Pnor falder ligeså meget som net pofit

Kvike11
PNOR 21.12.2020 kl 11:34 21180

Net profit for PNOR de sidste 9 måneder er ca nkr 70.000.000
og dagens fald i aktie værdi er ca nkr 68.000.000
det vil sige deres profit de sidste 9 måneder er stor set det samme som dagens kursfald.
Det er der ingen logik i.

Det der er logik i er at net aviser skriver med store bokstaver at olie nu er under 50 dollar, til trods for de har en tikker der viser det lige over for.
Måske journalister der kun lugter blod når det går skidt for borsen, og udnytter en stor krise situation i verden med Covid 19 virus, se at vågne lidt op.
Der er da ingen der gider være sammen med dem i julen.
Måske vise lidt rettidig omhu, og stoppe deres negative artikler.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Desmosedici
09.01.2021 kl 14:44 3588

Ja det er ikke til å forstå seg på. Hadde lastet kraftig, hadde jeg hatt mer disponible midler! Må kanskje be om å få utbetalt feriepengene 😆
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.01.2021 kl 15:36 3518

Vurderer å øke jeg også, men usikkerheten ligger i Senegal. Hva skjer om vi ikke vinner frem? Teoretisk burde det bety lite eller ingenting siden vi vel er enige om at det ikke er priset inn i kursen. Men når ble aksjemarkedet logisk?
Redigert 21.01.2021 kl 07:01 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
09.01.2021 kl 16:33 3446

Tenk på det slik i så fall: Hvis det ikke blir noe deal, som reflekteres i dagens kurs, så kan kursen likevel falle pga nettløker, men på lengre sikt så er fremdeles selskapet underpriset og kursen vil etter all sannsynlighet bevege seg betydelig over dagens nivå. Dermed er det mulig det blir bittert med kanskje 10% ned om avtalen ikke går gjennom, men over tid vil den bevege seg langt over dette da selskapet (selv uten lisensen) skal være verdt en god del over dagens kurs.

Som jeg ser på aksjen nå er det slik: Ved kjøp av aksjer i PetroNor nå så får du også en gratis call-opsjon på lisensen i Afrika med på kjøpet. Faller lisensen vekk burde prisen egentlig forbli den samme, bare at call-opsjonen blir verdt null.
thief
09.01.2021 kl 17:58 3368

Nå er vel "ingenting" innbakt i dagens kurs,så bekymring rundt Senegal burde ikke være noe problem🙂Eneste som er innbakt i kursen er produksjonen vår i Congo. Den ble vurdert til kurs ca 1.1kr ved fusjonen! Etter dette har vi mye på gang i Nigeria (aje),enda større produksjon i Congo i 2021,forlik i Gambia (verdi ca 1kr) og ny avtale i Guinea biss!Så Senegal er hvertfall ikke tatt hensyn til 😂Hadde kursen vært rundt 2kr kunne man kanskje fått en liten dupp ned ved uenighet i Senegal. Men ikke nå,hvor kursen er gruset og på langt nær representerer de verdiene vi allerede har.Vært morro å høre hva de tenker på,som selger på dagens kurs!
Fluefiskeren
09.01.2021 kl 19:57 3289

Jo, vi er jo enig i det. Problemet er bare at det ikke hjelper at vi ser slik på det hvis ikke også markedet gjør det. Noen sier at markedet alltid har rett, men det er den største børsfloskelen av alle synes jeg. Finnes det en eneste fornuftig grunn i verden rent fundamentalt for at kursen falt fra 1,7 til under 1,2 etter Gambiaavtalen på tross av økende oljepris? Svaret er nei.

Problemet er imidlertid at det ikke hjelper å ha rett hvis markedet ikke forstår det. Det handler mye om psykologi tror jeg. Mange har nok sittet lenge i aksjen og da er det kanskje naturlig å kaste kortene ved en oppgang. Jeg har gjort tilsvarende i andre selskaper, men da basert på forventningene jeg har hatt til videre kursutvikling. Ikke vet jeg. Jeg tror også dette med at oljeaksjer ikke sees på som særlig sexy lengre spiller inn. Dessuten usikkerhet rundt oljeprisen. Den har gått bra lenge nå, men for hvor lenge? Når vil produksjonen bli økt igjen og når kommer skiferoljen i USA inn igjen? Ingen vet. I hvert fall ikke jeg, og jeg konstanterer at de som er «eksperter» er uenige nå også. Er også redd at pandemien vil ta sin tid selv om vi har begynt med vaksine. I går var det høyeste tallet for daglig smittede det høyeste siden pandemistarten, og antall daglige døde var det nest høyeste. Vi får bare håpe at vaksinene virker bra og lenge. Og at det ikke oppstår en mutasjon som gjør at vaksinene må oppdateres.

