NEL: uke 2 og 3 (Man.18 jan- Søn.31 jan )
God kveld.
Da er det opprettet ny tråd for Sept mnd.
Mon tro hvor vi havner denne mnd.
Historiske kurser mnd for mnd.
2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)
Kurs pr 1 August 2020 kr. 18,66 (ned 1,5% i juli mnd)
Kurs pr 1 sept 2020 kr 21,53
Kurs pr 1 okt 2020 kr 17,00
Kurs pr 1 nov 2020 kr 18,20
ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34
Løkke til videre i 2020
Redigert 01.08.2020 kl 07:57
Uansett...
Løkke til
Da er det opprettet ny tråd for Sept mnd.
Mon tro hvor vi havner denne mnd.
Historiske kurser mnd for mnd.
2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)
Kurs pr 1 August 2020 kr. 18,66 (ned 1,5% i juli mnd)
Kurs pr 1 sept 2020 kr 21,53
Kurs pr 1 okt 2020 kr 17,00
Kurs pr 1 nov 2020 kr 18,20
ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34
Løkke til videre i 2020
Redigert 01.08.2020 kl 07:57
Uansett...
Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
30.09.2020 kl 15:28
3651
Nel er ikke for flytende hydrogen
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2020 kl 15:51
3621
Hardt pressede Nikola lover prototype - Nel-aksjen stiger
Amerikanske Nikola, som lager elektriske lastebiler og trailere, kunngjør at en prototype er rett rundt hjørnet, i løpet av "noen få uker". Det dreier seg om Nikola Tre, en helelektrisk lastebil/trailer som skal ferdigstilles ved selskapets fabrikk i Ulm i Tyskland, før testing. Nikola opplyser at trekkvognene, som skal lages i samarbeid med italienske Iveco, vil komme i salg til kunder i fjerde kvartal 2021.
Aksjekursen i det norske hydrogenselskapet Nel steg umiddelbart på meldingen fra Nikola, og etter å ha blitt handlet i minus hele onsdagen er Nel-aksjen nå såvidt i pluss. Nel har en betydelig aksjepost i Nikola.
Nikola har stått i sentrum for flere skandaler de siste ukene, som har senket aksjekursen i høst. Toppsjef og gründer Trevor Milton trakk seg nylig fra selskapet etter at det ble kjent at selskapet er under etterforskning for mistenkt svindel av det amerikanske finanstilsynet SEC.
Amerikanske Nikola, som lager elektriske lastebiler og trailere, kunngjør at en prototype er rett rundt hjørnet, i løpet av "noen få uker". Det dreier seg om Nikola Tre, en helelektrisk lastebil/trailer som skal ferdigstilles ved selskapets fabrikk i Ulm i Tyskland, før testing. Nikola opplyser at trekkvognene, som skal lages i samarbeid med italienske Iveco, vil komme i salg til kunder i fjerde kvartal 2021.
Aksjekursen i det norske hydrogenselskapet Nel steg umiddelbart på meldingen fra Nikola, og etter å ha blitt handlet i minus hele onsdagen er Nel-aksjen nå såvidt i pluss. Nel har en betydelig aksjepost i Nikola.
Nikola har stått i sentrum for flere skandaler de siste ukene, som har senket aksjekursen i høst. Toppsjef og gründer Trevor Milton trakk seg nylig fra selskapet etter at det ble kjent at selskapet er under etterforskning for mistenkt svindel av det amerikanske finanstilsynet SEC.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
ezUnix
30.09.2020 kl 16:21
3587
Nikola gikk opp til 19 USD og falt like kraftig ned igjen til under 18 USD
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
30.09.2020 kl 16:35
3604
Sakelig. Da er det ned i morgen igjen da vel 👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
30.09.2020 kl 17:06
3598
Nel er prisgitt Nikola. Kursen gikk hardt ned og rett opp igjen etter børs slutt på tradegate . https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010081235
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
30.09.2020 kl 17:06
3624
Også var det rett ned igjen 😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
ezUnix
30.09.2020 kl 17:11
3620
Nikola har liten troverdighet og investorene kjøper ikke flere lovord fra dem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
30.09.2020 kl 17:15
3621
Nikola : På tide å lage fremragende kjøretøy med våre helt utrolig nye teknologi!!
