Polaris Media. Kursen burde vært betydelig høyere.
Polaris Media tror jeg aldri det har vært skrevet om på Hegnar Forum.
Selskapet eier eller har majoritetseierskap i over 50 lokalaviser i Norge og flere lokalaviser i Sverige. De er det hurtigst voksende medieselskapet i Skandinavia. Forretningsmodellen er å sentralisere administrative funksjoner, salg av annonsering og ledelse. Journalister jobber lokalt. De har hatt en stor vekst organisk de siste år og har gjort flere gode oppkjøp av mediehus og lokalaviser. Selskapet har en stor vekst spesielt innen digitale abonnementer. Lokalaviser har en unik posison i sine markeder, og er der for å bli. Spesielt overgangen til at folk leser aviser på pc og mobil gjør at modellen har stor skalerbarhet, og veksten de har innen digitale abonnementer gjør at inntektene kan øke betydelig fremover.
I tillegg til en skalerbar og kostnadseffektiv modell for lokalaviser har de en historikk for å gjøre svært gode investeringer i tillegg. En er i oppstarten av finn.no der de har et eierskap på 9,99%. Her kommer det et stort utbytte hvert år til Polaris Media og som igjen blir betalt ut som utbytte til Polaris Media sine aksjonærer. En spennende investering som har kraftig vekst er i helthjem.no sammen med Schibsted som har hatt en kjempevekst i korona krisen. Her er forretningsmodellen at avisbud leverer varer sammen med aviser de leverer til kunder, som gjør at kostnadene for å levere blir lave. Noen kunder av helthjem.no er Power, Kid Interiør, Princess, Anton Sport og Telia.
Hvis en ser på prisingen av aksjen mot Schibsted, så er prisingen av Polaris Media betydelig lavere som gir en stor oppside i aksjen. En kan se på prisingen av finn.no og sammenligne eierskapet der med Schibsted der Schibsted eier 89,01 % og Polaris Media 9,99%. Kun prisingen av finn.no utgjør nesten hele nåværende markedsverdi av Polaris Media. Da har en den store veksten innen stadig nye oppkjøp av lokale aviser, vekst i digitale abonnementer, helthjem.no og andre investeringer i tillegg. Kursen i Polaris Media mener jeg burde vært betydelig høyere enn nå. Polaris Media er ikke den mest spennende aksjen på Oslo Børs, men kan være et veldig godt alternativ å eie langsiktig som alternativ til sparekonto. Utbytte betaler de årlig og det har økt jevnlig og er ca på 5%. På nedsiden har de tilgang til pressestøtte hvis noen lokalaviser skulle gå dårlig. Utbytte som normalt skulle ha blitt utbetalt i mai 2020 har blitt utsatt pga. usikkerheten som var med korona, og det blir hyggelig å få når de bestemmer seg for å betale ut det.
Selskapet eier eller har majoritetseierskap i over 50 lokalaviser i Norge og flere lokalaviser i Sverige. De er det hurtigst voksende medieselskapet i Skandinavia. Forretningsmodellen er å sentralisere administrative funksjoner, salg av annonsering og ledelse. Journalister jobber lokalt. De har hatt en stor vekst organisk de siste år og har gjort flere gode oppkjøp av mediehus og lokalaviser. Selskapet har en stor vekst spesielt innen digitale abonnementer. Lokalaviser har en unik posison i sine markeder, og er der for å bli. Spesielt overgangen til at folk leser aviser på pc og mobil gjør at modellen har stor skalerbarhet, og veksten de har innen digitale abonnementer gjør at inntektene kan øke betydelig fremover.
I tillegg til en skalerbar og kostnadseffektiv modell for lokalaviser har de en historikk for å gjøre svært gode investeringer i tillegg. En er i oppstarten av finn.no der de har et eierskap på 9,99%. Her kommer det et stort utbytte hvert år til Polaris Media og som igjen blir betalt ut som utbytte til Polaris Media sine aksjonærer. En spennende investering som har kraftig vekst er i helthjem.no sammen med Schibsted som har hatt en kjempevekst i korona krisen. Her er forretningsmodellen at avisbud leverer varer sammen med aviser de leverer til kunder, som gjør at kostnadene for å levere blir lave. Noen kunder av helthjem.no er Power, Kid Interiør, Princess, Anton Sport og Telia.
