De tekniske problemene med gangveiene som forbinder skipene med havvindturbinene under vedlikehold er løst og flåten har god beskjeftigelse, konstaterer DNB-analytikeren.
Huseby Karlsen viser til at Edda Wind opplever økt anbudsaktivitet samtidig som ledelsen ser optimistisk på markedsutsiktene og venter fartøysknapphet og stigende dagrater.
Han opprettholder sin kjøpsanbefaling på aksjen med et kursmål på 30 kroner, en oppside på 38,2 prosent fra de 21,70 som Edda Wind ble omsatt for i tidlig handel tirsdag.
Også Arctic Securities' Ole H. Berg og Sebastian Grindheim har en kjøpsanbefaling på Edda Wind, men et marginalt lavere kursmål; 29 kroner.
Voksende flåte
Haugesund-rederiet som kontrolleres av John Fredriksen, Wilh. Wilhelmsen Holding og Idan Ofer, leverer et lavere resultat på bunnlinjen enn på samme tid i fjor, men både omsetning og driftsresultat var sterkere. Samtidig får selskapet stadig flere skip i drift.
I løpet av første halvår 2025 vil Edda Wind få levert ytterligere fire nybygg, hvorav tre allerede er sikret beskjeftigelse inn i 2026. Selskapet har ingen åpen kapasitet før andre kvartal 2025, når sommerkampanjen starter.
På direkte spørsmål på kvartalspresentasjonen svarte adm. direktør Kenneth Walland at selskapet ikke har konkrete planer om flere nybygg nå, men opplyste at det er noe man vurderer.
Edda Wind endte tredje kvartal med et resultat før skatt 241.000 euro, ned fra 1,8 millioner euro i samme kvartal året før. Inntektene var på 18,4 millioner euro, mot 11,8 millioner euro ii fjor.
Driftsresultatet før ned- og avskrivninger (ebitda) endte på 6,1 millioner euro, opp fra 5 millioner euro i tredje kvartal året før.
Bedre utnyttelse
I rapporten konstaterer Walland at tredje kvartal har vært sterkt, med en stadig forbedring i utnyttelsen av selskapets fartøyer.
«De tre fartøyene som ble tatt ut av drift tidligere i år har fungert godt i tredje kvartal og har hatt nær 100 prosent utnyttelse», kommenterer han.
I juli startet både «Goelo Enabler» og «Sudri Enabler» opp driften, for henholdsvis Siemens Gamesa og DEME. «Goelo Enabler» vil ifølge selskapet operere ved St. Brieuc vindpark frem til fjerde kvartal 2028, mens «Sudri Enabler» befinner seg ved Dogger Bank vindpark minst frem til slutten av første kvartal 2025.
«Begge fartøyene presterer godt, og vi er glade for å se at flåten av opererende fartøyer øker. I løpet av tredje kvartal hadde vi for første gang flere fartøyer i drift enn under bygging. Videre ble vårt nyeste fartøy, «Vestri Enabler», levert fra verftet 14. november, noe som øker antallet opererende fartøyer til åtte pr. i dag», heter det.
Satser på Taiwan
Et av selskapets nybygg som leveres fra skipsverftet Vard Vietnam i andre kvartal 2025 skal settes i drift i Taiwan. Dette er selskapets første kontrakt i denne delen av verden.
«Taiwan er et attraktivt marked med sterk forventet vekst, og Edda Wind planlegger å delta i denne veksten», skriver Walland.
Det var i månedsskiftet apil/mai Østensjø solgte alle sine 21,3 millioner aksjer i havvindrederiet til kurs 24,50 kroner. Det betydde et aksjesalg for 522 millioner kroner.
Styreleder Håvard Framnes i Østensjø Wind sa i mai at «salget er et ønske fra vår side» og at «tanken om salg kom frem i dialog med kjøperne».