Har folk våknet? Bomstasjoner blir nå ødelagt.
https://www.aftenposten.no/norge/i/L0ErJQ/Bom-sabotor-pa-Nord-Jaren---Meningen-var-a-odelegge-alle-bomstasjonene-pa-n-natt
De er ca 30 personer og befinner seg på Jæren, målet er å sabotere bomstasjoner helt til politikerne tar til vett og fjerner de.
Det burde være allment kjent at enhver ekstrem handling før eller senere vil tvinge frem en ekstrem motreaksjon.
På samme måte som at tyskerne med sin ekstreme framferd under krigen fremprovoserte motreaksjoner f.eks i form av sabotasje og terrorhandlinger fører nå alle disse bomstasjonene til at folk har fått nok, og tar i bruk rå makt, eller vold om man velger å bruke et slikt uttrykk.
Det er jo ikke overraskende at våre politikere ønsker å bruke bompenger for å få inn avgifter, bompenger rammer alle, utenom politikerne selv.
For politikerne får jo sine kostnader refundert, de må bare sette seg ned å bruke noen minutter på «reiseregning», og vipps så får de pengene tilbake.
Er noen overrasket over at bomstasjoner blir sabotert på denne måten?
Tja, personlig er jeg faktisk meget overrasket at det ikke har skjedd før, og at omfanget fremdeles er begrenset.
De er ca 30 personer og befinner seg på Jæren, målet er å sabotere bomstasjoner helt til politikerne tar til vett og fjerner de.
Det burde være allment kjent at enhver ekstrem handling før eller senere vil tvinge frem en ekstrem motreaksjon.
På samme måte som at tyskerne med sin ekstreme framferd under krigen fremprovoserte motreaksjoner f.eks i form av sabotasje og terrorhandlinger fører nå alle disse bomstasjonene til at folk har fått nok, og tar i bruk rå makt, eller vold om man velger å bruke et slikt uttrykk.
Det er jo ikke overraskende at våre politikere ønsker å bruke bompenger for å få inn avgifter, bompenger rammer alle, utenom politikerne selv.
For politikerne får jo sine kostnader refundert, de må bare sette seg ned å bruke noen minutter på «reiseregning», og vipps så får de pengene tilbake.
Er noen overrasket over at bomstasjoner blir sabotert på denne måten?
Tja, personlig er jeg faktisk meget overrasket at det ikke har skjedd før, og at omfanget fremdeles er begrenset.
-
«
- 1
- 2 »
Truly
04.10.2018 kl 17:53
6323
Jeg er sterkt motstander av bompenger!
Det er derimot uhørt at pøbler bedriver hærverk på bompengestasjoner,for
flertallet av velgerne har stemt på partier som har bompengefinansiering i
sine partiprogrammer.
Velgerne kan derfor takke seg selv for å ha gitt bompengepartiene flertall
mot Frp som står slene om å ikke ville bruke bompenger.
Det er derimot uhørt at pøbler bedriver hærverk på bompengestasjoner,for
flertallet av velgerne har stemt på partier som har bompengefinansiering i
sine partiprogrammer.
Velgerne kan derfor takke seg selv for å ha gitt bompengepartiene flertall
mot Frp som står slene om å ikke ville bruke bompenger.
Fjordgubben
04.10.2018 kl 20:28
6254
Greit det, men når dette skjer er det absolutt ikke uventet, som sagt merkelig at det ikke har skjedd før.
Problemet er jo at folk er blitt hjernevasket, hadde man hatt folkeavstemninger om man skulle hatt bompengefinansiering hadde det aldri blitt vedtatt!
I den kommunen jeg kom fra har man vedtatt en «pakke» som politikerne absolutt skulle ha gjennom, det dreier seg om utbedringer av veier, en tunell, gang og sykkelveier etc, hadde folket fått valget om å godta bompenger eller å ikke utbedre veinettet hadde et flertall valgt å IKKE utbedre veinettet, for bompengene kveler folks økonomi. Likevel vedtar politikerne denne «pakken», at folk likevel ikke stemmer på FrP som var det eneste partiet som ikke ønsket dette kommer av at folk er hjernevasket til å tro at FrP ikke er «seriøse».
Tipper disse hærverkaksjonene bare vil eskalere.
Problemet er jo at folk er blitt hjernevasket, hadde man hatt folkeavstemninger om man skulle hatt bompengefinansiering hadde det aldri blitt vedtatt!
I den kommunen jeg kom fra har man vedtatt en «pakke» som politikerne absolutt skulle ha gjennom, det dreier seg om utbedringer av veier, en tunell, gang og sykkelveier etc, hadde folket fått valget om å godta bompenger eller å ikke utbedre veinettet hadde et flertall valgt å IKKE utbedre veinettet, for bompengene kveler folks økonomi. Likevel vedtar politikerne denne «pakken», at folk likevel ikke stemmer på FrP som var det eneste partiet som ikke ønsket dette kommer av at folk er hjernevasket til å tro at FrP ikke er «seriøse».
Tipper disse hærverkaksjonene bare vil eskalere.
Redigert 04.10.2018 kl 20:28
Du må logge inn for å svare
OZZY
04.10.2018 kl 20:44
6217
jøss dette blir det samme som. ja de snille muslimene liker ikke de ekstreme muslimene. men de syntes det er litt kult likevel
.......dette blir det samme som . ja de snille bilistene. liker ikke de ekstreme bilistene. men de syntes det er litt kult likevel
.......dette blir det samme som . ja de snille bilistene. liker ikke de ekstreme bilistene. men de syntes det er litt kult likevel
Fjordgubben
04.10.2018 kl 22:25
6141
Nei, det er ikke «kult», men det ER som forventet.
Det er ikke morsomt for noen å ødelegge bomstasjoner eller å måtte delta i aksjoner som kjør-sakte etc, men at det vil skje er uungåelig.
Som jeg sier, ekstreme handlinger fører til ekstreme motreaksjoner.
Det er ikke morsomt for noen å ødelegge bomstasjoner eller å måtte delta i aksjoner som kjør-sakte etc, men at det vil skje er uungåelig.
Som jeg sier, ekstreme handlinger fører til ekstreme motreaksjoner.
