Jinhui Shipping
Nå har vi hatt en lang periode dominert av sure handelsforhold, krangel mellom Kina og USA, usikkerhet om den grønne fremtid, og Covid 19, som alt har bidratt til å holde fraktaktivitetene nede. Men selv om sykdom herjer, må våre basisbehov fortsatt dekkes, hvilket også har holdt liv i verdensflåten. Nå øyner vi slutten, og da blir frakteverdenen raskt mer interessant.
Jeg ser at interessen for tørrbulkaksjer i Norge for det meste begrenser seg til Golden Ocean og 2020 Bulkers. Det er det ingen grunn til, Jinhui burde ikke glemmes. Nå er jo Golden Ocean et formidabelt rederi, men her spiller størrelsen liten rolle, Jinhui, med sine 18 Supramax’er(handysize), på 55-60,000 DWT, og 2 Panamaxer, på nesten 100.000 DWT, er mer enn stort nok til sitt bruk. Og selv om antallet skal ha blitt noe mindre de senere år, har tonnasjen vokst.
De store bulker’ne, capesize’erne, er, vanligvis, størrelsesmessig, på rundt 150,000 DWT, mens den største er på 400,000 DWT, og de kan ikke passere Suez- og Panamakanalen.
Det sier seg selv at disse skipene er bygget for forskjellige formål, de seiler forskjellige strekninger, til forskjellige havner, med forskjellige laster. De store skipene holder seg mye til malm, korn og kull, mens de mindre, frakter mineraler, korn, skrapjern, sement, etc, etc. Og da har jeg kommet til et viktig punkt, nemlig, etterspørselen. Da de ikke betjener de samme markedene, selv om de går litt over i hverandre, varierer også markedsprisen og da har jeg kommet til det som er spennende.
Handysizemarkedet, som Jinhui betjener, har vært dårlig lenge, derfor har også børskursen ligget nede. Så langt nede faktisk, at den i øyeblikket ligger på ca. 1/7 av hva den maksimalt har ligget på. Og markedet kan, ikke usannsynlig, stige til det maksimale av hva det har vært. Det begrunner jeg som følger:
Covid 19 og handelskrigen mellom USA og Kina har presset markedet svært lavt. Det er nå følgende som taler for at det vil ta seg opp igjen: Det er inngått en svært viktig handelsavtale i østen, USA får en ny president, som, etter all sannsynlighet, vil komme til enighet med Kina. Covid-vaksinene er rett rundt hjørnet. Gamle skip skrapes, mens nye bare kommer til i svært begrenset antall. Rederne tør ikke investere i nye skip, før verden blir enig med seg selv om hvordan de heretter skal utrustes.
Alt dette har positiv betydning for oss Jinhui spekulanter. Invester her og du vil, etter all sannsynlighet, bli rikelig belønnet.
Jeg ser at interessen for tørrbulkaksjer i Norge for det meste begrenser seg til Golden Ocean og 2020 Bulkers. Det er det ingen grunn til, Jinhui burde ikke glemmes. Nå er jo Golden Ocean et formidabelt rederi, men her spiller størrelsen liten rolle, Jinhui, med sine 18 Supramax’er(handysize), på 55-60,000 DWT, og 2 Panamaxer, på nesten 100.000 DWT, er mer enn stort nok til sitt bruk. Og selv om antallet skal ha blitt noe mindre de senere år, har tonnasjen vokst.
De store bulker’ne, capesize’erne, er, vanligvis, størrelsesmessig, på rundt 150,000 DWT, mens den største er på 400,000 DWT, og de kan ikke passere Suez- og Panamakanalen.
Det sier seg selv at disse skipene er bygget for forskjellige formål, de seiler forskjellige strekninger, til forskjellige havner, med forskjellige laster. De store skipene holder seg mye til malm, korn og kull, mens de mindre, frakter mineraler, korn, skrapjern, sement, etc, etc. Og da har jeg kommet til et viktig punkt, nemlig, etterspørselen. Da de ikke betjener de samme markedene, selv om de går litt over i hverandre, varierer også markedsprisen og da har jeg kommet til det som er spennende.
