man bør også merke seg at hele Havyard Group med selve skipsbygging verftet + de fire selskapene som skal inn i Newco prises i dag på børs til ca 650 mill nok
Hexagon Purus som jeg sammenliknet med prises til børs på hele 14700 mill nok eller ca 15x hele Havyard group. Dersom den relative prisingen er grei så evner i hvert fall ikke jeg å se det.
100Bagger
12.02.2021 kl 17:11
5440
Bognes - Skarberget har jeg tatt. Store ferger dette med mye cargo som skal over.
Melding mandag hadde passet meg flott :)
Melding mandag hadde passet meg flott :)
Joasen
15.02.2021 kl 07:29
4950
God morgen, hva vil uken bringe? Utfra Fearnley presentasjonen virker det som om Havyard Group vil eie 40 % av Verftet og Newco, mens 60% vil bli eid av resterende aksjonærer. Noen som har andre tanker rundt den nye strukturen som kanskje kommer?
Amore
15.02.2021 kl 08:30
2656
Mine tanker rundt utskillelsen- verdt en betraktning før man kjøper aksjer-
For å dekke gjeld og opparbeide arbeidskapital i selskapene trengs det mye kapital- Småaksjonærene vil ha muligheter til å beholde sin posisjon, men ikke alle har kapital til dette- Disse vil bli utvannet- Her er det duket for fest for kapitalen altså de rike- Massiv utvanning for mange-
Kapitalsterke investorer kommer til dekket bord. Det er mye penger som skal inn- Har du i dag 1 % kan du ikke regne med å beholde din andel uten å måtte skyte inn din andel- For kapital investorene er det om å gjøre å holde kursen nede i group- Lykkes de med det- Gjenstår å se-- Verdt å tenke på kanskje-
For å dekke gjeld og opparbeide arbeidskapital i selskapene trengs det mye kapital- Småaksjonærene vil ha muligheter til å beholde sin posisjon, men ikke alle har kapital til dette- Disse vil bli utvannet- Her er det duket for fest for kapitalen altså de rike- Massiv utvanning for mange-
Kapitalsterke investorer kommer til dekket bord. Det er mye penger som skal inn- Har du i dag 1 % kan du ikke regne med å beholde din andel uten å måtte skyte inn din andel- For kapital investorene er det om å gjøre å holde kursen nede i group- Lykkes de med det- Gjenstår å se-- Verdt å tenke på kanskje-
Joasen
15.02.2021 kl 09:09
4810
Det er sant og viktig å tenke på. Det blir spennende å se hvor stor en eventuell emisjon blir, og hvordan de løser strukturen med selskapene. Personlig tror jeg det blir tegningsretter til alle aksjonærene, hvor en del ikke har råd til å tegne seg mens andre vil tegne flere. Noen som vet hvor mange millioner de vil trenge til sammen?
100Bagger
15.02.2021 kl 10:42
4601
Tegningsretter er salgbare så det er win win til alle uansett så lenge ingen får direkte inngang på rettet emisjon. Scenarioet rettet emisjon er vel utelukket etter Torsdagens presentasjon..
Ser forresten at tyskerne nå er inne på Topp 20 i HYARD
Ser forresten at tyskerne nå er inne på Topp 20 i HYARD
100Bagger
15.02.2021 kl 12:12
4440
Ja det sikrer god kursutvikling før notering. Videre så er det veldig interessant å se hva tegningsrettene går for før deadline ved notering. Det kan leve sitte eget liv og gå helt bananas. Særlig hvis enkelte her inne får rett vedr at disse 4 døtrene kanskje bør koste opp mot 4 milliarder.
StevenG
16.02.2021 kl 11:16
4131
Likte ikke helt meldingen nå.. hvorfor utgår regnskapstallene for Q4? :/
https://newsweb.oslobors.no/message/524993
https://newsweb.oslobors.no/message/524993
Viken79
16.02.2021 kl 11:22
4158
Skulle ikke forundre meg om det kommer en spennende melding om litt.