Redigert 05.10.2018 kl 00:07
Du må logge inn for å svare
Cortex
04.10.2018 kl 22:28
6116
Flertallet vil ha bompenger,så da må også vi som ikke vil ha bompenger akseptere det!
Ødeleggelser og påfølgende vakthold vil uansett måtte betales av bilistene med bompenger.
Fint at folk engasjerer seg og informerer om konsekvensene av bompenger,men det er ved
valg dere gir partiene ryggdekning for å gjennomføre sin politikk.
Noe å huske på ved lokalvalget om 11 mnd!
Ødeleggelser og påfølgende vakthold vil uansett måtte betales av bilistene med bompenger.
Fint at folk engasjerer seg og informerer om konsekvensene av bompenger,men det er ved
valg dere gir partiene ryggdekning for å gjennomføre sin politikk.
Noe å huske på ved lokalvalget om 11 mnd!
Krona
04.10.2018 kl 22:34
6075
Slike aksjoner er dømt til å mislykkes. Ser man på historien der enkelt personer har tatt sin egen rett og gjort gjerninger som samfunnet kan straffe klarer det samfunnet å gjøre nettopp det. Da er man satt tilbake fra der man egentlig ønsket å komme. Ett steg frem og to tilbake altså.
For å kunne lykkes med en vesentlig aksjon der målet er, a. å redusere bompengetakstene, eller b å fjerne bompengene for den aktuelle veien, eller evnt. c gjøre samfunnet eller andre oppmerksomme på motstand, må virkemidlene være annerledes enn selvtekt.
Vi har selve kjernen til bompengene. Altså pengene og dels miljøet. Det er på kjernene aksjonene må legges og for suksess må man få tilstrekkelig mange nok med til at motparten reagerer eller er villig til det.
For å kunne lykkes med en vesentlig aksjon der målet er, a. å redusere bompengetakstene, eller b å fjerne bompengene for den aktuelle veien, eller evnt. c gjøre samfunnet eller andre oppmerksomme på motstand, må virkemidlene være annerledes enn selvtekt.
Vi har selve kjernen til bompengene. Altså pengene og dels miljøet. Det er på kjernene aksjonene må legges og for suksess må man få tilstrekkelig mange nok med til at motparten reagerer eller er villig til det.
Redigert 04.10.2018 kl 22:35
Du må logge inn for å svare
Cortex
04.10.2018 kl 22:53
5983
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/bom-protest-hindret-ambulanse-og-arrangor-mistet-lappen-midlertidig-1.14235261
Tullingene som blokkerte E-6 nordfra i Oslo i kveld hindret en ambulanse med blålys og sirene å komme frem.
Noen ble fratatt førerkortet.
Useriøse aksjoner som latterliggjør aksjonistene som i de fkeste tilfeller selv har stemt på bompartiene Høyre,Ap og
de andre..... Nyttige idioter som ikke tas på alvor!
Tullingene som blokkerte E-6 nordfra i Oslo i kveld hindret en ambulanse med blålys og sirene å komme frem.
Noen ble fratatt førerkortet.
Useriøse aksjoner som latterliggjør aksjonistene som i de fkeste tilfeller selv har stemt på bompartiene Høyre,Ap og
de andre..... Nyttige idioter som ikke tas på alvor!
Fjordgubben
05.10.2018 kl 00:10
5900
Man må knuse egg etc.
At en ambulanse blir hindret er selvsagt bare enda en trist konsekvens av at politikerne har produsert galskapen med alle disse bomringene.
Utlendinger syns det det er sinnsykt å kjøre bil i Norge og vil helst slippe.
Selv bor jeg i et land der det omtrent ikke finnes bomringer, og syns den friheten er fantastisk i forhold til det jeg opplever når jeg en sjelden gang er i Norge.
At en ambulanse blir hindret er selvsagt bare enda en trist konsekvens av at politikerne har produsert galskapen med alle disse bomringene.
Utlendinger syns det det er sinnsykt å kjøre bil i Norge og vil helst slippe.
Selv bor jeg i et land der det omtrent ikke finnes bomringer, og syns den friheten er fantastisk i forhold til det jeg opplever når jeg en sjelden gang er i Norge.
One-Hundred
05.10.2018 kl 00:19
5847
Og hvor mange titusener koster (det å fikse) en bomstasjon?
De ødelegger og gjer oss regninga... flott. Foretrekker skatt fremfor bompenger da den påvirker alle likt uavhengig av situasjon og inntekt...men det her blir for dumt
De ødelegger og gjer oss regninga... flott. Foretrekker skatt fremfor bompenger da den påvirker alle likt uavhengig av situasjon og inntekt...men det her blir for dumt
Strek
05.10.2018 kl 00:20
5827
Jeg stemte på Frp, også i protest mot bompengeringene,så
derfor kan jeg med rette ha troverdighet når jeg ytrer meg
kritisk til bompenger.
Legg press på de andre partiene ved å skrive om konsekvensene
av bompengene og demonstrer gjerne mot bompenger,men
hold dere for gode til å blokkere veier og bedrive hærverk!
derfor kan jeg med rette ha troverdighet når jeg ytrer meg
kritisk til bompenger.
Legg press på de andre partiene ved å skrive om konsekvensene
av bompengene og demonstrer gjerne mot bompenger,men
hold dere for gode til å blokkere veier og bedrive hærverk!
Kaisovski
05.10.2018 kl 00:38
5780
Riots are the language of the unheard. Politikerne hører ikke på folket, og tvinger med makt pengene fra folk.
Det er ikke rart at folk reagerer.
Det er ikke rart at folk reagerer.
OZZY
05.10.2018 kl 01:13
5734
selvfølgelig reagerer folk. vi betaler gjennom skatten for infrastrulturen i Norge. alle i Norge nyter godt av bedre veier til transport av varer som folk kjøper. ambulanser. politiet. hjemmehjelpen. post i butikk. ALLE nyter godt av bedre veier. ikke bare akkurat deg som kjører en viss strekning. BETAL ALL INFRASTRUKTUR FRA OLJEFONDET. DET HAR VI RÅD TIL.
Fjellgutten
05.10.2018 kl 08:59
5419
Alle vil ha bedre veier. Det bidrar til en bedre hverdag for alle, og fremmer effektivitet og bidrar til bedre lønnsomhet i næringslivet. Spørsmålet er hvordan dette skal finansieres. Over skatteseddelen ? Eller prøve å være litt mer treffsikker, la de som kjører bil betale.
