Stortinget diskuterer Norwegians sak for øyeblikket
Håper politikerne gjør sitt beste for å redde Norwegian. Det er skammelig for dette kongeriket å ikke støtte deres eneste store Flyselskap. Vi er tross alt verdens rikeste land som har råd til et eget flyselskap. Vi krysser fingrene. Selv er jeg overbevist at Norwegian overlever, men synes det begynner å haste med et støttetiltak som gagner det norske samfunn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
hugoviggo
13.11.2020 kl 13:36
3694
Dette er FAKE NEWS Silva77!!! Neste stortingsmøte er tirsdag kl. 10.00, i følge stortinget.no.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Silva77
13.11.2020 kl 13:46
3664
Absolutt ikke Fake kjære deg. Politikerne er på saken selvom de ikke forteller meg og deg om hva de drøfter seg i mellom akkurat nå. Dersom du håper på et konkurs og ikke er solidarisk og patriotisk, så skjønner jeg at du ikke ønsker slike nyheter. La oss håpe at jeg tar feil. Ofrer alt, alt for Norge
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Silverstar
13.11.2020 kl 13:52
3639
Det kan se ut som Norwegian-veteran blir sjef i Braathens flyselskap
Erik G. Braathen har hentet nok en Norwegian-veteran til sitt nye flyselskap. Tonje Wikstrøm Frislid sier hun ikke klarte å si nei da hun fikk sjansen til å gjøre comeback i luftfarten.
Dette har egentlig vært faren i mange år konkurs, nå er det på siste kapittel. Nyt selskap oppstår!
Erik G. Braathen har hentet nok en Norwegian-veteran til sitt nye flyselskap. Tonje Wikstrøm Frislid sier hun ikke klarte å si nei da hun fikk sjansen til å gjøre comeback i luftfarten.
Dette har egentlig vært faren i mange år konkurs, nå er det på siste kapittel. Nyt selskap oppstår!
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Forlater det synkende skip...det gjorde Kjos også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
prolm
13.11.2020 kl 15:36
3489
Kan være billigere for staten å støtte oppkjøpere etter en konkurs. En kontantstøtte på flere mrd nå går for det meste til å gjøre opp forfalte krav og støtte til aksjonærene...
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Maalselv
13.11.2020 kl 15:53
3440
Fri fantasi, til og med Frp tok til fornuft, løpet er kjørt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Naustberget
13.11.2020 kl 16:01
3407
Hva med det de får tilbake i form av skatter og avgifter, 30 tus ansatte skatter avgifter iform av handling i butikker osv
Flyene , avgifter på seter flyplasser avinor osv
Hva med etter 5 år , hvor mange milliarder er da tilbakebetalt 🤔hmmm 💲🛫💺
Flyene , avgifter på seter flyplasser avinor osv
Hva med etter 5 år , hvor mange milliarder er da tilbakebetalt 🤔hmmm 💲🛫💺
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Naustberget
13.11.2020 kl 16:02
3403
Maalselv skrev Fri fantasi, til og med Frp tok til fornuft, løpet er kjørt.