General Motors :Dere kan bruke vår teknologi.
Nikola : Ok.
😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2020 kl 17:16
3621
AksjeRik skrev Også var det rett ned igjen 😂
Opp 9%og over gjennomsnitt volum allerede...
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2020 kl 19:39
3438
Då blir det nok en jubeldag i morgen. Nikola opp over 20% på høyt volum...
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Sørøya
30.09.2020 kl 19:45
3438
Ser ut som brikkene faller på plass uavhengig av hva som måtte stå i Hindenburg rapporten. Hadde vært artig om det ble en shortskvis i Nikola.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2020 kl 20:05
3324
Ja, det er nok en fare for det ja. Volumet er veldig høyt og det skal være sagt av GM sine folk hos Nikola at de er rimelig sikre på at avtalen blir gjennomført. Dersom BP også gjennomfører sine planer, vil nok shorterne få kalde føtter. Det er heller ikke sikkert at SEC vil støtte Hinderburg rapporten fullt ut og det kan også slå tilbake på dem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
omans
30.09.2020 kl 20:28
3262
Hvis det er et hel-elektrisk kjøretøy de skal ha klart, er det ikke behov for hydrogen fylle stasjoner til den.
Det som er kjent så langt, er at de har målsetting om en hydrogen-elektrisk prototype klar i slutten av 2021.
Det som er kjent så langt, er at de har målsetting om en hydrogen-elektrisk prototype klar i slutten av 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
2030kommer
30.09.2020 kl 20:56
3212
Det lukter rekyl ja
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2020 kl 20:59
3236
Håper virkelig det. Jeg gikk all in i dag og sitter over natten. Gjorde det bra i dag med kjøp på 16kr og flere gode trader ila dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
omans
30.09.2020 kl 21:06
3216
Nikola avhenger av en ting nå, short term. Og det er at GM fullfører avtalen.
Da klarer de nok holde seg flytende, motsatt fall bærer det nok videre ned med mann og mus til Wedbush analytiker Dan Ives target på 15.
Da klarer de nok holde seg flytende, motsatt fall bærer det nok videre ned med mann og mus til Wedbush analytiker Dan Ives target på 15.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
oophus
30.09.2020 kl 21:08
3226
Hvorfor skulle dem ikke trengt hydrogen til senere planer? Enhver hydrogen-elektrisk kjøretøy har "BEV" versjonen i bunnen, der eneste forskjell er at man erstatter store deler av batteriet mot brenselceller og hydrogentanker. Det er uansett viktig at det underliggende fungerer godt for produktet. Den elektriske drivlinjen er altså lik.
Når det da er enklere å slippe ut et BEV produkt som kan lades hos en mengde ulike operatører og løsninger som er lett tilgjengelig, så er da det bare en smart rute å ta, mens man får opp starten av en infrastruktur for FCEV porteføljen i ettertid. BEV produktet fungerer altså som en "test-bed" for begge produktene.
Når det da er enklere å slippe ut et BEV produkt som kan lades hos en mengde ulike operatører og løsninger som er lett tilgjengelig, så er da det bare en smart rute å ta, mens man får opp starten av en infrastruktur for FCEV porteføljen i ettertid. BEV produktet fungerer altså som en "test-bed" for begge produktene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
omans
30.09.2020 kl 21:19
3213
Som jeg skrev, det som er kjent er prototype for hydrogen-elektrisk q4-2021. Ergo, de har det i senere planer.
Så det er ikke noe breaking news for NEL. Det er nok som du skriver, lettere å slippe ut et hel-elektrisk kjøretøy, (prototype) siden det er mer "kjent terreng".
