<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nedtur for Frankrike

SocGens kurskollaps bidro til at Paris-børsen nå har falt 10 prosent fra toppnoteringen. Rolls-Royce og Ferrari gjør det derimot bra.

Publisert 1. aug.
Oppdatert 1. aug.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 317 ord
OH LA LA!: Citroen 2CV, som ble produsert fra 1948 til 1990, er fremdeles Frankrikes mest ikoniske bil. I alt ble det solgt mer enn 5 millioner slike kjøretøy. Foto: Bloomberg

Franske aksjer fortsetter å skuffe, i likhet med president Emmanuel Macron og landets upopulære OL-åpningsseremoni. Torsdag var Paris-børsen ned med 1,8 prosent, noe som innebærer at hele det seneste årets oppgang nå er visket ut. Fra årets foreløpige toppnotering i mai utgjør nedturen 10 prosent, nivået som definerer en «korreksjon». Dersom fallet skulle vokse til 20 prosent, har vi et «bear market» – eller «marché baissier», som franskmennene sier.

Dagens store børstaper var Societe Generale, som stupte 8 prosent. Paradoksalt økte inntektene i andre kvartal med solide 6,3 prosent, mens inntjeningsveksten ble på overraskende høye 24 prosent. Frankrikes tredje største bank nedjusterte imidlertid sin prognose for netto renteinntekter i hjemmemarkedet, grunnet økte finansieringskostnader og «tøff konkurranse». Også utlånsveksten er laber, og konsernet er i ferd med å investere 1 milliard euro i «energiomstilling». Beløpet tilsvarer 6 prosent av SocGens børsverdi.

På den andre siden av Den engelske kanal fikk Rolls-Royce luft under vingene. Aksjen steg med 9 prosent, etter at flymotorprodusenten slo både sine egne og analytikernes estimater. I første halvår ga høy etterspørsel etter kommersielle og militære fly en inntektsvekst på 18 prosent. Samtidig begynner selskapets snuoperasjon å gi resultater, og ledelsen oppjusterte sin «guidance» for 2024. I tillegg skal Rolls-Royce igjen begynne å betale utbytte, for første gang siden pandemien.

For folk flest knyttes Rolls-Royce til luksusbilene med samme navn. I dag eies bilmerket imidlertid av BMW. Ferrari er derimot en uavhengig produsent, og torsdag økte selskapets børsverdi med 2 prosent. Bedriften som legendariske Enzo Ferrari etablerte i 1939 solgte sportsbiler for 1,7 milliarder euro i andre kvartal, og veksten på 16 prosent var langt bedre enn ventet. Også bunnlinjen imponerte, og igjen ble ledelsens 2024-prognose jekket opp. I perioden rullet 3.484 Ferrarier ut av fabrikken i Maranello, noe som var 3 prosent mer enn et år tidligere.