Hvis en ser på prisingen av aksjen mot Schibsted, så er prisingen av Polaris Media betydelig lavere som gir en stor oppside i aksjen. En kan se på prisingen av finn.no og sammenligne eierskapet der med Schibsted der Schibsted eier 89,01 % og Polaris Media 9,99%. Kun prisingen av finn.no utgjør nesten hele nåværende markedsverdi av Polaris Media. Da har en den store veksten innen stadig nye oppkjøp av lokale aviser, vekst i digitale abonnementer, helthjem.no og andre investeringer i tillegg. Kursen i Polaris Media mener jeg burde vært betydelig høyere enn nå. Polaris Media er ikke den mest spennende aksjen på Oslo Børs, men kan være et veldig godt alternativ å eie langsiktig som alternativ til sparekonto. Utbytte betaler de årlig og det har økt jevnlig og er ca på 5%. På nedsiden har de tilgang til pressestøtte hvis noen lokalaviser skulle gå dårlig. Utbytte som normalt skulle ha blitt utbetalt i mai 2020 har blitt utsatt pga. usikkerheten som var med korona, og det blir hyggelig å få når de bestemmer seg for å betale ut det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare
Kalle 1
13.07.2020 kl 15:45
1408
Har hatt en pen oppgang de siste tre årene, men det er alt for liten omsetning i papiret for min del.I dag hundretusen.Man kommer seg ikke ut igjen.
Sorry.
Sorry.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare
Det er ikke en tradingaksje, men et bra sted for langsiktig plassering for verdiinvestorer. Fullt mulig å få gode kurser hvis en er tållmodig ved handel av aksjen. Jeg tror Q2 den 27. august blir veldig bra med veksten de har i finn.no, helthjem.no og digitale abonnementer. Oppkjøpene de har gjort det siste året er nå integrert i virksomheten som vil gi ytterligere vekst.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare
Schibsted knuste forventningene. Polaris Media har også et betydelig eierskap i finn.no, helthjem.no og samarbeider med Schibsted innen flere områder. Polaris Media er etter det jeg mener et mye bedre kjøp enn Schibsted siden den etter PE og pris/bok har en stor rabatt. Ulempen er at det er en lite likvid aksje, så her må man være langsiktig.
https://e24.no/boers-og-finans/i/vQ4Ag5/schibsted-knuste-forventningene
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare
Får håpe at noen kjøpte Polaris Media da den var på 34 kr da jeg skrev første innlegg. Polaris Media eier 9,99% av finn.no og Schibsted eier resten. I tillegg har de eierandeler i helthjem.no sammen med Schibsted og opp mot 100 lokalaviser i Norge og Sverige. Vi har sett verdien av slike eiendeler i disse dager med Schibsted og Adevinta.
Q2 er 27. august. Da vil vi se hvor mye utbytte Polaris Media får fra finn.no. Et søk på proff.no viser at finn.no hadde rekordresultat i 2019. Blir nok enda bedre i år med boligsalget som er. Veksten i digitale abonnementer tror jeg fortsetter i stor fart. Resultateffekten av økning i digitale abonnementer er veldig stor da det ikke er noen kostnader for nye abonnementer. Viktig å få med seg at resultatet fra finn.no og helthjem.no ikke er konsolidert inn i regnskapet til Polaris Media da eierandelene er under 50%. En må da bruke look through earnings og legge de til selv.
https://www.polarismedia.no/wp-content/uploads/2020/05/Polaris-Media-Investorpresentasjon-Q1-2020-1.pdf
Q2 er 27. august. Da vil vi se hvor mye utbytte Polaris Media får fra finn.no. Et søk på proff.no viser at finn.no hadde rekordresultat i 2019. Blir nok enda bedre i år med boligsalget som er. Veksten i digitale abonnementer tror jeg fortsetter i stor fart. Resultateffekten av økning i digitale abonnementer er veldig stor da det ikke er noen kostnader for nye abonnementer. Viktig å få med seg at resultatet fra finn.no og helthjem.no ikke er konsolidert inn i regnskapet til Polaris Media da eierandelene er under 50%. En må da bruke look through earnings og legge de til selv.
https://www.polarismedia.no/wp-content/uploads/2020/05/Polaris-Media-Investorpresentasjon-Q1-2020-1.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare
Martin10
20.11.2020 kl 15:02
776
Ser spennende ut. Kjente merkevarer enten en snakker om avisene, Finn eller Helt Hjem. Hjemkjøring av varer er blitt det helt store nå under Carona. Digitalisering avavisene er også spennende da utgiftene med nye abbonnenter ikke øker selv om antallet øker. Vil tro kostnadene til distribusjon går ned. Ikke dumt å satse noen kroner på denne. Finansavisen har i dag omtale og anbefalibg av aksjen bak betalingsvegg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare
Martin10
20.11.2020 kl 15:25
746
Polaris Media sin andel av verdien på Finn.no er 2168 millioner kroner pr.september 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00
Du må logge inn for å svare