Om det fungerer for test-bed også for hydrogen elektrisk, kan hende, det vet jeg ikke så mye om, spør Elon Musk, han kaller det jo fortsatt Fool Cells :)
De vil nok redde skinnet sitt i første omgang, og få fokuset vekk fra alt det negative som har vært i det siste.
Så det er ikke noe breaking news for NEL. Det er nok som du skriver, lettere å slippe ut et hel-elektrisk kjøretøy, (prototype) siden det er mer "kjent terreng".
Om det fungerer for test-bed også for hydrogen elektrisk, kan hende, det vet jeg ikke så mye om, spør Elon Musk, han kaller det jo fortsatt Fool Cells :)
De vil nok redde skinnet sitt i første omgang, og få fokuset vekk fra alt det negative som har vært i det siste.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
ezUnix
30.09.2020 kl 21:22
3204
Avtalen ble ikke signert og blir kanskje aldri noe av, markedet gjennomskuet den desperate meldingen og Nikola faller kraftig igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
oophus
30.09.2020 kl 21:28
3213
Alle pre-produksjonsmodeller er prototyper. Prototype for mediene er en felles benevnelse for ulike stadium man ellers bruker i kjøretøys-industrien. Dog det er stor forskjell mellom et produkt snekret sammen for hånd med deler fra ulike steder, vs et produkt som man tar deler fra en produksjonslinje før man setter dem sammen. I det siste eksemplet, så snakker vi altså om et produkt som har betydelig kortere tid til markedet, enn et annet produkt som er mer avhengig av tooling for produksjonslinjen etter at prototypen fordrer klargjøring for å starte en produksjonslinje.
Du setter fokus på et ord du ikke helt forstår omans.
Du setter fokus på et ord du ikke helt forstår omans.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2020 kl 21:35
3193
omans er og blir en kverulant. Don't feed the troll ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Nikola hadde vel 30 000 dollar i inntekter i Q2, burde kunne overgår?
De 30 000 var fra en ordre, på solceller til ranchen til Trevor. Og dett var dett.
De 30 000 var fra en ordre, på solceller til ranchen til Trevor. Og dett var dett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
Må vel være enig her. Av alle de han har solgt Nikola til av "partnere" er det vel kanskje Nel som har blitt mest rundlurt. Av de vi kan se i media ihvertfall.
Fint å ha på CV`n.
omans
30.09.2020 kl 22:00
3065
Jeg er usikker på hva du prøver å diskutere. Er det kursen på Nel du er opptatt av? I innlegget virker du å "kverulere" rundt hva en prototype er for noe.
Er det fortsatt uklart når jeg forteller deg at de har mål om en hydrogen-elektrisk prototype klart i q4 2021?
Er det fortsatt uklart når jeg forteller deg at de har mål om en hydrogen-elektrisk prototype klart i q4 2021?
omans
30.09.2020 kl 22:02
3070
Du er kun opptatt av din egen posisjon. Det eneste som betyr noe for deg, og det skinner igjennom når du kommer med innlegg.
Altså positive ting når en er long, og kritiske ting når man ikke er long.
Altså positive ting når en er long, og kritiske ting når man ikke er long.
Redigert 30.09.2020 kl 22:03
Du må logge inn for å svare
oophus
30.09.2020 kl 22:04
3081
NEL har fått mye god R&D for å lage systemer til store stasjoner, der stasjonene også skal linkes til formålet med å tilby tjenester som frekvens-balansering. Dette vil de selvfølgelig uansett få godt nytte av, spesielt nå som NEL + Hyundai skal sammen sette opp stasjoner som Greenstat skal styre i Norge. Vi har nok av eldre hydrokraftverk som kan bli oppgradert, men som ikke blir det pga kraftnettet allerede er mettet, eller ikke har kapasitet til eksport ut.
oophus
30.09.2020 kl 22:05
3086
Du la vekt på ordet "prototype", og jeg forklarte deg ulike stadier som eksisterer, selv om fellesnevneren for mediene, og dermed deg selv blir den samme.
Hydrogen-elektrisk pre-produksjonsmodeller i Q4-2021 er da gammelt nytt, og en fin tidslinje om de når den.