Carrera
16.02.2021 kl 21:26
3923
Det har vært 2 innlegg på tråden i dag og 7 siden fredag !
Har folket mistet troen ??
Har folket mistet troen ??
100Bagger
16.02.2021 kl 21:30
3917
Folk gidder ikke stresse. Tipset er gitt. Vil ikke folk doble pengene på de neste ukene så kan de da la være. Tenker vi ser 6 meldimger av god art de neste 4 ukene. Clearstream og Avanza øker kraftig daglig og caset skjer. Det er ikke mere å si.
Redigert 16.02.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
100Bagger
16.02.2021 kl 23:12
3992
Hva mer skal man skrive. Et forum er jo bare for å dele synspunkt og tips. Etter at CEO sist Torsdag anbefaler kjøp så er det ikke mer å si. Nå er det bare å kjøpe om du vil tjene her. Hvis ikke så prøv å kjøp noe annet og se om du kan tjene der.
Joasen
17.02.2021 kl 12:16
3762
Etter å ha sett Teco 2030 presentasjonen virker det som deres største konkurrenter er Toyota, Ballard og Powercell. Havyard blir sett på som potensiell kunde som de faktisk kunne ha samarbeidet med.
Kingen
17.02.2021 kl 13:21
3680
Riktig observert det Joasen. Da føles det enda bedre å ha aksjer i begge disse selskapene.
100Bagger
17.02.2021 kl 16:13
3551
Liker ikke disse andres aksjer... Men må innrømme at av og til sliter jeg med å se verdien i TECO.
100Bagger
17.02.2021 kl 17:55
3254
Utbytteaksjer og innsidekjøp. positivt. Håper imidlertid at bookbuildingen viser overtegning og høy verdi for HAV Group.
Redigert 17.02.2021 kl 18:27
lolle02
17.02.2021 kl 18:30
3124
Ordrebok på 844 millioner, nye aksjer, verdsettes til 600 millioner.
Pris pr aksje 20.-kr
Her har de som har kjøpt Hyard til over 30.-kr fått skjegget fylt med postkasser.....
Korrigering kommer
Pris pr aksje 20.-kr
Her har de som har kjøpt Hyard til over 30.-kr fått skjegget fylt med postkasser.....
Korrigering kommer
Replay0x
17.02.2021 kl 18:38
3086
Før du sprer mer feilinformasjon. Aksjer som blir tilbudt er ikke Havyard aksjer, men HAV aksjer som tilsvarer 60% av verdien til HYARD.
Har du ikke lest børsmeldingen? Så her er det ingen aksjonærer med skjegg i postkassa
Har du ikke lest børsmeldingen? Så her er det ingen aksjonærer med skjegg i postkassa
Redigert 17.02.2021 kl 18:39
Mariobros
17.02.2021 kl 18:43
3065
ikke lagt merke til det før, men morro å se at HYARD ligger kategorisert under "grønne aksjer" på FA forum :D
Replay0x
17.02.2021 kl 18:51
3018
- Rettet emisjon for investorer for å kjøpe HAV Aksjer.
- HYARD vil i tillegg selge noen av sine aksjer i HAV.
- De resterende HAV aksjene vil de vurdere å gi til sine aksjonærer avhengig av HYARD eierskap. Utbytteaksjer/tegningsretter vites ikke, og ikke antall.
- Styret kjøper seg inn i HAV for 2.5 millioner kroner.
- Det kan bli ca 4.5 mill nye aksjer i omløp.
- HYARD vil sitte med penger på bok og nedbetale utestående gjeld mot et liten utvanning på 90 mill.
- 210 mill cash kommer inn
-HAV går på Euronext Growth 2. mars? Bokbyggingsprosessen er avsluttet nå etter 4 timer.
Antar at mange ønsker seg noen Havyard aksjer i morgen siden ex. Dato ikke er satt?
- HYARD vil i tillegg selge noen av sine aksjer i HAV.