Handysizemarkedet, som Jinhui betjener, har vært dårlig lenge, derfor har også børskursen ligget nede. Så langt nede faktisk, at den i øyeblikket ligger på ca. 1/7 av hva den maksimalt har ligget på. Og markedet kan, ikke usannsynlig, stige til det maksimale av hva det har vært. Det begrunner jeg som følger:
Covid 19 og handelskrigen mellom USA og Kina har presset markedet svært lavt. Det er nå følgende som taler for at det vil ta seg opp igjen: Det er inngått en svært viktig handelsavtale i østen, USA får en ny president, som, etter all sannsynlighet, vil komme til enighet med Kina. Covid-vaksinene er rett rundt hjørnet. Gamle skip skrapes, mens nye bare kommer til i svært begrenset antall. Rederne tør ikke investere i nye skip, før verden blir enig med seg selv om hvordan de heretter skal utrustes.
Alt dette har positiv betydning for oss Jinhui spekulanter. Invester her og du vil, etter all sannsynlighet, bli rikelig belønnet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
16.12.2020 kl 11:55
3105
Så lenge Jin ikke taper penger er jeg fornøyd. Og jeg tror det blir lenge til JIN kommer til å tape nevneverdig. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Snitt-årsmodellen på skipene deres er 2008.
Snitt DWT er 60.000
Så snittprisen på skipene er nok mye høyere enn 5.5 millioner dollar. Skipet de solgte var jo 2002 modell og 51000 dwt.
Property plant and EQ er 202.7 mill usd= ca 1.758 milliarder kroner. / 19 skip = 10.67 millioner dollar per skip. =92.53 millioner NOK per skip
Høres jo kanskje litt mye ut?
2020:
"Ifølge den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue anslås Jinhui-flåten i dag å være verdt 185 millioner dollar."
Dette er vesentlig lavere enn PPE. Det er en rabatt på 16% i forhold til det JIN oppfører som PPE.
Så bokførte verdier er mer sannsynlig 17 kr enn 20 kr. Ikke at det utgjør det største forskjellen. Men poenget er at JIN ikke er fullt så billig som det ser ut til.
Og så begrunnelsen for skipsalg. Ok at de selger et eldre skip, men at de trenger det for å styrke likviditeten sin er bare tull, de har temmelig solid likviditet. Mye av det JIN skriver er bare copy/paste. "Nimble" er vel favorittordet deres!
Snitt-årsmodellen på skipene deres er 2008.
Snitt DWT er 60.000
Så snittprisen på skipene er nok mye høyere enn 5.5 millioner dollar. Skipet de solgte var jo 2002 modell og 51000 dwt.
Property plant and EQ er 202.7 mill usd= ca 1.758 milliarder kroner. / 19 skip = 10.67 millioner dollar per skip. =92.53 millioner NOK per skip
Høres jo kanskje litt mye ut?
2020:
"Ifølge den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue anslås Jinhui-flåten i dag å være verdt 185 millioner dollar."
Dette er vesentlig lavere enn PPE. Det er en rabatt på 16% i forhold til det JIN oppfører som PPE.
Så bokførte verdier er mer sannsynlig 17 kr enn 20 kr. Ikke at det utgjør det største forskjellen. Men poenget er at JIN ikke er fullt så billig som det ser ut til.
Og så begrunnelsen for skipsalg. Ok at de selger et eldre skip, men at de trenger det for å styrke likviditeten sin er bare tull, de har temmelig solid likviditet. Mye av det JIN skriver er bare copy/paste. "Nimble" er vel favorittordet deres!