Jeg ser at dette slår uheldig ut, først og fremst ved det usosiale ved det. Men å utøve hærverk på bomstasjoner, utøve aksjoner som setter liv og helse på spill tjener ingen. De som støtter/ oppfordrer til dette er ikke sitt samfunnsansvar bevist. Jeg konstaterer at det finnes noen slike i dette foraet.
Jeg ser at dette slår uheldig ut, først og fremst ved det usosiale ved det. Men å utøve hærverk på bomstasjoner, utøve aksjoner som setter liv og helse på spill tjener ingen. De som støtter/ oppfordrer til dette er ikke sitt samfunnsansvar bevist. Jeg konstaterer at det finnes noen slike i dette foraet.
Krona
05.10.2018 kl 09:02
5385
Det er flere fordeler med bompenger.
Veier og systemer blir bygget. Politisk beslutning kan tas når behovsanalyser og finansiering er ok. Staten finansier en del og bilistene en annen del. Det hadde ikke gått i dag å bygge vei og system uten en klar plan.
Bompenger er suverent til å regulere trafikk i og utenfor rushperioder. Tilbud og etterspørsel virker alltid. Rush er dyrt og vanlig er billigere. Da blir trafikken mer fordelt.
Stortinget har vedtatt nullvekst i biltrafikken. Folketallet øker i Norge. Da må nye mennesker i aktuell alder ta offentlig transport. De som biler er det ikke så mye å gjøre med, men noen av dem vil dø. Alder, ulykker og forståelse vil etter hvert knipe igjen litt på veksten som allerede har vært av mennesker som må bruke bil.
Bompenger er suverent til å regulere miljøskadelige dager med høyt utslipp og kanskje forbud. Det bør ikke brukes bil når luften allerede er helseskadelig som den kan være noen dager etter de målemetodene som er i bruk.
De som bruker veiene betaler for de bitene. Det er vel ingen grunn til at Olga i Hammerfest må betale for E18 gjennom Bærum gjennom å bruke oljefondet som hun trenger til livsbetingelsene samfunnet har gitt den enkelt i alle aldre? Ja, det gjør varer og tjenester også dyrere og selv de uten bil må betale for dette. Slik er det bare.
Det er noen ulemper med bompenger
Innkrevingen er ikke så effektiv og 10-15% går til selve innkrevingen.
Bompenger er nedfelt i vegloven og det er politiske vedtak. Det betyr dessverre at en god del penger ikke går til vei. De går til offentlig kommunikasjon, blir en pengesekk i et større budsjett eller går til Raymonds Raymobil eller andre maktglade mennesker i kommunenes styre og stell.
Bompenger rammer så skjevt det bare går an. 100 kroner er mye for Kari med 2 unger nyskilt og med gammel diesel og en haug med kroner i gjeld på den slitne boligen som trenger pengene hun hver dag må putte på de elektroniske grindguttene som stadig dukker opp i flertall hvor hun enn kjører i 2019. For Ola med Tesla er bompengene omtrent som det billigste dasspapiret på Coop. Dagens regjering synes å overse det og satse på full avgift for alle og skattelette for de rike. DEt kan skape et klasseskille på vegen. Det blir bedre plass på veiene til de som bompengene betyr nada for når de som ikke klarer den økte betalingen forsvinner ett eller annet sted på buss, trikk eller toget. De må plundre mer og bruke mer tid enn de rike.
Skal vi da ha bompenger? Stadig flere av bomstasjonene og stadig dyrere takster? Oslo får 53 nye og de plasseres vesentlig langs ring 2 tett i tett. Takstene i Oslo har allerede økt merkbart (tidlig i 2017 kostet det 35 for personbil). Bompenger er eneste løsningen i dag for å få bygget veier og veisystemer og også offentlig kommunikasjon. Det må imidlertid ikke bli helt urimelig å bruke bil . Da vil folk som normalt ikke protesterer også aksjonere (med rette). Det er en vanskelig balanse. Jeg tror etter mars 2019 ligger det veldig nær den balansen i Oslo og sikkert flere andre byer. I Oslo har politikerne også vært veldig uvørne med mulighetene for parkering. Plassene og gatearealer er utryddet for parkering selv litt ute i periferien av byen. Tross alt må også en Tesla kunne parkeres ellers vil den også bli verdiløs. Det muligheten har vært en verdi. Skal bompenger ha en verdi i fremtiden må et visst flertall finne verdien i bomstasjonene og deres funksjon. Det er som pengeseddelen vi stoler på. I Russland gjør de ikke det ...
Veier og systemer blir bygget. Politisk beslutning kan tas når behovsanalyser og finansiering er ok. Staten finansier en del og bilistene en annen del. Det hadde ikke gått i dag å bygge vei og system uten en klar plan.
Bompenger er suverent til å regulere trafikk i og utenfor rushperioder. Tilbud og etterspørsel virker alltid. Rush er dyrt og vanlig er billigere. Da blir trafikken mer fordelt.
Stortinget har vedtatt nullvekst i biltrafikken. Folketallet øker i Norge. Da må nye mennesker i aktuell alder ta offentlig transport. De som biler er det ikke så mye å gjøre med, men noen av dem vil dø. Alder, ulykker og forståelse vil etter hvert knipe igjen litt på veksten som allerede har vært av mennesker som må bruke bil.
Bompenger er suverent til å regulere miljøskadelige dager med høyt utslipp og kanskje forbud. Det bør ikke brukes bil når luften allerede er helseskadelig som den kan være noen dager etter de målemetodene som er i bruk.
De som bruker veiene betaler for de bitene. Det er vel ingen grunn til at Olga i Hammerfest må betale for E18 gjennom Bærum gjennom å bruke oljefondet som hun trenger til livsbetingelsene samfunnet har gitt den enkelt i alle aldre? Ja, det gjør varer og tjenester også dyrere og selv de uten bil må betale for dette. Slik er det bare.
Det er noen ulemper med bompenger
Innkrevingen er ikke så effektiv og 10-15% går til selve innkrevingen.
Bompenger er nedfelt i vegloven og det er politiske vedtak. Det betyr dessverre at en god del penger ikke går til vei. De går til offentlig kommunikasjon, blir en pengesekk i et større budsjett eller går til Raymonds Raymobil eller andre maktglade mennesker i kommunenes styre og stell.