- De resterende HAV aksjene vil de vurdere å gi til sine aksjonærer avhengig av HYARD eierskap. Utbytteaksjer/tegningsretter vites ikke, og ikke antall.
- Styret kjøper seg inn i HAV for 2.5 millioner kroner.
- Det kan bli ca 4.5 mill nye aksjer i omløp.
- HYARD vil sitte med penger på bok og nedbetale utestående gjeld mot et liten utvanning på 90 mill.
- 210 mill cash kommer inn
-HAV går på Euronext Growth 2. mars? Bokbyggingsprosessen er avsluttet nå etter 4 timer.
Antar at mange ønsker seg noen Havyard aksjer i morgen siden ex. Dato ikke er satt?
Mariobros
17.02.2021 kl 19:01
2962
jeg skraper hvertfall sammen det jeg har av ledig cash for å handle mer. blir bare mindre og mindre risiko i dette caset
Skogly
17.02.2021 kl 19:20
2871
Blir de oppgang i morgen på denne meldingen.?Ble de ikke sagt kjøp av sjefen på presentasjonen hos Fearnley her om torsdagen. Da var jo kusen rundt 33 kr.
Allrounder
06.05.2021 kl 09:09
3185
Det var en periode du så tråder om Havyard overalt her, men nå er det helt dødt, og det samme gjelder det aksjekursen virker det som. Skal vi ned til 7-8 igjen? 😥
UerfarenInvest
06.05.2021 kl 09:19
3147
Akkurat nå prises HYARD, ex andel i HAV, til MINUS 80 MNOK!
Slå den 😆
Slå den 😆
Allrounder
07.05.2021 kl 09:42
3019
Er det noen som har noe tro på dette selskapet? De leverte jo et godt resultat og har det var snakk om økt aktivitet og ordreinngang utover 2021. Men ser ikke ut som markedet har tatt godt i mot dette.
tervi
07.05.2021 kl 09:52
2999
Skal vel ned til til 10 kr nå. Da prises det 0 minus 120 Mill av eierandel av HAV. Altså hele selskapet priset til - 120 Mill. De har i tillegg nedbetalt gjeld.
Nettopp levert god årsrapport. Børs blir jeg aldri klok på.
Nettopp levert god årsrapport. Børs blir jeg aldri klok på.
Skjei
07.05.2021 kl 23:37
2854
Taperne på børs er de som solgte i dag tror jeg, kursen går mot det fundamentale her. Ikke lenger fare for konkurs som det var, det har vært finansene- renter å lån som har ødelagt regnskapet. Havyard er nå gjeldfritt og vil drive med narginer og overskudd, service og vedlikehold. De smarte laster mer, og ser kursen frem i tid. Går mot lysere tider nå tror jeg, økt fokus på sjø og maritimt mot sommer og hav. Liten endring på topp 20, flere som øker. Brudd på sma 200, men rsi som lyser grønt spretter opp mandag?
Aldara
08.05.2021 kl 09:20
2758
Er dette aksjen meglerne glemte eller er det den alle shortet fra 30tallet..??
tervi
08.05.2021 kl 11:41
2693
Ene kystruten skip er vel snart ferdig på Tyrkia verftet.
Den ble jo påbegynt der, den andre flyttet over fra Spania verftet til samme verftet.
Har vært forsinkelser pga Corona. De velger jobber som gir bedre marginer fremover. Ser lovende ut når covid begrensninger er over. Aksjeposten I HAV er gull verd for dem.
Den ble jo påbegynt der, den andre flyttet over fra Spania verftet til samme verftet.
Har vært forsinkelser pga Corona. De velger jobber som gir bedre marginer fremover. Ser lovende ut når covid begrensninger er over. Aksjeposten I HAV er gull verd for dem.
Fugazi1010
08.05.2021 kl 12:06
2670
DETTE ER GALSKAP! makan til feilprising. Har aldri sett bedre kjøpsmulighet enn dette på lang tid.