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
mithra
16.12.2020 kl 00:18
3204
Longsitinbulk skrev Er de ikke bullish på markedet, nei da bør de selge,
Den eneste rimelige forklaringen jeg kan se, er at de sikter mot å kjøpe noen brukte handy/supra skip mot midten av februar neste år , da ratene vanligvis er på sitt laveste.. Inntjeningen i Q4 ser ut til å bli bra. Hvis det slår til og verdipapirporteføljen og eiendomsinvesteringene også viser bedring,bør de ha en veldig sterk balanse og god likviditet. Da er tiden inne til å posisjonere seg for oppgang i 2021 og 2022.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
Natt1369
15.12.2020 kl 22:54
3249
Longsitinbulk skrev Er de ikke bullish på markedet, nei da bør de selge,
Noen gidder ikke lese, men kommenterer likevel...
"The supply is very much in check. Now given the -- how inelastic the dry bulk market would react to any supply-and-demand imbalance, we remain cautiously optimistic of the outlook. Overall, we see several factors going forward and it looks to be on a more positive side. There's a recovering demand with slowly easing COVID-19 worries."
"The supply is very much in check. Now given the -- how inelastic the dry bulk market would react to any supply-and-demand imbalance, we remain cautiously optimistic of the outlook. Overall, we see several factors going forward and it looks to be on a more positive side. There's a recovering demand with slowly easing COVID-19 worries."
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
Longsitinbulk
15.12.2020 kl 22:41
3241
mithra skrev ikke lett å skjønne hvorfor de selger et skip nå ??
Er de ikke bullish på markedet, nei da bør de selge,
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
Natt1369
15.12.2020 kl 22:30
3234
Verdien er nok enda høyere, ettersom snittalderen er 12 år, pluss at 2 av skipene er panamax. ;)
Blir ikke bestilt nye skip før man vet mer om hva fremtiden bringer. I mellomtiden kan vi prise oss lykkelig for at de ikke instalerte scrubbere og kastet bort enda mere penger, og 2021 blir bra, uansett hvilket skipping-selskap en foretrekker.
Jeg foretrekker Jinhui, så kan de som foretrekker GOGL, etc. holde seg til sin egen tråd hvor de forhåpentligvis har mere peiling. :D
Blir ikke bestilt nye skip før man vet mer om hva fremtiden bringer. I mellomtiden kan vi prise oss lykkelig for at de ikke instalerte scrubbere og kastet bort enda mere penger, og 2021 blir bra, uansett hvilket skipping-selskap en foretrekker.
Jeg foretrekker Jinhui, så kan de som foretrekker GOGL, etc. holde seg til sin egen tråd hvor de forhåpentligvis har mere peiling. :D
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
Natt1369
15.12.2020 kl 22:19
3256
Longsitinbulk skrev Hvordan skal de finansiere den såkalte oppdaterte flåten som du sikter til?
Wei Man Ching Jinhui Shipping and Transportation Limited - VP
"The biggest risk within the dry bulk shipping industry is the supply side. And if we look at the statistics, the investment in dry bulk newbuildings is now back at a historical low. The way we see it, it's -- the reason behind that are multiple thoughts, of course. Obviously, the newbuilding supply was very, very high back 10 years, 12 years ago. The number of orders were, on hindsight, absolutely irrational. And as a result, investors, owners were all hurt. Financiers all felt the pain. There's a general unwillingness or probably shy away, scared, fear, you name it, in terms of ordering for newbuildings. But more importantly, apart from the fear side, apart from the available maritime funding side, regulatory changes also plays a very, very big part, which is, going forward, the environmental regulations in terms of commercial ocean-going vessels is getting stricter and stricter. This year, the low-sulphur fuel has kicked in. Ballast water management begins to kick in. And then in terms of emission, the industry regulatory bodies are pushing, especially out of EU, is pushing for zero carbon going forward. Now this poses a big challenge for shipyards as well as owners as well. So what will be the new generation type of vessels? What would be the next-generation engine to achieve this very, very tough emission target? Given that there's no consensus and there's a lack of general funding in terms of achieving this next-generation ships, unfortunately, we do not have a Tesla in our space, owners are generally shying away from ordering new vessels, which the ones that are being marketed by shipyards right now, in general, are still the old diesel-engine models and that does not achieve zero carbon. If we look