Hydrogen-elektrisk pre-produksjonsmodeller i Q4-2021 er da gammelt nytt, og en fin tidslinje om de når den.
omans
30.09.2020 kl 22:09
3076
Om du la vekt på at jeg la vekt på ordet prototype, var nok det pga saken om helelektrisk prototyp som skulle komme ila et par uker, og det betyr ikke annet for NEL enn at Nikola kan evt få litt positiv fokus, mer enn det har vært i det siste.
Det har blitt hausset voldsomt her dette Prototype helelektriske nyheten fra idag.
Det har blitt hausset voldsomt her dette Prototype helelektriske nyheten fra idag.
oophus
30.09.2020 kl 22:15
3068
De fleste her inne ønsker nok å se en bedre klode, så kjekt at gode nyheter dukker opp. Er det så rart da? Et godt elektrisk produkt vil vise større fokus på porteføljen i sin helhet.
omans
30.09.2020 kl 22:29
3038
De har nok mer enn nok å bevise for å redde kloden.
De må fortsatt leve med anklagene om rettsak.
De som kjøpte Nikola aksjer mellom 3. mars og 20. september og har større tap enn $500 000 er blitt bedt om å kontakte Faruqi & Faruqi.
https://finance.yahoo.com/news/nikola-case-development-executive-chairman-151500507.html
Ser man på den fallende trenden i Nikola aksjen, så nådde den taket ikveld, og reagerte ned.
Så det som gjelder fortsatt, er nok en nyhet om GM som kjøper en større andel enn 11% eller noe.
Det er det første som må bli klart.
Det er fint med gode nyheter, men det hjelper ikke dem med tap i slike størrelser pga historien forut.
De må fortsatt leve med anklagene om rettsak.
De som kjøpte Nikola aksjer mellom 3. mars og 20. september og har større tap enn $500 000 er blitt bedt om å kontakte Faruqi & Faruqi.
https://finance.yahoo.com/news/nikola-case-development-executive-chairman-151500507.html
Ser man på den fallende trenden i Nikola aksjen, så nådde den taket ikveld, og reagerte ned.
Så det som gjelder fortsatt, er nok en nyhet om GM som kjøper en større andel enn 11% eller noe.
Det er det første som må bli klart.
Det er fint med gode nyheter, men det hjelper ikke dem med tap i slike størrelser pga historien forut.
oophus
30.09.2020 kl 22:57
2994
Det er planene som er bidragsytende for å gjøre kloden bedre, så det er selvfølgelig dem man har fokus på. De må møte sine mål, og et forlik vil ikke være spesielt i veien for disse planene. Jeg heier igrunn på at det endelig kan bli definert hva som kan betraktes som løgn og svindel og ikke, ettersom det åpner opp for at Tesla blant flere blir løpt ned av advokatfirma som Faruqi & Faruqi for å hente en gratis slump med penger i ettertid som har betydelig verre anklagelser mot seg.
GM er et firma som alle andre eldre OEM's. De har en utfordring med at de produserer en produktportefølje det er mulig å tjene penger på, mens folk maser om at de må produsere elbiler og hydrogenbiler det ikke er mulig å tjene tilsvarende penger på, mens de har investorer å svare til om de gjør det dårligere innunder et slikt skifte. Det GM trenger er å få volum nok til å ha maks kapasitet på sin nye batterifabrikk, i tillegg til brenselcellen de og Honda har utviklet i årevis. Nikola er et firma som kun har 1 retning å løpe mot, og de gir en fin anledning for lite risiko inn i dette skiftet. Så kjapt Nikola's volum fordrer at det er mulig å tjene penger på elbiler og hydrogenbiler, så kan GM snu skipet og bygge om betydelig flere fabrikker og skifte eksisterende produksjonslinjer til nye.
