Skipet - som får typebetegnelsen MK II - skal bygges på verftet CIMC Raffles i Kina. Fartøyet vil ha en årlig produksjonskapasitet på 3,5 millioner tonn LNG.
Prosessanlegget ombord skal leveres av Black & Veatch. Dette selskapet hadde samme rolle ved konverteringen og ferdigstillelsen av selskapets to første FLNG-enheter, «FLNG Hilli» og «FLNG Gimi». For disse foregikk ombyggingen i Singapore.
Denne gangen er det LNG-tankeren «Fuji LNG» med en lagringskapasitet på 148.500 kubikkmeter som skal danne utgangspunkt for ombyggingen.
Milliardinvestering
Budsjettet for klargjøringen av Golar LNGs tredje FLNG gassproduksjonsskip oppgis til 2,2 milliarder dollar, tilsvarende 23,3 milliarder kroner. Ferdigstillelse ventes i fjerde kvartal 2027.
Inntjeningspotensialet beregnes til rundt 0,5 milliarder dollar i årlig EBITDA-bidrag, det vil si resultatet før avskrivninger og renter.
På Pareto-konferansen i forrige uke sa rederisjef Karl Fredrik Staubo at han hadde god tro på at selskapet i løpet av kort tid kan sikre 20 års kontrakt med en EBITDA-backlog på rundt 10 milliarder dollar.
Hvis opsjonen på et søsterfartøy benyttes skal dette skipet leveres året etter, i 2028, ifølge en børsmelding fra Golar LNG onsdag.
Inngåelse av en langtidskontrakt på skipet som nå er bestilt kan bane veien for et selskapet velger å benytte seg av opsjonen.
Golar har en kontantbeholdning på vel 600 millioner dollar. I tillegg jobber selskapet med å refinansiere «FLNG Gimi».