PS. Jeg tenkte vel litt slikt jeg også. Inn på 0,98 og ut igjen på 1,60. Har kjøpt til 1,28 etter det og sitter derfor med et lite tap som ikke bekymrer meg i det hele tatt. Prøvde meg. å øke på 1,15 for litt tid tilbake, men da stoppet fallet på 1,16 selvsagt. Jeg må nok litt opp. Spørsmålet er om jeg skal vente til februar eller ikke.
evetjo
09.01.2021 kl 21:53 3213

Why do firms pay for liquidity provision in limit order markets?

"We have investigated what motivates firms to spend cash hiring “Designated Market Makers” for the trading of the firm’s stock. We argue that from a corporate finance view, this should primary be influenced by whether the firm expects to interact with the capital markets in the near future. "
... interact with the capital markets...

"Liquidity in the trading of the firms stock is thus mainly valuable to the firm because
of the stock markets primary role for the stock issuers, raising of new capital."
...mainly valuable to the firm...

https://www.norges-bank.no/en/news-events/news-publications/Papers/Working-Papers/2010/WP-201012/

Jeg vil tro at MM avtalen fungerer som den skal. Uten at jeg forstår hvordan, så er meningen å bidra med likviditet for Pnor. Det står forøvrig ingen steder at en MM skal kunne drive kursen oppover. Noe slikt hadde vel heller ikke vært lovlig.

Og så har vi denne:
"Market makers encourage market liquidity by standing ready to buy and sell securities at any time of day. Without market makers, far fewer trades would happen and companies would have more limited access to capital. Market makers profit on the difference between the bid and ask prices on their trades."

Vinn-vinn for MM og Pnor, men altså ikke for aksjonærene...
thief
10.01.2021 kl 09:20 3011

Petronor sa jo at mange større investorer krever MM i aksjer de kjøper,pga likviditet!Og i små aksjer som petronor er vel ikke likviditeten høy nok på normale dager,så de bruker da MM. Så får vi se om de større snart kommer🙂Greit at man ikke trenger en MM på gode dager,ved positive nyheter osv.Men når de vanlige dagene slår inn vil jo en MM hindre en større nedtur,men også gjøre at oppgangen vil gå saktere.Man trenger altså litt større volum til før å bevege kursen.Er vel naturlig at større investorer krever dette.Så ikke det blir store bevegelser på veldig lite volum!

Har blitt veldig mye negativ fokus på denne MM,noe med rette.Vi er vant til større bevegelser og litt mer action🙂Og at vi ikke trenger så stort volum for å flytte kursen.Men slik det har blitt nå,tror folk MM styrer kursen,noe de absolutt ikke gjør.De er jo ikke aktive.De verken kjøper på ask eller selger på bid.Det er det VI som gjør,og MM følger bare våre bevegelser!Nå virker det som folk ikke tenker i det hele tatt og kursen har kommet ned på et latterlig nivå.De gir bort aksjer vesentlig under der den burde ha vært🙂Nå er den så underpriset at det bare er spørsmål om tid før oppgangen kommer.Petronor har tilegnet seg store verdier i det siste.I Gambia og sannsynligvis Guinea biss og olja er på solide nivåer .Dette burde ha sendt kursen greit opp mot 2kr.Men vi er på 1.2kr!!!!Og neste nå kan være forlik i Senegal, verdsatt til ca 1kr!!🙂Skjønner vel folk at dagens kurs ikke henger med!Og når man ikke finner en eneste grunn til at kursen er så lav,da er den som regel feil!Og når flere finner dette ut,kommer en skikkelig reprising!

Så slutter man å gi bort aksjene sine,vil kursen også gå oppover.For kjøpere er det.Det har vi sett den siste tiden.Ligget bra med volum på 1.2 og litt oppover.De begynner selvfølgelig å plukke oppover, hvis ingen kaster aksjene sine.Så ikke MM som presser kursen ned,det er oss🙂
Men vi er midt i en spennende tid nå.Forhåpentligvis smeller Senegal inn,da kommer et skikkelig løft.Og negativitet snur til positivitet.Forandrer seg fort i aksjemarkedet 🙂
Fluefiskeren
10.01.2021 kl 11:47 2879

Man må ikke glemme at kursen på aksjen er høyere enn på samme tidspunkt for et år siden. Altså før koronaen. Da var den 1,04. Ikke så mange oljeselskaper kan si det samme. Inklusive Equinor, Aker Bp og DNO. Så det er ikke så mørkt som man kan få inntrykk av når man leser her.
thief
11.01.2021 kl 09:32 2537

Med Gambia i boks,Guinea biss og bevis for at PNOR lett klarer lave oljepriser,samt alt vi har i vente,skulle det mangle om vi ikke var høyere enn for et år siden 🙂Bare 2-3 uker til avklaring om Senegal!Da våkner vel PNOR fra dvalen!
tuja
11.01.2021 kl 09:42 2526

Morgan Stanley oppjusterer sitt sektorsyn på olje til «attractive», går det ifølge TDN Direkt frem av en analyse fredag.

