<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjernekraft-startup jakter 1,8 mrd.

Det franske oppstartselskapet Naarea prøver å hente til sammen 150 millioner euro for å kunne bygge kjernekraftreaktorer på størrelse med en buss. 

Publisert 27. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 423 ord
STABIL ENERGI: Kjernekraft er viktig for franskmenn, og nå forsøker de å utvikle reaktorer på størrelse med en buss.  Foto: Bloomberg

Det franske oppstartselskapet Naarea, som satser på kjernekraft, jakter 150 millioner euro, nesten 1,8 milliarder kroner, for å utvikle en reaktorprototyp, skriver Bloomberg.

Det tre år gamle selskapet ønsker å utvikle en liten reaktor som vil kunne møte det stadig økende behovet for industriell avkarbonisering innen begynnelsen av neste tiår. Startupen har allerede hentet inn 50 millioner euro fra en håndfull franske selskaper i tillegg til 10 millioner fra de franske myndighetene. 

Ifølge Jean-Luc Alexandre, som er en av grunnleggerne av Naarea, håper de å kunne avslutte innsamlingen i første kvartal neste år.

Mohn satser i Norge

Naarea, som står for Nuclear Abundant Affordable Resourceful Energy for All, er en del av en voksende bølge av selskaper fra Europa til Nord-Amerika som promoterer mindre, billigere og tryggere design for reaktorer. 

LIKER KJERNEKRAFT: Trond Mohn er største aksjonær i Norsk Kjernekraft. Foto: Iván Kverme

I Norge står blant annet Trond Mohn bak det nyetablerte selskapet Norsk Kjernekraft , som skal jobbe for å få på plass de første kjernekraftverkene i landet. Og selv om regjeringen var i utgangspunktet negativ til kjernekraft i Norge, uttalte olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i sommer at de er åpne for at ny kjernekraftteknologi på sikt kan bli en del av løsningen.

Norsk Kjernekraft planlegger bygging og drift av noen titalls små modulære reaktorer (SMR) langs kysten av Norge. Et kraftverk vil dekke strømbehovet til 160.000 husstander, og sysselsette 75 mennesker. Arealet som skal benyttes vil ikke være større enn en fotballbane.

På størrelse med en buss

Ifølge Alexandre i Naarea har selskapet som mål å produsere kraft og varme så nær som mulig industrielle selskaper for å avlaste strømnettet. I tillegg samarbeider oppstartselskapet med den franske kjernekraftindustrien og utenlandske laboratorier for å bygge en reaktor som vil produsere 40 MW – nok til å drive en bilfabrikk. 

– Disse reaktorene er konkurransedyktige fordi de er små, og trygge etter design, sier Alexandre.

Naarea jobber med såkalte hurtige nøytronbasert saltsmeltereaktorer som vil være størrelsen på en buss. Den vil forbrenne plutonium og svært giftig radioaktivt avfall som for øyeblikket lagres i Frankrike. Alexandre mener at de har funnet en keramikk som ville forhindre korrosjon fra den flytende drivstoffet, noe som har hindret utviklingen av slike reaktorer tidligere.

Hvis alt går etter planen, vil det være en fullskala prototype i 2028, og innen 2030 vil selskapet trenge totalt 2 milliarder euro for å fullføre utviklingen av reaktoren, bygge en brenselsfabrikk i nærheten av Oranos anlegg for gjenvinning av kjernefysisk avfall i La Hague, og en separat reaktorfabrikk et annet sted i Frankrike. Oppstarten må også overbevise kjernefysiske sikkerhets- og reguleringsmyndigheter om prosjektet.