Hva med det de får tilbake i form av skatter og avgifter, 30 tus ansatte skatter avgifter iform av handling i butikker osv
Flyene , avgifter på seter flyplasser avinor osv
Hva med etter 5 år , hvor mange milliarder er da tilbakebetalt 🤔hmmm 💲🛫💺
Flyene , avgifter på seter flyplasser avinor osv
Hva med etter 5 år , hvor mange milliarder er da tilbakebetalt 🤔hmmm 💲🛫💺
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Deepshitter
13.11.2020 kl 16:28
3345
Bare ned 2% i dag. Det er nå 17 handledager igjen til 9. desember hvor vi får en snau milliard aksjer til i markedet. OSM Aviation har solgt alt samme dag ved de to forgående slippene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
ark
13.11.2020 kl 16:35
3322
Ofrer alt for Norge.???? Det er Kina og Dansker som er de største eierne.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Deepshitter
13.11.2020 kl 18:18
3206
Syns det er flott at noen ofrer alt så jeg kan få brukt mine cash-points om et års tid. At folk tror at NAS er norsk fordi det heter Norwegian Air Shuttle, er jo bare genialt. Få litt mer rødt på flyene og en blå stripe i tillegg, så er vi i mål.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
telefusken
13.11.2020 kl 18:46
3144
Hvis Staten på død og liv vil redde selskapet er det nok heller samme løsningen som da de reddet DNB. Aksjekapitalen nulles, og Staten stiller garantikapital for ønsket størrelse på selskapet, for så å selge seg ned over tid. Aksjonærene står igjen og lurer på hvorfor de plutselig ikke har aksjer i selskapet når det fortsatt eksisterer. På denne måten kan arbeidsplasser reddes, mens aksjonærene finner ut hva "ansvaret er begrenset til innskutt kapital" betyr i praksis.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Naustberget
13.11.2020 kl 19:39
3063
Ja det husker jeg godt
Jæklæ kjipt
Jæklæ kjipt
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
telefusken
13.11.2020 kl 22:35
2910
Aksjonærer bør ta inn over seg at det faktisk ligger et ansvar på dem å sørge for at et selskap drives forsvarlig.
Vanligvis delegeres dette til styret via generalforsamlingen, men når styret feiler, må aksjonærene faktisk kreve ekstraordinær generalforsamling og finne en løsning på et feilende styre. Det er vanskelig i et selskap som har en, eller noen få, dominerende eiere og et stort antall småaksjonærer som ikke følger med, slik som i NAS.
Uansett, så er det eierne som har ansvaret for at selskapet har nok kapital til å drive for egen regning. Nå sier jo eierne at de ikke vil putte inn mer penger, og da er det ikke så mange muligheter igjen. Nå blir det juridiske ansvaret i et ASA kun plassert på styret, men det økonomiske havner på eierne. Vil de ikke putte inn mer penger, og styret ikke klarer å trylle frem flere, er det kun en mulighet, og det er opphør med tap av innskutt kapital som resultat.
Vanligvis delegeres dette til styret via generalforsamlingen, men når styret feiler, må aksjonærene faktisk kreve ekstraordinær generalforsamling og finne en løsning på et feilende styre. Det er vanskelig i et selskap som har en, eller noen få, dominerende eiere og et stort antall småaksjonærer som ikke følger med, slik som i NAS.
Uansett, så er det eierne som har ansvaret for at selskapet har nok kapital til å drive for egen regning. Nå sier jo eierne at de ikke vil putte inn mer penger, og da er det ikke så mange muligheter igjen. Nå blir det juridiske ansvaret i et ASA kun plassert på styret, men det økonomiske havner på eierne. Vil de ikke putte inn mer penger, og styret ikke klarer å trylle frem flere, er det kun en mulighet, og det er opphør med tap av innskutt kapital som resultat.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Sett i ettertid så var det en del valg som ikke var optimal av Kjos og co, finansiering var nok vel kreativ, litt for mye prøving og feiling på ulike ruter etc. Uansett så er situasjonen som den er i dag og det er ikke mange som får gjort noe med dette. Ja, vi kan bare la NAS gå konkurs, Torghatten/Widerøe og Braathen vil nok kanskje være interessert i deler av boet og muligens delvis videreføring i Norge/Skandinavia/Norden. Langdistanseflyging blir nok neppe videreført med et norsk selskap.
