<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser på eldre og rikere kunder

Gucci har byttet ut toppsjefen. Nykommeren vil gjøre luksusmerket mer motstandsdyktig mot dårligere tider ved å satse på en mer konservativt stil.

Publisert 13. jan.
Oppdatert 13. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 391 ord
NY STIL: Tidligere i januar viste Gucci frem sin kolleksjon for neste vintersesong i Milano. Trenden er tydelig. Borte er de juvelfargene, som i stedet er byttet ut med mer jordnære og tidløse farger. Foto: NTB

Det italienske motehuset Gucci som rundet 100 år i 2021, jobber i disse dager med å redefinere seg selv.

Den som har fått oppgaven med å lede forvandlingen er franskmannen Jean-François Palus. 62-åringen er utdannet ved den franske handelshøgskolen i Paris og startet sin karriere som revisor og finansrådgiver i Arthur Andersen. 

Selv om ikke Paulus er den som designer eller velger hvilke plagg selskapet skal selge, så har han pekt ut en retning han vil at selskapet skal bevege seg mot ved å definere hvilke kundegrupper han vil at Gucci skal nå.

Ifølge Wall Street Journal vil dette merkes først og fremst ved at Gucci-stilen fremover vil bli mer minimalistisk enn tidligere vågal, prangende, kanskje litt ytterliggående og maksimalistisk i uttrykket.

Satser på det trygge

Renere linjer og færre dominerende farger, som mulig appellerer til en eldre kundegruppe, vil bli resultatet. Og de første kolleksjonene som allerede er offentliggjort, viser at Gucci-merker er i endring, skriver avisen.

Ved å kjøre en sikrere stil, vil merket også redusere risikoen for å bomme på skiftende trender, noe som kan være svært kostbart.

Gucci tjener penger, men sakker akterut mot andre konkurrenter i luksusmarkedet. Grepet som nå tas kan føre til at Gucci fremover heller vil konkurrere direkte med Louis Vuitton, Chanel og Hermès.

NY SJEF: Jean-François Palus (62) har ingen kreativ bakgrunn, men er en tallenes mann som har fått jobben med å styrke Guccis posisjon i luksusmarkedet. Foto: NTB

Disse luksusmerkene er mer motstandsdyktige mot svingninger i økonomien, de henvender seg til en kundegruppe som har flust med penger og som er eldre enn Guccis hovedmålgruppe.

Skal snu fallende salg

Ifølge Wall Street Journal har Gucci siden i fjor høst redusert sitt produktspekter med rundt 20 prosent, og strammet inn på distribusjonen. Slik vil merket fremstå som mer luksuriøst som ikke selges på hvert gatehjørne.

En annen endring man tydelig kan se, er at Gucci ikke oppdaterer sine kontoer i sosiale medier like ofte som før. Da kunne selskapet legge ut flere nye meldinger hver dag, men det er nå redusert til seks-syv i uken bare.

Gucci har de siste årene stagnert i forhold til andre aktører i samme marked. Et eksempel er luksushuset LVHM, som økte salget i 2022 med 74 prosent mot 2019, før pandemien. I samme periode vokste Guccis omsetning med skarve ni prosent. Og i sist kvartal falt salget med 14 prosent, skriver Wall Street Journal.