GM er et firma som alle andre eldre OEM's. De har en utfordring med at de produserer en produktportefølje det er mulig å tjene penger på, mens folk maser om at de må produsere elbiler og hydrogenbiler det ikke er mulig å tjene tilsvarende penger på, mens de har investorer å svare til om de gjør det dårligere innunder et slikt skifte. Det GM trenger er å få volum nok til å ha maks kapasitet på sin nye batterifabrikk, i tillegg til brenselcellen de og Honda har utviklet i årevis. Nikola er et firma som kun har 1 retning å løpe mot, og de gir en fin anledning for lite risiko inn i dette skiftet. Så kjapt Nikola's volum fordrer at det er mulig å tjene penger på elbiler og hydrogenbiler, så kan GM snu skipet og bygge om betydelig flere fabrikker og skifte eksisterende produksjonslinjer til nye.
Redigert 30.09.2020 kl 22:58
Du må logge inn for å svare
omans
30.09.2020 kl 23:27
3002
Det er sikkert fint hvis du har rett.
GM er jo på en måte halvt innafor, iom den nye CEO kommer fra toppstilling derfra.
Men det er mange meninger om Nikola og aksjen, aksjekursen, som går mye på tillit til markedet.
Nel har jo ikke gjort noe klandreverdig, annet enn at kanskje due dilligence ikke har vært 100%, dersom DNB virkelig mener at de i ytterste konsekvens må stoppe fabrikkplanene på Herøya. Men det er vel foreløpig spekulajsoner og situasjonen bør bli mer oversiktlig først.
Det var rekyl opp for Nikola kursen idag, den kan jo ikke bare gå ned. Om den klarer å bryte opp av taket av den økte fall-takten siden GM annonserte strategisk partnerskap/Hindenburg rapport, så kan trenden snu, i det minste lavere fall-takt eller sidelengs utvikling grove trekk. Hvis ikke er forsåvidt 5 dollar mulig.
Nikola is 'a broken stock' and could lose another 75%, one strategist says
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/nikola-stock-price-could-crash-more-than-70-strategist-2020-9-1029624489#
GM er jo på en måte halvt innafor, iom den nye CEO kommer fra toppstilling derfra.
Men det er mange meninger om Nikola og aksjen, aksjekursen, som går mye på tillit til markedet.
Nel har jo ikke gjort noe klandreverdig, annet enn at kanskje due dilligence ikke har vært 100%, dersom DNB virkelig mener at de i ytterste konsekvens må stoppe fabrikkplanene på Herøya. Men det er vel foreløpig spekulajsoner og situasjonen bør bli mer oversiktlig først.
Det var rekyl opp for Nikola kursen idag, den kan jo ikke bare gå ned. Om den klarer å bryte opp av taket av den økte fall-takten siden GM annonserte strategisk partnerskap/Hindenburg rapport, så kan trenden snu, i det minste lavere fall-takt eller sidelengs utvikling grove trekk. Hvis ikke er forsåvidt 5 dollar mulig.
Nikola is 'a broken stock' and could lose another 75%, one strategist says
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/nikola-stock-price-could-crash-more-than-70-strategist-2020-9-1029624489#
Redigert 30.09.2020 kl 23:28
Du må logge inn for å svare
Atomvinter
30.09.2020 kl 23:50
3095
Men er dere alle like miljøbevisste som sjefen Løkke selv?
https://finansavisen.no/premium/sport-and-fritid/2019/10/11/7017435/nel-sjef-jon-andre-lokke-flyr-eget-sjofly-40-timer-i-aret
Godt å se at alle emisjonspengene til dette tapssluket ikke bare blir brukt på elendige aksjeinvesteringer som Nikola.
https://finansavisen.no/premium/sport-and-fritid/2019/10/11/7017435/nel-sjef-jon-andre-lokke-flyr-eget-sjofly-40-timer-i-aret
Godt å se at alle emisjonspengene til dette tapssluket ikke bare blir brukt på elendige aksjeinvesteringer som Nikola.
oophus
30.09.2020 kl 23:50
3106
Nikola's CEO kommer fra Worthington Industries. Men ja, det er nok store grunner til å tru at GM er involvert er pga Steve Girsky.
