<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Til angrep på konkurrent

Christoffer Askjer får opp Privatmegleren når han googler Sem & Johnsen. «Smykker seg med våre fjær», kritiserer han, og kaller det «uheldig» og «smålig».

Publisert 16. juni
Oppdatert 26. juni
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 665 ord
UHELDIG OG SMÅLIG: Sem & Johnsen-sjef Christoffer Askjer kritiserer Privatmegleren for å ha kjøpt deres merkenavn og avviser Privatmegleren-sjef Grethe W. Meiers forklaring. – Det Meier sier stemmer ikke. FOTO: Jørgen Hyvang

Sem & Johnsen-sjef Christoffer Askjer rykket ut på LinkedIn da han fikk opp en annonselenke til Privatmegleren da han googlet Sem & Johnsen på internett.

«Hvis du er bilforhandler og skal selge Mercedes, sponser du da søkeordet Audi på Google?», spør Askjer i LinkedIn-posten.

Det som dukket opp da han søkte Sem & Johnsen var følgende: «Skal du selge boligen? – Vi hjelper deg hele veien. Med våre håndplukkede eiendomsmeglere tilrettelegger vi salget basert på deg og din bolig». Lenken fører til Privatmeglerens nettside, og ver teksten fremgår det at lenken er en sponset lenke med nettadresse: privatmegleren.no.

RETT TIL KONKURRENTEN: Dette var resultatet da Christoffer Askjer søkte Sem & Johnsen på Google.

Meier: Askjers egen feil

«Å bygge merkevare handler om synlighet. Og om innhold. Noe oppmerksomhet er fortjent, og noe er kjøpt. Alle må velge sin vei. Jeg har mest respekt for den synligheten som er fortjent, og som har innhold bak fasaden», skriver Askjer før han konkluderer:

«Vi har åpenbart gjort noe riktig siden vår konkurrent Privatmegleren velger å smykke seg med våre fjær».

TIL ANGREP: Christoffer Askjer rykket ut på LinkedIn etter Google-søket. SKJERMDUMP: LinkedIn

Privatmegleren-sjef Grethe W. Meier avviser kritikken fra Askjer.

– Dette er dessverre en av sideeffektene med digital markedsføring, og vi ønsker dette like lite som Askjer. Dette er ikke bevisst handling fra vår side, og vi undersøker hvordan vi kan unngå dette fremover, sier hun og legger til:

– Alle er tjent med at forbrukere faktisk får det de søker etter.

Når Finansavisen ønsker å vite om Meier er sikker på at meglerkjeden ikke har gjort noe aktivt for å dukke opp i søk på Sem & Johnsen, svarer hun:

– Vi har ikke kjøpt konkurrenters navn ei heller Sem & Johnsen. De som kjører våre konti sier at årsaken til at Askjer fikk opp oss skyldes at Google prefererer oss som et alternativ, sammen med hans eget brukermønster, og hva han har av interesser. Vi har til og med lagt våre konkurrenter som negative søkeord hos oss, hvilket betyr at forbruker ikke skal få opp oss, men den de søker. Når det likevel kommer opp hos Askjer er det Google som jobber mot den negative definering vi har satt opp.

SLÅR TILBAKE: – Årsaken til at Askjer fikk opp oss skyldes at Google prefererer oss som et alternativ, sammen med hans eget brukermønster, og hva han har av interesser, sier adm. direktør Grethe Meier i Privatmegleren. Foto: Iván Kverme

– Det Meier sier stemmer ikke

Men Askjer avfeier Meiers forklaring. Han mener det ikke stemmer.

– Selv om det etter dagens regler er fullt lovlig å kjøpe et konkurrerende merkenavn som søkeord, er praksisen etter mitt syn uheldig. Først og fremst fordi det rett og slett fremstår litt smålig. Dernest fordi man i realiteten blir tvunget til å by om kapp med konkurrentene på eget merkenavn for å beholde noe som burde være en helt naturlig synlighet.

– Denne budkampen er det bare Google som kommer godt ut av, som tjener enorme summer på at selskapene må kappes om å kjøpe sine egne merkenavn for kunstig høye priser, sier Askjer.

– At Privatmegleren kommer opp ved googlesøk på vårt merkenavn, kan komme av at de har kjøpt vårt merkenavn som søkeord, eller det kan komme av et såkalt broad match der Google antar at Privatmegleren er interessant for forbrukere som søker på Sem & Johnsen. Å legge inn et negativt søkeord vil forhindre et slikt resultat.

– Det Meier sier stemmer derfor ikke.

Askjer føler også at han får støtte for sin kritikk.

– Enkelte i kommentarfeltet mener at dette temaet har paralleller til sist ukes mye omtalte Stratos-dom fra Oslo tingrett, der det stadfestes at sjokoladen Boble fra Freia er for lik Stratos, og må endres. Freia må med andre ord finne sin egen kommunikasjon og innpakning, fremfor å piggybacke på Stratos, som Orkla har bygget merkevare rundt i mange år.

– Slik burde det etter mitt syn også være på Google og i alle andre kanaler, konkluderer Askjer.