at the fleet growth in terms of existing fleet, this is even lower. Right now, the newbuilding supply is for all the sectors from Capesize, Post-Panamax, Supermax, Newcastlemax, you name it, all dry bulk vessels, the order out there is 6.29% of the existing fleet. Not to mention quite a good bulk of the existing fleet are aged tonnage, are -- which readily will go to scrap in the coming years. The supply is very much in check. Now given the -- how inelastic the dry bulk market would react to any supply-and-demand imbalance, we remain cautiously optimistic of the outlook. Overall, we see several factors going forward and it looks to be on a more positive side. There's a recovering demand with slowly easing COVID-19 worries. And as I previously mentioned, environmental regulations would lead to uncertainty in the next-generation technology for commercial ocean-going vessels. This leads to low investment appetite. From a financing perspective, maritime funding remains to be available only on a selected basis. It's not like the old 2010 or starting from 2007 where there's a rush -- there was a gold rush to shipping where anybody could obtain credit relatively easy. This is not the case. Easing geopolitical tensions on the horizon. With U.S. elections coming to an end, we are hopeful that things would revert back to normal. There will be less arguments in the world, and business will begin to revert back to normal."
"The biggest risk within the dry bulk shipping industry is the supply side. And if we look at the statistics, the investment in dry bulk newbuildings is now back at a historical low. The way we see it, it's -- the reason behind that are multiple thoughts, of course. Obviously, the newbuilding supply was very, very high back 10 years, 12 years ago. The number of orders were, on hindsight, absolutely irrational. And as a result, investors, owners were all hurt. Financiers all felt the pain. There's a general unwillingness or probably shy away, scared, fear, you name it, in terms of ordering for newbuildings. But more importantly, apart from the fear side, apart from the available maritime funding side, regulatory changes also plays a very, very big part, which is, going forward, the environmental regulations in terms of commercial ocean-going vessels is getting stricter and stricter. This year, the low-sulphur fuel has kicked in. Ballast water management begins to kick in. And then in terms of emission, the industry regulatory bodies are pushing, especially out of EU, is pushing for zero carbon going forward. Now this poses a big challenge for shipyards as well as owners as well. So what will be the new generation type of vessels? What would be the next-generation engine to achieve this very, very tough emission target? Given that there's no consensus and there's a lack of general funding in terms of achieving this next-generation ships, unfortunately, we do not have a Tesla in our space, owners are generally shying away from ordering new vessels, which the ones that are being marketed by shipyards right now, in general, are still the old diesel-engine models and that does not achieve zero carbon. If we look at the fleet growth in terms of existing fleet, this is even lower. Right now, the newbuilding supply is for all the sectors from Capesize, Post-Panamax, Supermax, Newcastlemax, you name it, all dry bulk vessels, the order out there is 6.29% of the existing fleet. Not to mention quite a good bulk of the existing fleet are aged tonnage, are -- which readily will go to scrap in the coming years. The supply is very much in check. Now given the -- how inelastic the dry bulk market would react to any supply-and-demand imbalance, we remain cautiously optimistic of the outlook. Overall, we see several factors going forward and it looks to be on a more positive side. There's a recovering demand with slowly easing COVID-19 worries. And as I previously mentioned, environmental regulations would lead to uncertainty in the next-generation technology for commercial ocean-going vessels. This leads to low investment appetite. From a financing perspective, maritime funding remains to be available only on a selected basis. It's not like the old 2010 or starting from 2007 where there's a rush -- there was a gold rush to shipping where anybody could obtain credit relatively easy. This is not the case. Easing geopolitical tensions on the horizon. With U.S. elections coming to an end, we are hopeful that things would revert back to normal. There will be less arguments in the world, and business will begin to revert back to normal."
