<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Må nok en gang refinansiere

Aston Martin har et obligasjonslån på 15 milliarder kroner hengene over seg og er nok en gang nødt til å refinansiere virksomheten. 

Publisert 13. feb.
Oppdatert 13. feb.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 171 ord
RASK: Fernando Alonso bak rattet på Aston Martins Formel 1-bil. Det går ikke like raskt på børsen. Foto: AFP

Britiske Aston Martin er drømmebilen for mange, og bilene deres er ofte svært verdifulle. For selskapets investorer har det imidlertid vært en grusom reise, og mer enn tre fjerdedeler av børsverdien har forduftet de siste tre årene.

Nå er selskapet i gang med å refinansiere gjeld på 1,4 milliarder dollar, melder Bloomberg. Det tilsvarer rett under 15 milliarder kroner.

I første rekke står et obligasjonslån på 1,1 milliarder dollar, som utløper i november 2025. Kupongrenten på 10,5 prosent gjør at selskapet må betale 120 millioner dollar årlig til obligasjonsholderne.

Styreleder og største eier Lawrence Stroll tok over selskapet tilbake i 2020, da merket nok en gang hadde pengeproblemer. Siden den gang har blant annet Saudi-Arabias statlige investeringsfond kommet inn på eiersiden.

– Vi vurderer flere alternativer sammen med bankene. Det vil selvsagt gjøres i tråd med selskapet og aksjonærenes interesser, uttalte Stroll til Bloomberg.

Tross lanseringen av flere nye modeller de seneste årene sine, har selskapet gått seks år på rad uten å tjene penger. Det britiske merket er den av superbilmerkene som gjør det dårligst på børs.