Bompenger rammer så skjevt det bare går an. 100 kroner er mye for Kari med 2 unger nyskilt og med gammel diesel og en haug med kroner i gjeld på den slitne boligen som trenger pengene hun hver dag må putte på de elektroniske grindguttene som stadig dukker opp i flertall hvor hun enn kjører i 2019. For Ola med Tesla er bompengene omtrent som det billigste dasspapiret på Coop. Dagens regjering synes å overse det og satse på full avgift for alle og skattelette for de rike. DEt kan skape et klasseskille på vegen. Det blir bedre plass på veiene til de som bompengene betyr nada for når de som ikke klarer den økte betalingen forsvinner ett eller annet sted på buss, trikk eller toget. De må plundre mer og bruke mer tid enn de rike.
Skal vi da ha bompenger? Stadig flere av bomstasjonene og stadig dyrere takster? Oslo får 53 nye og de plasseres vesentlig langs ring 2 tett i tett. Takstene i Oslo har allerede økt merkbart (tidlig i 2017 kostet det 35 for personbil). Bompenger er eneste løsningen i dag for å få bygget veier og veisystemer og også offentlig kommunikasjon. Det må imidlertid ikke bli helt urimelig å bruke bil . Da vil folk som normalt ikke protesterer også aksjonere (med rette). Det er en vanskelig balanse. Jeg tror etter mars 2019 ligger det veldig nær den balansen i Oslo og sikkert flere andre byer. I Oslo har politikerne også vært veldig uvørne med mulighetene for parkering. Plassene og gatearealer er utryddet for parkering selv litt ute i periferien av byen. Tross alt må også en Tesla kunne parkeres ellers vil den også bli verdiløs. Det muligheten har vært en verdi. Skal bompenger ha en verdi i fremtiden må et visst flertall finne verdien i bomstasjonene og deres funksjon. Det er som pengeseddelen vi stoler på. I Russland gjør de ikke det ...
PSI- Investor
05.10.2018 kl 09:27
5322
Det med at bruker av vei skal betale var akseptabelt, og bompengene var ikke så høye. Ikke var det over alt heller.
Men så har de funnet på at de som kjører bensin og dieselbil skal betale stort sett hele kostnaden ved å bygge også sykkelveier, bussfiler og dessuten skal belastes såpass mye at de svakeste ikke har råd til å kjøre bil (nullvekstvisjonen). Når man så bruker en god del av de bompengene som da blir til overs (den ekstra høye satsen som skal bidra til mindre bilkjøring) til akkurat hva man selv ønsker, da blir det helt feil.
Det er ikke rart at folk blir lei. For dette føles ikke rettferdig i det hele tatt.
Men så har de funnet på at de som kjører bensin og dieselbil skal betale stort sett hele kostnaden ved å bygge også sykkelveier, bussfiler og dessuten skal belastes såpass mye at de svakeste ikke har råd til å kjøre bil (nullvekstvisjonen). Når man så bruker en god del av de bompengene som da blir til overs (den ekstra høye satsen som skal bidra til mindre bilkjøring) til akkurat hva man selv ønsker, da blir det helt feil.
Det er ikke rart at folk blir lei. For dette føles ikke rettferdig i det hele tatt.
Niky
05.10.2018 kl 09:36
5286
Vanlig folk ender opp med å betale blodpris for å komme seg på jobb og være skatteyter. Mens staten sløser de samme inntektene på korrupte organisasjoner i innland og utland.
PSI- Investor
05.10.2018 kl 09:43
5252
Ja ikke sant, sitt hjemme, gå på nav og bidra på den måten til det norske samfunn. Det er så fint.
Her i Moss er det bussruter som går i sirkler slik at enkelte steder må du ta bussen en lang omvei for å komme i den retningen du skal til slutt. Det har vært folk som har skrevet i avisa at tidligere tok det 5 min med bussen, nå er det raskere å gå 20 min. Er ikke rart man blir forbanna når det skal være alternativet til å kjøre bil.
Her i Moss er det bussruter som går i sirkler slik at enkelte steder må du ta bussen en lang omvei for å komme i den retningen du skal til slutt. Det har vært folk som har skrevet i avisa at tidligere tok det 5 min med bussen, nå er det raskere å gå 20 min. Er ikke rart man blir forbanna når det skal være alternativet til å kjøre bil.
Basse
05.10.2018 kl 11:00
5197
Erna ber om at folket legger vekk kondomet og bidrar til at det fødes fler barn.
Jeg undres over om Erna klarer å reflektere over hvordan nettopp bompenger og drivstoffavgifter gjør at man faktisk vurderer å tre på ikke bare èn kondom men flere oppå hverandre?
3 barn betyr behov for større bil, på alle måter skal mer og fler transporteres på en måte som fungerer med det å være i jobb. Enda fler år med kjøring til barnehage, fritidsaktiviteter osv.
Fler barn? Da må du slutte med politikk som kveler barnefamiliens eksistengrunnlag Erna. NEI økt barnetrygd er ikke et svar.
Fjern ALLE bomstasjonene du Erna og reduser drivstoffavgiftene til så skal jeg love deg at jeg skal bidra med minst èn ny nordmann eller kvinne i løpet av 9 mnds tid.
Jeg undres over om Erna klarer å reflektere over hvordan nettopp bompenger og drivstoffavgifter gjør at man faktisk vurderer å tre på ikke bare èn kondom men flere oppå hverandre?
3 barn betyr behov for større bil, på alle måter skal mer og fler transporteres på en måte som fungerer med det å være i jobb. Enda fler år med kjøring til barnehage, fritidsaktiviteter osv.
Fler barn? Da må du slutte med politikk som kveler barnefamiliens eksistengrunnlag Erna. NEI økt barnetrygd er ikke et svar.
Fjern ALLE bomstasjonene du Erna og reduser drivstoffavgiftene til så skal jeg love deg at jeg skal bidra med minst èn ny nordmann eller kvinne i løpet av 9 mnds tid.