For noen få år siden så var det mye glede om langdistansesatsingen til Norwegian, hvor Kjos skulle fly inn folk fra mange ulike himmelretninger og inn til Norge, fylle Hurtigruta med folk, nordlysopplevelser i Tromsø, vise frem Lofoten og Vestlandet. Kjos var navet til en stor satsing på turister over hele landet. Samtidig skulle nordmenn få prisgunstige billetter til syden og andre eksklusive reisedestinasjoner. Som det tidligere ble sagt så ville vi bruke lite penger på fly, oppgradere hotellrommet fra 4 stjerner til 5 stjerner og når baren kaller så var det åpen lommebok. Kan tenke meg vi nordmenn ikke er unike på dette område. Det er sikkert mange andre selskaper som kan erstatte Norwegian men vi kan ikke bare forvente at hurtigruta, hotellene og andre reiselivsbedrifter fylles opp med folk(etter covid) fra andre flyselskap. Jeg er bekymret for at ene leddet i kjedet kan forsvinne for godt og gi store ringvirkninger på sikt. Ullensaker kommune er på arbeidsledighetstoppen, med ca 3000 ledige. Kommunens gjeld er på underkant av 5 mrd, vil øke med 600 mill. hvert år fremover, forventer ingen økonomisk vekst de nærmeste årene. Kan tenke meg nabokommunene også vil få noen tøffe år. Avinor har vel 18 mrd. i gjeld og er avhengig av folk på flyplassene. OSL med tett opp mot 30 mill. reisende vil nok ikke få samme antall før om mange år. Hurtigruta vil nok ikke være slik vi kjenner til før korona uten betydelig statsstøtteøkning. Flyfrakt vil nok bli betydelig dyrere. Reorganiseringen som har pågått et par år i NAS har gitt effekt og driften før korona var god. Eierstruktur som Hareide snakket om er sikkert komplisert men sannsynligvis ikke uløselig. Det er et vanskelig case men syns AS Norge bør ta den risikoen, tror langtidsskadene blir verre og kanskje ikke gjenopprettelig med en konkurs.
For noen få år siden så var det mye glede om langdistansesatsingen til Norwegian, hvor Kjos skulle fly inn folk fra mange ulike himmelretninger og inn til Norge, fylle Hurtigruta med folk, nordlysopplevelser i Tromsø, vise frem Lofoten og Vestlandet. Kjos var navet til en stor satsing på turister over hele landet. Samtidig skulle nordmenn få prisgunstige billetter til syden og andre eksklusive reisedestinasjoner. Som det tidligere ble sagt så ville vi bruke lite penger på fly, oppgradere hotellrommet fra 4 stjerner til 5 stjerner og når baren kaller så var det åpen lommebok. Kan tenke meg vi nordmenn ikke er unike på dette område. Det er sikkert mange andre selskaper som kan erstatte Norwegian men vi kan ikke bare forvente at hurtigruta, hotellene og andre reiselivsbedrifter fylles opp med folk(etter covid) fra andre flyselskap. Jeg er bekymret for at ene leddet i kjedet kan forsvinne for godt og gi store ringvirkninger på sikt. Ullensaker kommune er på arbeidsledighetstoppen, med ca 3000 ledige. Kommunens gjeld er på underkant av 5 mrd, vil øke med 600 mill. hvert år fremover, forventer ingen økonomisk vekst de nærmeste årene. Kan tenke meg nabokommunene også vil få noen tøffe år. Avinor har vel 18 mrd. i gjeld og er avhengig av folk på flyplassene. OSL med tett opp mot 30 mill. reisende vil nok ikke få samme antall før om mange år. Hurtigruta vil nok ikke være slik vi kjenner til før korona uten betydelig statsstøtteøkning. Flyfrakt vil nok bli betydelig dyrere. Reorganiseringen som har pågått et par år i NAS har gitt effekt og driften før korona var god. Eierstruktur som Hareide snakket om er sikkert komplisert men sannsynligvis ikke uløselig. Det er et vanskelig case men syns AS Norge bør ta den risikoen, tror langtidsskadene blir verre og kanskje ikke gjenopprettelig med en konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Deepshitter
14.11.2020 kl 00:16
2801
