Slutt på forskuddsbetalte flyreiser
Nå kommer det som i alle fall jeg har ventet på, den mulige slutten på forskuddsbetalte flyreiser:
https://e24.no/naeringsliv/i/56VA1m/forbrukerraadet-mener-vi-ikke-boer-godta-aa-betale-flyreiser-paa-forskudd-lenger
Måten flyselskapene har opptrådt på under coronakrisen illustrerer veldig godt at de er modne for å måtte levere før de får betalt. De har holdt tilbake penger omtrent som om det var deres egne, mange har ikke fått pengene tilbake enda. Den type selvjustis over andres penger provoserer selvsagt.
Det betyr at flyselskapene får enda et kapitalbehov i fanget, nemlig arbeidskapitalen til å finansiere flyreisene selv og få betalt når tjenesten er levert, som de fleste andre (er vel snart bare medie-bransjen som fortsatt har det det slik med forskuddsbetaling, i tillegg til flybransjen). Kostnaden ved slik arbeidskapital vil selvsagt til slutt bli reflektert i flybilletten, men det er helt OK. Det viktige er at maktforholdet utjevnes. Slik det er nå så utnytter flyselskapene kundenes likviditet som gratis lån, og de driter fullt i kundens eventuelle behov for pengene tilbake ved kanselleringer, slik de gjeldende reglene er.
De kan takke seg selv. For mye makt=misbruk av makt
https://e24.no/naeringsliv/i/56VA1m/forbrukerraadet-mener-vi-ikke-boer-godta-aa-betale-flyreiser-paa-forskudd-lenger
Måten flyselskapene har opptrådt på under coronakrisen illustrerer veldig godt at de er modne for å måtte levere før de får betalt. De har holdt tilbake penger omtrent som om det var deres egne, mange har ikke fått pengene tilbake enda. Den type selvjustis over andres penger provoserer selvsagt.
Det betyr at flyselskapene får enda et kapitalbehov i fanget, nemlig arbeidskapitalen til å finansiere flyreisene selv og få betalt når tjenesten er levert, som de fleste andre (er vel snart bare medie-bransjen som fortsatt har det det slik med forskuddsbetaling, i tillegg til flybransjen). Kostnaden ved slik arbeidskapital vil selvsagt til slutt bli reflektert i flybilletten, men det er helt OK. Det viktige er at maktforholdet utjevnes. Slik det er nå så utnytter flyselskapene kundenes likviditet som gratis lån, og de driter fullt i kundens eventuelle behov for pengene tilbake ved kanselleringer, slik de gjeldende reglene er.
De kan takke seg selv. For mye makt=misbruk av makt
Redigert 02.10.2020 kl 23:17
Du må logge inn for å svare