Redigert 05.10.2018 kl 11:01
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
05.10.2018 kl 11:55
5147
Krona: Olga i Hammerfest på minstepensjon etter 50 år i arbeid, betaler for E18 gjennom Bærum, på samme måte som hun finansierer "gratis" skolegang på landets Universiteter til akademikereliten; for de som skal ende opp med mange ganger hennes egen lønn.
Hvorfor skal de som ikke bruker Universitetene betale for dem? Det blir jo samme regla på alt som finansieres over skatteseddelen.
Men jeg er helt med på at avgifter er den mest effektive skattemetoden når det gjelder atferdsendring. Men at staten skal bestemme hva folk driver med på fritiden sin, samtidig som de selv skaffer seg bompengefritak og kjører rundt i SUV.. Nei det skaper forakt.
Sjeleglad for at jeg allerede tar bussen.
Hvorfor skal de som ikke bruker Universitetene betale for dem? Det blir jo samme regla på alt som finansieres over skatteseddelen.
Men jeg er helt med på at avgifter er den mest effektive skattemetoden når det gjelder atferdsendring. Men at staten skal bestemme hva folk driver med på fritiden sin, samtidig som de selv skaffer seg bompengefritak og kjører rundt i SUV.. Nei det skaper forakt.
Sjeleglad for at jeg allerede tar bussen.
Fjordgubben
05.10.2018 kl 13:04
5173
Om man legger sammen alle pengene som norske bilister har betalt i avgifter etter krigen hadde det vært nok til å teppelegge hele landet med motorveier flere ganger.
Staten tar nok inn minst 100 milliarder hver år på bilistene, men bruker mindre enn 1/3 av dette på veier.
Når det regnes på hvor mye norske bilister bidrar til felleskapet fokuserer man på engangsavgifter, drivstoffavgifter og bompenger.
Men det er jo mye mer enn dette, staten drar inn 25% moms hver gang man kjøper noe til en bil, reparerer den, «EU-kontroll», og glem ikke omregistreringsavgiften (en særnorsk avgift), ferjebilletter, pluss selvsagt at staten drar inn utrolig mye penger på alle som jobber med biler, det skal betales arbeidsgiveravgift og skatt på inntekter. Hvor mye drift av biler egentlig genererer inn til statskassen er således et meget komplisert regnestykke, men at det dreier seg om langt over 100 milliarder er helt sikkert.
At «de fleste» nordmenn syns at dette er «helt ok» kommer nok av at de ikke engang er klar over tallene, eller har giddet å tenke gjennom hva dette betyr.
Dette er jo ekstremt, og ekstreme avgjørelser vil før eller senere straffe seg, noe vi f.eks kan se når folk i desperasjon begynner å ødelegge bomstasjoner fysisk, greit bompengene er ikke den største utgiftsposten, men at den representerer dråpen (eller bøtta) som gjør at det renner over er nok sikkert for veldig mange.
Staten tar nok inn minst 100 milliarder hver år på bilistene, men bruker mindre enn 1/3 av dette på veier.
Når det regnes på hvor mye norske bilister bidrar til felleskapet fokuserer man på engangsavgifter, drivstoffavgifter og bompenger.
Men det er jo mye mer enn dette, staten drar inn 25% moms hver gang man kjøper noe til en bil, reparerer den, «EU-kontroll», og glem ikke omregistreringsavgiften (en særnorsk avgift), ferjebilletter, pluss selvsagt at staten drar inn utrolig mye penger på alle som jobber med biler, det skal betales arbeidsgiveravgift og skatt på inntekter. Hvor mye drift av biler egentlig genererer inn til statskassen er således et meget komplisert regnestykke, men at det dreier seg om langt over 100 milliarder er helt sikkert.
At «de fleste» nordmenn syns at dette er «helt ok» kommer nok av at de ikke engang er klar over tallene, eller har giddet å tenke gjennom hva dette betyr.
Dette er jo ekstremt, og ekstreme avgjørelser vil før eller senere straffe seg, noe vi f.eks kan se når folk i desperasjon begynner å ødelegge bomstasjoner fysisk, greit bompengene er ikke den største utgiftsposten, men at den representerer dråpen (eller bøtta) som gjør at det renner over er nok sikkert for veldig mange.
Redigert 05.10.2018 kl 13:24
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.10.2018 kl 13:10
5142
Og hvem tror dere skal betale meromkostningene hærverket fører til?
Jo selvsagt er bilistene.
Jo selvsagt er bilistene.
ankon
05.10.2018 kl 13:14
5113
Prinsipielt er jeg mot å sprenge bomstasjoner,det er ikke rett selv om bompenger er tredd ned over hodene på bilistene og det norske folk. Så ærlig skal vi være og innrømme at det er feil,men jeg mener at stortinget må ta til vett og det gjelder .alle partier.
pip1
05.10.2018 kl 13:15
5099
Personlig kommer jeg ifra Nordland fylke og er vant til att samferdsel koster (ferjeavgifter).og att det bevilges mindre og mindre til utbygging samt det å opprettholde dagens tilbud.hvis vi kunne fått noe i nærheten av den utbyggingen som er gjort der det er bomstasjoner hadde vi gladelig betalt de bompengesatsene som er rundt Oslo.for å si det rett ut er den avgiften ett spøtt i havet,hvis man samenligner det med ferjetrafikken vi har.
E kan love deg att hvis det blir kutt i bompengeavgiftene pågrunn av denne aksjonen skal jeg love den en kraftigere reaksjon ifra fylkene som er avhengig av ferjer.
E kan love deg att hvis det blir kutt i bompengeavgiftene pågrunn av denne aksjonen skal jeg love den en kraftigere reaksjon ifra fylkene som er avhengig av ferjer.
Krona
05.10.2018 kl 14:21
5041
Kaisovski forstår like godt som meg hvor dårlig det eksemplet hans var. Studentene reiser til universitetene for å bruke dem, men ingen reiser til E18 for å bruke den. Norge har valgt å ha utdanning billig og selv folk fra andre land studerer billig i Norge ved universitetene som har lave avgifter og høyt kompetansenivå.
E18 vest for Oslo er en vits og behovet er stort for en vei med dobbel kapasitet. Det er opplagt det er vilje og evne til å betale for det. Spør de som står 1-3 timer i kø hver dag en vei om det. Som jobb og nyttereiser ser jeg ikke det helt store problemet med å vedta, bygge og kreve bompenger her.