Er enig med Kjos i at staten ikke bør blande seg inn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Play123
14.11.2020 kl 12:07
2566
Har fulgt NAS aksjer litt i det siste og tradet den litt legger ut litt hva jeg tenker her kortsiktig : Husk at PGS , Scandic og selskaper med omsetning ned over 30% Frisører , hoteler , har får kompensert bortfall av inntekter , Flyselskapene har fått mindre støtte en mange andre bedrifter , og er utrolig viktig for landet , turisme og distiktenen. Derfor tror jeg politikerne vil krype til korset og gå i forhandelinger med hva de må bidra med som en minimums løsning slik at NAS kan få ned gjeld og aksjonærer på ett spleise lag. Jeg tror NAS vil bruke tid og bygge opp et størst mulig politisk press på FB , med ansatt i gatene og alt dette og til slutt vil politikerne måtte takke ja til forhandlinger denne gangen noe de ikke gjorde siste fordi det skjøv NAS fra seg uten å fortelle hva det sa var feil med pakken. SAS og Lufthansa har fått enormt med støtte og Norske politikere kan ikke sitte på sin høye hest og smakke om moral her særlig lenge uten å tape mye kredd. Derfor velger jeg å sitte videre med ende NAS aksjer også over helgen . mens jeg ofte også prøver litt ekstra intra. Kommer det en melding nå om at Staten vil gå i en dialog med NAS så vil hele Vaksine rally prisens inn på 1 time tipper jeg og denne kan sikkert doble seg ganske fort i en kjøps panikk. Derfor følger jeg NAS tett fremover , Nedsiden her er 50 øre men det er lett oppsiden også og T retter hvis det får til en totalt pakke med at staten bidrar kan ha stor verdi, Jeg prioriterer derfor NAS fremfor SAS her og tror Rykte om NAS sin død er betydelig overdrevet. Tror Geir Karlsen og Schram forstår at det nå bygges opp et enormt politisk press i NAS sin favør og det er litt av planen slik alt er nå ,spare penger og pine politikeren i senk så det må gå i forhandlinger. Jeg tror rett og slett dette er som poker og at begge parter bløffer men til slutt ender det med at Politikerne ser at dette blir et mareritt og kryper til korset og går i forhandlinger med NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Play123
14.11.2020 kl 12:07
2564
NAS er allerede ned fra 300 kr til 50 øre og fra 3-4 kr til 0.50 øre på ca dagens antall aksjer , den siste i krigen rundt 50 øre vil jeg delta i så lenge ikke det skjer noe veldig negativt her som gjør at jeg tar en time out.Selv på 50øre så har jeg tjent penger på tradeing i NAS siste 2 mnd , jeg tror neste som kommer nå er en positiv meldig for NAS at staten eller noen andre vil prøve å se på om det kan få til en deal. Presset på politikerne bygger seg kraftig opp i disse dager. Oppsiden her er T-retter og vakum trade før ( 1 øres ?) aksjer leveres. Hadde jeg vært John Fredriksen nå og vært 20-30 år yngre så hadde jeg satt mine beste folk på dette og gått i dialog med NAS. NAS er i knestående nå og har ett utrolig bra merkevare og har fått en 100års pandemi i tryne her kan Freddy ta en veldig lignene posjon han tok i Pan fish en gang i tiden hvis han hadde ønsket det. Etter dealen han hadde fått til her hadde NAS hatt like sterk balanse som WIZZ og RYAAY og tipper han ikke måtte inn med mer enn 5 mrd så hadde han fått til dette og vært kontrolerende aksjonær . 100.000 småsparer i Sverige og Norge hadde tatt resten etter han var arkitekt på dealen. Tipper dagens ledelse er mye mer hypp på å få til en slik løsning enn en konkurs eller oppkjøp av gribbefond , så beholder de også muligheten for oppside med BA penger og penger for motor trøbbel osv krav i NAS. Er godt mulig Freddy ikke er ung nok og har ork til å ta fatt på dette men jeg tror dette er en fantastisk muliget for en solid finansiel aktør å bli en dominerende eier i det som bør kunne være ett av verdens 5 beste og sterkeste flyselskaper ut av covid krisen om 5 år.