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
Longsitinbulk
15.12.2020 kl 22:11
3256
Hvordan skal de finansiere den såkalte oppdaterte flåten som du sikter til?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
arnterik
15.12.2020 kl 22:06
3245
Jeg ser at jinhui har en markedsverdi på 395 millioner kroner, hvis skipene de eier har en snitt pris på 5 millioner dollar så er jo markedsverdien på 807 millioner kroner? Er dette mulig?
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
Natt1369
15.12.2020 kl 21:09
3286
mithra skrev ikke lett å skjønne hvorfor de selger et skip nå ??
The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the 'Company') announces that a wholly-owned subsidiary of the Company entered into a memorandum of agreement on 10 July 2020 for the acquisition of a Supramax at a purchase price of US$3,950,000.
The Vessel is a Supramax of deadweight 50,259 metric tons, built in year 2001.
The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the 'Company') announces that a wholly-owned subsidiary of the Company entered into a memorandum of agreement on 15 December 2020 for the disposal of a Supramax at a consideration of US$5,500,000.
The Vessel is a Supramax of deadweight 50,777 metric tons, built in year 2002 and registered in Hong Kong.
Det er ikke snakk om samme skip, men de er omtrent like gamle. De får altså US$1,550 000 mer for skipet som nå er solgt, enn det de ga for tilsvarende i sommer.
The Vessel is a Supramax of deadweight 50,259 metric tons, built in year 2001.
The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the 'Company') announces that a wholly-owned subsidiary of the Company entered into a memorandum of agreement on 15 December 2020 for the disposal of a Supramax at a consideration of US$5,500,000.
The Vessel is a Supramax of deadweight 50,777 metric tons, built in year 2002 and registered in Hong Kong.
Det er ikke snakk om samme skip, men de er omtrent like gamle. De får altså US$1,550 000 mer for skipet som nå er solgt, enn det de ga for tilsvarende i sommer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
arnterik
15.12.2020 kl 20:36
3309
mithra skrev ikke lett å skjønne hvorfor de selger et skip nå ??
Det begynner å bli gammelt, bygd i 2002, de vil ha en oppdatering på flåten sin og samtidig får de en bedre likviditet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:11
Du må logge inn for å svare
mithra
15.12.2020 kl 12:19
3611
ikke lett å skjønne hvorfor de selger et skip nå ??
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
mithra
15.12.2020 kl 09:32
3642
Endelig skjer det noe med handelen i morselskapet i Hong kong.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Redcloud
14.12.2020 kl 11:48
3765
Se for deg et rederi med utslippsfrie skip på sikt godt posisjonert for asiaboom. Transportbehovet til sjøs forsvinner ikke. I det øyeblikk rederier som dette blir utslippsfrie vil prisingen bli en annen. Bunnsfisking her kan godt bli lønnsomt, selv om vi står midt oppe i en vordende klimaboble og alle vil ha miløaksjer og i alle fall ikke forurensende virksomhet. Hvem tror de beryktede brødrene vil satse på utslippsfrie skip? Tenker de bare kortsiktig på seg selv eller tenker de på rederiets framtid?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
10.12.2020 kl 10:49
3920
Ja det er en merkverdig lav pris. På topp ble de prisatt til over 4x bok.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
10.12.2020 kl 10:12
3915
Har jeg lov til å poste et helt earnings call transcript her?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
phantom1
10.12.2020 kl 04:39
3994
noprofit skrev og det skjer igjen i dag Cape ned -2,9% GOGL opp utrolige 4%
Cape kommer slutten av Jan/fh feb - ser vi 30k rundtur 50k fronthaul. Pmx blir svak pga masse kullskip losser i Kina fra 1 Jan når tollmyndighetene åpner for der etter å ligget å ventet. Samtidig alle pmx/kmx på vei Kina med korn og kommer åpne i q1 - elendig soya crop i Sør-Amerika og sesongen ikke helt startet før etter mars blir det for mye tonnasje. Men cape snur gsrantert ganske raskt. Om Gogl rekker en tur ned på lave 30 spørs men da er den ett knallkjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
tankardjr
10.12.2020 kl 00:05
4065
noprofit skrev og det skjer igjen i dag Cape ned -2,9% GOGL opp utrolige 4%
Jin pris aksje /bokført egenkapital 0.19. Shipping Ose gjennomsnitt prisk/bokført Ek er 0.8. Gjennomsnitt alle aksjer Ose pris / bokført er på 1.3
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
noprofit
09.12.2020 kl 12:32
4211
og det skjer igjen i dag
Cape ned -2,9% GOGL opp utrolige 4%
Cape ned -2,9% GOGL opp utrolige 4%
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
noprofit
08.12.2020 kl 14:33
4358
Capesize -9,9% GOGL opp
Supramax 0,1% JIN flatt / ned
Helt utrolig!
