Storebrand la frem ferske kvartalstall onsdag morgen, der selskapet endte tredje kvartal med et resultat før skatt på 1.434 millioner kroner. I samme kvartal i fjor ble resultatet før skatt 924 millioner kroner.
Analytikerne hadde på forhånd ventet et resultat før skatt på 1.140 milliarder kroner, ifølge konsensusestimater innhentet av Bloomberg fra åtte analytikere som dekker aksjen.
Konsernresultatet endte på 1.507 millioner kroner i kvartalet, opp fra 1.070 millioner i tredje kvartal i fjor.
Driftsresultatet utgjorde 944 millioner kroner i tredje kvartal, opp med 36 prosent fra 692 millioner i tilsvarende periode året før. Analytikerne hadde ventet et driftsresultat på 820,8 millioner kroner.
Storebrand
(Mill. kr) | 3. kv./24 | 3. kv./23 |
Fee og adm. inntekter | 1.971 | 1.768 |
Driftsresultat | 944 | 692 |
Resultat før amortisering | 1.507 | 1.070 |
Resultat før skatt | 1.434 | 924 |
I kvartalet leverte Storebrand en combined ratio på 94 prosent, ned fra tidligere 99 prosent, og et steg på veien til målet på 90-92 prosent for 2025.
Combined ratio er et sentralt nøkkeltall innen forsikring, og er en sammenstilling av kostnader og engangsutbetalinger mot forsikringspremier. Jo lavere dette tallet er, desto høyere er lønnsomheten.
Forvaltet kapital økte til rekordhøye 1.347 milliarder kroner i tredje kvartal, opp 19 prosent hittil i år. Veksten var ifølge selskapet drevet av sterk avkastning på forvaltningskapitalen, netto tilflytning og positive valutaeffekter.
Solvensmarginen til Storebrand var 190 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2024.
Det finansielle resultatet endte på 563 millioner kroner i kvartalet, en økning på 49 prosent sammenlignet med 378 millioner i samme periode i fjor. Resultatet skal inkludere en engangsgevinst fra AIP-investeringen på 67 millioner, overskuddsdeling i Sverige og Norge, og avkastning i selskapsporteføljene.