PS jeg har sittet å ventet på dette siden den var i 5-3 kr etter restruktureringen sist at ned mot 50-60 øre så skulle jeg følge denne tett inn i neste restukturering
PS jeg har sittet å ventet på dette siden den var i 5-3 kr etter restruktureringen sist at ned mot 50-60 øre så skulle jeg følge denne tett inn i neste restukturering
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Play123
14.11.2020 kl 12:15
2539
https://e24.no/podcast/e24-podden/valebrokk-og-co/ dere bør høre episode 24 her om NAS
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Dette blir et vanlig syn https://e24.no/naeringsliv/i/eKP1OM/magne-lever-av-aa-leie-ut-ski-og-sykler-naa-maa-han-selge-fordi-krisehjelpen-kommer-for-sent. Blir mye billig fritidsutstyr, fiskeutstyr, båter, sykler, ski og reinskinn å få kjøpt. Vi må sette vår lit til SAS/Finnair frakter opplevelsesglade kinesere til Norge i årene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
suspekt
14.11.2020 kl 21:32
2259
Blir nok delt i 2 nas. Et rent norsk skap ,og et utenlansk. Det norske vil få støtte av staten og reddes. Nas utland vil frakte turister til gardemoen og nas norge vil spre dem over hele norge. Det norske selskapet vil også fly på skandinavia, et sterkt levedyktig selskap.
Wissair er ferdig i norge om 8-12 mndr.
Wissair er ferdig i norge om 8-12 mndr.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
14.11.2020 kl 21:37
2243
Hvor kommer disse turistene fra som NAS utland skal frakte til Norge?
mvh
mvh
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Gratis lading
14.11.2020 kl 21:41
2225
Vi trenger overflyvningsrettigheter på Russland. I fremtiden kan Tromsø og Bodø bli internasjonale flyplasser. At man flyr fra utlandet og direkte til disse. Og de blir huber for hele Nord-Norge, Nordkalotten og deler av Arktis.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
suspekt
14.11.2020 kl 23:09
2159
De må jo komme fra de stedene som de før har kommet fra , dvs stort sett hele verden. Køben og stokholm vil jo også være innfallsporter for turister, og som da nas norge kan frakte dem videre fra til norge.
Hovedgrunnen til at regjeringa ikke vil redde nas pt, er vel at eierskapet er på utenlanske hender og gjelda er alt for stor.
De vil nok gjerne beholde nas, men ønsker å tvinge frem en restrukturering. Å bare gi kontantstøtte til nas i den form de er nå, er vel som å slippe penger i et sort hull.
Hovedgrunnen til at regjeringa ikke vil redde nas pt, er vel at eierskapet er på utenlanske hender og gjelda er alt for stor.
De vil nok gjerne beholde nas, men ønsker å tvinge frem en restrukturering. Å bare gi kontantstøtte til nas i den form de er nå, er vel som å slippe penger i et sort hull.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
OZZY1
15.11.2020 kl 09:22
1994
i praksis er det for det meste China som eier NAS gjennom investeringsselskap. sorry NAS er historie. velkommen Brathens.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Spørsmålet er hvorfor norske skattebetalere skal finansiere et spekulativt flyselskap med kinesiske majoritetseiere og over 40 milliarder i risikabel gjeld, så lenge myndighetene greier å sikre gode flyforbindelser i Norge?
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Er jo akkurat det flere har besvart. Ingen problemer med å sikre tilstrekkelig flyforbindelser i Norge, vi har jo Widerøe. Tror ikke en veldig stor andel av oljen kan erstattes med at vi skal drive å klippe håret til hverandre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Knusle
15.11.2020 kl 09:48
1938
Det overrasker meg at så mange lever i den tro at alt skal tilbake til det opprinnelige.. Mange som følger lite med ?
ER det bare jeg som ser med stor bekymring på den politiske utviklingen i Europa?
ER det bare jeg som ser med stor bekymring på den politiske utviklingen i Europa?
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Longsitinbulk
15.11.2020 kl 10:29
1849
Trist for Norge med dette skammens selskap, grådighetskultur og elendig styring, at Norske myndigheter må bruke tid på dette er et hån mot Norske skattebetalere.
La møkka gå konk, la de friske overta restene og starte opp på ny.
La møkka gå konk, la de friske overta restene og starte opp på ny.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
Ja la møkka gå konk, og helst ta med seg mange andre https://e24.no/naeringsliv/i/86BlJE/jeg-vil-aldri-kunne-betale-ned-gjelden-i-min-levetid.
Det var jo mange skattebetalere som ble hånet når SAS-emisjonene foregikk på 2000-tallet.
Det var jo mange skattebetalere som ble hånet når SAS-emisjonene foregikk på 2000-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45
Du må logge inn for å svare