Supramax 0,1% JIN flatt / ned
Helt utrolig!
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
08.12.2020 kl 11:36
4395
Vet ikke om vi bør sammenlikne med de dårligste investeringene på oslo børs. Men til en p/b på 0.2, mye cash på bok, lav gjeld og ørlite overskudd på bunnlinja så kan det virke som det er margin of safety. Nedsiden er begrenset og oppsiden er potensielt mye større. Men en ratekollaps eller krumspring av ledelsen kan redusere egenkapitalen og dermed også kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
tankardjr
07.12.2020 kl 22:38
4522
Med tanke på hva folk finner på å kjøpe på Ose i dag så virker Jin temmelig sikkert. Både når det gjelder soliditet egenkapital og lønnsomhet. Folk kjøper grønne aksjer som umulig de kan ha regnet på da de er alt for dyre. Eller så kjøper de NAS som er teknisk konkurs og som ikke lar seg regne på. Atter noen andre spekulerer i offshore rederier som har tom kasse og som trenger penger, Alla seismikk eller andre supply rederier. Sånn sett syns jeg Jinhui virker som gamle Statoil til 95 prosent rabatt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
07.12.2020 kl 14:20
4603
Ja de fortjener vel en prising til 0.4 P/B. Nå er den 0.2. Så en pris på 7.2 kr per aksje burde kanskje vært "riktig" pris per i dag. Vanligvis bør ikke selskaper som går i 0 eller tjener penger selges til 0.2 p/b. JIN tjente penger siste kvartal.
Enten fordi man ønsker å påvirke markedet til en lavere inngang/snittpris eller så er man bitter på selskapet og ønsker å få utløp for frustrasjon. Tviler på at de samme folka hadde vært kritiske til lederlønninger om aksjen hadde ligget på 20 kr i dag. T.o.m gode selskaper blir hatet når kursen faller mye selv om det ikke nødvendigvis har noe med selskapet å gjøre.
Tipper at hvis aksjen skulle gå opp til 20 kr så er det ikke lederlønninger som er fokuset, det er det nok mest når aksjen har skuffet og folk sitter med tap. Slik vil det nok alltid være så lenge mennesker har følelser.
Enten fordi man ønsker å påvirke markedet til en lavere inngang/snittpris eller så er man bitter på selskapet og ønsker å få utløp for frustrasjon. Tviler på at de samme folka hadde vært kritiske til lederlønninger om aksjen hadde ligget på 20 kr i dag. T.o.m gode selskaper blir hatet når kursen faller mye selv om det ikke nødvendigvis har noe med selskapet å gjøre.