Aldara
09.05.2021 kl 13:14
2481
Litt enig egentlig!
Hvis man ser hvordan kursen divergerer med hvordan firmaet gjør det! Det er vel shortnisser på gang her også...,,,
Jeg kjøper på mandag hvis kursen er på samme nivå! Denne ubalansen må rettes opp!
Hvis man ser hvordan kursen divergerer med hvordan firmaet gjør det! Det er vel shortnisser på gang her også...,,,
Jeg kjøper på mandag hvis kursen er på samme nivå! Denne ubalansen må rettes opp!
Så sant HYARD som selvstendig selskap klarer å unngå underskudd på sikt, og hvis de klarer å betjene opparbeidet byggelån og langsiktig gjeld slik at de kan få utløst sine pantsatte aksjer i HAV, så skal HYARD i teorien prises til det doble av HAV, og det er før evt egen fortjeneste i HYARD sin egen drift.
Personlig har jeg valgt å putte pengene mine i selskaper som bygger sten på sten, i utbytteselskaper og et par mindre poster i lottoselskaper.
Hvis HAV kommer til å tjene pnger på sikt, så eier HYARD 2/3 av HAV og burde prises deretter.
Og som sagt, hvis HYARD klarer forpliktelsene sine og får en bunnlinje man kan regne mulripler på, så kommer dette på toppen av 2/3 av prisingen i HAV.
ovennevnte er riktig i en rettvis verden, men den er jo ikke alltid det.
Har for øvrig aldri tidligere sett en løsning med spinoff fra morselskapet hvor datteren som selvstendig selskap blir sittende med kun 1/3 av eierskapet i eget selskap.
På toppen av det hele er økonomien i morselskapet av en slik art at man har sett seg nødt til å pantsette aksjene i datterselskapet
Personlig har jeg valgt å putte pengene mine i selskaper som bygger sten på sten, i utbytteselskaper og et par mindre poster i lottoselskaper.
Hvis HAV kommer til å tjene pnger på sikt, så eier HYARD 2/3 av HAV og burde prises deretter.
Og som sagt, hvis HYARD klarer forpliktelsene sine og får en bunnlinje man kan regne mulripler på, så kommer dette på toppen av 2/3 av prisingen i HAV.
ovennevnte er riktig i en rettvis verden, men den er jo ikke alltid det.
Har for øvrig aldri tidligere sett en løsning med spinoff fra morselskapet hvor datteren som selvstendig selskap blir sittende med kun 1/3 av eierskapet i eget selskap.
På toppen av det hele er økonomien i morselskapet av en slik art at man har sett seg nødt til å pantsette aksjene i datterselskapet
Skjei
09.05.2021 kl 20:50
2271
Mange tror jeg følger denne nå, av store tradere som har vært inne. Båt levering og forventninger om positivt q1 Drar oss kraftig opp førQ1, brudd sma 200 er for dumt, skinnbrudd, og rekyl neste! Mange uerfarne som kastet seg over denne, og blir med ned og selger på bunn til de som har baiset siste ukene! Vi ligger langt under verdi av hav som er konservativt priset, hav burde mer en doble seg fra 15, fair pris av havyard bør vel være minst 50.
Skjei
10.05.2021 kl 13:04
2097
Like før det snur nå? Bare 2 %ned, utrolig hvis den kan fortsette nedover herfra. Hav har bunnlinje 33mill, havyard eier 66%,og vil også drive med lønnsomhet, dette må være en sjelden god kjøpsanledning? Synd at jeg allerede har flere aksjer en jeg bør, men langsiktighet tror jeg er stikkordet her.
Highflow
11.05.2021 kl 17:59
1857
Hva tenker folk her om når det skal snu? har fylt på litt til for er et spennende selskap :)
Mariobros
11.05.2021 kl 20:05
1781
Hvis støtten på 10 holder så snur den straks, hvis ikke så ser vi 6-7kr snart