<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil si opp 1.600 ansatte

Det svenske batteriselskapet Northvolt kutter 1.600 ansatte. – Nødvendig for selskapets fremtid, sier sjefen.

Publisert 23. sep.
Oppdatert 23. sep.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 352 ord
KALDT: Northvolt har lenge slitt med å levere batterier. Nå kuttes 1.600 ansatte. Foto: AFP

Saken oppdateres.

«Vi er nødt til å ta noen tøffe grep», sa toppsjef i Northvolt, Peter Carlsson, nylig. Nå får 1.600 ansatte i selskapet beskjed om at de mister jobben, ifølge en pressemelding sendt ut mandag ettermiddag.

Det dreier seg om 1.000 ansatte i Skellefteå, 400 i Västerås og 200 i Stockholm. Totalt har selskapet 6.500 ansatte.

– Beslutningene vi tar i dag, selv om de er tøffe, er nødvendige for Northvolts fremtid, kommenterer adm. direktør Peter Carlsson.

Tøffe tider

Selskapet har lenge slitt med underskudd og utfordringer knyttet til skalering av produksjonen. For to uker siden rapporterte den svenske avisen Norran at ansatte har vært i tvil om de i det hele tatt vil få utbetalt lønn. 

Fremover vil fokuset være å intensivere oppskaleringen av produksjonen ved gigafabrikken i Skellefteå, Sverige. Likevel vil enkelte deler av fabrikken midlertidig settes på pause, kommer det frem i meldingen. Anlegget i Skellefteå har en teoretisk årlig kapasitet på 16 GWh, men produserte mindre enn én gigawattime i fjor, ifølge Financial Times (FT).

Selskapet har hatt problemer med å levere batterier til bilkundene, noe som har ført til store forsinkelser i hele forsyningslinjen. Nå vil selskapet «prioritere forpliktelser overfor sine nåværende bilkunder».

Ikke aktuelt

– Selv om den generelle fremdriften for elektrifisering forblir sterk, må vi sørge for at vi tar de riktige grepene til rett tid som svar på motvind i bilmarkedet og det bredere industrielle klimaet. Vi må nå fokusere all energi og investeringer på vår kjernevirksomhet, sier Carlsson.

– I dag markerer en av de mest utfordrende tidene i selskapets historie, sier HR-direktør, Daniela Maniaci.

Forrige uke var Sveriges statsminister, Ulf Kristersson, krystallklar.

«Det er ikke aktuelt for den svenske staten å gå inn og bli aksjonær. Akkurat nå ligger ballen hos Northvolts aksjonærer,» sa han. Det betyr at Volkswagen må åpne lommeboken, da de er største eier med rundt 20 prosent.

Batteriselskapet har totalt hentet over 15 milliarder euro i kapital, gjeld og statlig støtte. Det tilsvarer 177 milliarder kroner. I fjor endte årsresultatet før skatt på minus 1,2 milliarder dollar, mot minus 318 millioner året før.

«Det hele bunner nok i at Northvolt har gapet over for mye», sa Rystad Energys batteriekspert, Lars Lysdahl, til Finansavisen forrige uke.