Tipper at hvis aksjen skulle gå opp til 20 kr så er det ikke lederlønninger som er fokuset, det er det nok mest når aksjen har skuffet og folk sitter med tap. Slik vil det nok alltid være så lenge mennesker har følelser.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Redcloud
07.12.2020 kl 11:45
4683
Aksjen bør vel kunne hente seg inn og er derved en doblingskandidat etter koronafallet og etter profit warning andre kvartal, da de beryktede brødrene advarte mot investering i eget selskap på grunn av vanskelige tider. Hva som er så useriøst med å advare markedet på den måten de gjorde vites ikke, men de får mye pepper for å ta ut for høy lønn. Greit nok det, men dette er en trading aksje med relativt lav omsetning, når den først tar av så tar den av. Hvorfor man skal sitte på sidelinjen uten å eie aksjer i selskapet og advare mot disse kinesiske brødrene vet jeg heller ikke. Men jeg har kjøpt noen aksjer på ca 3,50 i snitt. Lykke til. Og godt nytt år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
05.12.2020 kl 22:15
4941
Jeg har ikke vært med Jin i alle år siden de ble opptatt på Oslo Børs, kun i de årene hvor de har hatt god utsikt til å tjene penger. Og det gjelder det kommende år. Det er mange merkelige innvendinger som dukker opp imot dem, men man skal vokte seg vel for å tro at kinesere er dumme. Og jeg har vært i shipping altfor lenge til å tro at de er alene om å lure unna noen kroner. Golden Ocean har vært nevnt og eieren ble jo, eksempelvis, i sin tid fengslet for å ha benyttet oljelast til bunkers. Og i Østen foregår det jo mye rart, jeg måtte, i min tid, sette en kaptein i fengsel i Singapore, fordi han ankret opp og overførte bunkers ulovlig til kjeltringer i land. Men slikt bekymrer meg ikke i dag. Om det mangler noen kroner på bunnlinjen, vil allikevel kursen følge markedet, og er man med, vil man tjene noen kroner.
La meg minne om at selskapet sitter på nærmere 1,3 millioner TDW, med en gjennomsnittsalder på 13 år, de fleste på korte certepartier, klar til å ta markedet. At de seiler mye i Østen er sikkert bare en fordel, der kjenner de markedet og der har de billig arbeidskraft til å vedlikeholde skipene. Og de kalles ikke «handysize» for ingenting, når Coronaen svinner hen og lastevolumet tar seg opp, er de klar til å betjene de fleste lastehavner, mens vi sitter forventningsfulle ved pc’en og venter - - .
La meg minne om at selskapet sitter på nærmere 1,3 millioner TDW, med en gjennomsnittsalder på 13 år, de fleste på korte certepartier, klar til å ta markedet. At de seiler mye i Østen er sikkert bare en fordel, der kjenner de markedet og der har de billig arbeidskraft til å vedlikeholde skipene. Og de kalles ikke «handysize» for ingenting, når Coronaen svinner hen og lastevolumet tar seg opp, er de klar til å betjene de fleste lastehavner, mens vi sitter forventningsfulle ved pc’en og venter - - .
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
05.12.2020 kl 11:11
5078
Det stemmer, alle har dilutert sine aksjonærer. Spesielt Golden ser ut til å være en værsting. 6 millioner aksjer i 2013. 144 millioner i dag. Sørgelig. Jin ledelse er kanskje ikke så ille som folk flest skal ha det til når man ser på hvordan andre bulkselskaper har styrt bedriften gjennom harde tider?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
tankardjr
05.12.2020 kl 08:59
5158
Ikke nok med at det er høye lønninger de selskapene har vel kjørt emisjoner Alla Golden ocean med jevne mellomrom.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
04.12.2020 kl 12:14
5273
Gary Vogel made $3,528,264
John Wobensmith Genco $2,201,942
Mats berglund Pasific basin: $1,948,000
Golden ocean 1.9 mill usd?
Høye lønninger?
John Wobensmith Genco $2,201,942
Mats berglund Pasific basin: $1,948,000
Golden ocean 1.9 mill usd?
Høye lønninger?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
03.12.2020 kl 20:31
5412
Helt enig. Som jeg har nevnt flere ganger tidligere, hvorfor skulle et fullblods røver selskap betale utbytter og gjøre innsidekjøp?
