Vaksinen er klar - på tide å kjøpe tank

fattigstakkar
TANK 12.11.2020 kl 19:48 2921

Tank er historisk billig, men det er lave rater og dårlige utsikter på kort sikt, så det har sin grunn. De fleste analytikere spår et veldig sterkt marked fra neste høst og minst to år framover. Usikkerheten har vært om koronapandemien skulle ødelegge dette potensielt sterke markedet. Med vaksinen på plass er mye av denne usikkerheten fjernet. Derfor er det på tide å plukke tank på svake dager som i dag. Min favoritt er Teekay, som fås med stor rabatt og som er på billigsalg i dag etter at de skuffet markedet ved å si de prioriterte å betale ned gjeld framfor utbytte. Det bekymrer ikke meg. Det er ikke i dårlig perioder de skal prioritere å betale utbytte.
Redigert 20.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.11.2020 kl 20:08 2859

Analytikerne forutsetter vel en del skroting for at vi skal nå et veldig sterkt marked. Håper at det tar seg opp nå, spesielt siden Q4 har vært svært svakt så langt (og Q1 kanskje også blir svakt - til å være høysesong i hvert fall). Stålprisene har vel også gått litt opp nå, og skal vi stable verden på beina igjen så betyr vel det fort høyere stålpriser - noe som også bør lokke litt ifht skroting.

Problemet med Teekay er at de har en veldig gammel flåte, og dermed har flere av de skipene som potensielt skal skrapes. Sist jeg sjekket så var 13 av 58 skip 15 år eller eldre, og gjennomsnittsalderen ca 12 år.

I tillegg, etter hva jeg kan se (tidlig i år vel å merke, så ting har vel forbedret seg siden de har betalt ned så mye gjeld) så har de ikke videre lav CBE heller (les; de har vel en CBE som ikke er lavere enn konkurrentene med nyere flåte).

Mulig de har større P/NAV-rabatt enn konkurrentene? Og så er spørsmålet hva skipsverdiene på de gamle skipene er (les; vil NAV gå mye ned dersom de må skrote de gamle skipene, eller er verdiene allerede ned på stålpriser?)
fattigstakkar
12.11.2020 kl 20:17 2835

Jeg mener P/NAV-rabatten er så stor at det ikke er noen fare om det hogger opp de eldste skipene. Den er priset til utrolige 35% av NAV. Selv tankpessimisten Hannisdahl har kjøp med kursmål 14.
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_49fcbe444f6a4093ba3ce15971728aaf.pdf
Mdg1
12.11.2020 kl 22:28 2692

Den første vaksinen løser ingenting på kort sikt. Pandemien har ny topp og vaksine hjelper ingenting før høsten 2021. Det går mot lockdown igjen flere steder i verden
CapitaL
12.11.2020 kl 22:30 2675

Med Corona runde 2 i full gang, og det kraftigere enn noen kunne forestille seg, så synes ikke jeg det er tid for å kjøpe tank riktig ennå. Da bør i såfall tidshorisonten være minst 15-18 mnd. Jeg tror det vil gå minst 9-12 mnd før vaksinen gir nevneverdig effekt på oljeetterspørselen.. I mellomtiden kommer trolig Opec med nye kutt for å forsøke å holde prisene oppe.. og hva skjer i USA mht pandemien når Biden overtar? 4-6 uker nedstengning tror jeg vi fort kan se.. Det er 10 mill smittede der nå og det dør snart 2000 mennesker daglig i det vanstyrte landet. USA er vel fortsatt verdens største oljeforbruker? Uansett, ingen hast med å kjøpe tank IMO.
fattigstakkar
12.11.2020 kl 22:53 2597

To simplify, $TNK could buy back its entire float today, liquidate its assets and pay down liabilities remaining with cash for c. 2-2.8x the current market cap, in theory. A 100%-180% risk-free total return.
https://twitter.com/Massimiliano_ZB/status/1327005668738469890
Longsitinbulk
12.11.2020 kl 22:58 2575

Høyere stål priser 21? Dream on

Vale skriver i går

The miner is prepared to raise its capacity using safer and less polluting methods to 450 million tonnes in about five years, he said - almost 50% more than forecast production for 2020. But it may not use full capacity if an expected surge in manufacturing-driven Asian demand fails to materialize.

Fasiten blir trolig fallende stålpriser neste år og fremover, og dertil trolig enda lavere nybygg priser,
Dnb økte i går sitt syn på vlcc baljer for 2021 til midt 90, jeg tror det blir skivebom og tipper enda lavere priser en i år.
Redigert 12.11.2020 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
13.11.2020 kl 08:34 2359

Plukker tank selv om dagen. Første skipet av mange ble skrotet i går og vaksinen kommer før antatt. Ser noen som skriver at man burde vente til etterspørselen tar seg opp neste år, men da er det jo for sent å kjøpe..
fattigstakkar
13.11.2020 kl 11:29 2220

EURN går bra. Har tatt inn nesten hele fallet som skjedde i USA i går kveld.
CapitaL
13.11.2020 kl 12:49 2118

Er vel ingen som mener man skal vente med å kjøpe til etterspørselen har tatt seg opp?
Det vi har sett i tank i år er et marked som beveger seg nær sagt fra dag til dag etter oppnådde rater i slutningene.. M.a.o ingen langsiktighet. Hvorfor skal man nå plutselig begynne å prise inn fortjeneste over ett år frem i tid?
Opec prater om å forlenge kuttene med 3-6 mnd fra nyttår.. Det er frem til Juli neste år det. noe som neppe vil gjøre underverker for frakten av olje..
oldgrumpy
04.12.2020 kl 08:26 1385

Enig. Det er nå man bør vurdere å kjøpe tank. Flere selskaper kan i dag kjøpes med stor rabatt og TNK er per nu det selskapet med sannsynligvis størst rabatt (FRO muligens det dyreste!?). TNK har en elendig dividende-historie, men en god historie når det gjelder økonomisk kontroll og svært liten sjanse for krise og utvanning om det blir et ustabilt vaksinasjonsprogram og et finansielt turbulent 2021.

Nå har opec+ bestemt å øke produksjonen med 500k fat per dag fra januar, og det interessante er at oljeprisen øker noe. Ergo så er forventningene til oljeforbruket høyere enn det opec øker i produksjonen. Fremdeles et historisk lavt antall nybyggbestillinger, og hoggingen har startet. En fin kombinasjon.
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/12/03/7594905/reuters-opec-enige-om-produksjonsokning

Har vi en ny perfekt storm i vente?
Redigert 04.12.2020 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
ks1977
31.12.2020 kl 09:34 1015

"LME Steel Scrap" eksplodert den siste måneden og er nå på 5 year high.

Får vi omsider skroting av noen større tankere, eller er rederne villige til å sitte på båtene sine og/eller gi mer for de gamle og dermed presse skipsprisene (i hvert fall for gamle skip) opp?

https://www.lme.com/en-GB/Metals/Ferrous/Steel-Scrap#tabIndex=2