Er egentlig litt sunt det at kursen gikk litt ned nå, og kan havne på en litt mer realistisk grunn, enn det at man tar den senere. Slike firma har alt for ofte vært overpriset.
NEL gjør jo ikke DD på Milton når han var 17 år? Det er litt absurd å skulle anta at man må gjøre for slike samarbeid. NEL gjorde DD angående planene, og så muligheten i å kunne få god R&D på store stasjoner, samt volum og etterspørsel for sin planlagte fabrikk.
DNB er ute å kjøre. Det er vært nok av nyheter rundt om på kloden til å gi alle OEM's av elektrolysører nok å holde fingrene sine opptatt med i årevis. Alle av dem blir nødt til å ha maks kapasitet samt helst kjøre et par "copy&paste" av sine fabrikker for å holde følge med behovet som er meldt. Selv uten Nikola.
Er egentlig litt sunt det at kursen gikk litt ned nå, og kan havne på en litt mer realistisk grunn, enn det at man tar den senere. Slike firma har alt for ofte vært overpriset.
NEL gjør jo ikke DD på Milton når han var 17 år? Det er litt absurd å skulle anta at man må gjøre for slike samarbeid. NEL gjorde DD angående planene, og så muligheten i å kunne få god R&D på store stasjoner, samt volum og etterspørsel for sin planlagte fabrikk.
DNB er ute å kjøre. Det er vært nok av nyheter rundt om på kloden til å gi alle OEM's av elektrolysører nok å holde fingrene sine opptatt med i årevis. Alle av dem blir nødt til å ha maks kapasitet samt helst kjøre et par "copy&paste" av sine fabrikker for å holde følge med behovet som er meldt. Selv uten Nikola.
omans
01.10.2020 kl 00:17
3069
Nikola er avhengig av å ha på plass partnere mtp økonomisk trygghet og investering for sin satsning.
Dersom ikke BP eller liknende vil fohandle, hvem skal komme inn å redde de? Skal GM kjøpe hele butikken?
Dersom ikke Nikola har penger, kan de ikke betale til Nel.
Nikola ble startet i 2015 ca, da var Trevor voksen mann, jeg tenker ikke på gamle ungdoms synder.
Nel bygger fabrikk bl.a basert på forventede bestillinger fra Nikola. Fint hvis de finner en erstatter, dersom Nikola ikke kan bestille som forespeilet.
Det er flere år siden Nikola/Nel ble kjent, hvor lang tid skal ta før en evt større ny kunde skal ha leveringer?
Dersom ikke BP eller liknende vil fohandle, hvem skal komme inn å redde de? Skal GM kjøpe hele butikken?
Dersom ikke Nikola har penger, kan de ikke betale til Nel.
Nikola ble startet i 2015 ca, da var Trevor voksen mann, jeg tenker ikke på gamle ungdoms synder.
Nel bygger fabrikk bl.a basert på forventede bestillinger fra Nikola. Fint hvis de finner en erstatter, dersom Nikola ikke kan bestille som forespeilet.
Det er flere år siden Nikola/Nel ble kjent, hvor lang tid skal ta før en evt større ny kunde skal ha leveringer?
Redigert 01.10.2020 kl 00:18
Du må logge inn for å svare
oophus
01.10.2020 kl 00:29
3060
Som sagt så må de møte og prøve å holde sine planer. En stasjons-partner vil gjøre ting betydelig enklere og få fart i utbyggingstakten siden man slipper å kjøpe og skaffe land selv. Men det er ingenting i veien for at de må gå den lange ruten. Det er uansett bedre enn ingenting.
Uansett trur jeg ikke de vil ha særlig med problemer med å finne partnere. Det er nok av firma som uansett ser at de før eller siden må justere seg for å introdusere hurtiglading og hydrogen mens forbruket av diesel og bensin forsvinner over tid. Fordelen med Nikola er jo at man får en partner som sørger for sin egen etterspørsel samtidig. Altså er risikoen betydelig mindre enn om man setter opp hydrogen-stasjoner mens man venter på at kunder skal komme for å tjene penger på det.
