– Tallene våre er skuffende, og det beklager vi selvsagt. Vi bommer kraftig, og resultatet for 2024 kommer til å bli kraftig negativt.
Det sier den ferske finansdirektøren i NRC Group, Åsgeir Nord, i en presentasjon torsdag morgen.
Han utelukker ikke emisjon etter at ebitda i andre kvartal endte i rødt med minus 45 millioner kroner. Selskapet tar en nedskrivning på 160 millioner kroner.
For hele 2024 venter selskapet et justert driftsresultat på mellom minus 60 millioner kroner og minus 100 millioner kroner, og varsler at det ikke vil nå guidingen. NRC Group har nå engasjert ABG Sundal Collier og Danske Bank for å hente mer kapital i en emisjon.
I morgentimene faller infrastrukturselskapet voldsomt på Oslo Børs. Kl. 10.20 er aksjen ned nærmere 33 prosent til 5,68 kroner.
Tatt på sengen av emisjon
Analytiker Simen Mortensen har frem til nå operert med et kursmål på 14 kroner for aksjen. Det vil neppe bli stående særlig lenge.
– Jeg er overrasket over emisjonen, og det er resten av markedet også, sier han til Finansavisen.
– Forhåpentligvis velger selskapet å gjøre en tegningsrettsemisjon, men de svarer ikke på det, og det skaper usikkerhet.
– Burde ledelsen håndtert dette på en annen måte?
– Markedet har gitt et svar på det. Aksjen er ned 36 prosent, sier Mortensen.
– Hadde de annonsert en garantert fulltegnet tegningsrettsemisjon, ville kursen garantert stått bedre. Det at man ikke har detaljer om emisjonen, gjør at kursen faller.
NRC Group
(Mill. kr) | 2. kv./24 | 2. kv./23 |
Driftsinntekter | 1.747 | 1.797 |
EBITDA | −45 | 118 |
Resultat før skatt | −765 | 47 |
Resultat etter skatt | −785 | 37 |
– Har regnet seg bort
«Kvartalsresultat ble betydelig påvirket av nedjusteringer på rundt 160 millioner kroner, inkludert en 125 millioner kroner nedjustering av ETM, et felles norsk-svensk jernbaneprosjekt. Prosessen med kunden forventes å fortsette i løpet av fjerde kvartal 2024. I tillegg ble også kvartalsresultatet negativt påvirket av en nedjustering på 35 millioner kroner på enkelte prosjekter i Finland samt en juridisk tvist i Sverige», skriver selskapet i kvartalspresentasjonen.
«ETM» er en forkortelse for «Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen», som skal gjøre at svenske elektriske tog kan kjøre fra svenskegrensen på Storlien til Hell stasjon og deretter videre til Trondheim.
Arbeidet omfatter en strekning på 120 kilometer, der NRC skal bore for rundt 2.500 fundamenter for kontaktledninger.
Terrenget rundt den gamle sidebanen til Nordlandsbanen er imidlertid kjent for å være både trangt og bratt. Om det er det som har skapt problemer for arbeidet vites ikke, men:
– De har regnet seg bort, og kontraktsstrukturen virker å gjøre det vanskelig å kompensere for endringer. Prosjektet er blitt vesentlig større enn forutsatt, med mange rekkefølgebestemmelser, sier Mortensen.
Tvilsom læring
NRC-ledelsen hevder at selskapet er på rett kurs, og at nedskrivningene og den kommende emisjonen gir grunnlag for god drift i 2025. Mortensen er skeptisk.
– Det er vanskelig å si. Man har en historikk i selskapet det må jobbes for å motbevise. De gir løfter om bedring, men det har vært gjentagende fra selskapet siden 2018. Det begynner å bli ganske mange år.
– Vi har skrevet i hver eneste analyse de seneste tre årene at dette er et selskap med høy risiko, med lang historikk for profit warnings. Det er løfter som ikke er levert. Proof of the pudding is in the eating. Vi tror det når vi ser det, sier analytikeren.
For halvannet år siden kunngjorde NRC Group stolt at de ville lære bort erfaring fra ETM-prosjektet til svenske og finske kolleger.
– De ønsker også å høre om hvordan vi håndterer totalentreprise og risiko, noe som skiller seg litt fra hvordan de gjør det i de andre landene, uttalte banedivisjonsdirektør Martin Inge Olsen på NRC Groups hjemmesider.
– Var det vranglære svenskene og finnene fikk?
– De fikk en lærepenge ihvertfall. Det må ha vært en dyr skole, sier Mortensen.