<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
KONSEPTBIL: Audi Grandsphere er Audis svar på fremtidens autonome kjøring. Foto: Audi

Her kan du se favorittplanten din vokse i midtkonsollen

Audis nye autonome flaggskip skal kjøre selv så du kan nyte forfriskninger i baksetet og se din nye favorittpotteplante vokse i midtkonsollen. 

Publisert 5. sep. 2021Oppdatert 5. sep. 2021
Lesetid: 2 minutter

Audis nye autonome konseptbil Audi Grandsphere ble presentert onsdag og tyskerne har latt både designere og gartnere få frie tøyler. 

Her blir ratt og pedaler borte når du trykker på en knapp og setene ligner mer på flyseter med brede hodestøtter enn noe som hører hjemme i en bil. Komfort sitter i høysetet og kjøring skal ikke lenger nytes – det skal soves bort.

Se Audis egen presentasjon av sitt nye flaggskip i videoen under. 

Grillen i front av bilen er ikke lenger radiatorens hjem, men huser nå sensorer for autonom kjøring – mye det samme som dagens elbiler med lane assist og andre assisteringsmekanismer – men formodentlig enda mer raffinert.

Konseptbilen er fremdeles på tegnestadiet og har ikke begynt testing for selvkjøring ennå. 

Dørene åpnes hver sin vei og gir en romslig følelse. Foto: Audi

Forsetet i førersetet

I mange luksusbiler kan baksetene lenes bakover som på første klasse i et fly, og det er ofte her man kan nyte forfriskninger fra et lite kjøleskap. Men det virker ikke som det er slik i Audis løsning.

Baksetene i Grandsphere ser ut til å være en benk med plass til to rettryggede mennesker – luksus er ikke det første som treffer frontallappen.

Her er det forsetet som er i hovedfokus. Når bilen går inn i autonom modus blir ratt og pedaler borte, førersetet og passasjersetet glir bakover og kan lenes bak i ønsket vinkel. Sjåfør og passasjer har også tilgang til kjøleskap, glass og underholdning fra sine premiumplasser.

Rent dashbord <strong>Foto: Audi</strong> (1 / 2)
Rent dashbord Foto: Audi

Lang bil

Grandsphere er omtrent like lang som en Audi A8L – som for de uinnvigde er rett i overkant av 5,3 meter lang. En gjennomsnittlig bil ligger rundt 4,5 meter, så det er en lang bil vi snakker om.

I Audis nye konseptbil er store deler av den avmålte plassen i kupeen satt av til de to i front, mens de to i baksetet enten må håpe å være barn eller korte i bena.

Dashbordet er laget uten glasskjermer og både speedometer og video projiseres på overflatene. Våre mindre heldige passasjerer i baksetet kan nyte utsikten av din nye favorittpotteplante i midtkonsollen. 

Passasjerer i baksetet kan nyte synet av din nyeste favorittpotteplante i midtkonsollen. Foto: Audi

En grønn, fremtidsrettet touch fra det tyske gigantkonsernet. 

Audi planlegger å produsere en elbil som denne rundt midten av det 21. århundre. 

Grandsphere vil ha to elektriske motorer – én som drive forakselen og én som driver bakakselen. Akkurat som de fleste firehjulsdrevne elbiler i dag. 

Noe som kan sette en stopper for produksjonen av en slik bil er regulatoriske endringer fra myndighetene som godkjenner at ratt og pedaler forsvinner ut av sjåførens rekkevidde. 

Audi Grandsphere er i lang – passende for en luksussedan. Foto: Audi