Jin har både positive faktorer og negative og jeg er usikker hvilke jeg bør vekte mest. Men til dagens pris så kan man kanskje forsvare et kjøp selv om det er endel grums i selskapet. Vi kjøper jo tross alt skip til en brøkdel av salgsverdi. Med mindre det skjer noe veldig negativt makro så tror jeg nedsiden er begrenset og oppsiden er mye større. Men jeg kan ta helt feil selvsagt så vær varsom
Jin har både positive faktorer og negative og jeg er usikker hvilke jeg bør vekte mest. Men til dagens pris så kan man kanskje forsvare et kjøp selv om det er endel grums i selskapet. Vi kjøper jo tross alt skip til en brøkdel av salgsverdi. Med mindre det skjer noe veldig negativt makro så tror jeg nedsiden er begrenset og oppsiden er mye større. Men jeg kan ta helt feil selvsagt så vær varsom
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
03.12.2020 kl 20:24
5418
Vet ikke om en sammenlikning med NAS er den beste. Hehe. Bedre å sammenlikne Jin med andre bulkere. Men et ikke i detalj hvor mange listede tørrbulkere som kjører ren spot. Eller er jeg enig
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Natt1369
03.12.2020 kl 19:22
5450
Det må være noen vanvittig bitre tap du har gått på opp igjennom årene, ettersom du fortsetter korstogene dine mot jinhui...
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
arnterik
03.12.2020 kl 19:14
5463
Grådighet kan hende, men nevn ett selskap som ikke er grådige?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
tankardjr
03.12.2020 kl 18:57
5484
Et godt selskap ja. Men grådige personer med nisselua på hodet gikk bananas når ledelsen tog ut for høy lønn i forhold til hva Ola dunk mener er rett lønn. Vi får se hva som skjer fremover. Merkelig at Jinhui betaler ut utbytte hvis de er 100 prosent røvere som noen hevder. Det henger ikke helt på greip egentlig. Nei jeg velger å tro det som står i rapportene til Jinhui. Og så får vi se om kursen flytter seg oppover igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
arnterik
03.12.2020 kl 18:42
5505
Jeg ser mange sunnhet faktorer i dette selskapet i forhold til mange andre, for det første er det ikke ett selskap som er bygd opp på gjeld slik som nas, for det andre tjener de pengene selv i dårlige tider, dette viser styrke hos ledelsen, og ja de kan ta ut lønn så lenge de setter selskapet først.
De har overlevd i 24 år, og de sa nei til nye skip pga av dårlige tider, dette viser styrke. Som Nas låner og kjøpte fly som det skulle være drops så ser man hvordan det går med slike jumbo selskap.
Så jeg anser Jin som ett meget godt selskap
De har overlevd i 24 år, og de sa nei til nye skip pga av dårlige tider, dette viser styrke. Som Nas låner og kjøpte fly som det skulle være drops så ser man hvordan det går med slike jumbo selskap.
Så jeg anser Jin som ett meget godt selskap
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
03.12.2020 kl 18:36
5517
Mulig du har helt rett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
03.12.2020 kl 14:31
5588
Man kjøper ikke aksjer i et selskap hvor man vet hvor overskuddet havner, i lommene til brødrene NG. Det går ann å bruke hodet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
mithra
03.12.2020 kl 14:07
5632
Du kjøper jin nå , gjør du ikke long ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare
Longsitinbulk
03.12.2020 kl 14:02
5653
Det er nok ikke tøv, det er harde fakta.
Sett deg eller inn i selskapet, noe du bør når du eier aksjer i dette røver selskapet,
Jin har tradet på rabatt 20-40 i årevis, det er ikke et kjøps argument da denne aldri vil bli priset på verdier.
Gogl prises dessuten på 40 prosent av verdiene.
Sett deg eller inn i selskapet, noe du bør når du eier aksjer i dette røver selskapet,
Jin har tradet på rabatt 20-40 i årevis, det er ikke et kjøps argument da denne aldri vil bli priset på verdier.
Gogl prises dessuten på 40 prosent av verdiene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16
Du må logge inn for å svare