Tom Cruises filmbil på auksjon
2021 er året for filmbiler. Nå er det Porschen som ledet Tom Cruise inn i prostitusjon som skal under hammeren.
Tiden flyr når man har det gøy. For i 2022 blir Tom Cruise 60 år. Og i 2023 er det 40 år siden han slo gjennom som skuespiller, som den noe pliktoppfyllende, men samtidig yre Joel Goodson (Etternavnet er kanskje overtydelig ja).
1983 kickstartet ikke bare karrieren til sofahopperen fra New York. Det var også starten på jappetiden. I filmen er vel og merke foreldrene Goodson allerede temmelig rike, så de skal på langtur til Europa. Hjemme levner de sønnen med et fett hus og en enda fetere bil. Det leder til mye rart, blant annet en scene hvor Tom Cruise sklir gjennom huset på hvite tennissokker og synger til Bob Segers Old Time Rock & Roll. Og en idé om å lage ungdomsbedrift basert på prostistusjon, og dermed sikre skoleplass og alles aksept.
Og så er det altså bilen da. Som faren til Goodson ikke vil at Cruise skal kjøre. Og som han kjører. Og som leder til risikable forretninger. Og som nå kan bli din.
Skulle overta tronen etter 911
I filmen er det snakk om en sølvgrå Porsche 928. I virkeligheten blir det gjerne brukt mer enn én bil i en spillefilm, og det er altså en av flere risky business-Porscher som skal hamres bort. Dette er likevel den som skal ha fått mest skjermtid, og også den som blir brukt i biljaktscenen som avsluttes med at Cruise lirer av seg 80-tallsslagordet til den tyske bilprodusenten: «Porsche, there is no substitute».
928 var bilen som skulle overta tronen etter 911. Det ble vel og merke aldri sånn, da den nye Porsche-sjefen som overtok på starten av 80-tallet satte en stopper for det. Peter Schultz mente, kanskje fornuftig, at det var galskap å skrote sin mest kjente merkevare.
Likevel, 928 vekket i det minste oppsikt, i en æra hvor vippelykter var ansett som toppen av luksus. Og der 911 var viden kjent for sine luftkjølte fire- og sekssylindrede motorer (jada jada, 912 hadde firer), var egentlig 928 å anse som et steg opp med sin 4.5 liters V8 med fem trinns manuell.
Kjapp var den og, med null til hundre unnagjort på 6.8 sekunder. Tilsvarende toppmodellen av elbilen Skoda Enyaq, men altså kjapt for ca 40 år siden.
Bilen ble i sin tid valgt fordi regissør og manusforfatter Paul Brickman mente en vanlig 911 ble for ordinært (husk, jappetid!). Og han mente at det var usannsynlig at far i huset ville kjøre en Ferrari eller Lamborghini til daglig.
Regnes med høy budrunde
Dette er en av flere kultbiler som ender på auksjon i år, og følger da blant annet en Toyota Supra fra «The Fast & The Furious», en motorsykkel fra «Easy Rider» og en Ford Mustang fra «Gone in 60 Seconds». Sitter du klar med litt ferieoverskudd og tenker at dette er bilen for deg må du likevel forvente å bla opp. Bilen har en merkverdig sterk kultstatus i USA. Vanligvis var det slik at bilen måtte være eid av en bilinteressert skuespiller eller kjendis for å dra de helt store summene. Type Jerry Seinfeld, Paul Newman eller Jay Leno. Derfor ble denne bilen bare solgt for rundt 50.000 dollar i 2012. Men siden den gang har ting endret seg, og kultstatus i seg selv virker å holde for å få pengene til rulle. Derfor regnes det med at denne vil ende på museum eller i en privat samling, etter en høy budrunde. Det er forøvrig Barrett-Jackson som står for auksjonen.
Om det ikke er viktig for deg at den er rattet av Tom Cruise, kan du sikre deg et godt eksemplar i Norge for rundt en kvart million kroner, eller tilsvarende hva du må hoste opp med for en Renaul Zoe.