Meglerhuset mener oppgangen i råvarepriser vil føre til de mest robuste rammebetingelsene for oljeselskaper på 15 år, med rom for gjeldsreduksjon, tilbakekjøp og utbyttevekst.
thief
11.01.2021 kl 09:49 2505

PNOR er underpriset deluxe. Har jo gigantisk vekst forran seg.Vi skal jo til 30k i produksjon. 10 ganger dagens🙂Og det starter i år!
Fluefiskeren
11.01.2021 kl 10:20 2474

Det var vel mest tenkt som at vi kan føle at det har godt veldig dårlig, men at sannheten er litt annerledes. Det er en tendens til å klage og det kan fort spre seg litt. Skulle gjerne visst litt mer om Guinea-Bissau før jeg konkluderer med at det er en voldsom trigger. Vi vet jo ikke hva de gav. Og at det bare er 2-3 uker til avklaring om Senegal vet vi jo ikke. Det KAN jo blir forlenget enda en gang, og vi kan ikke ta noe som helst på forskudd selv om vi har troa.
Bakåtlutad
11.01.2021 kl 10:26 2468

Nu när vi har konstaterat att PNOR är underprisat, vilket vi verkar ha gjort ett tag nu. Kan vi inte fråga oss varför det är så då?

Personligen tror jag det beror på att MM ligger som en våt filt över Pnor och småsparare ser bättre investeringar på andra ställen. Inte ens efter 2 månader MM kan få upp omsättningen till en nivå för att "institutionella investerare" ska investera samtidigt som oljan rusat samma period.
thief
11.01.2021 kl 10:31 2475

Ja, kan jo bli forlenget.Men vi får uansett en oppdatering, og den kan man lese mye ut av🙂Fortsetter de ikke i voldgift,er det vel opplagt at de vil komme til en løsning!Så eneste negative muligheten,er at de fortsetter i voldgift.Og den sjansen tror jeg er utrolig liten.
MTP Guinea biss regner jeg med det er en knalldeal.Petronor sitt fokus var først og fremst kjøp av produksjon.Når de da hiver seg over denne avtalen, er det vel garantert pga at den er meget god. Så kan det jo tenkes at de har regnet inn SOSP.Og at de da får en meget spennende portefølje av lisenser nedover kysten. Med Senegal, Gambia og Guinea biss på rekke nedover 🙂Kan hende det var en baktanke med dette kjøpet også. Spennende mtp partnere også,som kanskje går inn på flere samtidig!
thief
11.01.2021 kl 10:37 2478

MM varer ikke lenge,hvis den påvirker negativt. Har jo PNOR ingen fordel av,hvis de f.eks gjør oppkjøp med aksjer. Da vil de ha høyest mulig kurs.De evaluerer hver mnd.Så den blir nok avsluttet,hvis de ikke er fornøyd.Fantastisk at folk selger PNOR på dagens kurs på bakgrunn av en MM 🙂Når den kan forsvinne når som helst. Og PNOR har sagt at vi må gi det litt tid. Da kan det vel hende noen større skal inn etterhvert!
Slettet bruker
11.01.2021 kl 11:09 2410

Hva er MM?
Litt voksenopplæring ønskes:)
thief
11.01.2021 kl 11:27 2374

SP1M har fått som oppgave å være MM.De skal tilby aksjer på kjøp og salg,slik at spreaden blir mindre.De er ikke direkte aktive.Altså kjøper ikke på ask eller selger på bid, de følger bevegelsene til markedet!Så var visst en MM også et vanlig krav fra større investorer. Så PNOR vil vel ha inn litt flere aksjonærer kanskje 🙂
thief
11.01.2021 kl 11:29 2371

Spurte ben.r litt rundt forlengelsen på 3mnd og om PNOR og Senegal hadde kontakt.Fikk denne!

Yes xxxx, as per the press release regarding the extension, they state that: "The extension is a result of ongoing discussions as well as delays to the process as a result of the global pandemic."