Fritid er selvsagt et sårt punkt og det sosiale og aktive liv må nok bli et offer for flere og dyrere bomstasjoner. Dessverre. Det er vel også det folk nå reagerer noe sterkere på. Økningene i takstene har skjedd raskt og foran oss ligger det ennå mer betaling kort tid frem. Det blir jo "litt" mye fordi de med bil betaler langt mer enn de får tilbake pr. i dag. Et sted bør vel grense nå og rimelighet kan være et målt begrep. Så langt, men ikke lenger.
E18 vest for Oslo er en vits og behovet er stort for en vei med dobbel kapasitet. Det er opplagt det er vilje og evne til å betale for det. Spør de som står 1-3 timer i kø hver dag en vei om det. Som jobb og nyttereiser ser jeg ikke det helt store problemet med å vedta, bygge og kreve bompenger her.
Fritid er selvsagt et sårt punkt og det sosiale og aktive liv må nok bli et offer for flere og dyrere bomstasjoner. Dessverre. Det er vel også det folk nå reagerer noe sterkere på. Økningene i takstene har skjedd raskt og foran oss ligger det ennå mer betaling kort tid frem. Det blir jo "litt" mye fordi de med bil betaler langt mer enn de får tilbake pr. i dag. Et sted bør vel grense nå og rimelighet kan være et målt begrep. Så langt, men ikke lenger.
really
05.10.2018 kl 14:45
4983
Om en vil ha investering i infrastruktur må det betales for. Er det ikke bompenger blir det skatt. Forskjellen er stort sett at de som får mest nytte av investeringene betaler mest når bompenger brukes. Fornuftig, spør du meg. Og hærverk fører til at bommene står lenger.
Så er det ikke alltid slik at de som betaler mest får mest nytte. Og alle er ikke enige i at det skal investeres. Men jeg har ikke sett noe sted at FP ikke støtter veibygging. Og det eneste uenigheten om finansiering jeg har registrert er om det skal brukes mer av pengene til ungene våre (les oljefondet)
Så er det ikke alltid slik at de som betaler mest får mest nytte. Og alle er ikke enige i at det skal investeres. Men jeg har ikke sett noe sted at FP ikke støtter veibygging. Og det eneste uenigheten om finansiering jeg har registrert er om det skal brukes mer av pengene til ungene våre (les oljefondet)
Strek
05.10.2018 kl 14:54
4956
Forståelig at dere er forbanbet over dyre bompenger her i rike Norge hvor skatter og avgifter er så høye!
Sett fokus på konsekvensene av flere tusen i bompenger og konfronter så Høyre,Ap og de andre bompengepartiene.
Legg merke til hvor fraværende NAF og KNA er i også denne saken........,men de ser vel at folk stemmer på partiene
som vil ha bompenger,så hvorfor skal de da aksjonere?
Sett fokus på konsekvensene av flere tusen i bompenger og konfronter så Høyre,Ap og de andre bompengepartiene.
Legg merke til hvor fraværende NAF og KNA er i også denne saken........,men de ser vel at folk stemmer på partiene
som vil ha bompenger,så hvorfor skal de da aksjonere?
Krona
05.10.2018 kl 14:58
4938
Det er jo også klart det blir litt færre biler på veiene når bomstasjonene blir langt flere og takstene øker. Da ser vi det som noen forskere hevder. Det trengs ikke så mange færre biler før køene vil flyte langt bedre enn i dag og ikke slike fulle stopp det er på motorveiene ut av Oslo i dag.
Nå tror jeg ikke det er nok der for det største problemet på E18 vestover er alle til og avkjøringene som ikke har kapasitet nok til å ta unna. Da blir det stopper og av stopper og sakte fart blir det køer. Veier med mye trafikk er kompleks matematikk, fysikk og atferd Så ja det må bygges ut og det må skje med bompenger om det skal skje mens vi som lever nå faktisk lever.
Innenfor de rammene som nå er laget for samferdsel må det kunne gå an å tilpasse seg. Like selvsagt forsøker nesten alle å forbedre sin tilværelse (bygge veier og systemer som virker nå) Det har mennesket gjort siden starten. Kjøpe elbil, suse avgårde billig og heller ikke betale full takst i bommene eller forpeste miljøet. Hei, det er faktisk det herrens år 2018. På tide å våkne og ikke gro for godt fast i de gamle årene med forferdelige fossile forestillingene om biler eller veier. Gode veier er bra og biler trenger ikke være verstinger heller.
Nå tror jeg ikke det er nok der for det største problemet på E18 vestover er alle til og avkjøringene som ikke har kapasitet nok til å ta unna. Da blir det stopper og av stopper og sakte fart blir det køer. Veier med mye trafikk er kompleks matematikk, fysikk og atferd Så ja det må bygges ut og det må skje med bompenger om det skal skje mens vi som lever nå faktisk lever.
Innenfor de rammene som nå er laget for samferdsel må det kunne gå an å tilpasse seg. Like selvsagt forsøker nesten alle å forbedre sin tilværelse (bygge veier og systemer som virker nå) Det har mennesket gjort siden starten. Kjøpe elbil, suse avgårde billig og heller ikke betale full takst i bommene eller forpeste miljøet. Hei, det er faktisk det herrens år 2018. På tide å våkne og ikke gro for godt fast i de gamle årene med forferdelige fossile forestillingene om biler eller veier. Gode veier er bra og biler trenger ikke være verstinger heller.
pip1
05.10.2018 kl 15:29
4897
Jeg må si meg meget uenig i din fremstilling av saken.men hvis det er så att du er så imot att veiene i området blir finansiert gjennom bompenger så skulle det hvert en folkeavstemming om de aktuelle strekningene skulle bli bygd eller lagt på is,så kunne vi som opplever hvordan det er å ha innsparinger på samferdselsbudsjettet og er mer enn villig til å betale de bompengeutgiftene i mange år for å få infrastuktur til å bli 2018 standard.så mitt forslag er stopp utbygging av veiene der det er motstand mot bomstasjoner og flytt dem heller (nordover) der det er behov og vilje til å betale for tjenesten.
Fjordgubben
05.10.2018 kl 15:43
5088
«Er det ikke bompenger så blir det skatt»
Tja, om det bare hadde vært så enkelt.