Nikola Trenger ikke penger for infrastrukturen omgående? Hele poenget her er jo å linke flåtesalg til stasjonsutbyggingen. Penger fra flåtesalget vil sponse capex for stasjonsutbyggingen fortløpende, og en stasjon blir ikke bygget om man ikke har et flåtesalg å linke den til. Det er jo hele poenget i å redusere risiko mot opex kostnadene per stasjon.
Hindenburg rapporten og det i mediene tar opp historier fra tidlig 2000 tall, og helt tilbake til da han var 17 år. Han er uansett historie og ute av firmaet. Hvilke investorer har Nikola lurt? Alle av de store har allerede sagt at de går videre med samarbeidet, så hva er sannsynligheten for at disse snur seg nå? Samt de som deltok i VTIQ mens de ignorerte tallene i rapporten som fulgte kan skylde seg selv. Ingen av uttalelsene fra 2016 var med i desse tallene.
NEL startet å bygge fabrikk pga etterspørsel fra Nikola blant flere. Idag har stort sett hele kloden annonsert enorme behov for kapasitet rundt elektrolyse. Historien fra planleggelsen av fabrikken til idag har gått med stormskritt, og de vil i teorien kunne kaste alle dagens børsmeldte kunder, og starte på nytt helt uten problemer ettersom alle OEM's blir nødt til å produsere for fullt kun for å støtte planene til et av kontinentene.
Uansett trur jeg ikke de vil ha særlig med problemer med å finne partnere. Det er nok av firma som uansett ser at de før eller siden må justere seg for å introdusere hurtiglading og hydrogen mens forbruket av diesel og bensin forsvinner over tid. Fordelen med Nikola er jo at man får en partner som sørger for sin egen etterspørsel samtidig. Altså er risikoen betydelig mindre enn om man setter opp hydrogen-stasjoner mens man venter på at kunder skal komme for å tjene penger på det.
Nikola Trenger ikke penger for infrastrukturen omgående? Hele poenget her er jo å linke flåtesalg til stasjonsutbyggingen. Penger fra flåtesalget vil sponse capex for stasjonsutbyggingen fortløpende, og en stasjon blir ikke bygget om man ikke har et flåtesalg å linke den til. Det er jo hele poenget i å redusere risiko mot opex kostnadene per stasjon.
Hindenburg rapporten og det i mediene tar opp historier fra tidlig 2000 tall, og helt tilbake til da han var 17 år. Han er uansett historie og ute av firmaet. Hvilke investorer har Nikola lurt? Alle av de store har allerede sagt at de går videre med samarbeidet, så hva er sannsynligheten for at disse snur seg nå? Samt de som deltok i VTIQ mens de ignorerte tallene i rapporten som fulgte kan skylde seg selv. Ingen av uttalelsene fra 2016 var med i desse tallene.
NEL startet å bygge fabrikk pga etterspørsel fra Nikola blant flere. Idag har stort sett hele kloden annonsert enorme behov for kapasitet rundt elektrolyse. Historien fra planleggelsen av fabrikken til idag har gått med stormskritt, og de vil i teorien kunne kaste alle dagens børsmeldte kunder, og starte på nytt helt uten problemer ettersom alle OEM's blir nødt til å produsere for fullt kun for å støtte planene til et av kontinentene.
oophus
01.10.2020 kl 00:32
3062
Hehe, et sjøfly som brukes 40 timer i året slipper ut mindre CO2 enn ei Tuk-Tuk i Thailand gjennom året.
Atomvinter
01.10.2020 kl 01:10
3036
Så disse tuk-tukene i Thailand kjører rundt for moro skyld altså?
Og egentlig har disse tuk-tuk-sjåførene svært god råd, og kunne valgt å kjøre nye, miljøvennlige biler hvis de bare hadde giddet?
Og egentlig har disse tuk-tuk-sjåførene svært god råd, og kunne valgt å kjøre nye, miljøvennlige biler hvis de bare hadde giddet?