Så får vi se hva de kommer frem til 🙂
Fluefiskeren
11.01.2021 kl 11:43 2339

Siden vi snakker om Guinea-Bissau legger jeg ut en liten teaser. Den er fra 2014, men det er såvidt jeg forstår ikke gjort noe der senere. Det er boret en brønn i flanken på en typisk saltdom pluss et sidesteg. Her kalles brønnen for East Sinapa eller Sinapa-2. Dette er på blokk 2. Sinapa er imidlertid høyst sannsynlig større enn det. Vi har også West Sinapa:

« The modern 3D seismic and geological data indicates that the reservoir at West Sinapa and other prospects may be greatly improved over that of the Sinapa-2 well.

The East Sinapa discovery and the West Sinapa prospect are sufficiently close such that, should drilling on West Sinapa result in discovery of oil, both features could conceivably be developed using a single production facility. The combined Contingent and Prospective Resource potential of the two features is estimated by FAR to be 85.6 million barrels of oil (unrisked, 2C and Best Estimate, 100% basis) with an upside potential of 324.8 million barrels (unrisked, 3C and High Estimate, 100% basis).»

Jeg forstår det slik at myndighetene har krevd at neste brønn også skal være på Sinapa. Det er da naturlig at det er Sinapa West som er target.

Men disse blokkene inneholder også mye annet spennende. Kanskje enda mere spennende i blokk 4A og 5A. Det er her vi har tilsvarende strukturer som Sangomar i Senegal.

« Mapping of the modern 3D seismic data has resulted in a number of analogous and potentially larger prospects being identified; both salt related features and tilted fault traps. A conclusion of significance from FAR’s assessment is that the large Atum structure identified from 3D data is considered to be analogous to the prospective shelf edge structures that FAR has identified in its Senegal acreage, one of which will be drilled in early 2014. Atum has a prospective resource potential of 471.7 million barrels (unrisked, Best Estimate, 100% basis). A number of salt related prospects have also been identified, including the North Solha prospect, which have the potential to be tied back to a future production facility at Sinapa, should that eventuate.

Combined Prospective Resources for the Sinapa Block 2 lease and the Esperanca Blocks 4A/5A lease have been assessed at 954 million barrels of oil (un-risked, Best Estimate, 100% basis).»

Jeg synes dette asset er veldig lovende og det ligger før A4 og SOSP i løypa. Her er det altså funnet olje med 2C-ressurser på 13 millioner fat. Neppe stort nok til å bli oppdatert som reserver alene, men det er altså temmelig sikkert mer der. De prospektive ressursene (best) er jo på hele 954 millioner fat. I såfall vil det være en company maker.

https://www.offshore-energy.biz/billion-barrel-oil-potential-in-fars-offshore-guinea-bissau-blocks/

Dette blir rett og slett kjempespennende. Føler at man vet mer enn i Gambia og Senegal. Sinapa ligger dessuten på grunt vann slik at terskelen for utbygging blir lavere. Min favoritt (foreløpig) av alle Petronor sine assets. PNGF Bis er nok den sikreste, men potensialet er så mye større i Guinea-Bissau.

thief
11.01.2021 kl 11:56 2311

👍Utrolig mye spennende fremover,og flere sjanser til å treffe jackpot!Tror PNOR er meget flinke til å finne muligheter. Har de jo bevist i Congo!Og sannsynligvis Aje!
tuja
11.01.2021 kl 11:57 2304

Ser meget bra ut, FF. Som du sier, det kan bli en skikkelig gamechanger for PNOR, ved suksess.
hofa
11.01.2021 kl 11:59 2293

Jeg køber alt hvad der kommer her af positive oplysninger og har øget fra 300 t til 500 t aktier, alt sammen købt på købssiden - uforståeligt, hvem der sælger til mig.
thief
12.01.2021 kl 09:09 1971

Nå er kursen UNDER der vi var før vi fikk forlik i Gambia og Guinea biss 😂Helt sykt!Og bare Gambia var verdi på hvertfall 0.5-1kr!!Samtidig har olje steget 40%!!!Var driver folk med da liksom,He.. He!
nkamok
12.01.2021 kl 10:03 1930

PNOR er blevet RØV kedelig efter MM blev hyret !
Få vil købe aktien, idet der jo ikke er udsigt til kursgevinst lige pt.
Få vil købe aktien, idet de fonemmer, at den kan købes billiger i morgen !
= kviksandsaktie som synker dybere og dybere ved små bevægelser ....
henrik9
12.01.2021 kl 10:33 1885

Hvor er det blitt av den markante debattanten FKL? Har han funnet seg andre selskaper uten sperrer for oppgang?
thief
12.01.2021 kl 11:25 1809