Saken er jo at dersom man bare hadde brukt 3-4% av oljefondet så kunne man med disse pengene alene bygd motorveier mellom Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Oslo og til Trondheim.
Men at regjeringen heller velger å bruke tilsvarende beløp på u-hjelp, kostbare prosjekt mht integrering av innvandrere, kostbare trygdeordninger for folk som ikke gidder å arbeide etc er visst helt ok.
OG: dersom man faktisk hadde brukt de avgiftene som kommer inn fra biler til veier hadde ingen klaget. De offentlige budjettene i Norge er uansett så vanvittig store at man helt klart burde barbert de med minst 20%, for pengebruken er rett og slett vanvittig på alt utenom infrastruktur.
Oljefondet burde vært investert i varige verdier, som f.eks infrastruktur.
Men siden politikerne ikke forstår forskjellen på en kostnad og en investering går det helt i surr for de som styrer. Til og med Kristin Clemet forstod til slutt at innvandrere fra u-land er og blir en kostnad, som er det stikk motsatte av en investering, når skal resten av tullingene forstå?
Tja, om det bare hadde vært så enkelt.
Saken er jo at dersom man bare hadde brukt 3-4% av oljefondet så kunne man med disse pengene alene bygd motorveier mellom Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Oslo og til Trondheim.
Men at regjeringen heller velger å bruke tilsvarende beløp på u-hjelp, kostbare prosjekt mht integrering av innvandrere, kostbare trygdeordninger for folk som ikke gidder å arbeide etc er visst helt ok.
OG: dersom man faktisk hadde brukt de avgiftene som kommer inn fra biler til veier hadde ingen klaget. De offentlige budjettene i Norge er uansett så vanvittig store at man helt klart burde barbert de med minst 20%, for pengebruken er rett og slett vanvittig på alt utenom infrastruktur.
Oljefondet burde vært investert i varige verdier, som f.eks infrastruktur.
Men siden politikerne ikke forstår forskjellen på en kostnad og en investering går det helt i surr for de som styrer. Til og med Kristin Clemet forstod til slutt at innvandrere fra u-land er og blir en kostnad, som er det stikk motsatte av en investering, når skal resten av tullingene forstå?
Redigert 05.10.2018 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.10.2018 kl 16:29
5036
Bompenger eller mer skatt
Jeg ville foretrukket lavere bompenger og høyere skatt fordi det ikke er riktig at den med bil skal betale for både bussfelt og sykkelsti i tillegg til vei.
Det ene huset mitt må rives fordi det skal bygges en vei mellom to småbyer, og for å få plass til alt blir den 40m brei. Og det blir selvsagt sinnsykt dyrt, ikke bare for selve bredden men fordi bredden også fører til så mange hus må rives. Bilistene får ca halvparten men skal betale 90% av alt. Dessuten var det jo helt grei vei for biler der fra før, så egentlig får billistene lite, mens busspassasjerer og syklister for bra uttelling. Det er jo ikke riktig at billistene (vi) da skal betale så mye. Det er vel bare de som slipper å betale som synes at det har noe for seg. At billistene blir frustrerte skjønner jeg godt, men hærverk hjelper neppe.
Jeg ville foretrukket lavere bompenger og høyere skatt fordi det ikke er riktig at den med bil skal betale for både bussfelt og sykkelsti i tillegg til vei.
Det ene huset mitt må rives fordi det skal bygges en vei mellom to småbyer, og for å få plass til alt blir den 40m brei. Og det blir selvsagt sinnsykt dyrt, ikke bare for selve bredden men fordi bredden også fører til så mange hus må rives. Bilistene får ca halvparten men skal betale 90% av alt. Dessuten var det jo helt grei vei for biler der fra før, så egentlig får billistene lite, mens busspassasjerer og syklister for bra uttelling. Det er jo ikke riktig at billistene (vi) da skal betale så mye. Det er vel bare de som slipper å betale som synes at det har noe for seg. At billistene blir frustrerte skjønner jeg godt, men hærverk hjelper neppe.
Fjordgubben
05.10.2018 kl 16:41
5011
Nettopp, det settes igang svære prosjekter som folket faktisk ville valgt bort dersom de hadde fått mulighet. Og med de vanvittige inntektene Norge får fra olje og gass burde man fint klart å finansiere veier uten bompenger, man klarte det jo før 1990, da hadde man ikke økonomi nok til å bygge et oljefond engang.
Og andre land klarer det med mye dårligere økonomi enn Norge så det er helt klart mulig, men så bruker ikke andre land så utrolig mye penger på tull som Norge heller.
Og andre land klarer det med mye dårligere økonomi enn Norge så det er helt klart mulig, men så bruker ikke andre land så utrolig mye penger på tull som Norge heller.
pip1
05.10.2018 kl 16:46
4991
Helt greit att det blir brukt for lite til infrastruktur,det skulle vært mye mere.men det å kutte i støtten slik att ferje og hurtigbåttrafikken til folk som er avhengig av dette må kuttes pga innsparinger er meget alvorlig.
Vi som bor langs kysten og er avhengig av dette og betaler i dyre dommer for å holde dette ved like skal det gjørest store kutt i.
Når jeg ser på bompengeavgiften som er langs de store byene i Norge er dette småtterier i forhold til det vi har måtte betalt i årtier.
Når det ikke er mer i bompenger ifra Oslo s til ca 45 mil nord for Trondheim en det jeg betaler i ferjeavgift ifra hjemkommunen til fastlandet.så er det bagateller å regne.
En person som må pendle til fastlandet for å jobbe kjører ca 3 til 4 mil hver dag,pluss ferjeavgiften på 380 kr frem og tilbake.
Og ganger du dette beløpet med 20 så har du gjennomsnitt utgiften PR mnd.
Og vi er avhengig av tidspunkt når ferjen går.
Hadde det boitt prioritert utbygging av en undervannstunnel,finansiert av bompengeavgift på 190kr PR bil,PR tur.
Hadde vi vært kjempefornøyd,sansynligvis hadde vi gjerne betalt en høyere avgift en 190kr PR tur,for å få det til.
Vi som bor langs kysten og er avhengig av dette og betaler i dyre dommer for å holde dette ved like skal det gjørest store kutt i.
Når jeg ser på bompengeavgiften som er langs de store byene i Norge er dette småtterier i forhold til det vi har måtte betalt i årtier.
