Smir mens andre går konk
Mens stengte sentre og butikker kranglet om husleien, har Ola Mæle og William Follestad åpnet fem nye butikker.
Norske investorer har det seneste året satset pengene sine på eiendom, bitcoin og børs. Investor Ola Mæle og William Follestad satser på klær.
I et av de verste årene for detaljhandelen på mange tiår, med stengte dører og krangling om støtteordninger, har Mæle og Follestad åpnet fem nye butikker. På CC Vest, Strømmen Storsenter, Gullskogen, Storo Senter og i Bogstadveien.
Den første åpnet dørene 13. mars.
– Hvorfor satser dere på klær når alle andre kjøper hytter og laks?
– Fordi alle de du nevner trenger klær, og akkurat nå er det veldig i tiden å satse på produkter som varer livet ut, sier Mæle.
– Det kan du si. Du skal selge ganske mange skjorter for å tjene det samme som man gjør på eiendom om dagen, men det er også en lidenskap og et morsomt miljø, sier Follestad.
Sammen eier Mæle og Follestad-familien kjeden 50-50 mellom seg.
Finansavisen møter dem i flunk nye Bogstadveien 10, en av de fem nye av totalt 13 butikker og outlets under Follestad-navnet. Lokalet beskrives som et av de beste i gaten, og etter omstendelig oppussing, glinser dameavdelingen i blankt metall, marmor og rosa velur.
Men på bare seks år har både MQ, Douglas Parfymeri og Superdry gitt opp og stengt ned i det samme lokalet. Utenfor vinduet er den normalt så travle Bogstadveien nærmest folketom.
Litt lenger opp i gaten har det Tvenge-eide eiendomsselskapet Fram brukt flere år på å pusse opp Valkyrien senter, som åpnet i fjor.
– Hva er det dere ser som andre ikke ser?
– Det å etablere seg i oppgangstider er dyrere enn når det butter litt imot, slik som nå, og da dukker det opp muligheter. Gårdeierne begynner å lande litt, det blir mer realisme blant leverandører og generelt i verdikjeden, sier Mæle.
– Har dere brukt nedgangstidene til å tyne leieprisene?
– Vi har absolutt fått gode og langsiktige avtaler på disse nye etableringene, sier han.
– Har dere råd til alt dette?
– Vi har en brukbar egenkapital i Follestad på 30-35 millioner.
– Som kan brukes til å ta rotta på andre?
– Det er blant annet derfor vi åpner og gir gass, slik er konkurransen, sier Mæle.
Et lite overskudd
2020 var på ingen måte noen høydare for Follestad. Omsetningen endte på 260 millioner brutto med et resultat litt over null. Selskapet så en 10 prosents nedgang på like butikker og flyttet flaggskipbutikken i Karl Johans gate over veien.
– Den flyttingen alene kostet oss 7 millioner, sier Follestad.
– Jeg hadde ikke trodd vi skulle komme ut i sorte tall, men vi tjente faktisk så vidt penger i covid-året 2020, sier Mæle.
Dommedagsprofetene har spådd kontorets, reiselivets og butikkenes død, men både Follestad og Mæle mener folk skal tilbake til butikkene. I år budsjetterer selskapet med en bruttoomsetning på 312 millioner.
– Da familien tok kontakt med meg i 2014 omsatte Follestad for 90 millioner. I år budsjetterer vi med det tredobbelte.
Mæle lister opp grunnene til at de skal lykkes.
– Kvalitetsprodukter, god service og flinke ansatte. Det er en gammel kjøpmannskultur i selskapet som har overlevd i 100 år, så vi er ganske rolige, sier han og fortsetter:
– Du må ha service. Cash and carry passer ikke når gutta skal kjøpe klær, derfor slår vi på stortromma og håper det blir handel uten munnbind i 2022.
Vaksinenes virkningsgrad er oppløftende, og det ser ut til at det omsider kan gå mot en gradvis gjenåpning av samfunnet. Mæle støtter linjen myndighetene har lagt seg på totalt sett, men ett punkt mener han det burde vært gjort annerledes.
– Vi mener butikker og kjøpesentre burde vært holdt åpne. Både fordi smitten her er lav og smittevernarbeidet er godt organisert. Det er ikke rapportert om smittede i butikker eller på kjøpesentre, ifølge Virke. Folk reiser også nå lenger enn de ellers ville gjort. Ved å holde åpent senker man mobiliteten og sprer trafikken og folk bedre. Der tar myndighetene feil, sier Mæle.
Hvis det går slik som alle håper, vil det bli mulig å gå i butikken igjen. Og hva da?
Noen snakker om en repetisjon av de «glade 1920-årene» med en forbruksfest som butikkene vil nyte godt av. Andre mener markedsandeler er permanent tapt til nettbutikkene.
Follestad sier selskapet har merket effekten av netthandelen godt, og melder om sterk vekst i egen nettbutikk. Han viser samtidig til tall fra den felles interesseorganisasjonen for klesbutikkene, Texcon, at mange av butikkene i distriktene har gjort det godt også i 2020.
Møteplasser
Verre har det gått med butikkene i Oslo sentrum etter alle nedstengingene.
– Netthandelen kommer definitivt til å være med oss videre, men jeg tror det er begrenset hvor mye du kan sitte inne i sofaen og se i veggen. Man må ut og treffe folk, sier Follestad
– Shopping er en fritidssyssel, og kjøpesentrene må være obs på å tiltrekke seg servicebedrifter og opplevelser så det blir mer å gjøre der, skyter Mæle inn.
– Netthandelen er forøvrig et miljøsvin. Når pakkene blir sendt fra Kina er CO2-avtrykket 30 ganger større enn å handle det en kan kalle «kortreist», sier Mæle.
Mæle tjente sin første milliard på BikBok, Poco Loco og Henry Choice. De senere årene har han i tillegg til Follestad konsentrert seg om hytteutbygging og kraftverk i Namdalen.
– Er det mulig å tjene en ny milliard på klær?
– Det er et stort marked. Vi får se i årene som kommer.