Vil vel si det er utsikt til stor gevinst ganske så raskt her.Melding om Senegal kommer senest om 2-3 uker,og kan komme når som helst nå.Med f.eks sosp i boks, er det vel liten tvil om at gevinsten fra dagens kurs vil bli meget bra🙂Vi vet total betalte 1mrd for ROP!Da var oljemarkedet ikke bedre enn nå,oljeprisen lå på ca 50!Så hvis vi da får sosp og lar total beholde rop,snakker vi store verdier til PNOR. Cirka 1kr på kursen🙂Det burde sende kursen til 2tallet !Hvertfall siden vi allerede er veldig underpriset mtp forliket i Gambia.Som hadde verdier på mange hundre millioner,som ikke er innbakt i dagens kurs
Fluefiskeren
12.01.2021 kl 11:45 1768

1 milliard NOK eller USD?
thief
12.01.2021 kl 12:02 1751

De betalte vel 100musd og litt bonus i tillegg,så totalt ca 1mrd kroner!!Er ikke billige lisenser vi snakker om🙂Og med dagens oljepris og utsikter til enda høyere (GS har mål på 65dollar i sommer).Så vil lisensen i Gambia og eventuelt sosp bli meget attraktive,og ha stor verdi.Tror ikke partner blir noe problem.Så at ikke kursen har reagert betraktelig opp etter forliket i Gambia er utrolig🙂Virker som folk tror det er snakk om lisenser i ingenmannsland til noen få kroner.
thief
12.01.2021 kl 12:10 1741

Hvorfor tror man petronor ville fusjonere med apcl??Som ikke hadde noe annet enn en voldgift mot Gambia og Senegal gående? Jo,får de visste de hadde kontaktene til å få til løsninger og meget verdifulle lisenser.🙂De fusjonerte ikke får å kanskje få tilbake noen ubrukelige lisenser😂

Fluefiskeren
12.01.2021 kl 12:15 1729

OK Begynte å lure.

Men uansett ganske mye for en lisens uten funn. Dog er den ganske stor.
thief
12.01.2021 kl 12:25 1700

Hvilken kurs tror du apcl hadde stått i ,når forliket i Gambia kom?Og hva hvis sosp også gikk i boks?🙂Tror du på gamle høyder, 10kr??
evetjo
12.01.2021 kl 12:49 1657

Who said that MM will provide stability?
evetjo
12.01.2021 kl 12:49 1673

Who said that MM will provide stability?
Fluefiskeren
12.01.2021 kl 12:57 1667

Den hadde i hvert fall stått atskillig høyere enn 1,20. De hadde vel på det tidspunktet andre assets også. Det var vel før de boret tørt i Elfenbenskysten? Det var vel dessuten mange færre aksjer i APCL? De hadde vel ikke noen MC i nærheten av 1 milliard NOK. Umulig å si egentlig. Kursen nå er nok en del preget av Korona. Det var det jo ikke den gang APCL stod i 10 uten at jeg husker hva oljeprisen var da.
thief
12.01.2021 kl 13:04 1651

For å si det sånn,apcl hadde garantert vært mellom 5-10kr med Gambia og Senegal i boks!!Det er det ingen tvil om🙂Hva ville da mcap vært på?apcl hadde ca 160mill aksjer.Det vil si en verdi på mellom 800mill og 1.6mrd!!Og apcl hadde da ikke hatt noe annet enn disse lisensene.En slik mcap vil tilsvare 0.8-1.6kr ekstra i dagens PNOR!Hvorfor i alle dager er Gambia satt til 0kr i dag?Ikke noe av verdien fra forliket er innbakt i dagens kurs🙂Og hva da hvis sosp også går i boks?Da har vi verdier som ville blitt prissatt 800-1.6mrd kr i apcl.Burde ikke de ha samme verdi i PNOR??Selvfølgelig skal de det.Da ser vi hvor latterlig dagens kurs er,som foreløpig setter Gambia til 0,og ingen forventninger til Senegal. Galskap 🙂
raggaren
12.01.2021 kl 13:08 1645

Hei tief, lenge siden jeg var på forumet nå. Jeg tror vi vil se 10 kroner og mer i pnor, men ikke så høyt i år, kanskje 2022-2023. Tror vi passerer 3 kroner i løpet av året her men da må de begynne å få på plass noen av avtalene sine, de har skjøvet mye fremfor seg med utsettelser i 2020 og vi får håpe at 2021 blir året kontrakter faller på plass, samt at det blir funn på boringene. Er det noe nytt angående Senegal? :-)