Når det ikke er mer i bompenger ifra Oslo s til ca 45 mil nord for Trondheim en det jeg betaler i ferjeavgift ifra hjemkommunen til fastlandet.så er det bagateller å regne.
En person som må pendle til fastlandet for å jobbe kjører ca 3 til 4 mil hver dag,pluss ferjeavgiften på 380 kr frem og tilbake.
Og ganger du dette beløpet med 20 så har du gjennomsnitt utgiften PR mnd.
Og vi er avhengig av tidspunkt når ferjen går.
Hadde det boitt prioritert utbygging av en undervannstunnel,finansiert av bompengeavgift på 190kr PR bil,PR tur.
Hadde vi vært kjempefornøyd,sansynligvis hadde vi gjerne betalt en høyere avgift en 190kr PR tur,for å få det til.
Drøfteren
05.10.2018 kl 16:59
4975
Vi må begynne å kaste regjeringer folkens. Til vi har en valglov som er folkegodkjent, slik at politikken blir folkeviljestyrt.
Krona
05.10.2018 kl 18:20
4913
Vi må gå frem demokratisk og verdig. Nå forstår vi hvorfor vi ikke kan lade opp vinkelsliperen og sage ned fotostolpene eller ta dieselkannen og helle væske på dem og tenne på. Dette går jo ikke om man er pk. Sjefdemonstrantdamen mistet også førerretten og da kan vi snakke om skikkelig kostnad både å få den igjen og betale alt det det nå koster i bøter, tid og krefter til fots eller med gode venners hjelp på nåde komme til jobben på den måten. Det er bare snakk om tid før de overgriperne av bomstasjonene ringes inn, fakkes og straffes. Nei, slik vil vi jo ikke være.
Hva hvis man klarer å gå til en massiv kollektiv nekt av bompenger. Kanskje 100.000. av personer som boikotter regningene fra bomselskapene. En samkjørt og koordinert aksjon. Timet og tilrettelagt av mesterhjerner og ikke udugelige rølpere som faller for politiets første grep. Det er langt mer effektivt enn å skjære ned de stakkars kameraene som standhaftig bare gjør jobben sin i all slags vær og så og si aldri får et smil fra surpompene i bilene som suser forbi. Alle kriger er vunnet på forhånd og den forberedte har den beste sjansen hvis motstanderen blir massivt overrasket.
Da må man definere seg selv. For eller imot. Så etter den overbevisningen delta eller avstå.
Hva hvis man klarer å gå til en massiv kollektiv nekt av bompenger. Kanskje 100.000. av personer som boikotter regningene fra bomselskapene. En samkjørt og koordinert aksjon. Timet og tilrettelagt av mesterhjerner og ikke udugelige rølpere som faller for politiets første grep. Det er langt mer effektivt enn å skjære ned de stakkars kameraene som standhaftig bare gjør jobben sin i all slags vær og så og si aldri får et smil fra surpompene i bilene som suser forbi. Alle kriger er vunnet på forhånd og den forberedte har den beste sjansen hvis motstanderen blir massivt overrasket.
Da må man definere seg selv. For eller imot. Så etter den overbevisningen delta eller avstå.
Redigert 05.10.2018 kl 18:21
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.10.2018 kl 22:02
4826
Ikke så dumt forslag det!
Og så må vi kanskje protestere mot miljøhysteriet.
Jeg mener at å bygge en 40m bred vei mellom to småbyer er helt meningsløst. Man gjør det fordi buss og syklister skal få gode forhold. Men hvis man ser på totalen, og ikke bare bedre fremkomst for bussen, går det ann at et fullstendig miljøregnskap på dette noen gang kan gå i pluss?
Altså det sløses jo voldsomt med både boliger, trær, dyrka mark etc for å få til dette, og en masse energi. Bare for at bussen skal slippe kø, og det skal så føre til at flere tar buss og færre bil. Jeg lurer veldig på hvor mange flere som må ta buss hver dag før dette gir en pluss i miljøregnskapet når man tar med alle disse kostnadene.
Og jeg tror ikke folk flest er positive til at veiprosjektene må preges av slike overdrivelser. For det er jo da det blir så høye avgifter. Mange ganger funker enkle løsninger, men nei da.
Her i Moss var det tidligere flere muligheter for å kjøre både sørover og nordover. Når de så stenger alternative veier og alle må kjøre på samme vei så er det ikke så rart at det blir mange der og derfor kø. Å løse opp i dette skjønner de ikke hvordan de skal løse uten bompenger!
Nå skal det bygges en ny bru nordover som kunne bidratt sterkt til å løse problemet, men gjett om ikke mdg da kjemper for at veien skal stenges for biler. Og da blir det sikkert sånn siden 3% stemte på dem da må jo de bestemme.
Og så må vi kanskje protestere mot miljøhysteriet.
Jeg mener at å bygge en 40m bred vei mellom to småbyer er helt meningsløst. Man gjør det fordi buss og syklister skal få gode forhold. Men hvis man ser på totalen, og ikke bare bedre fremkomst for bussen, går det ann at et fullstendig miljøregnskap på dette noen gang kan gå i pluss?
Altså det sløses jo voldsomt med både boliger, trær, dyrka mark etc for å få til dette, og en masse energi. Bare for at bussen skal slippe kø, og det skal så føre til at flere tar buss og færre bil. Jeg lurer veldig på hvor mange flere som må ta buss hver dag før dette gir en pluss i miljøregnskapet når man tar med alle disse kostnadene.
Og jeg tror ikke folk flest er positive til at veiprosjektene må preges av slike overdrivelser. For det er jo da det blir så høye avgifter. Mange ganger funker enkle løsninger, men nei da.
Her i Moss var det tidligere flere muligheter for å kjøre både sørover og nordover. Når de så stenger alternative veier og alle må kjøre på samme vei så er det ikke så rart at det blir mange der og derfor kø. Å løse opp i dette skjønner de ikke hvordan de skal løse uten bompenger!
Nå skal det bygges en ny bru nordover som kunne bidratt sterkt til å løse problemet, men gjett om ikke mdg da kjemper for at veien skal stenges for biler. Og da blir det sikkert sånn siden 3% stemte på dem da må jo de bestemme.
-
«
- 1
- 2 »