<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
VANNMANNEN: Bjørn Espen Wik er gründer av Pure Blue Water. Foto: Hilde Oreld

– Jeg synes ideen var for god til å skrotes

Den tidligere landslagsutøveren har lært seg aldri å gi opp. Derfor er Bjørn Espen Wik overbevist om at han vil lykkes med å redde liv med vann.

Publisert 29. okt. 2021Oppdatert 1. nov. 2021
Lesetid: 4 minutter

BERGEN

Pure Blue of Norway AS

Navn: Bjørn Espen Wik (50).

Forretningsidé: At Pure Blue Water skal være det mest miljøvennlige vannmerket i verden.

Ambisjon: Omsette for 100 millioner kroner om tre år.

Finansiering: Har hentet inn 36 millioner kroner.

Eiere: Gründeren (37,1%), og de største aksjonærene i emisjonene er Kristin Rivelsrud Juuhl Møller (7,9%), Morten Kvalheim (5,9%) og Bjørn Bunæs (4,7%).

– Med mindre du har en idé du virkelig brenner for; legg gründervirksomheten på hyllen med én gang, råder Pure Blue Water-gründer Bjørn Espen Wik.

Han har sort belte 3. Dan i Taekwondo og har åtte år bak seg på landslaget. Der lærte han å slite for medaljene. Og han lærte også noe annet:

– Taekwondo har mange moralske regler som bygger deg opp til aldri å gi opp. Løsningene ligger der ute. Jeg har lært meg å kjempe hardt, fått selvtillit og god moral. Dette har jeg tatt med meg videre.

Wik har bakgrunn fra sportsbutikk, finans og eiendom i utlandet, før han for seks år siden startet et selskap som skulle eksportere vann på kartonger fra Tetra Pak. Et selskap som gikk tom for penger og tre av de fire sluttet. Det var kun Wik igjen. Han som aldri gir opp.

– Jeg synes ideen var for god til å skrotes!

Samarbeider med Water Is Life

På den tiden var det også et nytt fokus i mediebildet: plast i havet som skadet både hvaler og sjøfugler. Skrekkbilder gikk den vestlige verden rundt.

– Rent vann på kartong var løsningen. Jeg kontaktet Bjørn Bunæs i Telemark Kildevann. Han hadde tenkt på det samme lenge, men jeg var den første som kontaktet ham.

Det endte med at de reiste rundt i verden for å få med potensielle kunder.

Med mindre du har en idé du virkelig brenner for; legg gründervirksomheten på hyllen med én gang

– Det er mange investorer som tror at det er mulig å utgjøre en forskjell, også når det gjelder non-profit-prosjektet Water Is Life startet av Ken Surritte i 2007.

– Hva er det?

– For hver solgte kartong med Pure Blue Water, gir vi 28 dager med drikkevann til barn som ikke har tilgang til rent og sikkert vann. Da utgjør vi virkelig en forskjell, og er med på å redde liv, sier Wik, som synlig rørt fortsetter:

– Nordmenn er bortskjemt med vann og ser på det som en selvfølge. I verden er det rundt 1 milliard mennesker som ikke har tilgang til rent drikkevann. En konsekvens av dette, ifølge en rapport fra FN, er at 4.000 barn dør hver dag av vannbårne sykdommer.

CLEAN SIP: Et enkelt filter som filtrerer bort de farlige bakteriene. En rimelig nødløsning, og hvert sugerør holder i rundt ett år. Foto: Hilde Oreld

Wik tar frem en slags hul, fargerik plastpinne:

– Clean Sip er et sugerør som filtrerer bort de farlige bakteriene. Sugerøret holder i ett år tilsvarende 500 liter drikkevann. Vårt samarbeid med Water Is Life passer som hånd i hanske; drikk vann og gi vann. En match made in heaven.

Produseres i Fyresdal i Telemark

Det er Telemark Kildevann som produserer Pure Blue Water. De har kunder i Norden, og der skal ikke Pure Blue lanseres, for å ikke tråkke i hverandres bed.

– Men de med dårlig vann trenger vel ikke kildevann? Det ville holdt lenge med rent vann fra springen…

– Det er riktig. Og de får heller ikke dette vannet, for det blir for dyrt og for lite effektivt. Vi har skaffet forhandlere i 20 land i Europa, Asia og Midtøsten. De første kundene er hoteller, catering, restauranter, kiosker og bensinstasjoner.

Målgruppen er ungdommer og oppover. Derfor er også designet trendy og ser ikke ut som en melkekartong med vann. Prisen blir som vannet fra Evian, rundt 15 kroner per kartong. Evian er vår største konkurrent, men de produserer mye plast.

Full klaff i Köln

– Hvilke ambisjoner har du?

– Neste år bør vi omsette for 35 millioner kroner og doble året etter. I år tre er målet en omsetning på 100 millioner kroner. Markedet er stort, og det vokser med mellom 5 og 10 prosent hvert år.

– Hvorfor?

– I Kina, Afrika og Sør-Amerika er det mange vannkilder som blir forurenset og samtidig er det befolkningsvekst. I Mexico kan ikke vannet fra springen drikkes fordi rørsystemet er ødelagt, så flere stoler nå mer på produsentene av flaskevann enn på myndighetene.

STORE AMBISJONER: Om tre år har Bjørn Espen Wik et mål om å omsette for 100 millioner kroner. Foto: Hilde Oreld

– Men ideen med å eksportere norsk vann er ikke ny…

– Nei, den er langt fra ny. Men konseptet med å skifte ut forpakningen til en mer miljøvennlig, og det å gi tilbake til de som ikke har så mye, er ny. Og jeg har troen. Med hjelp fra styreleder Leif Teksum og finansdirektør Terje Moe har vi hentet inn 36 millioner kroner. Det er en blanding av 3 millioner kroner i støtte og 7 millioner kroner i lån fra Innovasjon Norge, private investorer, 1 million fra Telemark Utviklingsfond og 10 millioner kroner i lån fra Sparebanken Telemark. Sistnevnte var forresten positive fra første sekund, fordi vi skaper flere arbeidsplasser i Fyresdal der Pure Blue blir produsert. Bankene i Bergen ga oss mange nei.

Flere stoler nå mer på produsentene av flaskevann enn på myndighetene

Noen uker etter vi møtte Wik i Bergen, tikket det inn følgende i vår digitale postkasse:

«Vi er akkurat tilbake fra en svært vellykket lansering på Anuga-messen i Köln. Vi har med oss hjem 115 interesserte kunder fra 43 land. Alle elsket kombinasjonen av norsk, friskt vann pakket i en miljøsmart kartong med et design som virkelig får oppmerksomhet. Dette var tydelig noe som fenget både potensielle kunder og yngre forbrukere på messen.»